FISKEREN OG HANS SJÆL – Oscar Wilde

På Vejen Kunstmuseum – der er et specialmuseum for dansk kunst omkring år 1900 – har samtidskunsten siden 1995 haft et vindue i form af de årlige julekalenderudstillinger, der i december gradvist opstår ved at værkerne afsløres dag for dag.

Gennem de seneste år har museets formidlere, billedhugger Sophus Ejler Jepsen og musiker Simon Voigt, i makkerskab udviklet en slags totaloplevelse, hvor de har formidlet en række af litteraturhistoriens skyggefortællinger – historier, hvor hovedpersonen konfronteres med sin skygge, der får liv og kræver sit. På hverdage i december formidles eventyrerne for de mange tilmeldte skoleklasser – fremtidens museumsgæster.



SKYGGEFORTÆLLINGER

I museets hjerte, den gule Skulptursal, står billedhugger Niels Hansen Jacobsens hovedværk Skyggen. Den var udstillet for første gang i 1898. Som hans skulpturer af Havhexen, Den lille Havfrue og Dryaden knytter den an til en af H.C. Andersens fortællinger. Forfatterens beretning om Skyggen fletter sig ind i skyggefortællingernes lange tradition.

I 1847 skrev H.C. Andersen Skyggen, som mange har læst i danskundervisningen, men hvor mange kender den beretning, der inspirerede ham? I december 2021 præsenterede Jepsen & Voigt Peter Schlemihls forunderlige historie, som Adelbert von Chamisso (1781-1838) udgav i 1814. I 2022 var deres omdrejningspunkt horror-fortælling Frankenstein eller Den moderne Prometheus, af Mary Shelley (1797-1851), trykt i 1818. Den gennemgående skyggefortælling i museets formidling har i 2023 og 2024 været Fiskeren og hans Sjæl, som Oscar Wilde (1854-1900) fik trykt for første gang i 1891.



Gennem de seneste år har skyggefortællingerne dannet afsæt for både sommerens formidling i Skibelundteltet, der gæster skoler rundt om i Vejen Kommune, og det årlige formidlingstilbud ABC på museet. I begge forløb hører dagens klasse skyggefortællingen, hvorefter de går på jagt efter relevante forlæg, som de kan bruge i arbejdet med at lave deres egne illustrationer. Eleverne arbejder ud fra kunstværker i museets samling, der på forskellig vis kan minde om personer eller steder i den fortælling, som de har hørt. Der opstår parafraser – personlige tolkninger af det sete. Man kunne frygte kedelige kopier, men med hver sin håndskrift opstår der helt unikke fortolkninger af det sete.

FISKEREN OG HANS SJÆL

Fortællingen har de to seneste år været museumsformidlingens røde tråd. Sophus Ejler Jepsen genfortæller i udstillingen i 24 bidder eventyret illustreret med sine opsamlinger på tegne-lærdom fra skoleklassernes arbejde med motiverne. Dertil er der 24 kasser fyldt med papirskulpturer i hans karakteristiske papirsløjd. Han har skrevet en velkomst til udstillingen:





I den ældste del af museet er vi gået fra Skulptursalens gule vægge gennem Niels Hansen Jacobsen-salens mørkerøde vægge til den støvede grønne tone i Skibelundsal. I den nye del af museet er den store, mørke nordvæg malet Dodenkop – et sted mellem sort, brun og violet – og i Ingrid Vang Nymans oplevelseslandskab finder vi de blomstrende kirsebærtræers lyserøde tone. Museets vægfarver har jeg taget ind på væggene i udstillingen, hvor de danner baggrund for fortællingen.

Med skoleklasser på vej gennem museet er vi standset ved skulpturer og malerier, som på hver deres måde har åbnet vores øjne for situationer, stemninger og følelser i det gamle eventyr. Som samtalestof og tegneforlæg har samlingens billeder givet inspiration til scener og kompositioner, og børnenes tegninger har lært mig et tegn-sprog, som du kan lære i udstillingen – god fornøjelse!

JULEKALENDERUDSTILLING nr. 30

For 30 år siden præsenterede Vejen Kunstmuseum den første julekalenderudstilling. Som det fremgår af navnet, rummer udstillingen – der bliver til i løbet af december, og først står fuldt færdig fra anden juledag – blandt andet 24 låger, der åbnes dag for dag i ugerne op til jul. I princippet, er der siden december 1995 åbnet låger til 720 montrer sammen med de tilmeldte klasser fra skolerne i Vejen Kommune. Samtidskunsten formidles i december for mange hundrede lokale skoleelever i alle aldre. Her i 2024 møder over 800 børn og unge samtidskunsten – fra de mindste op til grupper fra Vejen Gymnasium og Vejen Business.



Med tak til den hedengangne Højlunds Kulturfond blev kalenderens 24 montrer fremstillet i 1995 – og har siden været renoveret adskillige gange! De er i et modulsystem, så de kan bygges sammen til tårne og kompositioner. Dækplader skjuler dagens indhold frem til åbningsdagen. Afhængig af antallet af tilmeldte klasser, åbnes dagens låge som oftest adskillige gange samme dag. Opstillingen og nummereringen af de 24 montrer bestemmer årets kunstner.

Hver december har sit koncept, der udvikles i dialog med kunstneren eller kunstnerne, der står for årets udstilling. Pointen er at vise en nutidig vinkel på, hvad museets hovedperson, billedhuggeren Niels Hansen Jacobsen (1861-1941), måske ville have lavet, om han havde levet i dag.

Her i 2024 er det Sophus Ejler Jepsen og Simon Voigt, der i billeder, ord og musik giver de gæstende grupper en totaloplevelse i kunstens verden – og i år med et eventyr, som de færreste kender. Følg med på museets Instagram og facebook, hvor 24 små bidder af historien præsenteres frem mod jul.

KALENDERKUNSTNERNE

Årets december-udstilling har over tid været fyldt primært af nulevende kunstnere, med Niels Hansen Jacobsen og Anders Bruun Møller som de to undtagelser: 1995 Pontus Kjerrman. 1996 Niels Guttormsen. 1997 Bjørn Nørgaard. 1998 Erik Heide. 1999 Eric Erlandsen. 2000 Art of Heart – Lone Høyer Hansen, Eva Koch og Lise Rosenmeier. 2001 Sigrid Lütken. 2002 Niels Hansen Jacobsen. 2003 Bagværk med glasur*. 2004 Lys sky pandekage – Anette Bendixen, Cecilie Bendixen og Sophus Ejler Jepsen. 2005 John Olsen. 2006 Susanne Whittingham. 2007 Snowfall – elleve yngre malere og billedhuggere. 2008 Morten Steen Hebsgaard. 2009 Peter Carlsen. 2010 Eva Steen Christensen. 2011 Marianne Jørgensen. 2012 Glasurglæder. 2013 Betroet Tvivl*. 2014 Esben Klemann, 2015 Gudrun Hasle. 2016 Sophus Ejler Jepsen. 2017 Camilla Berner. 2018 Anders Bruun Møller. 2019 Klavs Weiss. 2020 Maria Wæhrens. 2021 Skyggefortællingen Peter Schlemihls forunderlige historie. 2022 Skyggefortællingen Frankenstein. 2023 Kunstnerkeramikken NU*. 2024 Skyggefortællingen Fiskeren og hans sjæl.

* Med 10 års mellemrum har udstillingerne i 2003, 2013 og 2023, med Karen Harsbo som kurator, gjort status over kunstnerkeramik udført af nuværende og tidligere elever på Laboratoriet for Keramik på Kunstakademiet i Kbh.