Princippet ved udvælgelse af årets udstiller har været, at det skulle være
en nulevende billedhugger, hvis værker kunne være med til at kaste lys
over begrebet skulptur og museets hovedperson, billedhuggeren Niels
Hansen Jacobsen (1861-1941). Sidste år var han dog selv hovedperson og
bidrog med sine spændende værker i det lille format - primært de
keramiske arbejder, og dertil gengivelser af hans gamle fotografier.
I år er det keramikken der følges op på. Niels Hansen
Jacobsen gennemgik i løbet af 1880'erne en traditionel billedhuggeruddannelse på
Kunstakademiet i København. Ved sin ankomst til Paris i begyndelsen af 1890'erne
mødte han noget nyt og uventet - det højt brændte stentøj i blændende farver.
Med afsæt i de til da lidet kendte asiatiske stentøjstraditioner, ville
europæerne hurtigst mulig nå beslægtede resultater - koste hvad det skulle i
formue, liv og lemmer. Hansen Jacobsen 'hoppede med på vognen', og lærte sig
alle aspekter af processen fra æltning til brænding og glasering. Snart
udstillede han på de årlige Salon'er på lige fod med de franskmænd, der i dag
regnes for landets mest talentfulde.
Men tænk om Hansen Jacobsen - som årets
'julekalenderudstillere', de vordende billedkunstnere fra Kunstakademiet - kunne
være gået til Karen Harsbo i Keramik-afdelingen, have præsenteret sit projekt,
hørt hendes tekniske overvejelser og dernæst have fået faglig støtte til at
realisere sine planer. Det er imponerende arbejdsforhold, der i dag eksisterer,
selv om man altid kan ønske sig mere plads og andet udstyr - og udstillingen vil
vise, at der eksperimenteres på livet løs.
En gruppe elever fra Kunstakademiet fik sammen med deres
lærere - Karen Harsbo fra keramikværkstedet og Pontus Kjerrman fra
gipsværkstedet - i nogle måneder omkring årsskiftet 2002/2003 frie hænder i Den
kgl. Porcelainsfabriks lokaler i Smallegade i København.
Uden det store kendskab til porcelænets verden ville mange
indledningsvis knytte an til fabrikkens største succes, det velkendte musselmønster - påfaldende trendy i forlængelse af
Baum + Pferdgartens lancering af megamussel på tekstil.
Mindst en, Annesofie
Sandal, valgte at holde fast ved det berømte dekorationselement. Hun afformede
masseproducerede varer som den mellemeuropæiske havenisse og højnede den til
'Kunstgenstand' ved ganske få steder at bryde den rene, hvide porcelænsmasse med
små udsnit af det velkendte, blå musselmønster. Et andet eksempel på et nyt syn
på de gammelkendte materialers mulighederne viser Sophus Ejler Jepsen. I stedet
for at støbe i de traditionelle gipsforme har han valgt at tage afsæt i en
hastigt sammenflikket papform. Den brændte porcelænsmasse dekoreres med en
stregtegning i fabrikkens velkendte blå tone. Motivet vokser af de
uregelmæssigheder, der måtte være fremkommet under støbningen, og de får dermed
deres egne finurlige fortællinger.
På Vejen Kunstmuseum vil porcelænsskulpturerne blive
suppleret med et udvalg af nuværende og tidligere elevers værker i andre dele af
det keramiske spekter. Her vises skulpturer i det store format, der er blevet
til under arbejdsperioderne hos Esben Lyngsaa Madsen i Tommerup, hvor store ovne
står til rådighed og har 'født' keramiske skulpturer af bl.a. Erik Nyholm og
Bjørn Nørgaard. Der vises også værker, som er lavet på det keramiske værksted på
Kunstakademiet.
Elevarbejderne udstilles på Vejen Kunstmuseum ud fra et ønske
om at vise, hvad billedkunstnere i dag - uden keramikernes omhyggeligt tillærte
tekniske viden - finder på, når de får ler og især glasur stillet til rådighed.
Der åbnes op for en verden af farve, der ikke hører med til de traditionelle
billedhuggermaterialer og dertil en stoflighed, der rummer uendelig mange
muligheder. Fra særudstillingen kan man gå i kælderen og forholde de nyeste
værker til dem, som Hansen Jacobsen har skabt for over 100 år siden - og
forvisse sig om, at han i sit vilde formsprog var godt forud for sin tid!
Teresa Nielsen
Museumsleder