Karen Harsbo, leder af Laboratoriet for Keramik på Kunstakademiet.



Julekalenderudstillingen 2013, Betroet tvivl – kunstnerkeramik nu!.



Julekalenderudstillingen 2003, Bagværk med glasur! Fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Keramiske Laboratorium.


Kunstnerkeramikken NU!

JULEKALENDERUDSTILLING fra 1. december 2023

Udstillingen er den 29. i rækken af museets ”julekalenderudstillinger”. Den åbnes gradvist dag for dag i løbet af december 2023 sammen med de tilmeldte skoleklasser. Fra 2. juledag er den fuldt åben og vises ind i foråret 2024, hvor museet fejrer 100-års fødselsdag.


HATTRICK
Som den tredje i rækken følger udstillingen med 10-års intervaller op på 2003-udstillingen ”Bagværk med glasur” og 2013-udstillingen ”Betroet Tvivl”. Alle tre udstillinger har keramiker Karen Harsbo som fællesnævner. Som leder af Laboratoriet for keramik på Kunstakademiet i København er hun kuratoren, der har bidraget med de afgørende forslag til, hvem og hvad der skulle indgå i udstillingen – en blanding af færdiguddannede, studerende og andre kunstnere, der på forskellig vis har gjort keramikken til deres materiale.

KAREN HARSBO
Siden 2008 har Karen Harsbo (født 1963) været leder af Laboratoriet for Keramik på Kunstakademiet i København. Mange elever passerer keramikværkstedet, og nogle af dem finder her deres rette materiale og fordyber sig længe. De finder på projekter og drøfter dem med hende. Unge og uerfarne på keramikkens felt står de uden den faglige ballast, som hun beredvilligt deler med dem. Hun er mediet, der gør elevernes drømme til virkelighed. Karen Harsbo lytter til beskrivelserne af deres projekter, hvorefter hun udtænker og står bi med at gøre deres drømme til håndgribelige værker. Undervejs sker der vilde eksperimenter. Laboratoriet er vist ét af de steder, hvor ordet umuligt aldrig kommer til at eksistere!

KUNSTNERKERAMIKKEN
Omdrejningspunktet på Vejen Kunstmuseum er kunstneren Niels Hansen Jacobsen (1861-1941). Han var uddannet billedhugger fra Kunstakademiet i København på en tid, hvor der endnu ikke var en særskilt afdeling for keramik – ler var primært et materiale, som man brugte til at modellere skulpturer op i inden de blev støbt i gips og forhåbentlig siden foreviget i bronze eller sten.

Mens han var bosat i 1890’ernes Paris, mødte han den højtbrændte keramik – stentøjet – og fik dermed mulighed for at arbejde med en helt anden farvepallet til sine skulpturelle værker. En tid levede de side om side – hans arbejde med skulpturen og med keramikken, men fra hans sidste store skulpturgruppe ”Livets Spil” blev til i 1930’ernes midte, hellige han sig keramikken.

Kunstnerkeramik er et ord vi bruger om den keramik, der laves af kunstnere, der ikke er faglærte på feltet. Der ikke er uddannede keramikere, men har enten tillært sig de faglige arbejdsgange, eller arbejder sammen med dygtige fagfolk. Museets keramiksamling er bygget op om Hansen Jacobsens to felter:
1) Den danske stentøjstradition, som han var med til at grundlægge i 1890’ernes Paris sammen med J.F. Willumsen.
2) Kunstnerkeramikken – de ”ufaglærte” kunstnere, der har givet keramikken skulpturel form såsom arkitekterne Th. Bindesbøll, P.V. Jensen-Klint, Carl Petersen og Martin Mortensen, eller malerne Elise Konstantin-Hansen, Susette Holten og Christine Swane.

UDSTILLING I HANSEN JACOBSENS ATELIER
Udstillingen finder sted i den nordlige ende af kunstnerens forhenværende atelier – museets røde Niels Hansen Jacobsen-sal. Her gøres der plads til udstillingens 24 kasser, der den 1.12. alle er lukkede. Én for en åbnes de og afslører deres indhold. Traditionen tro sker det sammen med de på forhånd tilmeldte skoleklasser. Besøget centreres omkring ”deres værk” – indholdet bag dagens låge. I salen kan der perspektiveres fra et par montre fyldt med nutidens kunstnerkeramik til de værker, Hansen Jacobsen lavede for over 85-130 år siden.