En Trold, der vejrer Kristenkød.
1896/1923
Bronze. 157 x 198 x 85 cm
En bronzeudgave fra 1902 tilhører Ny Carlsberg Glyptotek, står i haven bag museet
Bronzestøbning 1923 til Troldespringvandet i Vejen
Bronzeafstøbning fra 2001 står opstillet ved Jesuskirken, København
Inv. VKV 0166
Udstillinger
1897 på Charlottenborgs Foraarsudstilling, afdelingen for Dekorativ Kunst, gips
1901 separatudstilling i Den frie Udstillings bygning, gips
1903 Charlottenborgs Foraarsudstilling, bronze
Klik her for at bladre i kataloget fra 1901-udstillingen
Klik her for at bladre i 1914-fortegnelsen fra billedhuggerens atelier-museum ved Skibelund Krat.
En Trold, der vejrer Kristenkød står som katalog nr. 6
Atelier i kælderen under Statens Museum for Kunst
Selv om Niels Hansen Jacobsen i årene
1892-1902 mestendels var bosat i Paris, opholdt han sig lejlighedsvis i
Danmark. Mens han var i landet i 1896 fik han behov for et atelier. Han
lejede sig ind i et af de nyopførte, høje kælderrum under Statens Museum
for Kunst. Dér blev trolden til. Under opførelsen af Troldespringvandet
mindedes han i 1923:
”Allerede som ganske
ung satte jeg mig som Maal at skabe en Trold. Det kom vel noget af den
Tid, jeg voksede op i. Folk var mere overtroiske dengang, og Tale om
Spøgelser og Trolde hørte med til det daglige. Jeg kaldte dengang mit
Værk for Trold, der vejrer Kristenkød, men nu er jeg mere kommen til at
nøjes med at sige Trold; thi det kunde i og for sig lige saa godt være
Trolden Grendel, der gaar løs mod de gæve Kæmper. At vælge en Trold som
Emne for sit Arbejde er der ikke noget særligt i. Der tales jo saa meget
om Trolde i vores Folkepoesi. Tænk blot på Trolden Find, der staar med
Viv og Barn i Lund Domkirkes Krypt, og de gotiske Kirker er meget ofte
udsmykket med allehaande fantasifulde Figurer. Jeg husker en Trold i
Relief, der fandtes paa den gamle Kirke i Holsted – »Bjøvlund Trold«
blev den kaldt.”
I 1931 fortalte han en lokal journalist: ”Der gik i min
Barndom saa mange Sagn. Jeg hørte fortælle om Heste, der om Natten løb i
Mergelgraven, vi havde dér, og i min Barnefantasi troede jeg, de holdt
til dér; de blev for mig til Trolde, Det spøgede stadig i min
Barnefantasi, blev ved med at nage mig, og da jeg blev 32 Aar, udformede
jeg denne fantasi i Trolden.”
Et dekorativt værk
Hansen Jacobsen var vendt tilbage til Paris, da En Trold, der vejrer Kristenkød i 1897 stod i afdelingen for dekorativ kunst på Charlottenborgs forårsudstilling. Det var ikke fordi censurkomitéen var blinde for, at den var en skulptur, men fordi han som en ægte symbolistisk kunstner var optaget af tanken om, at al god kunst er dekorativ.
Troldens anatomi
Da Hansen Jacobsen i sommeren 1914 indviede sit kombinerede atelier-museum i svinget ved indkørslen til Skibelund Krat havde han også fundet plads til Trolden, som han er fotograferet ved sammen med sin anden hustru, Kaja Jørgensen. I 1914-fortegnelsen over sine værker, har han, der var uinteresseret i præcision i titler og dateringer, fejlagtigt angivet, at den i 1895 var udstillet i København.
I udgangspunktet er Trolden en bredskuldret, muskuløs, ludende menneskekrop, der tilføres dyretræk som svømmehudsagtig udformning ved hænder og fødder, torskefipskæg under hagen og fugleagtige klør i stedet for fingre. Trolden har tre ‘fingre’ og tre ‘tæer’ – en symbolsk leg med kristendommens treenighed? Kigger man i detaljen, er ansigtsmaske og krop bygget op som den organiske arkitektur fra 1890’erne. Symmetrien er vigtig, men ikke altdominerende. Ser man fx på Troldens fødder, er der stor forskel på dem. Den højre fod er stramt modelleret med negle bygget op i form som missiler. Den venstre er ‘rokokoagtig’ med en levende modellering. I modsætning til sin studietids naturtro realisme arbejdede han i modelleringen af kroppen med rig ornamentik. Rygsøjlen ligner en lang lerpølse, som han regelmæssigt har bukket og klemt. Stedvis synes overfladen som skåret med huljern.
Gotisk inspiration
Hansen Jacobsen har eksperimenteret med den
skulpturelle form, og har bearbejdet overfladen abstrakt med
dekorative kantede furer og riller. I hans samtid var der stor
interesse for middelalderens fortællinger og billedudtryk, og
troldens slægtskab med den gotiske kunst er tydelig. I Paris
kunne man købe fotografier af de sære figurer på fx Tour St.
Jacques, på Nôtre Dame eller i Cluny Museet. Mange kunstnere
fandt, at gotikkens kunst var forbilledlig i sin dekorative,
ekspressive og ikke-naturalistiske karakter. Niels Hansen
Jacobsens ven Jens Lund malede i 1909 et par
Kimærer fra Nôtre Dame de Paris.
Disse fabelvæsner, der er katedralens største attraktion, viser
sig at være historieforfalskninger. De er udført af håndværkere
i forbindelse med Viollet le Ducs 1850’er-renovering af Nôtre
Dame.
Brygger Carl Jacobsen og Trolden
Trolden stod i 1901 på Hansen Jacobsens
separatudstilling på Den Frie. Brygger Carl Jacobsen bestilte
den i bronze til opstilling ved familiemausoleet, Jesus Kirken.
I Albertinalegatets kopibog kan man under 1902 læse Bryggerens
overvejelser om mødet mellem Trolden og kirken:
”Min tanke er, at Statuen skulde staa til Siden ved Veien foran
Langsiden. Det er Satan, Fristeren, det Onde som vil drage
Menneskene til sig; og saa ligger Kirken bagved og aabner sin
Favn.”
Det var præsten for meget. I sine
erindringer mindedes stiftsprovst Ussing, at han nægtede
bryggeren at stille trolden på kirkens enemærker. Derfor købte
bryggeren den tilstødende grund for dér at opstille Trolden.
Bryggerens ord var lov. Selv efter hans død i 1914 blev Trolden
stående, indtil grunden blev solgt fra. I 1926 skrev
Glyptotekets direktør Frederik Poulsen (1876-1950) til Hansen
Jacobsen, at Trolden var opstillet ved Glyptoteket ud mod H.C.
Andersens Boulevard:
”Hr. Helge Jacobsen og jeg er enige
om, at den aldrig har virket saa glimrende nogetsteds. Først nu
synes vi, at alle Figurens gode Egenskaber træder frem.”
Siden fik den sin nuværende plads bag
Glyptoteket. Dér står Trolden i dialog med datidens absolutte
mesterværk, Auguste Rodins
Le Ponseur/Grubleren.
I 1928 overdrog Ny Carlsbergfondet Trolden som gave til
Glyptoteket. I erkendelse af at Jesus Kirken havde mistet et
vigtigt møde mellem det gode og det onde, bekostede Ny
Carlsbergfondet i 2001 en nystøbning af Trolden, der nu står med
få kilometers afstand to steder i hovedstaden.
|
Troldespringvandet
Tilbage i sommeren 1923 fik Jesus
Kirkens trold en tvilling i Vejen. Formanden for Vejen
Elektricitetsværk, snedkermester Søren Villadsen, havde i sensommeren
1922 fået den idé, at man ved opførelsen af det nyt elværk midt i byen
kunne forene det nyttige med det skønne: Det dengang nødvendige bassin
til afkøling af vand til nedkøling af turbinerne kunne opføres som
fontæne. Hansen Jacobsen blev spurgt, om det
”for en overkommelig Pris kunne lade sig gøre at faa et kunstnerisk
udført Springvands-Anlæg etableret paa Pladsen.”
Trold versus havfrue
Valget af midterfigur stod mellem
Den lille Havfrue
og billedhuggerens kandidat, den knap 30 år gamle Trold. Meningerne var
stærkt delte. Som fortaler for
Den lille Havfrue
sagde margarinedirektør Olav Vang-Lauridsen:
”Jeg ser helst, at der paa denne Plads opstilles
noget, der er mere yndefuldt. Trolden giver jo absolut intet
Skønhedsindtryk. Det er rigtig nok, at dette Arbejde er karakteristisk
for Kunstneren, men der er andre hensyn at tage.”
Helt anderledes stemt var en af Troldens fortalere, realskolebestyrer
Peter Hauge, der på det afgørende sognerådsmøde hævdede, at
”Hansen Jacobsens Arbejder frem i Tiden vilde blive anerkendt … Vælger
vi Trolden, saa vil Vejen komme i alle Landets Blade.”
Han havde ret. Det følgende år kunne man læse om indvielsen i samtlige
danske aviser. Den endelige beslutning blev truffet ved regulær
afstemning. Seks medlemmer stemte for, fire undlod at stemme. Under
arbejdet konstaterede billedhuggeren formildende:
”Man kan da ikke hælde en skikkelig Havfrue over
med varmt Vand! En arg Trold maa derimod finde sig i at være udsat for
lidt af hvert!”
Et unikt springvand
Det var klogt at lytte til Hansen Jacobsen.
Kunstneren havde set potentialet. Frem til springvandet i 1950’erne
holdt op med at fungere som kølebassin, fik Vejen en helt unikt fontæne,
der selv i de koldeste vintre fungerede døgnet og året rundt. På kølige
dage stod Trolden i dampen fra det brandvarme vand. Når der blev rigtig
frost, fik Trolden det, som billedhuggeren kaldte ”Vinterpels” –
istapper, der understregede skulpturens kantede formsprog. Selv fortalte
han: ”I midten den arge Trold, der kommer
listende, vejrende Menneskeblod. Forsigtigt sniger han sig fremad,
holdende lidt igen i sin egen Hale. Uden om findes saa de otte Drager,
der dukker op af Vandet og oversprøjter Trolden med Vand.”
I midteraksen fra elværket blev lagt et ottekantet
bassin med Trolden som midtpunkt. Hvis han kunne forlade sin sokkel og
gå lige frem, ville han ende ved Vejen Kirke, hvor han om søndagen kunne
være sikker på at finde nogle kristne.
På bagsiden af uglevasen, der senest er fra 1906, kravler en drageagtig øgle, der synes som en tidlig forløber for, hvad Hansen Jacobsen i 1923 modellerede direkte i den fugtige beton. |
Modellerede øgler/vandspyer
I løbet af vinteren 1922-23 lavede
billedhuggeren modeller af springvandsfigurerne. En enkelt er bevaret i
turkisglaseret stentøj. På Axel Hous 1906-portræt af Hansen Jacobsen ses
uglevasen, bagpå kravler en øgle. Vasen er muligvis udført tilbage i
1890érne Paris, så allerede da var billedhuggeren optaget af disse
dragevæsner. At han har haft glæde af at studere gotikkens fabelvæsner
er ingen hemmelighed. Dyrene på kanten kan også synes lidt i slægt med
dragerne på Joakim Skovgaards og Th. Bindesbølls springvand på
Rådhuspladsen.
Midt i oktober 1922 var Hansen Jacobsen i København for
at gøre klar til bronzestøbningen af Trolden. I samme ånd som Tegners
Finsen Monument
og Bundgaards
Gefionspringvand
har Hansen Jacobsen formodentlig tænkt sig bronze-trolden i en
granitkumme. Det kunne budgettet ikke bære. Han udførte bassinkanter og
skulpturer direkte i våd beton.
”Jeg har fået konstateret, at det er langt lettere
og ulige mere behageligt at arbejde med plastisk Ler end med Cement.
Leret slider da i alt fald ikke Huller paa Fingrene!”
Indvielsen
Springvandet blev indviet fredag den
13. juli 1923 kl. 19 under overværelse af mange hundrede fremmødte.
Blandt talerne var vennen Jeppe Aakjær. Med en klar parallel til Vejen
roste han fortidens sydlandske byer, ”hvor
en djærv Kunstner i Forbindelse med en forstaaende og formaaende
Borgerstand af sønlig Kærlighed til sin Fødeby skaber noget storladent
og skønt for alle Tider, der sætter just denne By en Fjer i Hatten.”
Aakjær nåede frem til Troldespringvandet og udbrød:
”Hvor er det ikke en prægtig Idé, hvem der saa har undfanget den, at
lade en Vandstraale, der har ligget og aset sig skoldhed mellem oljet
Metal og rasende roterende Staalhjul, pludselig under en ret Vinkel
bryde ud af Væggen og gøre Kunster paa Plænen. Vi raaber til den
stakkels sydende Djævel, og straks kommer han op af sit Gemme og
begynder at oversprøjte den lumskende Trold med sin koghede Straale; som
et Lyn er han atter indenfor at udrette sit haarde Pligtslæb. Man (…)
frydes over den morsomme og geniale Forening af Nytte og Skønhed, der
her er statueret. (…) Det maa være en stolt Følelse at vide, at dette
Kunstværk helt er skabt af Byen selv; først og fremmest af dens egen
særprægede og geniale Søn, Hansen Jacobsen, der har givet sin Fødeby en
stor og sjælden Attraktion. Men vi maa ogsaa tage Hatten af for de
Købmænd og Haandværkere i den By, alle dem, der med pekuniære Ofre har
bidraget til det sjældne Værk. … Gid da alle maa faa megen Glæde af
dette Værk! Lad dets kaade Kaskade gaa op i Dagen med Straaler af Kækhed
og Sundhed og Vovemod!”
Den alsidige billedkunstner Asger Jorn var stærkt optaget af museet i
Vejen. I et forsøg på at gøre opmærksom på, at tidens tand gnavede hårdt
på Troldespringvandet, fremhævede han i 1964:
”Jeg anser disse figurer for noget af det
betydeligste, der er lavet i europæisk skulptur i denne periode.”
Det blev der lyttet til, da Vejen Kunstmuseum hen over årtusindeskiftet
søgte støtte til at fremtidssikre springvandet. Det lykkedes takket være
støtte fra Vejen Kommune og en bevilling på tre millioner fra A.P.
Møller og Hustru Chastine McKinney Møllers Fond til almene Formaal.
”Trolden ser ganske fantastisk ud, vandet damper jo i kulden så han staar indhyllet i en taage, som det var Grendel, der kommer op af sin sump, dragerne er somme tider helt iset til på hovedet, så de ser ud som krystal.”
Brev fra Hansen Jacobsen til Jeppe Aakjær den 28. december 1923.
|
Indvielsen af Troldespringvandet trak et stort publikum den 13. juli 1923, og begivenheden kom i alle landets aviser.
|
Et museum i springvandets øst-vest akse
I forlængelse af springvandets opførelse truede Hansen Jacobsen med at flytte ud og bygge bolig ved sit atelier i Skibelund Krat. Da gik alle byens foreninger sammen og lovede at bygge ham det museum, som man havde arbejdet frem mod siden grundlæggelsen i 1905 af Museums- og Kunstforeningen for Vejen og Omegn. 1. juli 1924 blev bygningen indviet. Her ses den ved rejsegildet, hvor Skulptursalens 8-kant ses bag springvandets 8-kantede bassin.
|
Som noget enestående i hele Norden sprang Troldespringvandet døgnet og året rundt takket være leverancen fra elværket af brandvarmt vand, der skulle afkøles. I stærk frost fik Trolden det, som billedhuggeren kaldte ”Vinterpels”.
|
Vejens byvåben
Længe før rejsekongen Simon Spies sagde: ”Hellere dårlig omtale end ingen omtale”, blev det ”farlige” Troldespringvand en del af byens identitet, da man havde søgt kongelig tilladelse til at sætte det ukristelige dyr i byvåbnet. Det fortælles, at Hansen Jacobsen fik til opgave at tegne et segl til Vejen Kommune. Den centrale figur var Trolden som symbol på kunsten. Dertil ses kornaks og tandhjul som symbol på henholdsvis landbrug og industri.
I 1977 blev et nyt byvåben godkendt hos Indenrigsministeriet. Den lodrette streg symboliserer Hærvejen, mens de to vandrette streger angiver landevejen og togbanen på tværs af kommunen. Her står Trolden centralt men i stiliseret form. Byvåbnet blev tegnet af arkitekt og professor Claus Achton Friis (1917-1999).
Ved sammenlægningen i 2007 af Vejen, Brørup, Holsted og Rødding kommune opstod den nye Vejen Kommune. Trolden figurerer desværre ikke i det nye våben.
|
|
|
I billedhuggerens fotoalbum er der billeder af, hvordan Trolden tog sig ud en gang inden 1924 i hans atelier i Skibelund Krat.
|
Under et ophold i Paris i 1909 malede Niels Hansen Jacobsens gode ven, tegneren og maleren Jens Lund dette studie af et par af balustradefigurerne fra Nôtre Dame. Maleriet kan ses på Vejen Kunstmuseum, inv. VKV 0076.
|
I 1926 blev Trolden i København sat ved Glyptoteket ud mod Tietgensgade. Den fik siden plads i anlægget bag museet, hvor den endnu står. |
På et gammelt postkort ses Trolde-springvandet, som det tog sig ud i 1923 inden Vejen Kunstmuseum blev bygget bagved mod øst. |
”Den lille Havfrue” er dateret 1901 og blev til i billedhuggerens atelier i Paris. Mange år sendere kom hun til at stå på ”Grønvang” i Vejen hos national-bankdirektør Johannes Lauridsen. Hans efterkommere forærede skulpturen til museet, inv. VKV 0143. |
Takket være det cirkulerende vand stod Trolden ved 0 grader i mosekonebryg – dampene fra det brandvarme vand fra elværket.
|
Denne glaserede keramiske skulptur kan kun være en af billedhuggerens oplæg til, hvordan de endelige øglevæsner skulle tage sig ud på bassinkanten.
Foto: Pernille Klemp
|
Billedhuggeren er foreviget under arbejdet med at modellere springvandets figurer direkte i våd beton.
|
Det er nok fotograf Koch fra Vejen, der har foreviget rejsegildet i 1924 på Vejen Kunstmuseum, hvor Troldespringvandet ind-går som en integreret del af helheden.
|
|
|
|
|