|
Inv.
1578 Niels Hansen Jacobsen (1861-1941)
Vase. Udateret
Glaseret stentøj ved mundingen er der fem steder trukket skråt ned i leret
med en slynge. Højde 12,4 cm, 11,7 cm dia.
Under bunden tydeligt indridset NHJ Inv.
1577 Niels Hansen Jacobsen (1861-1941)
Vase. Udateret
Glaseret stentøj med tydelige drejriller på skuldre op mod mundingen. 6,8
cm høj, 10 cm dia.
Under bunden tydeligt indridset NHJ Inv.
1576 Niels Hansen Jacobsen (1861-1941)
Lille tallerken. Udateret
Glaseret stentøj. 2,4 cm høj, 15,5 cm dia.
Under bunden tydeligt indridset NHJ |
Tirsdag den 12. december
kom Bodil og Vagn Smed på besøg på Vejen Kunstmuseum med årets julegaver:
Tre stykker Niels Hansen Jacobsen keramik, som de var blevet enige om, at
museet skulle have til minde om Anna Dal, der havde boet på Dalhus mellem
Vejen og Askov.
Hun var datter af Niels Pedersen (1855-1949), der i midten af 1870’erne
kom til Vallekilde for at hjælpe Andreas Bentsen med noget af byggeriet på
højskolen. I sine erindringer fra 1936 fortæller Niels Pedersen om sit
første møde med højskoleforstander Ernst Trier:
Jeg traf Trier i Haven,
hvor han gik i Træskostøvler, Kappe og laaden Hue. Da han saa mig, kom han
rask her imod mig og sagde: ”Hvad vil De?” ”Jeg skal hilse fra Bentsen, om
jeg maatte være her til han kommer hjem?” hvortil Trier sagde: ”Jeg vil
hverken høre eller se Dem her,” og saa stod han og stampede rundt. Jeg,
som ikke kendte Trier, kom til at le, for han saa pudsig ud. Dette fik han
at se. Saa vendte han sig om imod mig og sagde: ”Ler De af mig?” ”Ja, jeg
kan ikke andet, da jeg ikke har forset mig. Jeg skal hilse Dem fra Smeden
i Høve.” ”Kender De ham?”, sagde Trier. ”Ja, jeg har været hos ham i ca. 3 Aar. Saa gav han mig et Dask og sagde: ”Gæstekammeret skal blive i Stand
til Dem. ” Trier har flere Gange sagt til mig, at aldrig har han taget saa
daarligt mod nogen som mig. Han glemte det aldrig, og vi fik meget med
hinanden at gøre. |
I løbet af sit lange liv
kom Niels Pedersen til at arbejde som tømrer både på Vallekilde og Askov
Højskole, altså for de to legendariske Gründere, Ernst Trier og Ludvig
Schrøder. Niels Pedersens datter, Karen, blev gift med Ernst Triers søn,
maleren Troels Trier. I billedhugger Niels Hansen Jacobsens stue i den
modsatte ende af museet hænger et lille maleri af en opstilling udført af
Troels Trier. Og her i Keramiksamlingen står i reolen lige ved døren et
par vaser, der er udført på Holbæk Lervarefabrik, og menes at være
modelleret af Troels Trier.
De tre Hansen Jacobsen værker fra Dalhus vil således være med til at minde
om de stærke bånd mellem de to store højskoler, Vallekilde og Askov.
|
Inv. 1575 Anders Bruun
Møller (1911-1989)
Sol.1973
195 x 256 mm. Oliepastel på papir
(sol farvet fra oven og ned: blå, hvid, rød, gul, orange, gul, hvid, grå,
hvid, gul)
Betegnet f.n.t.v. ABM 73. Bag på tre af rammerne betegnet: Oliepastel |
|
Inv. 1574 Anders Bruun
Møller (1911-1989)
Sol.1973
197 x 254 mm. Oliepastel på papir
(sol farvet fra oven og ned: rød, gul, rød, hvid, rød, gul, karry, rød)
Betegnet f.n.t.v. ABM 73. Bag på tre af rammerne betegnet: Oliepastel |
|
Inv. 1573 Anders Bruun
Møller (1911-1989)
Sol.1973
202 x 245 mm. Oliepastel på papir
(sol farvet fra oven og ned: rød, hvid, blå, orange, hvid, rød, hvid, rød)
Betegnet f.n.t.h. ABM 73. Bag på tre af rammerne betegnet: Oliepastel |
|
Inv. 1572 Anders Bruun
Møller (1911-1989)
Sol.1973
203 x 230 mm. Oliepastel på papir
(sol farvet fra oven og ned: rød, hvid, rød, hvid, blå, rød)
Betegnet f.n.t.h. ABM 73. Bag på tre af rammerne betegnet: Oliepastel |
|
Inv. 1571 Anders Bruun
Møller (1911-1989)
Sol.1973
207 x 262 mm. Oliepastel på papir
(sol farvet fra oven og ned: blå, rød, blå, hvid, blå, hvid, blå, hvid,
blå, hvid, blå, blå)
Betegnet f.n.t.v. ABM 73. Bag på tre af rammerne betegnet: Oliepastel |
Inv. VKV 1571-1575 er i
december 2006 købt fra privateje i Vejen. De er udført som en serie med
variationer over samme tema. Bag på nogle af rammerne har Anders Bruun
Møller anført, at de er udført i oliepastel.
Vejen Kunstmuseums hovedperson, billedhuggeren Niels Hansen Jacobsen
(1861-1941) havde ingen børn, men en del nevøer og niecer. Særligt nært
stod hans søster Marens datter Henny. Hun blev gift med boghandler Bruun
Møller, og de fik to sønner. Den ene var Anders Bruun Møller, der overtog
boghandelen, men i virkeligheden meget hellere ville være kunstner. Han
havde meget fin sans for kunst og havde selv en fin samling af bl.a.
Albert Mertz. Sine egne værker skabte han med samme eksperimentationstrang
som onklen. Billeder blev til på grundlag af bulede, slidte metalplader og
collager kunne opstå af eksempelvis gamle søm og rester fra brandtomten
hvor Phønix’ gamle fabrik havde ligget.
Disse fem billeder er skabt med afsæt i gnubbebilleder, hvor man tydeligt
kan se aftegnet forskellige træstrukturer. Det gælder nederst i 1571,
1573, 1574 og 1575, hvor også det øverste blå felt bærer præg af de sorte
mærker, der er afsat ved at gnubbe over et stykke træ. I 1572 ses
træsporene tydeligst i det næstnederste røde og gule felt, mens Anders
Bruun Møller på 1574 arbejder med lodrette sorte spor for neden og
vandrette spor i den sorte bjælke, der skråner ned mod højre. De fem sole
og resten af billedfelterne er anderledes stramt og skematisk opbygget –
som en kontrast mellem det, der ligger tæt på naturen og det, der hører
til det stærkt konstruktive.
| Inv. VKV 1570 Siegfried Wagner (1874-1952)
Monumentalbuste. 1900-1903
Bemalet gips. H 83 x 34 x 48 cm
På bagsiden (hendes ryg) indridset: Siegfried Wagner / ANNO 1900
Købt ultimo oktober 2006 fra privateje
Sidst i oktober 2006 har
Vejen Kunstmuseum fået mulighed for at erhverve en gipsudgave af Siegfried
Wagners monumentale portræt af hustruen, billedhuggeren Olga Wagner.
Bronzeoriginalen er i privateje, og var i 2005 udlånt til Vejen
Kunstmuseums særudstilling om de to kunstnere. Nu får museet mulighed for
at vise det store portræt, der vil finde indpas i nærheden af gipsudgaven
af ”Støtten fra Sodoma”, 1905. Først skal gipsen dog konserveres, da der
er sket en del skader på kvindens opsatte hår. |
|
Inv. VKV
1569a
Anna E. Munch (1876-1960)
Studie af gammel kone
37 x 47 cm
|
| |
|
Inv. VKV
1569b
Anna E. Munch (1876-1960)
Landskab, Vestre Svendstrup, 5.8.01
35 x 26 cm |
En privatperson havde fra
sin far arvet inv. VKV 1569a og 1569b. Heldigvis havde han godt kendskab
til Vejen Kunstmuseums samling, og kontaktede museet, da han ville sælge
de to malerier, oktober 2006.
Studiet af den gamle kone synes at være et forstudie til den ene af de to
kvinder, der ses på Vejen Kunstmuseums maleri, ”Hjem fra Kirke”, 1904, som
formodentlig har tilhørt billedhugger Niels Hansen Jacobsen. Hun går også
igen på altertavlen i Hjortdal Kirke.
I Vester Svenstrup indlogerede Anna E. Munch sig sammen med sin søster og
mor i løbet af somrene fra omkring 1900 til 1904. Moderen var fascineret
af de stærke vestjyske fiskerkoner, der dårligt kunne læse, men kunne
deres bibel udenad. Deres tro mindede om det, som moderen med sine to
døtre i løbet af 1890’erne havde opsøgt hos kristne menigheder gennem
Europa og særligt i Bretagne.
Tæt på Vester Svenstrup ligger Hjortdal Kirke, hvis altertavle Anna E.
Munch udførte i 1942. Stedet ligger også tæt på Slette Strand, hvor Jens
Vige har malet sit flotte måneskinslandskab, der kan ses over sofaen i
billedhugger Niels Hansen Jacobsens stue på Vejen Kunstmuseum.
|
Inv.
VKV 1568 Anna E. Munch (1876-1960)
Modelstudie. Udateret
Blyant og tusch på papir. 360 mm x 220 mm. |
Denne
tegning er komme til samlingen som gave fra en privatperson. Den føjer sig
meget fint til museets omfattende samling af Anna E. Munchs skitser. En
stor portion kom i sin tid som gave fra Niels Ehrenreich, der var
eksekutor i kunstnerindens bo. En anden samling lå i Anna E. Munchs
malerskab, som museet erhvervede hos nu afdøde journalist, Mulle Liebmann.
| Inv.
VKV 1567
Gurli Elbækgaard (født 1969) Bulet keramisk form. 2005 Højde 8,8 x 12,8 x 12,8 cm
Erhvervet hos Galleri Pagter, Kolding, 15. juli 2006 |
Gurli Elbækgaard er uddannet på Designskolen i Kolding med
afgang år 2000. Hun er - som Morten Løbner Espersen, der i
keramiksamlingen på Vejen Kunstmuseum er repræsenteret med de store skåle
- levende optaget af glasuren og dens muligheder.
For et par år siden erhvervedes til samlingen et par usædvanlige vaser,
hvis spændende overflade er opstået ved at Gurli Elbækgaard har nedslebet
et meget højt lag af boblende glasurer – et mareridt for rengøringsdamen
og et ubehagelig møde for den sarte hånd. Helt afgørende for det gode
resultat er de stramme grundformer, som hun sliber sig vej ned til.
Nyerhvervelsen lever til gengæld uden indgreb i det opstået spil mellem
den blanke glasur og kraterfladerne. De trækker sig over en mere
kompliceret grundform bestående af en masse buler, hvis overflade er
præget af en masse små huller.
Inv. VKV 1566
Ingrid Vang Nyman (1916-1959)
Brev til familien. Udateret
Tusch og farveblyant på papir. Lysmål: 29,4 x 23,2 cm
Kære Mor og Kvist og Aage og Pige / og Jörgen og Ydder og
Pelle!
Jeg önsker jer / alle en rigtig glædelig
Paaske. / Har sendt nogle Æg og / puttet nogen Soldater i / til
Pelle men de kommer nok / ikke frem til Paaske sender / mer godt paa
Torsdag. I dat fik jeg en flot / Buket Blomster fra en Dame
til / hvems Bog jeg har tegnet. Har for resten meget / Travlt derfor hörer
i saa lidt, og derfor / er det her Brev saa sjusket. Sendte i dag /
den ”sociale” Tegning til Polittiken saa den skulde de kunde /
have i morgen, den kan vel ikke bruges formoder jeg. / Glæder mig
meget til at faa Ydder / herop. Haaber snart at faa
fat i en / Lejlighed. Nu kan jeg snart / ikke finde paa
mere. Det her Brev / Vend (ny side) er ikke saa aandfuldt som
Jens’s / fast det er i samme Stil. Forleden / - næ’ det
var for resten ikke noget og nu /skal jeg
tegne 40 smaa Potteplanter / med fine latinske Navne. Naa altsaa / God Paaske alle sammen. / Pus
Gave fra Kirsten Vang Lauridsen, kunstnerens søster, maj 2006 |
Inv. VKV 1565
Ingrid Vang Nyman (1916-1959)
Billedbrev fra Stockholm til Danmark til sønnen Pelle (bladtegneren Peder
Nyman). Udateret
Tusch og farveblyant på papir. 22,4 x 35,8 cm
Gave fra Kirsten Vang Lauridsen, kunstnerens søster, maj 2006
Inv. VKV 1564
Ingrid Vang Nyman (1916-1959)
Billedhilsen til storesøster Ydder. Udateret.
Tusch og farveblyant på papir. 22,5 x 22,4 cm
Betegnet f.n.t.h. Vang. Under tegningen står med tusch:
(und tzhjimdada und pumdada / zieht in Triumph der Perserscha)
(i Anledning af den nye jernbanelinie Moskva-Potsdam)
Gave fra Kirsten Vang Lauridsen, kunstnerens søster, maj 2006
|
Inv. VKV 1563
Asger Jorn (1914-1973) Fad dekoreret med gedebuk. 1953 Glaseret lertøj. 3 x 18 cm
Indridset på bagsiden JORN / 1953 og 103
Købt på auktion den 4. april 2006.
|
På
auktion den 4. april 2006 lykkedes det at erhverve Asger Jorn fadet. Bag
på har han indridset årstallet 1953, da han for alvor genoptog sit arbejde
med keramikken. Dér står også tallet 103, der henviser til hans liste over
de værker, der blev til hos pottemager Niels Nielsen i Silkeborg, hvor
Jorn allerede i 1933-35 fik brændt noget keramik.
I
bogen fra 1991 om Jorns keramik han dennes gode ven, den autodidakte
keramiker Erik Nyholm, fortalt, hvordan Jorn efter sit ophold på
tuberkulosehospitalet i Silkeborg 1951-52 tilbragte den første del af
rekonvalescensen ved Silkeborg. Han besøgte egnens pottemagere, og gjorde
notater om eksempelvis gamle værkstedstraditioner og glasuropskrifter. Tæt
ved sanatoriet fik han mulighed for at arbejde hos pottemager Nielsen. Om
ham har Jorn fortalt: ”Holder man af håndværk, da vil man sikkert have
oplevet adskillige gange at træffe store, men værdige og beskedne
personligheder i små værksteder. Sådan virker Nielsen altid på mig, lidt
gådefuld, men med humor i øjnene, et svagt ironisk drag ved munden og en
tøvende styrke i stemmens lidt sprøde klang, en fattig mand, der et langt
liv har kæmpet for at holde nøden fra døren i en tid, hvor
industrialiseringen år for år har accelereret tempoet, en rig mand, der
har fostret sine 12 børn og endda har haft tid til at udnytte sin
kunstneriske fantasi i det stof, hvori han arbejdede, at udtrykke sine
længsler efter skønhed. Egentlig en harmonisk og lykkelig tilværelse.”
Nielsen drejede de former, som Jorn dekorerede. Han har noteret 149
værker, hvoriblandt 22 var tallerkenplatter. Nyholm har fortalt: ”Disse
første arbejder virkede så friske og særprægede, at det gamle museum i
Silkeborg blev interesseret i at erhverve et antal af dem.” Dernæst blev
der truffet aftale om, at Jorn i stedet for Nielsens beskedne værksted
kunne arbejde hos Knud Jensen i Sorring. Atter er det det Nyholm, der
beretter: ”Jorn tog fat i pottemagerværkstedet, og som sædvanlig sprængte
han rammerne med sin vitalitet. Han lavede ikke kun halvtreds, men flere
hundrede arbejder på de fade, krukker og skåle, som Knud drejede for ham.
Jorn bemalede dem med farvede begitninger, som han blandede. Dristigheden
voksede hurtigt. Han satte utraditionelle farvede glasurer sammen med
engoberne, og han skrabede, trykkede og ridsede på fadene. Han deflorerede
pottemagerens veldrejede former og fyldte den store brændefyrede ovn med
hundredevis af mærkelige ting og sager. Knud Jensen var en dygtig
pottemager, og brændingerne lykkedes trods Jorns utålmodighed – han kunne
ikke vente til tingene var helt tørre. En eventyrverden blev fra ilden
taget ud og stillet i solen foran værkstedet – og de kunne tåle dagens
lys.” Af denne produktion gik 30 stykker til Silkeborg Kunstmuseum, de
øvrige blev solgt til private. Jorn fortsatte snart til Italien, hvor han
i 1954 på familien Mazottis værksted i Albisola fik mulighed for at
afprøve en lang række helt anderledes materialer. Der skabte han i 1959 et
af sine hovedværker, Det store relief, der i dag kan ses på Århus
Statsgymnasium.
Det nyerhvervede fad er i Vejen Kunstmuseums keramiksamling
sat på netop den hylde, hvor der til højre står to flotte Th. Bindesbøll
krukker. Dem forærede Asger Jorn i 1960’erne til Vejen Kunstmuseum. Ser
man nærmere på den måde Bindesbøll har leget med indridsning af konturer
og hans brug af farverne er der en del slægtskab mellem de to kunstneres
værker. Jorn var levende optaget af Vejen Kunstmuseum. Han ville gerne
lave en bog om Niels Hansen Jacobsen og en om Jens Lund. Han foreslog, at
man skulle gøre stedet til nordens museum for symbolistisk kunst – et
velovervejet råd, der i dag søges fulgt i indsamling og udstillinger.
Netop dér i keramiksamlingen opstår også en anden fin
dialog, for på væggen overfor ses en række værker af Erik Nyholm – egne
værker og deponeringer fra Sønderjyllands Kunstmuseum. Som det tydeligt
fremgår, var de begge meget optaget af Niels Hansen Jacobsens
materialeafsøgende keramik, og skabte selv deres egne variationer over
afprøvning af lerets stoflige muligheder.
|
Inv. VKV 1562
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941) Lille maske. Udateret (før 1902) Glaseret stentøj. 3,5 x 7,2 x 7,4 cm
Gave den 23. marts 2006 fra Sigfred og Eilif Christensen, København.
|
Masken har været en gave fra Niels Hansen Jacobsen til arkitekt Charles
Imbert (1865-1942) og dennes hustru, Rose (1870-1934). Gennem hendes
danske veninder var familien i 1901 på besøg i Danmark hos en gartner
Andersen. Da deres ældste barn, sønnen Claude, var to år gammel, lavede
Hansen Jacobsen et maskeportræt af ham.
Præcis hvordan de
dansk-franske forbindelser har været knyttet, kan i dag være svært at
fastslå. Bekendtskabet med Charles Imbert kan dog på Vejen Kunstmuseum
dokumenteres ved at han står nævnt i billedhuggerens adressebog – en af de
få overleverede personlige papirer.
Den lille troldeagtige
maske gik i arv til datteren Asta Imbert Bodeck, der siden gav den til
sine gode danske venner Sigfred og Eilif Christensen. De har valgt, at den
fremover skal høre hjemme på Vejen Kunstmuseum, og har den 23. marts 2006
skænket den som gave til samlingen.
|
Inv. VKV 1561
Hans og Birgitte Börjeson Stribet form. 2005
Saltglaseret stentøj. H 30,6 x 23,1 x 9,8
Stemplet FULDBY for neden til venstre i den ene smalle side
Nr. 36 i listen over værker på deres udstilling hos Billund
Kunstforening. Købt ved ferniseringen den 8. marts 2006.
|
I
forbindelse med festligholdelsen af Vejen Kunstmuseums 75-års jubilæum i
1999 indviedes den keramiske skiltning fra Vejen station til Vejen
Kunstmuseum. Den blev til takket være midler fra Statens Kunstfond.
Skiltningen består af individuelle stentøjschaussésten, der er nedfældet i
belægningen. De er formgivet og udtænkt af Hans og Birgitte Börjeson som
en serie pile, små ord og nogle taburetter/pullerter.
På
Hans og Birgitte Börjesons udstilling i Billund stod pludselig et værk,
der på mange måder knyttede an til deres arbejde med skiltningen. Denne
”Stribet form” har den samme stramhed i formen som skiltningsstenene. Også
her spores deres besættelse af saltglasurarbejdet – et felt, hvor de er
internationalt anerkendte. Udfordrende spilles der i dekorationen på
kontrasten mellem de matte sorte bånd og de grønblå, der ved det ene
hjørne flyder blå sammen og ned som et vandfald.
Klik her for at læse mere om Hans og Birgitte Börjesons keramiske skiltning.
|
Inv. VKV 1560
Heinrich Dohm (1875-1940)
Skitse til portræt af Karl Schrøder. (1902)
Det færdige maleri er dateret 1902. Olie på lærred. 35 x 35 cm
Købt april 2006 fra privateje.
|
Som led i optakten til
den Karl Schrøder udstilling, der åbnede på Vejen Kunstmuseum den 1. april
2006, har der været besøg hos en række slægtninge. Hos en hang dette
stemningsfulde portrætstudie, der siger en del om maler-keramikeren. På
det endelige maleri kan man tydeligt se, at der i baggrunden på væggen har
hængt tegninger og skitser, mens arbejdsbordet er præget af hans keramiske
virke – et felt som han beskæftigede sig med fra slutningen af 1890’erne
til 1915 med en enkelt portion, der er dateret 1926. Maleriet er siden
erhvervelsen blevet grundigt restaureret, og får sin plads i den faste
samling sammen med det udvalg af Karl Schrøder værker, som tilhører
museet. På en måde vender Karl Schrøder hjem, for på Askov Højskole har
han været en del som gæst hos sin onkel, den legendariske
højskoleforstander Ludvig Schrøder. Og i tiden op til 1900 var han på
egnen for at lægge sidste hånd på alterbordet til Askov Kirke, som hans
bror, arkitekten Rolf Schroeder har tegnet.
Klik her for at læse mere om Karl Schrøder og udstillingen.
|
Inv. VKV 1559 Karl Schrøder (1870-1943) Vikingekrukken. 1901 Begittet og glaseret brændtler. Højde med gribbe 56 cm.
På det bredeste 48,5 cm. Indridset i det nederste blå bånd 19 KS 01
Gave fra Jette Schrøder den 13. februar 2006.
|
Under forberedelserne
til den Karl Schrøder udstilling, der åbnede på Vejen Kunstmuseum den 1.
april 2006, har der været besøg hos en række slægtninge. Hos én stod denne
mægtige vase – et værk, som kunstneren selv var meget stolt af. Takket
være Jette Schrøders storsind får den fremover sin faste plads på Vejen
Kunstmuseum, hvor den bl.a. kan spille sammen med Anna E. Munchs store
malerskab. Krukken er en af undtagelserne, hvor Karl Schrøder tydeligt har
dateret værket, 1901. Som oftest er de blot forsynet med hans
sammenslynget monogram og et modelnummer.
Klik her for at læse mere om Karl Schrøder og udstillingen.
|
Inv. VKV 1558
Karl Schrøder (1870-1943)
Stor grøn vase med misteltens dekoration. Udateret.
Begittet og glaseret brændtler. Højde 28 cm. Diameter 14 cm.
I bunden indridset PS 203
Gave fra John Hunov i 1996, men ikke registreret dengang, da vasen var
totalskadet. Konservatorer fra Vejle Amts Konserverings-værksted har
siden samlet den, og den registreres i forbindelse med Karl Schrøder
udstillingen.
|
Denne
størrelsesmæssigt og teknisk set imponerende vase skulle i 1996 have været
med på Vejen Kunstmuseums udstilling om De frie Billedhuggere. Men på
grund af misforståelser undervejs var der sket en fejlpakning, og vasen
blev totalskadet. Konservatorer har siden omhyggeligt søgt at udbedre
skaderne, og vasen er stadig en flot repræsentant for noget af det
ypperste i Karl Schrøders keramiske virke. Vasen har da naturligvis også
fundet indpas både på udstillingens plakat og på forsiden af bogen om Karl
Schrøder.
Keramiker Lisbeth Voght Durand har under et besøg på Vejen Kunstmuseum
fortalt følgende om vasens tekniske tilblivelse: Plantedelene består af en
påmalet grønindfarvet begitning med krom. Dertil er der brugt hvid
begitning ved bærrene. Hen over er der hældt en grøn kobberglasur med lidt
jern.
Klik her for at læse mere om Karl Schrøder og udstillingen.
|
Inv. VKV 1557
P. V. Jensen Klint (1853-1930) Stor lågkrukke. 1893
Højde med låg 50,5 cm x 41 x 46 cm
Betegnet i glauren på låg med PVJKs sammenslynget monogram og Valby samt årstallet 1893. Betegnet på den ene side af
ydersiden af ’kraven’ med glasur PVJKs sammenslynget monogram
samt Valby
Indridset under bunden sammenslynget PVJensen / Valby 1893
Gave fra Lea Bentsen januar 2006.
|
I
forbindelse med forberedelser til Vejen Kunstmuseums udstilling om Bedre
Byggeskik efteråret 2006 dukkede denne mægtige lågkrukke op hos familien.
Den lå i 20-30 løsdele i en flyttekasse. Der var skader helt tilbage fra
brandingstidspunktet, hvor en del af vilde snirkler var gået af. Det ser
ud til at P. V. Jensen Klint selv har været den første konservator med
gipsudfyldning og andre materialer. Krukken blev skænket til Vejen
Kunstmuseum under forudsætning af, at museet ville bekoste den månedlange
konservering. I kælderen på Ribe Kunstmuseum sad konservator Lizzi
Thamdrup med det tålmodighedskrævende arbejde. Ved at gå helt i bund
lykkedes det i sidste ende at nå frem til et resultat, der ligger så tæt,
som vi kan komme på det værk, som P. V. Jensen Klint i 1893 skabte på
værkstedet hos G. A. Eifrig i Valby.
|
I den
faste samling på Vejen Kunstmuseum er lågkrukken kommet til at stå på det
bord, som hører til et stuemøblement, som P. V. Jensen-Klint i 1902
tegnede til den nygifte maler Ejnar Nielsen og dennes viv Marie, født
Thaarup. I Malerisalen på Vejen Kunstmuseum står disse store møbler lidt
trangt, men med et stærkt indholdsmæssigt fællesskab med malerierne på
væggen. De er hovedsagelig udført af Ejnar Nielsen, og fra det ene hjørne
kigger Marie ned til noget, som hun har holdt af. Møblementet blev et
samarbejde, idet de broderede sæder er udført efter tegninger af Ejnar
Nielsen.
På
Vejen-egnen kom Jensen Klint for at studere Peder Holden Hansen huse, og
kom til at stå for tegningerne til Poul la Cours forsøgsmølle på Møllevej
i Askov. Det er også Jensen Klint, der har tegnet det oprindelige
kirkesølv til Askov Kirke.
Særligt et aspekt af
Jensen-Klints virke hører hjemme på Vejen Kunstmuseum: Hans keramik. I
1890’erne blev han, som så mange andre kunstnere, fristet ud til G. A.
Eifrigs værksted i Valby. Dér udførte han en række barokke værker. En
familieanekdote fortæller, at han gik på værkstedet samtidig med Th.
Bindesbøll. En dag virkede denne ret deprimeret. Jensen Klint spurgte,
hvorfor han var så nedtrykt, hvortil ”Bølle” skal have repliceret: ”Fordi
det er sådan noget lort, du går og laver”!
Til udstillingen vil
museet gerne kunne vise mest mulig af Jensen-Klints keramik, der ud over
enkelte stykker i Kunstindustrimuseets eje, særligt befinder sig i
privateje. Skulle nogen ligge inde med viden om, hvor det måtte være
muligt at låne værker, vil museumsleder Teresa Nielsen meget gerne
høre nærmere.
Klik her for at sende en mail til Teresa Nielsen
Klik her for at læse mere om Vejen Kunstmuseums Bedre Byggeskiksudstilling