Årets 'julekalender-udstilling'
Med værker af Lone Høyer Hansen, Eva Koch og Lisa Rosenmeier Traditionen tro byder 1. december på Vejen Kunstmuseum på indledningen til en udstilling, der først står færdig den 24. december. Hver af dagene op til juleaften åbnes endnu en del af udstillingen, en af de 24 modulkasser. Og hver dag kan interesserede grupper melde sig til at være med - få en snak om indholdet bag dagens låge og se værket i perspektiv af den øvrig udstilling.
Årets skulpturudstilling Den første 'julekalender-udstilling' på Vejen Kunstmuseum fandt sted i 1995, da Pontus Kjerrmans fantasivæsener satte tankerne i sving. Året efter var det Niels Guttormsen der stod for indholdet med mange forskellige materialer, krydret med tankevækkende objekter som en smukt flettet brødbakke eller næsten runde strandsten - hvornår og hvorfor er en skulptur en skulptur?! Dernæst fulgte Bjørn Nørgaard med kasser fyldt med beretninger fra mange spændende universer - en sprudlen af ornament og eventyr. 1998 var det blevet Erik Heides tur. Her var det enkeltheden og de gode, gedigne materialer, en tyngde i tråd med Niels Guttormsens værker. Sidste år vistes Eric Erlandsen keramiske skulpturer (bojaner, relieffer m.m.) bygget over de klassiske græske myter og sagn - børn elsker helte som Perseus og Herkules samt rædsler som Minotaurus og Medusa. Der går en rød tråd tilbage over Bjørn Nørgaard til udgangspunktet ved Pontus Kjerrman; den gode fortælling i en levende, plastisk formidling. Listen er ved at være lang, og rummer hertil kun mandlige kunstnere. Det vil der i år - i forlængelse af den seneste tids udstillinger med kvindelige kunstnere, der indledtes med Ursula Reuter Christiansen, fortsatte med Henriette Hahn Brinckmann og Ingrid Vang Nyman og til efteråret afsluttes med Gutte Eriksen - for alvor blive brudt med.
Tre kvindelig kunstnere Lone Høyer Hansen (født 1950) blev som den første kvindelig billedhugger bedt om at lægge værker til en julekalenderudstilling. Hun valgte straks at introducere en ny og spændende mulighed. Hun ville gerne inddrage sine kvindelige kolleger billedhuggeren Eva Koch (født 1953) og billedkunstneren Lisa Rosenmeier (født 1959). De har arbejdet på fælles kunstprojekter under betegnelsen ART OF HEART.
'Julekalender-udstillingen' år 2000 bliver på flere måder noget ganske særligt. For første gang laves den af ikke bare én, men hele tre kvindelig kunstnere. De to er uddannede billedhuggere, men arbejder i dag sjældent med skulptur i traditionel forstand. Karakteristisk for dem alle tre er det, at de arbejder frit og uhindret i et væld af forskellige materialer, særligt de nyere muligheder som film, fotos, lyd- og lydprojektioner. Sammen skaber de en iscenesættelse af Gallerigangen, hvor udstillingen skal finde sted med kalenderens kasser fordelt gennem området. Der vil blive arbejdet med opfattelsen af det rumlige og med stofligheder (måske særligt karakteristisk for kvinder?). Der sker en nøje koordinering mellem lågernes signaler, kassernes indhold og samspillet med de rum udstillingen finder sted i. Der bliver nok at tale om!
Lone Høyer Hansen
Da valget i sin tid faldt på Lone Høyer Hansen, skete det bl.a. ud fra hendes udsmykning i Aabenraa "Annas værk" fra 1996, hvor hun på samme tid skaber friskulptur, kunstnerisk 'byinventar' og en effektfuld organisering af byrummet - en gennemsigtig 'mur' mellem handelsgadens sårbare fodgængere og ringvejens hektiske bilmasser. Spændende er alsidigheden i hendes virke - fra håndgribelige fortællinger til grundigt reflekterede eksperimenter i farver, former og rummelighed.
Eva Koch
I Kongens Have, ikke langt fra Odense Banegård, er der i regnvejr hurtigt pløre omkring ni flotte, velslidte halvkugler. Det er Eva Kochs af de forbipasserende højt elsket skulptur, der 'taler' uforståelige ord under 'bulerne' på græsplænen. Som lydene 'springer' fra cirkel til cirkel, bevæger den besøgende sig rundt i et forsøg på at skabe mening. Fra Odense er der konceptuelt ikke langt til Danmarks største skulptur, der står i udkanten af Esbjerg. Særlig markant er den om natten, den store halvkugle af jord med store runde 'glasøjne', der blinker i nattemørket i takt med trafikkens puls på den nærliggende hovedvej - hastige blink midt i myldretiden, og langsomme skift sent om natten.
Lisa Rosenmeier
Billeder på grænsen mellem kunst og reklame er blevet Lisa Rosenmeiers særlige felt. Velkendt er hendes billedmontager til Weekendavisens reklamekampagne "Hvad er meningen" fra 1995. Hendes reklameilluderede billedserier i det offentlig rum "The Perfect Life" havde netop til formål at stille spørgsmålstegn ved vores reklamebilledforbrug.
Med disse tre kunstnere lægges der op til at årets 'julekalender' bliver noget helt andet end de tidligere år. ART OF HEART forvandler udstillingsarealet til en installation, hvor de 24 kasser indgår som elementer