Skulpturformidling på Vejen Kunstmuseum
- JULEKALENDERUDSTILLINGERNE
Af Teresa Nielsen,
museumsleder
Klik her
for at læse om Teresa Nielsens artikel fra Mark og Montre om
julekalenderudstillingerne.
Læs om
årets julekalenderudstilling her
Det første gæster møder i Vejen Kunstmuseums ottekantede indgangshal er de mange skulpturer udført af billedhuggere Niels Hansen Jacobsen (1861-1941). Det er oplagt at spørge: Hvordan arbejder billedhuggere i dag? I 1995 blev den første JULEKALENDERUDSTILLING startskuddet til en række, oftest retrospektiv, udstillinger, der var med til at give mulige svar i tæt samspil med udvalgte nulevende dansk kunstnere.
Udstillingsrækken har fået sin helt egen form affødt af, at den er et december-projekt. Julekalendere tjener normalt til adspredelse og nedtælling i dagene frem til juleaften. På Vejen Kunstmuseum har julekalenderen nu i årevis været brugt til at sætte fokus på udvalgte kunstværker. Ud over de 24 kalenderkasser består udstillingerne af en række værker rundt om i udstillingssalene. De er tilgængelige gennem hele udstillingsperioden. Allerede den 1. december er der altså andre kunstværker at se på, mens de øvrige 23 montrer afventer at blive åbnet!
Mødet med kunsten
På december-hverdage valfarter børnehave- og skole- og
efterskolegrupper til museet for efter aftale klassevis at være
med til at åbne dagens låge. Nogle dage åbnes, lukkes og genåbnes
dagens montre helt op til seks gange i træk! Gæsterne får en snak
om skulptur, materialer, og forhåbentlig en god historie.
Udstillingen er blevet en årlig tradition, der trækker 700-1000
børn og unge til museet. Den rammer børnefamilierne og det er i
dag svært at finde en lokal teenager, der ikke i sin skoletid har
været på besøg på kunstmuseet.
Julekalenderudstillingens uforpligtende besøg er med til at åbne
både lærernes og elevernes øjne. Det er dejligt midt i
december-ræset at høre en overrasket elev i anden klasse udbryde:
”Det er nogle fede ting i har her nede!”, da han for første gang
står midt i den ottekantede skulptursal blandt Hansen Jacobsens
skildringer af Thor, Loke og alle de andre mægtige gipsfigurer.
På vej til udstillingen, der står i den fjerneste ende af
museet, er det godt at konstatere, hvor let børnene fanges af de
mange kunstværker de passerer. Det giver lejlighed til, på
børnenes foranledning, at stoppe op til en lille historie og gøre
dem fortrolige med den permanente samling.
Det er umuligt at vide med sikkerhed, hvilken indvirkning
kulturelle oplevelser på sigt har på det enkelte barn. Men der er
ingen tvivl om, at mødet med og snakken om disse udstillingers
meget forskelligartede billedhuggerværker er med til at åbne
børnenes øjne for de enkelte kunstneres individuelle udtryk og
samtidig give dem nogle værktøjer, der kan være dem til gavn, når
de skal se anden kunst an.
Typisk er det, at lærerne ofte bemærker, at det ved besøg på
museet pludselig er helt andre elever, der gør sig gældende. Her
trækkes på færdigheder, som bringer andre end de bogligt stærke
elever på banen med super fine indspark.
Samtalerne på museet kommer lejlighedsvis også ind på emner, som
man ikke så tit får lejlighed til at tale om, såsom døden. Det er
sin sag at styre de mange meldinger, der pludselig kommer, om mors
gravmæle, dengang bedste blev begravet etc. Tydeligt er det, at
børnene gerne vil tale om emnet.
Følger man børnenes associationsrækker, er det spændende at se,
hvad der kommer ud af en samtale om eksempelvis et relief af en
død måge. Det viser sig, at de færreste ved, at øjet mestendels
består af vand. Kraniets sammenhæng med vores levende ansigt
vækker undren – tænk, at næsen blot er brusk og bliver til et hul!
Da en samtale tilfældigvis kommer ind på begravelse viser det sig,
at de små gæster har gjort sig egne tanker – eller spejler de
måske en replik de har hørt hjemme?! En gruppe 8-9-årige var
allerede klart besluttede om, at de da helst ville brændes og
puttes i en urne, for de skulle i alt fald ikke ned til ormene! Så
meget kan der komme ud af en uforpligtende snak på museet samtidig
med, at man lærer lidt om skulptur.
Kalenderkasserne – udstillingsrækkens fysiske, praktiske rammer
I samspil med billedhuggeren Pontus Kjerrman (født 1954), der var
udstillingsrækkens første kunstner, blev det besluttet at lade
fremstille 24 kalenderkasser/montrer til 24 præsentationer af
enkeltværker, eller hele små historier. Montrerne blev til i 1995
– med et kærkomment tilskud fra Niels Højlunds Kulturfond. Efter
et LEGO-agtigt princip er de lavet i et kombinerbart modulsystem:
11 kasser på 50 x 50 x 50 cm
11 kasse på 100 x 50 x 50 cm
2 kasser på 150 x 50 x 50 cm.
De to største kasseformater kan placeres vandret eller lodret.
Dertil har museet fra en fjern fortid en mængde solide
klodsekasser på 50 x 50 cm og en højde på 25 cm. De danner
perfekte sokler til julekalenderen. De 24 kasser er udformet som
montrer med aflåste glaslåger. Bag hver glaslåge er der en
masonitplade, der skjuler montrens indhold. Pladerne forsynes med
tallene 1-24, der angiver, hvornår montrerne skal åbnes, hvorefter
pladerne fjernes dag for dag. Fra anden juledag står udstillingen
fuldt tilgængelig.
Den eller de udstillende kunstnere bestemmer, hvordan kasserne
opstilles, og får helst intet at vide om, hvordan de tidligere har
taget brugt. Det har over årene givet en stor afveksling i,
hvordan udstillingerne har taget sig ud.
Produktudvikling
Julekalenderkasserne har over årene været under løbende udvikling
med ‘skræddersyede’ løsninger i forhold til de skiftende opgaver.
Ved leveringen i 1995 stod kasserne i MDF-pladernes mørke tone og
lågernes noget lysere bøgeramme. Indvendig blev de straks malet
hvide, og to år senere – da Vejen Kunstmuseum fik en kyndig
deltidshåndværker – blev de forsynet med halogenspots. Et særligt
ønske havde eksempelvis Bjørn Nørgaard i 1997: En kasse blev
forsynet med spejlglas på alle sider. Over årene var kassen stået
som et populært benspænd og har bragt flotte resultater. Tilmed
var børnene vilde med den. Når de stak hovedet ind, så de det
uendelige perspektiv opad, nedad og til alle siderne.
Glædestrålende udbrød de, at de da aldrig før har set så mange
udgaver af sig selv!
|