Skiltning fra Vejen
Station til Vejen Kunstmuseum
Teresa
Nielsen
1999 blev keramikerne Hans og Birgitte Börjeson af museumsleder
Teresa Nielsen fra Vejen Kunstmuseum opfordret til at løse en noget
utraditionel skiltningsopgave. Til museets gæster, der ankommer til byen
med tog, skulle der etableres en skiltning fra stationen til museet. Med
udgangspunkt i museets store keramiksamling var det naturligt at vælge
ler som materiale. Standardmodulet blev en kvadratisk ‘sten’ af format
som en traditionel chaussésten. Der blev lavet knap 100 kvadrater, der
foroven er glaserede med pilemønstre af forskellige slags - endog
bogstaver og hele ord. KAPITAL kom der til at stå udenfor en af byens
pengeinstitutter og SERVITUT ved Teknisk Forvaltning. Følger man pilene
fra stationen, når man uden problemer frem til museet - bliver man træt
undervejs, er der på turen fordelt fem keramiske pullerter, der fungerer
som små skamler eller en slags pejlemærker.
Økonomisk har det været muligt at gennemføre
den keramiske skiltning takket være midler fra Statens Kunstfond til
honorering af Hans og Birgitte Börjeson. Vejen Kommunes gode
brolæggerfolk under tekniske forvaltning har med stor omhu stået for
nedfældning af stenene. De er siden blevet flyttet i takt med diverse
omlægninger i bymidten. Hver gang er der omhyggeligt taget hånd om de
fine blå sten.
Fra første færd vakte
nedlægningen af den keramiske skiltning stor interesse især det
særlige greb til at skaffe plads til de chausséstensstore keramiske
bogstaver. De passede perfekt i chausséstensbelægningens bueform, og blev
afslutningsvis vandet.
|
Den keramiske skiltning blev omhyggeligt nedlagt af tre fra Vejen
Kommune’s vejafdeling, Arne, Leif og Verner.
|
Den danske keramiker, Birgitte Börjeson, er uddannet fra
»Kunsthåndværkerskolen« (nu »Danmarks Designskole«), København,
mens hendes svenske ægtefælle og kompagnon, Hans Börjeson, tog sin
uddannelse på en tilsvarende skole i Göteborg, Sverige. De mødte
hinanden i England i begyndelsen af 1960’erne, da de begge arbejdede i
Harry og May Davis’ værksted, »Crowan Pottery«. I 1963 købte de den
gamle skole i Fuldby, ikke langt fra Sorø på Sjælland, Danmark.
Bygningerne har siden dannet rammen om deres hjem, værksted og
udstillingslokale.
I begyndelsen producerede Hans og Birgitte Börjeson service, som der var
godt salg i gennem »Den Permanente« (en internationalt respekteret
forretning, der i sin tid spillede en afgørende rolle i markedsføring af
begrebet »Danish Design«) - især i deres eksportafdeling med kunder i
både Europa og Amerika.
I et par år op til midten af 1970’erne arbejdede de for DANIDA i
Swaziland. Projektet var at bygge ovne, udveksle keramiske erfaringer og
opbygge et lokalt center for kunst og håndværk. Da de vendte hjem, var
de en tid tilknyttet Den kgl. Porcelænsfabrik, idag kendt som en del af
»Royal Scandinavia«, hvor de skulle tænke i masseproduktion.
Siden 1980 har Hans og Birgitte Börjeson arbejdet med saltglaseret
stentøj. Formerne veksler fra drikkebæger i stil med den tyske
middelalderkeramik til store, monumentale vaser og skåle. Et af deres ‘specialer’
er blevet store dekorative elementer, særligt keramiske bænke og
søjler. Sammen med landskabsarkitekter har de skabt site specific værker
- ting, der er ‘skræddersyede’, såsom en stor blå vulkan, der midt
i et boligkvarter står og spyr vand. Et andet sted er en stor blå
keramisk kat midterstykke i en fontæne.
|