Bjørn
Nørgaard
Eva Steen
Christensen
Erik
Heide
Marianne
Jørgensen
MUSEUMSPLADSEN I VEJEN
Af Museumsleder Teresa Nielsen
Den nye Museumsplads
Over årene 2013 - 2015 har Museumspladsen fået en helt ny form. Den er blevet et klart defineret rum i kraft af den indrammende bøgehæk, der nu for alvor er ved at vokse til. Takket være støtte fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal og Ny Carlsbergfondet har det været muligt at etablere et anlæg med flere forskellige haverum. Grundplanen nedenfor kan klikkes op i stort format.
Gradvist breder dele af museets virke sig ud på pladsen, hvor man nu møder kunsten helt ude ved fortovskanten i form af de fire specialfremstillede skulpturelle låger. De er udført af billedkunstnerne Eva Steen Christensen, Erik Heide, Marianne Jørgensen og Bjørn Nørgaard. Da de fik til opgave af modellere hver sin låge, var de alle fire på forhånd fortrolige med stedet. Over årene har hver af dem stået for én af museets årlige julekalenderudstillinger. Her øverst på siden er der billedlink til fortællingerne om de fire billedhuggeres meget forskellige låger.
Det aksefaste anlæg
Museumspladsens omdrejningspunkt er entydigt det unikke Troldespringvand, der fra 1923 til 1950’erne sprang døgnet og året rundt med brand varmt vand
(1). Dets nord-syd-akse op til Det gl. elværket i Lindegade og den øst-vestlige akse, der i 1924 kom til ved opførelsen af Vejen Kunstmuseum, er trukket op i det formelle anlæg omkring springvandet. En flot belægning i en blanding af gamle, velslidte bordur-, chausse- og brosten danner stier og en lille plads foran museet. Der har et par af billedhugger Niels Hansen Jacobsens skulpturer fået plads på en måde, så de løber hinanden i møde. Sammenstillingen af ”Friheden i Aarhundredets Slutning” og ”Døden og Moderen” mimer billedhuggerens oprindelige opstilling, da de i 1924 blev fik plads i museets ”hjerte”, den mægtige ottekantede Skulptursal. På det gamle sort-hvid foto ses, hvordan Niels Hansen Jacobsen opstillede dem, så de spejlede hinanden omkring salens og anlæggets øst-vest-akse, der løb gennem hans enorme skulptur ”Militarismen”.
Omkring Troldespringvandet kan man se flere af Niels Hansen Jacobsens skulpturer. Ved den reetablerede trappe op til den store bygning, der i 1940 var byens nye bibliotek (i dag en del af museet), står hans portrætter af forfatterne Jeppe Aakjær og Johannes V. Jensen. Mod øst står ”Vølven” og ”Vor Tids Ansigt” samt Willie Wulffs ”Portræt af en ung Digter”.
|
|
|
Foto: Pernille Klemp
En plads mod øst
Schul Landskabsarkitekter, der har tegnet planen for det nye anlæg, har
udtænkt en helt ny pladsdannelse ud mod Øster Allé
(2). Den gør mange
gode ting på samme tid. Museets østfacade har fået en egen værdighed, og
Stephan Sindings 17,2 tons tunge marmorskulptur ”Moder Jord” står
majestætisk med Skulptursalen som bagvæg. Ved fortovskanten gik
bestillingen til Erik Heide fra et par låger til et samlet 14 meter
langt gitterværk med låger i begge ender og en maskeret dobbeltlåge i
midten. Symmetrien i forholdet mellem Skulptursalen, gitterværket,
opstillingen af ”Moder Jord” og pladsens belægning har været med til at
trække den overordnede øst-vest-akse endnu klarere op. I den østlige del
af Museumspladsen har Niels Hansen Jacobsens skulptur ”Skyen” fået plads
og mellem Ejnar Nielsens to prøvefelter til Stærekassens
mosaikudsmykning i København står Sophia Kalkaus ”Drabant” i sort
diabas.
Foto: Pernille Klemp
Den ”vilde” have og fremtidsdrømme mod nord
Ud mod Østergade havde billedhuggeren sin private have
(3). Naturens
mangfoldighed er inviteret ind i form af en ”vild” have med planter,
træer og buske, der over tid giver blomsterflor, dufte og frugt at
spise. Det aksefaste anlæg afløses af slyngede stier inspireret af det
miljø, der var ved billedhuggerens arbejdsplads i den nordlige ende af
Vejen. I hjørnet op til Østergade/Øster Allé er pladsen sat af til på
sigt at få udviklet en specialfremstillet skulpturel legeplads, der
tager afsæt i stedets ånd med referencer ind til museets Jens
Lund-samling. I ånden fra billedhugger Niels Hansen Jacobsens nu
forsvundne ”Huggehus”, hvor han arbejdede med sine stenskulpturer, er
det på sigt planen langs Østergade at få lavet en god ramme om
værkstedsaktiviteter og gruppebesøg. Her i den ”vilde” have er et nyt
element kommet til i juli 2016. Her har Birgit-Bjerre-troldepavillonen
fået plads.
Klik her og læs mere om Bjørn Nørgaards 3,5 ton tunge skulptur
"EN KANTET KRUKKE UDEN KANTER – I SANDHEDEN EN BESYNDERLIG KANTET KRUKKE"
der sættes op på museumspladsen i foråret 2024.