Skulptøren Esben Klemann – at lytte med øjnene

                                                     Af Teresa Nielsen, Vejen Kunstmuseum






















Frem til den 12. april 2015 er Esben Klemann (født 1972) aktuel med sin udstilling på Vejen Kunstmuseum. Det har været oplagt at invitere ham ind i huset, hvor omdrejningspunktet er værker af den 111 år ældre kollega, Niels Hansen Jacobsen (1861-1941), der arbejdede fra store skulpturer i gips, beton, marmor og bronze til afsøgning af fine nuancer i glaseret stentøj. Spændvidden genfindes hos Klemann, der med stort engagement udforsker både betonens og den glaserede keramiks skulpturelle potentiale.

Se billeder fra udstillingen her

Som barn blev han fortrolig med skulpturens verden i atelieret hos sin farfar, billedhuggeren Finn Carlsen (1920-1996). Sin bane begyndte Klemann at finde i et keramikværksted på Enghave Plads, han mindes: ”Jeg sad og stak til en klump ler med et modellerredskab, imens ideerne, der stod i kø, skubbede til hinanden for at komme ud igennem hænderne. Jeg lyttede med øjnene, mens hænderne søgte efter noget at gribe fat i og nynne med på, til skulpturen var færdig. Jeg var helt ubevidst glad for at blive forført.”

Den formelle uddannelse begyndte med et par år på Det jyske Kunstakademi i Århus i starten af 1990’erne. Han vendte tilbage til København, hvor han var vokset op. Dér fulgte han ihærdigt lange dages tegneundervisning på Glyptoteket og nåede også en tur om Holbæk Kunsthøjskole. I 1996 kom han på Kunstakademiet i København og tog afgang i 2002. Den relativt lange studietid skyldes nok især behovet for at finde sit eget ståsted. Med flere kunstnere blandt bedsteforældrene og forældre, der er henholdsvis filmmanden Jon Bang Carlsen og musikeren Ida Klemann, var der nok at forholde sig til. Reflekteret skriver Klemann i kataloget til sin 2009-udstilling på Bornholms Kunstmuseum: ”Jeg er en træg elev, hvis opmærksomhed er skiftevis flyvsk og håbløst dvælende. På den ene side har jeg stor respekt for folk, der kan noget og vil fortælle om det, men samtidig er jeg ikke tilbøjelig til at lade nogen lære mig noget. Fordi jeg er usikker, og fordi jeg har en høj røv. En stor udfordring for mig som elev, og som kunstner i det hele taget, er at se ud over det, jeg er vokset op med... Den kamp har været langvarig og slutter nok aldrig helt, men jeg bliver dygtigere, og er i hvert fald klart opmærksom på denne arv, der skiftevis er en kugle om benet og en vind i ryggen.”

      

Afsøgning af beton – et træt gelænder og en krusedulle
I mere end et tiår har Klemann eksperimenteret med betonskulpturer på uventede steder i sit særlige spændingsfelt mellem inventar og kunst. I 2007 skete det i dialog med Teknologisk Institut, hvor robotfræserens potentiale blev testet i fremstilling af flamingostøbeforme. Selv resonerer han: ”Beton er billigt, robust og fleksibelt - men bliver desværre mest anvendt i form af firkanter med plane sider. Ved at omforme disse vil jeg vise andre muligheder for, hvordan et betonelement kan virke og se ud. En betonklods tilføjet en reliefvirkning er smuk, og så har den en fleksibilitet som netop mobil betonklods, der er befriet for den traditionelle skulpturs stivnede forankring på en sokkel.”

Et markant eksempel på hans unikke indgreb findes i Odense ved en trappenedgang fra Albanigade til Eventyrhaven. I 2008 twistede han dér det velkendte – hov, hvad er der sket med gelænderet? Nederst er det blevet træt og har lagt sig!

Et andet eksempel på hans evne til at se uventede muligheder kunne ind til for nyligt ses på Esplanaden i København – af uransagelige årsager fjernet af kommunen. Måske man i hovedstaden skulle følge eksemplet fra Paris om at give plads til autonomt fremvoksede kunstneriske indgreb af høj kvalitet. Op af fortovets voksede et par blødt svungne skulpturer, der viste sig at være støbt i beton, hvor soklen på millimeter passede til fliseformatet.

Med samme uhøjtidelighed byder Klemanns ”Krusedulle” fra 2008 velkommen i Skulptursalen på Vejen Kunstmuseum i direkte dialog med Niels Hansen Jacobsens skulpturer. Værket er lavet med kollegaen Anders Bonnesen (født 1974). ”Krusedulle” muterer den velkendte byggepladsafspærring. I beton har Klemann støbt skulpturelle varianter af de sorte gummifødder, mens Bonnesen har forvandlet den rød-hvide standard afspærringsliste til en organisk slynget skulpturel oplevelse.

EGNSBETON-2013
På bagvæggen i udstilling kører Mette Mærsks film fra 2013 om Klemanns engagement i museets projekt Egnsbeton. Netop Klemann var valgt, fordi han så overbevisende har afsøgt betonens potentiale som skulpturmateriale.

Målet med Egnsbeton i 2013 og siden også 2014 har været at etablere døgntilgængelige skulpturoplevelser. Første fase rakte vidt omkring i Vejen Kommune. Stederne udpegede Klemann under et par dages kørsel rundt i geografien. Han lavede 12 forme, der på millimeter passede til de udvalgte lokaliteter. Skulpturerne blev støbt hos entreprenør Frisesdahl.

Kunstneren har valgt steder, hvor der i forvejen er beton, som han går i dialog med. Eksempelvis dukker en bænk op i forlængelse af perrontunnellen ved Vejen Station, et par skulpturelle brønddæksler afløser de almindelige på engen ved Skodborg Kirke, en umanerlig høj kantsten står ved parkeringen over for kirken i Øster Lindet, og en bænkskulptur på ventepladsen ved Holsted Station ser ud som om SF-stene på magisk vis løfter sig op i siddehøjde. De døgntilgængelige skulpturer kan ses 14 steder i kommunen, og et 15. bidrag, et betonskilt, står på Museumspladsen – se og læs meget mere her.

Skulpturstuk – gipsskulpturer i et eget rum
Skulptur har svære vilkår i private hjem, hvor den til nøds kan få plads i en reol eller på vindueskarmen. Men i det nye årtusinde har Klemann fundet et eget rum, hvor gipsen i generationer har været brugt til hjemmets forfinelse i form af stukken, der blev trukket loftet rundt – jo jævnere, jo bedre. Med en egen selvfølgelighed bryder hans skulpturstuk de gængse dogmer. Klemanns stuk muterer og gør uventede krumspring på gesimsen.

Keramikken i de stramme gitterkonstruktioner
Den røde tråd i Klemanns virke er afsøgningen af lerets uendelige muligheder. Udstillingen i Vejen omfatter bl.a. 24 retrospektivt pakkede montrer. Værkerne spænder fra 4-års alderens og ungdommens delvist figurative skulpturer over i hans karakteristiske abstrakt konstruktive skulpturer med en forkærlighed for stramme geometriske former som kuber, cylindre og cirkler. Selv fortæller han: ”Når jeg laver keramik, koncentrerer jeg mig om at trodse tyngdekraften og bygge konstruktioner, der overhovedet ikke egner sig til at blive fremstillet keramisk. Ved at gøre det alligevel peger jeg nemlig på, at begrænsningen ofte ikke ligger i materialet, men mere i folks indlejrede forestillinger om, hvordan man arbejder i ler.”

Titlen til hans aktuelle udstilling, FRAMEWORKS, refererer til diverse rammer som den kronologiske i de 24 montrer, men måske især til det synlige grid, der findes i mange af hans værker. Et markant eksempel fra 2005 er den rektangulær stentøjsskulptur, som står i Konservatorskolens gård i Amaliegade, Kbh. Den spinkelt udseende konstruktion er bygget over en flamingokerne, der har båret igennem opbygningen og siden er brændt væk. På samme måde er hans spinkle keramiske kubegitre bygget over papkasser. De forsvinder i brændingen, der når op over 1200 grader.

På udstillinger i 2013 viste Klemann keramiske gitterkonstruktioner, i hvis midte der ofte var indfiltret massive lerklodser. I Vejen ses hans nyeste skulpturer fra et arbejdsophold i efteråret 2014 på Statens Værksteder på Gl. Dok i Kbh. Her spiller han igen på en voldsom kontrast mellem spinkle netkonstruktioner og tunge lerklodser. Men i de nye umuligheder har de tunge lerklodser fået tre forskellig pladser: De ligger ovenpå, svæver lige under nettet eller har blot sat et klart aftryk i nettet. Her fortsætter Klemann med at udfordre materialernes muligheder – og beskuerens forudfattet mening om, hvor skulpturen kan bevæge sig hen.


FAKTA
Navn: Esben Klemann
Fødselsår og – by: 1972, København
Bor og arbejder nu: København
Uddannelse: Det Kgl. Danske Kunstakademi

Udsmykninger
2013 Egnsbeton med 15 værker rundt om i Vejen Kommune
2012 Skitseforslag til en kunstnerisk bænk. Bornholms regionkommunes kunstråd
2012 Københavns Kommunes billedkunstudvalg køb af 2 betonbarrierer opst. Vanløse Kulturhus
2010 Indgangsparti hos betonvirksomheden Paschal – Danmark a/s, Århus
2009 Betonelement på Bornholms Kunstmuseum
2008 ”Trappeelementer” købt af Odense Kommune, permanent del af Eventyrhaven
2008 Skitseforslag til Rønne Privatskole
2007 Keramisk skranke til Hotel Opus, Horsens
2006 Seks keramiske relieffer til P-hus i Miami

Legater
2013 Grosser L.F. Foghts Fond.
2012 Kunstrådets billedkunstudvalg og Nationalbankens Jubilæumslegat af 1968
2011 Kunstnernes Legat af 1971 (æreslegat), Kunstrådets billedkunstudvalg og Nationalbankens Jubilæumslegat af 1968
2010 Nationalbankens Jubilæumslegat af 1968 og Kunstrådets billedkunstudvalg
2009 Statens Kunstfond og Kunstrådets billedkunstudvalg
2008 Niels Bagge Wessels Legat

Salg
Statens Kunstfond 2005 og 2012
Københavns Kommunes Billedkunstudvalg
Kunstakademiets Konservatorskole
Odense Kommune
Paschal – Danmark a/s
Hotel Opus, Horsens
Mads Øvlisen
Djurhuus collection
Bornholms Kunstmuseum
Vejen Kunstmuseum

Esben Klemann kan aktuelt opleves på Vejen Kunstmuseum frem til den 12. april 2015.


Se og læs mere om Esben Klemann på hans hjemmeside : www.esbenklemann.dk







Den 11.dec. 2014 var julestemningen helt i top da børnene fra Vorupparkens Børnehave kom for at åbne dagens låge i årets julekalenderudstilling. Der blev nemlig også tid til at synge et par julesange rundt om juletræet. Tak for de fine julesange, det var I rigtig gode til.





Foto: Pernille Klemp




Foto: Pernille Klemp













Foto: Pernille Klemp



Foto: Pernille Klemp