|
|
KARL SCHRØDER
Af Teresa Nielsen, museumsleder |
»Det er næsten blevet en Mani blandt Kunstnere at lave ‘Keramik’. Enhver der
kan faa fat i en Klump Ler og har Adgang til en Ovn, tror sig i Stand til at
frembringe Værdier i denne Gren af Kunstindustrien. I Virkeligheden hører
der et meget strengt og vedholdende Arbejde til for at kunne skabe noget nyt
og ejendommeligt i denne saa stærkt misbrugte Kunstart«.
Et
øjebliksbillede fra 1. maj 1906 i Ekstrabladet signeret G.C.
Beskæftiger man sig med dansk
keramik omkring 1900, møder man først de store navne som Thorvald Bindesbøll
(1846-1908), Svend Hammershøi (1873-1948), Patrick Nordström (1870-1929) og
for Vejen Kunstmuseums vedkommende særligt Niels Hansen Jacobsen
(1861-1941). Efterhånden bliver man fortrolig med den underskov af navne,
der tilsammen tegner perioden. Nogle er nær ved at blive glemt, men dukker
op, når samlere eller fagfolk begiver sig ud i det detektivarbejde, det er
at kortlægge kunstnernes virke. Hvorfor den ene fremhæves, og den anden får
lov til at stå i skyggen, er ikke altid til at forstå - ofte synes det at
handle mere om tilfældigheder end kunstnerisk kvalitet.
Tilfældigheder var det, der satte mig på sporet af Karl Schrøder
(1870-1943), der fortsat er stort set ukendt for andet end en snæver kreds.
Jeg stødte på ham i 1994-96 under forberedelserne til Vejen Kunstmuseums
store udstilling om sammenslutningen »De frie Billedhuggere«.
Ved at tale med kolleger og samlere om Karl Schrøder, kom der gradvist flere
og flere spor. Hans produktion er yderst sjældent dateret, men værkerne er
blevet til i tidsrummet fra omkring 1899 til ca. 1915, hvor han brat holdt
op. Langt de fleste stykker har jeg beset hos hans slægtninge.
Karl Schrøder var en kunstner med mange evner. Oprindelig var han uddannet
maler, skabte i en afmålt årrække vigtige keramiske værker, var løbende
aktiv som underviser og var i den sidste del af livet møbeltegner hos Fritz
Hansens Møbelfabrik samtidig med, at han i sin fritid malede natur og
landskabsbilleder.
Uddannelse og
ansættelser
Fra omkring århundredeskiftet
1900 dannede Lillerød, syd for Hillerød på Sjælland, rammen om Karl
Schrøders virke. Men inden da lå hans uddannelsestid, der forløb i
København. Han var i malerlære hos C. Møllmann & Co. og fik i maj 1891
svendebrev med sølvmedalje. Schrøder var dog allerede i 1889 blevet optaget
på Kunstakademiet, hvorfra han fik sit afgangsbevis den 14. april 1898.1
Allerede fra samme år
var han ansat som lærer ved Teknisk Selskabs Skole, og fra 1909 virkede han
endvidere ved Tegne- og Kunstindustriskolen for Kvinder. Begge ansættelser
havde han frem til kort før sin død. At han var indskrevet så længe på
Kunstakademiet kan bl.a. forklares med at han i 1896 - takket være tildeling
af »K. A. Larssen og Hustru L. M. Larssens Legat« - rejste ned gennem
Tyskland og Schweiz til Italien, særligt Venedig og Napoli. Undervejs
arbejdede han som dekorationsmaler.
Schrøders
keramiske virke
I slutningen af 1890’erne
forsøgte han sig med keramik hos G. A. Eifrig i Valby. Det har ikke været
svært at finde frem til det velfungerende værksted, der allerede da havde
tiltrukket kapaciteter som Th. Bindesbøll og en mængde danske kunstnere, der
var med til at søge nye veje indenfor keramikken. Allerede i 1902 kunne
Illustreret Tidende i forbindelse med Karl Schrøders udstilling hos
snedkermester Troels Lund meddele, at han »sammen med en Tekniker, Hr.
Ingeniør Alb. Petersen, har slaaet sig sammen om en Fremstilling af Keramik
og nu, efter et Par Aars Eksperimenteren er naaet saa vidt at kunne paakalde
Offentlighedens Opmærksomhed for deres Ting, der brændes i et
Pottemagerværksted i Lillerød«.2
I forbindelse med omtalen er gengivet to fotografier. På det ene ses en
lysestage og et par ‘fødder’ til petroleumslamper - i Illustreret Tidende
blev netop fremhævet, at det er »Brugsgenstande til en saa billig Pris, at
de allerfleste vil kunne overkomme den«. På det andet fotografi ses en
samling vaser m.m.
1
Begge afgangsbeviser findes i original i Vejen Kunstmuseums arkiv.
2
Illustreret Tidende
den 30.11.1902 side 146, redigeret af Chr. Gulmann.
I 1901 vistes på Kunstindustrimuseet udstillingen »Ny dansk Kunstindustri«
(19. oktober - 1. december). Den omfattede kun værker, der var udført
indenfor de seneste to år, så allerede da var Schrøder kommet så langt, at
han havde nogle gode resultater at vise frem.
Han var på det keramiske felt sammen med Martin Mortensen i selskab med Th.
Bindesbøll, Georg Jensen, Joachim Petersen (senere kaldet Chr. Joachim),
Juliette Willumsen samt Bing & Grøndahls Porcelænsfabrik og P. Ipsens Enkes
Terracottafabrik.
Om sit tidlige virke erindrede Schrøder mange år senere: »Først i (ca. 1904)
byggede jeg egen Ovn efter egne Tegninger i eget Værksted her i Lillerød.3
Her hvor jeg selv
tilberedte Ler og Glasur og egenhændig udført Dekoration og Brænding (alt
undtagen Drejning), naaede jeg den Harmoni i Arbejdet, som jeg tilstræbte,
og en hvis Anerkendelse, men saare lidt Fortjeneste. Nu var jeg naaet til
Klarhed over min Opfattelse af Stoffets Natur og Ildens Luner i aaben Ovn og
mente at have fundet Udtryk for Samhørigheden mellem Stof-Farve-Form og
Dekoration - saa Leret ikke tabte Karakter af Ler«.
3 Enten husker han ikke så nøjagtigt,
eller også har han i de første år i Lillerød gjort brug af en andens ovn.
Der var da en del værksteder igang.
4 Brev af 5.11.1939 fra
Karl Schrøder til kunsthistorikeren Merete Bodelsen, venligst stillet til
rådighed fra arkivet, der ligger til grund for Weilbachs Kunstnerleksikon.,
Kunstakademiets Bibliotek, Kbh.
Kunstnernes Efterårsudstilling 1904
viste han en række værker, der af Emil Hannover i Tidsskrift for Industri
fik følgende ord med på vejen: »Et friskere Indtryk [end af Martin
Mortensens værker] modtog man af enkelte Ting af Karl Schrøder, der sikkert
bør sky Bindesbøll som Forbillede og gøre flere af de Fund af gode
Blad-Motiver hvormed de fleste af hans Krukker var dekorerede«.
5
Tidsskrift for Industri, 1904, p. 231-232.
Karl Schrøders svigerdatter har
foræret Vejen Kunstmuseum et udateret fotografi, taget af Harry Isreal. Her
ses et udvalg af Karl Schrøders værker og skitser. For oven midt for hænger
et forarbejde til den store vase med krigerne. I rækken nedenfor ses skitser
til både Havfruefadet og det med Elverpigen.
Schrøders værker kunne ses på Kunstnernes Efterårsudstilling 1908-10 og
1912-14 samt på den store Århusudstilling i 1909.
I 1906 blev han af den nystiftede sammenslutning »De frie Billedhuggere«
(grundlagt 1905) bedt om at vise sine værker. Indbyderne var Niels Hansen
Jacobsen, Anders Bundgaard, Viggo Jarl og Rudolph Tegner, og rummet var den
store flotte, 8-kantede skulptursal, som de havde bestilt tegninger til hos
J. F. Willumsen. Den udgør i dag den ene af de to Skulptursale på Den Frie.
Formen brugte Hansen Jacobsen i 1913-14 til sit atelier i Skibelund Krat (nu
den sydlige kuppelsal her på museet) og igen i 1923-24, da museets
Skulptursal blev opført.
En afmålt produktionstid
Afslutningen kom hurtigt. I
en unavngiven nekrolog fra den 10. april 1943 fortælles det, at Schrøder »Paa
Grund af Brændselsrestriktionerne ved den forrige Krig« måtte indstille sit
keramiske virke. I 1939 mindedes han at:
»Forskellige Omstændigheder tvang mig til at standse (c. 1914) «.
En særlig gåde ved Schrøders værker
er den indridsede signatur, der enten er PS (Pottemager
Schrøder?)
eller KS, (Karl Schrøder).
Ved begge initialer er der som regel et tal. Måske finder man en dag en
brændingsbog, og det ville så formodentlig blive muligt at etablere en
kronologi.
6
Det store keramiske værk er siden nedtaget og kan i dag studeres på
loftsetagen i Skovgaardmuseet, Viborg.
7 Brev af 5.11.1939 fra Karl Schrøder til
kunsthistorikeren Merete Bodelsen, venligst stillet til rådighed fra
arkivet, der ligger til grund for Weilbachs Kunstnerleksikon.
Afsluttende bemærkninger
Ovenstående er
indledende forsøg på at kortlægge Karl Schrøders liv og virke. At så meget
har kunnet lade sig gøre skyldes mange personers hjælp. Her skal lyde en
varm tak til: Agner Frandsen; Birthe Skovholm, Lokalhistorisk Arkiv og
Forening i Allerød Kommune; Gwen Nielsen; Poul Erik Madsen; Weilbachs
Kunstnerleksikon og Karl Schrøders slægtninge samt enkelte handlende.
Silhuetportrættet af
Karl Schrøder, der er gengivet her i teksten, er udført
juni 1902 af
Alb. P.
– dækker
overingeniør Albert Petersen, med hvem Schrøder startede værkstedet i
Lillerød.
Foto: Pernille Klemp
|
I årene 1907-08 arbejdede Schrøder
med det mægtige, keramiske portræt af N. F. S. Grundtvig efter forlæg af
Niels Skovgaard. Det blev i 1913 præsenteret som et epitafie i Grundtvigs
Hus (Studiestræde, København),6
der var tegnet af
keramikerens bror. Schrøders opgave var stor. Ikke kun skulle han føre
reliefportrættet over i glaseret brændt ler, derom var også mange mindre
keramiske dele, der tilsammen udgjorde en stor, dekorativ
ramme, der fortsatte ud i border rundt i huset. Hele syv udgaver af
busten blev der lavet. Den version, der her er gengivet, er
prominent indmuret på den oprindelige pragttrappe på vej op til Det
kgl. Bibliotek. De øvrige fem varianters skæbne kendes ikke.
Også andre kunstnere nød
godt af Schrøders værksted i Lillerød. Det vides, at Knud Kyhn fik
brændt nogle af sine tidlige dyrefigurer dér. Siden samarbejdede
Kyhn dog også med Patrick Nordström. |
|
En opsummering
Karl Schrøder
arbejdede - med sit værkstedshold - som oftest ud fra en symmetrisk,
drejet form. Han valgte at holde sig til variationsmulighederne
indenfor den traditionelle dekorationsform, men tydeligt tilført et
kunstnerisk begavet blik for at udnytte de tekniske muligheder - som
når han spillede fra det ene lag farve til det næste i eksempelvis
vaserne med stregerne og cirklerne, den med bregneskud, eller den
buttede med kastanjeblade. Indenfor pottemager-værksteds
traditionelle rammer, er det lykkedes Karl Schrøder at skabe sit
eget formsprog.
|
|
|
Klik her for
at høre en introduktion om Karl Schrøder |
Schrøder,
højskolen og kunstnerkollegerne. Et særligt kapitel i Schrøders
keramiske virke er det nære samarbejde han havde med en af
højskolebevægelsens vigtigste kunstnere, Niels Skovgaard. At de
mødtes var ingen tilfældighed.
Karl Schrøder var søn af højskoleforstander Johannes Elieser
Schrøder (Brøderup Højskole), og hans bror var arkitekten Rolf
Schroeder, der bl.a. tegnede en del bygninger til onklen Ludvig
Schrøders Askov Højskole (1898-99) og Askov Kirke, hvortil Karl
Schrøder malede forsiden af alterbordet.
Foto: Pernille Klemp |
|
|
|