John Olsen
Årets
julekalender på Vejen
Kunstmuseum
Se billeder af de 24 kasser
For 11. år i træk danner Vejen Kunstmuseum
rammen om en traditionsrige ’julekalenderudstilling’. Her handler det om
noget helt andet end julemånedens nisser og gran. Der er sat fokus på børns
møde med kunsten og i særdeleshed museets specialområde: skulptur.
Udstillingen tager form i løbet af december måned, og står først fuldt
færdig fra anden juledag. Værkerne er gemt i 24 kasser, der gradvist hver
formiddag i løbet af hverdagene i december åbnes sammen med de
børnehave/skoleklasser der på forhånd har tilmeldt sig. Det drejer sig om
800-1000 børn, der jævnligt vender tilbage til museet for at se og fordybe
sig i en sanseåbnende verden.
1. december kassen åbnes sammen
med 2. klasse fra Bække, og eleverne i 2. klasse følger spændt
med, mens lågen åbnes den 1. december |
Princippet ved udvælgelse
af julekalenderudstillingens kunstnere har været, at det skulle være
nulevende billedhuggere, hvis værker kunne være med til at kaste lys over
begrebet skulptur og museets hovedperson, billedhuggeren Niels Hansen
Jacobsen (1861-1941).
Ofte sker det, at
kunstnerne - midt i deres travle hverdag - siger ja til at være med netop
p.g.a. de særlige omstændigheder omkring udstillingen; formidlingen og den
utraditionelle opbygning, der giver mulighed for at præsentere
inspirationsmateriale og skitser sammen med de færdige værker. Hvert år har
udstillingerne meget forskellig form. Der er også kommet bud på
sammenkomponerede udstillinger som den Eva Koch, Lisa Rosenmeier og Lone Høyer
Hansen stod for. Den viste klart, at børn heller end gerne går om bord i
moderne kunst, der ellers kan være svært tilgængelig for voksne! I årenes
løbe har museets gæster fået indblik i meget forskelligartede billedhuggeres
værker: 1995: Pontus Kjerrman, 1996: Niels Guttormsen, 1997: Bjørn Nørgaard,
1998: Erik Heide, 1999: Eric Erlandsen, 2000: Lone Høyer Hansen, Eva Koch og
Lisa Rosenmeier, 2001: Sigrid Lütken, 2002: Niels Hansen Jacobsen i det
lille format (keramiske arbejder), 2003: Bagværk med glasur –
Kunstakademiets elever (keramiske arbejder), 2004: LYSSKY PANDEKAGE – Anette
Bendixen, Sophus Ejler Jepsen og Cecilie Bendixen.
|
|
John Olsen maler lågen til 13.
december, bag ved ses 1. december kassen med den karakteristiske
flod-hestetand. Han tegner forsidelåger, mens Lars Abrahamsen går
i baggrunden og retter til. |
I en årrække har jeg spurgt
John Olsen (født 1938), om han ville fylde julekalenderens kasser. Hans
’tingfinder-univers’ var oplagt at forene med udstillingens kasser. Og i
sommer var tiden moden til et klart ja. Sammen med sin trofaste
samarbejdspartner, Lars Abrahamsen, bygger de udstillingen op i slutningen
af november. Vejen Kunstmuseum er et hus, som de er godt bekendt med – John
Olsen tildeltes i 1992 Valdemar Pedersen og hustru Esther Moesmann Pedersens
Legat, og de har senest været her for at se en fælles bekendt, Annette
Holdensens udstilling, da hun i foråret 2005 modtog legat med den lange
titel.
Har man set John Olsens
tingfinder-kasser, opslagstavler og collager, ved man, at han er en
øjenåbner af højeste klasse. Med sikkert blik ser han de spændende
strukturer i det, som andre blot kigger forbi: Når gryden med pastaraster
har stået gemt væk i en uges tid, hvem ville da straks gå efter kameraet og
forevige de sære mikrobers fantastiske værk? Jo, John Olsen gør
bakterievæksten til et flot værk – og endnu et bud på det evigt bearbejdet
forgængelighedstema, der ligger i størsteparten af hans produktion. Her er
han fuldt på omgangshøjde med Niels Hansen Jacobsen, der i et andet
billedudtryk spørger ind til vores liv og virke her på jord. Den ene
arbejder med symbolistiske metaforer, den anden med naturen selv.
En tur i skoven er ikke det
samme efter en opdagelsesrejse gennem John Olsens forundrings-kasser, der
kan kalde på mange forskellige sanser.
Lidt om John Olsen
Som ganske ung arbejdede
John Olsen som maler på den kongelige porcelainsfabrik. Der fik han
effektivt trænet et håndelag, der den dag i dag klart ses i hans hastige,
virtuose tuschtegninger. Derfra søgte han ind på Kunstakademiet 1960-67,
hvor han i sin lærer, billedhuggeren Mogens Bøggild, mødte en ligesindet i
interessen for naturen og dyrenes verden. Hos Holger J. Jensen på Akademiets
grafiske skole blev John Olsen fortrolig med de tryk teknikker, som han
siden flittigt har brugt. For ham er papir er ikke bare papir. Inden han går
i gang med f.eks. en stor kultegning, er der ofte arbejdet omhyggeligt med
papirets patinering. Som en forskende alkymist har John Olsen i de senere år
i saunaen fundet en utraditionel arbejdsplads. Baggrundspatineringen opstår
i samspillet mellem sved, damp, binder og pigmenter. Frostklare dage kan
afsættet også være sporene fra fåreindvolde, der slynges over store,
kraftige ark papir.
John Olsen udstillede for
første gang sidst i 1950’erne og har siden været en flittig udstiller.
1988-89 vistes for første gang en stor retrospektive udstilling, der
startede på Ny Carlsberg Glyptoteket, derfra til
Kunsthallen Brandts Klædefabrik og det følgende år til Holstebro
Kunstmuseum, Torshavn Kunstmuseum og slutteligt Kunstmuseet Køge
Skitsesamling. Stilen var klar – en blanding af egne værker og de mange
collager med opsamlede sager. Her gælder alt andet end kunstverdenens
klassiske æstetiske værdi sæt; tonet og vejrbidt plastik rangerer på højde
med omhyggeligt patineret bronze. Til gengæld hersker en usædvanlig æstetisk
sans for struktur, overflade og farveholdning.
Teresa Nielsen,
Museumsinspektør
|