Årets julekalenderudstilling
med værker af Peter Carlsen
Udstillingen er blevet til med god støtte
fra:
|
I år er det maleren Peter Carlsen (født
1955), der har sagt ja til at fylde de 24 kasser i Vejen Kunstmuseums
julekalender - en udstilling, der gradvist bliver til i løbet af dagene
op til juleaften, og kan ses fuldt færdig fra 2. juledag og et godt
stykke ind i det nye år, med søndag den 25. april 2010 som sidste dag.
Livet igennem har Peter Carlsen, som Vejen
Kunstmuseums hovedperson, billedhuggeren Niels Hansen Jacobsen
(1861-1941), været optaget af lerets muligheder. Det er derfor blevet
aftalt, at de 24 værker til kalenderen skal være nye keramiske arbejder
udført over et fælles tema, Den nordiske mytologi, som Peter Carlsen for
første gang tager livtag med. Ud over de keramiske arbejder vil der
rundt på væggene være et udvalg af hans malerier og tryk – bl.a. over
temaet julen, som han er fascineret af.
Julekalenderudstillingerne
Siden 1995 har der årligt værket tradition for at museets store
skole-formidlings-indsats samledes om decemberudstillingen, der særligt
er lavet med henblik på omegnens mange skolebørn og unge. Målet har
været gennem nulevende billedhuggeres værker at give ungerne et
perspektiv på Niels Hansen Jacobsens værker, som mange er fortrolige med
fra det direkte møde med hans skulpturer ude på Museumspladsen. Formen
er en kalender, hvor der åbnes en ny kasse og endnu et nyt værk dagligt
i dagene op til jul. Hver klasse er med til at åbne ”deres” låge, og
dermed får 600-900 unger et ejerskab til en del af udstillingen, gennem
en snak om ”deres” værk og fx i dette tilfælde Peter Carlsens malerier
på væggene. Over årene er kalenderen blevet fyldt af bl.a. Bjørn
Nørgaard, Tine Hecht-Pedersen, Pontus Kjerrmann, Susanne Whittingham,
Niels Guttormsen, Sigrid Lütken, Erik Heide samt trekløveret bag ”Art og
heart”, Lone Høyer Hansen, Lisa Rosenmeier og Eva Koch. Sidste år var
”bagmanden” billedhuggeren og konceptmageren Morten Steen Hebsgaard, der
særligt er kendt som en del af udstillingsfællesskabet ”A-kassen”.
Årets billedhugger
Peter Carlsen er uddannet på Kunstakademiet i årene 1977-83 med lærerne
Sven Dalsgaard, Albert Mertz og Hein Heinsen. Særligt de to førstes lidt
anarkistiske og bagvendte tilgang til kunstverdenen synes at have været
med til at forme Peter Carlsens trodsige, ironiserende kunstneriske
udtryk. Både hans maleri og keramik er figurativ genkendelig. Trods en
grundig kunstnerisk dannelse og mere end habile tekniske færdigheder,
ynder han at gøre brug af ganske banale hverdagsmotiver, og gerne med
direkte lån fra reklamens verden. I hans malerier er der tilmed tale om
klare politiske standpunkter blandet med en flittig brug af bevidste,
raffinerede lån fra den europæiske kunsthistorie. I værket ”Danmark i
Krig” fra 2006, ses statsminister Anders Fogh Rasmussen ile af sted
overhældt med den blodlignende maling og anelsen af de militære
handlinger i en fjern baggrund. Billedet ”glider ned” udført i bedste
Toulouse Lautrec stil som et mægtigt plakatlitografi i formatet 130 x 79
cm. Det politiske blandes gerne med ironien, der kommer ind alle vegne,
som i det politiske statement, maleriet Danmark, hvor Peter Carlsen i
kompositionen spiller på et af europæisk kunsts hovedværker, Delacroixs
mægtige maleri af Marianne med fanen. Men i stedet for den kønne unge
kvinde buldrer kunstnerens alter ego, Villy, frem med fanen i den ene
hånd … og en plasticpose fra Super Brugsen i den anden! Med samme
kærlighed til legen med alverdens ophøjede kunstværker spiller Peter
Carlsen i selvportrættet, Kartoffelspiseren - når du er sulten for sjov
på titlen til van Goghs berømte maleri af de sultne arbejdere. Men i
stedet for den udsultede forsamlingen omkring bordet ser vi en
storsmilende Villy med tropehjælm og en stor pose franske kartofler.
Samme yderst effektive leg med verdenskunsten går igen i en del af Peter
Carlsens keramiske værker. I 1992 modellerer han en serie elegante
parafraser over skulpturer af den italienske billedhugger, Bernini. Året
efter var skulpturafsættet værker af Rodin, og tilbage i 1991 fejrede
han 100 års jubilæet for J. F. Willumsens enestående keramiske
hovedværk, Familievasen, som også keramikeren Peder Rasmussen har
parafraseret. Peter Carlsen har skabt sin egen selvstændige tolkning af
vase-værk med modellering af tre hoveder, sit eget, en kvindes og et
portræt af sig selv som barn. I kompositionen sender han en hilsen til
en af de danske kunstnere, der kaster de længste skygger ind over hans
eget værk.
Peter Carlsen fortæller, at ler har været en besættelse fra barnsben.
Han mindes som lille at have hentet den første spand ler på Holbæk
Lervarefabrik, så tung, at han næsten ikke kunne slæbe den hjem. Mens
han gik på Akademiet udførte han enkelte keramiske figurer. Den eneste,
der er bevaret, er Tænkende punker fra 1982-83, der tilhører samleren
John Hunov. Det var på det tidspunkt rigtig svært at få mulighed til at
arbejde med keramik på Kunstakademiet. Leret skulle han hente på
Frederiksens afdeling, men de små skulpturer skulle brændes på Poul
Gernes’ afdeling. I kontrast til Akademiets i dag meget velfungerende
keramiske afdeling er det mærkeligt at høre, hvor vanskeligt det i
begyndelsen af 80’erne har været at lave keramik, og hvor svært det var
at arbejde på tværs af afdelingerne.
Først i 1987 fik Peter Carlsen på et almindeligt aftenskolekursus i
medborgerhuset på Nørrebro for alvor mulighed for at arbejde med lerets
muligheder. Hen over årsskiftet 1990-91 var han et års tid
billedkunstlærer på Vallekilde Højskole, hvor han stiftede bekendtskab
med skolens keramiske værksted. Men potentialet fik han først for alvor
udnyttet det følgende år, da han var gæstekunstner med bopæl på
højskolen, men uden særlige forpligtelser andet end lidt foredrag o.l.
Den mægtige Bellerophone
gruppen, som børn og unge fascineres af på vej gennem Vejen Kunstmuseum
er kommet til samlingen som en overdragelse fra Statens Kunstfond. Peter
Carlsen har udført gruppen med afsæt i en ringe fotokopi af Rubens’
kompositionsskitse. Den nulevende kunstner var godt tilfreds med ikke at
have et særlig tydeligt forlæg, for så var der plads til at arbejde
videre på egen hånd, plads til de kunstneriske friheder. Det er blevet
en spiraldrejet komposition, der starter nede ved plinten, og snor sig
gennem kimæren og Pegasus’ støtte op gennem hesten og helt ud til det
spinkle spyd, der er udført i ler, og en løbende udfordring for
konservatoren! Hesten er brændt for sig med hul i maven, så den
efterfølgende kunne monteres på plinten. Kraniet er også udført for sig
i porcelænslermasse for at ramme knogle tonen. Siden blev den brændt
fast med resten med plintens glasur som ”klister”. Egentlig skulle
hesten have været en anderledes klar turkis, men der skete noget i
ovnen, og godt det samme, kan vi som beskuere konstatere. Ovnen har
foræret kunstneren en fin overflade, om end det ikke var lige netop den,
som han havde tænkt sig! Ellers har Peter Carlsen ikke arbejdet så meget
med keramik. Da han i 2002 udførte relieffet, Randersvenus, der er opsat
på ydermuren på Randers Rådhus, udførte han det i sit atelier i skumpap,
og lavede dernæst det keramiske arbejde på det keramiske værksted i
Tommerup under ledelse af Esben Lyngsaa Madsen.
En vis tilknytning til egnen har Peter Carlsen. Tilbage i 1978 var elev
han på Askov Højskole, og siden kom han til at undervise på Vallekilde.
Se, det viser sig, at han på sin egen facon, som også fx Niels Hansen
Jacobsen og andre af kunstnerne i museets samling, fx Karl Schrøder,
Elise Konstantin Hansen, PV Jensen-Klint og Niels Skovgaard, er en af
højskolens kunstnere!
|