Morten Steen
Hebsgaard Årets
julekalenderudstilling
Af Teresa Nielsen,
museumsleder
Morten Steen Hebsgaard
er født i 1977. Fra barnsben har han på værkstedet og i hjemmet haft
mulighed for at følge mange kunstneres virke i samspillet med faderen,
den dygtige glashåndværker, Per Steen Hebsgaard. Som 22-årig valgte han
i 1999 et ophold på Holbæk Kunsthøjskole, der for mange danske kunstnere
har været starten på en professionel karriere. To år senere kom han ind
på Det Kgl. Danske Kunstakademi, hvor han gik i årene 2001-07 hos
billedhugger Henrik B. Andersen. Med en orientering ud i Europa var han
i 2005-2006 på studieophold i Frankfurt på Stadelschule hos den engelske
kunstner Simon Starling (født 1967).
Siden 2001 har Morten
Steen Hebsgaard været en aktiv udstiller. Allerede året efter var han
med på KE, Kunstnernes Efterårsudstilling, der – tilbage i første
halvdel af 1900-tallet, da landet og hovedstaden ikke havde så mange
udstillingssteder – traditionelt var stedet, hvor man først mødte de
vordende talenter … siden har KE været den officielle debut for mange
kunstnere. Parallelt med studierne på Akademiet har Morten Steen
Hebsgaard deltaget i mange forskellige udstillinger. Hans værker har
været iøjefaldende, og han har siden 2004 modtaget en række præmieringer
og legater.
|
|
På forårsudstillingen 2006 præsenterede A Kassen
”Juice”, et projekt, som de har beskrevet samme år i deres
”Malbuch” – et katalog over projekter, som gruppen på sigt gerne
vil gennemføre. |
”A Kassen”
De seneste år har han på
udstillingsfronten været særlig aktiv som del af gruppen ”A Kassen”. Den
består desuden af kunstnerne Christian Bretton Meyer (født 1976), Søren
Petersen (født 1977) og Tommy Petersen (født 1975). I fællesskab
udtænker og udfører de værker til danske og internationale udstillinger.
Senest var de i sommer af sted til den alternative kunstmesse i Basel,
”LISTE 08”, hvor de lavede et værk og en happening. Værket bestod i at
dække et standareal med et lag beton, hvori der nedenfor en vindueskarm
var faststøbt et par sko. I ferniseringstimerne sad en statist i
vindueskarmen med sine fødder i de fastlåste sko. I sin minimale
enkelhed trækker værket på en tilknytning til en international tradition
i Robert Smithsons ånd i spændingsfeltet mellem minimalisme og landart.
Sammen har ”A Kassen” udgivet en malebog, hvor de spiller på malebogens
stereotype gengivelser af ting og personer samtidig med, at de har brugt
rammen til at lave et katalog over mulige projekter til kommende
udstillinger og happenings. Dér er bl.a. en tegning, der illustrerer
deres happening på Baslermessen. Oppe over standen havde de på loftet
opsat en papkasse med vin, der gennem et hul i loftet dryppede ned i et
glas, der blev holdt af en af ferniseringsgæsterne (en statisk).
Et andet af malebogens
Storm-P-agtige projekter, ”Juice”, handler om at få et glas
appelsinjuice. I et hjørne af et stort rum er opsat en mægtig maskine
til at udslynge tennisbolde. Men i stedet for bolde skulle maskinen
fodres med appelsiner, der derfra blev slynget over i en markise,
hvorfra de trillede ned i tragten på en appelsinpresse. Til stor glæde
for forbipasserende blev konceptet afprøvet på Charlottenborgs
forårsudstilling 2006.
”Rocky”
Første gang jeg stødte
på Morten Steen Hebsgaards værker var på Charlottenborgs
forårsudstilling tilbage i 2005. Dér havde han opstillet en hyldest til
Rocky – endnu en finurlig konstruktion: Værkets fundament bestod af en
stor vandret glasplade, der i alle fire hjørner holdes oppe af en stak
Rocky videokassetter. Kunstneren havde indkøbt et par drengecykler af
mærket ”Rocky”. De var opsat i et par stativer, og op til hvert forhjul
var sat en boremaskine med den ru yderside af borehovedet. Mellem de to
cyklers forhjul var fastgjort et sjippetov. Med jævne mellemrum startede
den karakteristiske Rocky melodi, ”Eye of the Tiger”, og boremaskinerne
gik i gang. Når borehovedet roterede mod cykeldækkene, blev de sat i
bevægelse, og dermed også sjippetovet, der kom op i flotte bueslag. Fra
et hul midt i glaspladen blev der nu opsendt en lille røg/dampsky, og i
den kunne man se projiceringen af et billede af Rocky, der sjipper.
Sikke en hyldest!
Morten Steen Hebsgaards
mindes en særlig kobling mellem kunstens verden og Rocky. På en rejse i
USA var han kommet til Philadelphia for at se det berømte kunstmuseum
med den udsøgte Duchamp samling. Desværre viste det sig, at museet var
lukket, men på trappen mødte han en vagabond, der i stedet fortalte ham,
at netop dette sted var foreviget i en af Rocky-filmene, hvor
hovedpersonen løber op og ned af trappen og skyggebokser.
Alvorlig leg og
modifikationer
Denne ”leg” mellem
virkeligheden og kunstens verden er karakteristisk for Morten Steen
Hebsgaard, og ses også tydeligt i hans bidrag i 2005 til udstillingen "Playing
all day" i Galleri Egelund, København, sammen med Anders Brinch (født
1971) og Rasmus Rosengaard (født 1979). Morten Steen Hebsgaards ene
bidrag var et rundt bordtennisbord med et net hen over midten.
Underfundigt spillede han på mærket Stiga, der findes både på bordtennis
udstyr og på plæneklipper. Under bordet havde han fastgjort en
plæneklipper. Dens modificerede motor medførte, at nettet bevægede sig
rundt! Et andet værk var lige så paradoksalt. Fra fabrikationen i Kina
var ankommet et par bordfodboldspil. Med teknisk snilde skilte Morten
Steen Hebsgaard dem ad, og samlede dem på tværs til ét spil med stænger
vinkelret på hinanden i begge retninger – rent kaos på spillebanen!
De seneste par år har
Morten Steen Hebsgaard skabt sig en niche med modifikationer af diverse
stilmøbler – et forløb, der allerede startede i hans afgangsprojekt fra
Kunstakademiet. Det tog form af et skulpturelt objekt i en umulig
kombination af trappestige og cykel. Via genbrug eller på auktion
indkøber han fx et imiteret rokokobord. Med sig på værkstedet har han fx
en gammel Kay Bojesen gyngehest, skiller den ad, og med håndværksmæssig
præcision skærer han ud af bordpladen de nøjagtige dele, der skal til
for at genskabe gyngehesten – indfælder de gamle dele i bordpladen, og
rejser en ’ny’ gyngehest af de udskårne dele af bordet! På udstillingen
vil der blive mulighed for at se samme fremgangsform, men med et
eksempel, hvor kunstneren i stedet har benyttet en klassisk kælk med
svungne meder (indirekte, og i en helt anden kunstnerisk kontekst, en
hilsen til Joseph Beuys’ kælke). Den udlånes fra den kunstsamling, der
tilhører Novo Nordisk. De lyse kælkdele er lagt ned i bordet, mens i
stedet en tro kopi står frem i bordets mørkbejdset træ. Set ovenfra er
de lyse dele omhyggeligt lagt ned, så de danner et symmetrisk spejlet
mønster, som om de var bordets knogler i en røntgenoptagelse.
Kom og oplev Morten
Steen Hebsgaards underfundige værker i udstillingen, der kan ses på
Vejen kunstmuseum frem til og med søndag den 1. marts 2009.
Klik her for at læse Morten Steen
Hebsgaards CV
Klik her for at læse om og se
billeder fra udstillingen
|