I
forbindelse med indvielsen mandag den 8. oktober 2007 af Ursula
Munch-Petersens store keramiske relief til Vejen Gymnasium, ankom hun
til Vejen dagen før, og medbragte denne skitsebog, som hun havde fundet
blandt kusinens efterladte papirer. Som gave kommer den til samlingen
som endnu en vinkel på det mægtige ikke fuldførte fad med hornfisken.
Dyret har Myre Vasegaard været så optaget af, at hun har afformet en og
lavet farvelagte gipsversioner.
|
Inv. VKV 1605
Myre Vasegaard (1936-2006)
Vase med bi. 1991
Glaseret stentøj. Højde 5,9, diameter 6,5 cm
Betegnet i bunden m.f. med sammenslynget monogram MV, og
derunder 91. Der er et mærke med E og anførelse om ”Privateje”.
Gave fra Ursula Munch-Petersen den 30. august 2007. Hun har fået
den lille vase af Gertrud Vasegaard til minde om Myre.
|
|
Inv. VKV 1604
Elof Risebye
Tre personer samlet om en skål. Udateret
Olie på lærred – har været rullet – en del revnedannelser.
84,5 x 100,3 cm
Betegnet for neden til højre: Risebye
Elof Risebye satte selv rammen sammen og spændte op. Den simple
grå ramme er karakteristisk for hans typeindramninger.
Gave juni 2007 fra privateje
|
|
Inv. VKV 1603
Paul Kiærskou (1900-1933)
Døende hjort. 1931
Støbt i ler hos Den kgl. Porcelainsfabrik. Højde 31 cm, brede
33,8, dybde 25,6 cm
På basen indridset i hjørnet: P.K. 9/10 og bagest på kanten de
tre bølger for Den kgl. Porcelainsfabrik og derover 20526
Statuetten er tydeligt mærket som den 9. af en serie på 10.
For denne statuette tildeltes Paul Kiærskou Eckersbergmedaljen i
1931
Købt juni 2007 fra privateje. |
Via
museets hjemmeside kommer der lejlighedsvis kontakt til folk med
tilknytning til de kunstnere, der er repræsenteret i samlingen. En
efterlysning under omtalen af museets kommende Elof Risebye udstilling
(foråret 2009) førte til mødet med en privatperson, hvis far havde været
kunstnerens læge. Familien ejer en samling af Risebyes værker, og var
her og nu interesseret i at skille sig af med denne figur, der er udført
af malerens ven, billedhuggeren Paul Kiærskou. Statuetten har stået i
Risebyes hjem, embedsboligen på Charlottenborg, Kunstakademiet i
København.
I årene 1923-25 drev Risebye sammen med Paul Kiærskou og Oluf
Gjerløv-Knudsen "Privat-Akademiet", derefter blev Risebye lærer i
frihåndstegning på Kunstakademiet i København, og knyttedes resten af
livet til institutionen – slutteligt som professor.
Paul Kiærscou debuterede i 1920 på KE (Kunstnerens Efterårsudstilling),
og var i sin korte levetid en flittig udstiller. Sammen med Elof Risebye
holdt de fælles separatudstilling i 1930 på Den Frie og i 1931 hos
galleri Binger. I årene 1916-17 gik Kiærskou på Teknisk Skole og
derefter på Kunstakademiets billedhuggerskole hos Einar Utzon-Frank i
årene 1917-25. Hans mest markante værk er ”Dobbeltportræt af maleren,
prof. Elof Risebye” fra 1931-32. Skulpturgruppen består af to portrætter
vendt ryg mod ryg. Den tilhører i gips Fyns Kunstmuseum og i bronze
Statens Museum for Kunst.
Inv. VKV 1602
Edith Willumsen (1875-1963)
Skitse til karyatide til pejsen på Strandagervej. (1908)
Bronze. Højde 38,7 cm x 11 x 11 cm
Stemplet bagved t.h. på soklens nederste del DK 1 (Dansk Kunsthandel)
Den 120 cm høje gipsskitse er dateret 1908.
Erhvervet fra auktionshus, juni 2007
I 1996 vistes på Vejen Kunstmuseum en stor udstilling om
sammenslutningen ”De frie Billedhuggere”. Den var museets hovedperson,
billedhuggeren Niels Hansen Jacobsen, i 1905 var med til at grundlægge.
En af medudstillerne var Edith Willumsen. I forlængelse af udstillingen
var hendes voksgruppe ”Livet som kommer og Livet som gaar” fra 1912 en
tid deponeret i Vejen fra J. F. Willumsens Museum.
Det har været et stort ønske at få Edith Willumsen repræsenteret i
samlingen særligt af tre årsager: 1) for at vise hendes nysgerrighed
overfor og lyst til at eksperimentere med skulpturmediet, som hun har
gjort med de farvelagte skulpturer, hvad enten det er bemalet træ eller
i indfarvet voks - og dertil 2) for at give et endnu fyldigere billede
af dansk kunst i tiden omkring 1900, og 3) for at vise den høje kvalitet
hos Niels Hansen Jacobsens kvindelige samtidige.
|
I 2001 blev det muligt til samlingen at erhverve ”Buste af en
spansk Zigøjnerske”, som Edith Willumsen havde udstillet hos De
frie Billedhuggere i 1911, og som siden har stået på sin gode
plads for enden af Gallerigangen lige inden særudstillingssalene.
Det levende portræt er skåret i træ og bemalet.
Juni 2007 blev der på auktion udbudt en samling af Edith
Willumsens skulpturer, og her lykkedes det at erhverve
statuetten af kvinden med fadet med æbleskiver i den ene hånd og
æbleskivepanden i den anden. Den er en hastig skitse til den ene
sidefigur til Edith og J. F. Willumsens pejs i hjem på
Strandagervej i Hellerup (i dag billedhugger Bjørn Nørgaards
atelier). |
|
Ved opløsning af Myre og Gertrud Vasegaards
hjem og værksted på Allégade på Frederiksberg, var deres niece/kusine,
kunstneren Ursula Munch-Petersen, der var indsat som eksekutor i boet. I
forlængelse af det nære samarbejde, som vi havde haft omkring opsætning
af Ursula Munch-Petersen udstillingen her på museet i 1997, og
samspillet, da jeg skrev monografien om hende – blev jeg inviteret til
at komme og se værkstedet, inden det blev opløst.
Det var en stor oplevelse at se de bevidst spartanske rum, der havde
tjent som både hjem og værksted for mor og datter. Vi talte om skitserne
og forarbejderne. Ursula Munch-Petersen foreslog, at et udvalg kom til
Vejen Kunstmuseum for i forlængelse af keramiksamlingen at vise aspekter
af, hvordan netop Myre Vasegaard havde arbejdet.
I registreringen er inv. VKV 1601l og 1601o ikke benyttet, da
bogstaverne for let ville blive forvekslet med tal. |
Øverst til højre ses en
lille samling keramiske arbejder – to karakteristiske vaser, den høje,
slanke fra 1994 er med sart guldsmededekoration, den bredere fra året
før er med en sommerfugl på et strå. Den lille tekande viser Myre
Vasegaards kombination af formafsøgning og dertil det praktiske i at
indbygge te-sien. Til venstre ses to flisefelter bemalet med en fisk, og
derover Myre Vasegaards fladfisketegning, der er ridset ind i en
gipsplade og endnu uafsluttet med blyantstegninger til det videre
arbejde. Den har tjent til form, som en lerplade kunne presses over –
spor af den ville kunne ses på bagsiden af et par af glasurprøverne
nederst i skabet.
|
På midterste hylde ses Myre Vasegaards omhyggelige gennemarbejdning af
et bestemt motiv – her hornfisken. Bagest til højre ligger gipsform til
de to keramiske afstøbninger, som hun henholdsvis har bemalet og beklædt
med sølvpapir og dekoreret. Midtfor ligger hendes prøvefelt fra 1991 med
gennemarbejdning af dekorationen til fadet. Det mægtige fad er stadig på
skitseplanet, men dog bagpå forsynet med årstallet 1993. Det har været
brændt, og en del af fiskedekorationen er brændt fast, men kig nøje
efter, for i højre side er en igangværende tilretning af halen endnu
uafsluttet, og står i blyantsstreg! Yderst til venstre ligger to små
ler- og glasurprøver samt et fragment med guldsmededekoration
|
På nederste hylde handler det om processen – om tegning af de vilde
planter og fuglene. Haven og naturen var noget, der stod Myre Vasegaard
meget nær, det var interesser, som hun havde arvet fra sin botanik
kyndige far, kunstneren Sigurd Vasegaard (1909-1967). På den skrå
bagvægsplade er der mulighed for at se hende efter i kortene – at følge
hendes meget omhyggelige arbejdsmåde trin for trin. I øverste række
handler det om limurten. Yderst til venstre ligger en gipsplade, hvori
hun har indridset sin tegning af planten, der ses i relief på den
keramiske flise til højre. Tredje felt fra venstre er endnu en gips
plade med indridsning af limurten, men denne gang er der sket en
forenkling. Den ene lille sidegren er fjernet, og helheden gjort
enklere. Dernæst følger flere keramiske aftryk af den forenklede
limurttegning. Omhyggeligheden fornemmer man i forhold til afprøvning af
forskellige lermasser, glasurer m.m. Forsøgene kunne sagtens blot finde
sted som en tyndt presset, uegal lerplade. Mellem 1. og 2. type
limurt-tegning balancerer et keramisk skår. Ved nærmere eftersyn viser
den sig at have limurten som dekoration. Det er meget tænkeligt, at Myre
Vasegaard har presset det keramiske relief mod den fugtige ler, og i
aftrykket har føjet den lyse masse, der her træder frem og tegner
billedet.
På nederste række ses den samme omhyggelige proces omkring henholdsvis
nælden til venstre og primulaen til højre. Ind imellem svæver aftrykket
af humlebien udført i to slags ler.
Nedenfor til venstre er det den liggende skovsneppe, der ses gennem alle
de tekniske faser. Midt for ses den lille opsats, som Myre Vasegaard har
brugt til fyrfadslys. Den er en hurtig prøve på hendes
guldsmededekoration, groft afsluttet til en rund skive og nedenunder
hastigt forsynet med en ringe som fodstykke. Dernæst følger en række
prøver på forskellige tekniske bearbejdninger af begitningsdekoration,
og yderst til højre ligger små flisefelter med mere eller mindre
stiliserede skærmplanter.
Studiesamlingen har givet mulighed for at følge kunstnerens
forberedelser – de krævende mellemregninger, der ikke er til at se i de
færdige værker!
Inv. VKV 1601a-1601Bc
Myre Vasegaard (1936-2006)
Studiesamling med værker og forarbejder. Skænket til museet af eksekutor
i Myre Vasegaards bo, Ursula Munch-Petersen.
|
Inv. VKV 1601a
Uafsluttet fad med hornfiskedekoration. 1993
Stentøjsler. Dia. 54,6 x 11,3 cm
I bunden midt for en forhøjning med monogram og derunder 93
Påsat label: Nr. O / Skitse.
Delvist glaseret, delvist dekoreret med blyantstegning med tilretning af
halen |
|
Inv. VKV 1601b
Bemalet hornfiskeaftryk. Udateret
Brændt stentøjsler og gouache(?).
Aftryk lavet i form, 1601d. 23 x 5 x 3 cm |
|
Inv. VKV 1601c
Metalfoliebeklædt hornfiskeaftryk. Udateret
Brændtler, metalfolie (chokoladepapir?) og blæk.
Aftryk lavet i form, 1601d. 21,3 x 4,5 x 2,3 cm |
|
Inv. VKV 1601d
Form til hornfisk. Udateret
Gips. 27,3 x 8,5 x 2,8 cm |
|
Inv. VKV 1601e
Glaseret fliseflet dekoreret med hornfiskebillede. 1991
Glaseret stentøjsler. 20,6 x 10 x 1,3 cm
For neden til venstre: Prøve til fad 91. F.n.t.h. OP 12 / +GV.T
Der er anført en del tekniske notater på bagsiden af flisen |
|
Inv. VKV 1601f
Bæger/vase med guldsmed. 1994
Glaseret stentøjsler. Højde 14,5 dia. 10,5 cm
I bunden indridset med sammenslynget monogram og derunder 94
|
|
Inv. VKV 1601g
Vase med insekt. 1993.
Glaseret stentøj. Højde 14 cm, dia. 15,3 cm.
I bunden indridset sammenslynget monogram og derunder 93. |
|
Inv. VKV 1601h
Lille platte dekoreret med to guldsmede-agtige insekter. Udateret
(1980’erne?)
Glaseret stentøjsler. Højde 2 cm, dia. 14,3 cm |
|
Inv. VKV 1601i
Lille platte dekoreret med et guldsmede-agtigt insekt. Udateret
(1980’erne?)
Glaseret stentøjsler. Højde 2,6, dia. 14,5 cm
I bunden bemalet: PRØVE / 8(2?) |
|
Inv. VKV 1601j
Lille tekande med si og låg. Udateret.
Glaseret stentøj. Højde incl. si 11,6 x 16,5 x 15,3 cm
I bunden bemalet med sammenslynget monogram. |
|
Inv. VKV 1601k 1+2
To flisefelter bemalet med en fisk. Udateret
Glaseret stentøjsler. 1601k1: 20,4 x 22,5 x 2,3 cm 1601k2: 20,4 x 22,6 x
2,3 cm lå gennemrevnet i atelieret, samlet af konservator af Lizzi
Thamdrup juni 2007 |
|
Inv. VKV 1601m
Fliseflet bemalet med plantestudie. Udateret
Glaseret stentøjsler. 116 x 70 x 10 mm
Limet afslag i øverste venstre hjørne |
|
Inv. VKV 1601n
Flisefelt bemalet med skærmplante. Udateret
Blåglaseret stentøjsler. 90 x 46 x 90 mm
På bagsiden meget utydelige tekniske noteringer |
|
Inv. VKV 1601p
Fliseflet bemalet med stiliseret skærmplante. Udateret
Blåglaseret stentøjsler. 63 x 50 x 80 mm
På bagsiden pap og limrester fra en opklæbning |
|
Inv. VKV 1601q
Gipsplade indridset med tegning af fladfisk samt blyantstegning
til videre arbejde. Udateret. Gips. 31,5 x 16,7 x 2,5 cm |
|
Inv. VKV 1601r
Gipsplade indridset med tegning af musvåge(?). Udateret.
Gips. 18 x 144 x 224 mm |
|
Inv. VKV 1601s
Keramisk aftryk af indridset musvåge. Udateret
Uegal lerplade. 10 x 205 x 140 mm. Aftryk af inv. 1601r.
|
|
Inv. VKV 1601t
Gipsplade indridset med tegning af skovsneppe. (1993)
Gips. 14,1 x 16,4 x 1,7 cm
|
|
Inv. VKV 1601u
Keramisk aftryk af skovsneppe. 1993
Keramisk flisefelt. 8 x 11,8 x 1,6 cm. Aftryk af 1601t
På bagsiden indridset f.o.t.h. Skovsneppe. F.n.t.v. aftryk 93. f.n.t.h.
sammenslynget monogram MV |
|
Inv. VKV 1601v
Keramisk aftryk af skovsneppe. (1993)
Stentøjsler. Uegal lerplade. 13 x 16,3 x 0,8 cm. Aftryk af 1601 t |
|
Inv. VKV 1601w
Gipsplade med indridset tegning af flyvende fugl med langt åbent
næb. Udateret
Gips. 16 x 17,7 x 1,7 cm |
|
Inv. VKV 1601x
Keramisk aftryk af flyvende fugl med langt, lukket næb. Udateret
Stentøjslerplade. 12,3 x 14,4 x 0,9 cm |
|
Inv. VKV 1601y
Gipsplade indridset med tegning af primula veris. (1987)
Gips. 16,4 x 13,2 x 1,1 cm |
|
Inv. VKV 1601z
Keramisk aftryk af primula veris. 1987
Stentøjsler. Uglaseret lerplade. 13,9 x 9,8 x 1,3 cm. Aftryk af 1601y
På bagsiden med glasur skrevet f.o. PRIMULA VERIS. F.n.t.v.
sammenslynget monogram og 87. |
|
Inv. VKV 1601Aa
Keramisk aftryk af primula veris. (1987)
Glaseret stentøjslerplade. 14,4 x 10,7 x 1,5 cm. Aftryk af 1601y
På bagsiden tydelige spor af at Myre Vasegaard har presset leret på
plads
|
|
Inv. VKV 1601Ab
Keramisk aftryk af primula veris. (1987)
Uglaseret stentøjsler. Uegal lerplade. 12 x 8,2 x 0,7 cm. Aftryk af
1601y |
|
1Inv. VKV 601Ac
Gipsplade indridset med tegning af limurt. (1993)
Gips. 16,7 x 15 x 1,7 cm
Indridset med to små stilke mod venstre. De er fjernet i arbejdet fra Ae
– Aj. |
|
Inv. VKV 1601Ad
Keramisk aftryk af limurt. 1993
Uglaseret flisefelt. 13 x 13,1 x 1,2 cm
Indridset bag på for oven Limurt. F.n.t.v. aftryk 93. f.n.t.h.
sammenslynget monogram MV |
|
Inv. VKV 1601Ae
Gipsplade indridset med tegning af limurt. (1993)
Gips. 16,7 x 13,3 x 1,4 cm
Som inv. 1601Ac, men de to stilke mod højre er nu borte, som på de
efterfølgende aftryk, 1601 Af-1601 Aj.
|
|
Inv. VKV 1601Ae1
Keramisk aftryk af limurt (1993)
Uglaseret stentøjsflisefelt14,8 x 11 x 1,8 cm.
Betegnet bagpå: f.o.m.f. indridset Limurt. f.n.t.v. ?tryk
93 fulgt af kunstnerens sammenslyngede momnogram
Aftryk af 1601 Ae |
|
Inv. VKV 1601Af
Keramisk aftryk af limurt (1993)
Lyst glaseret stentøjsflisefelt. 14,8 x 11,7 x 0,7 cm. Aftryk af 1601Ae
|
|
Inv. VKV 1601Ag
Keramisk aftryk af Limurt. (1993)
Mørkgalseret stentøjsflisefelt. 14,4 x 11 x 1,8 cm. Aftryk af 1601Ae |
|
Inv. VKV 1601Ah
Keramisk aftryk af limurt. (1993)
Uglaseret uegal stentøjslerplade. 15,7 x 11,5 x 1 cm. Aftryk af 1601Ae |
|
Inv. VKV 1601Ai
Keramisk aftryk af limurt. 15.10.1983
Lyst glaseret uegal stentøjslerplade. 14,7 x 11,5 x 1,1 cm. Aftryk af
1601Ae
Bagpå med pigment: TYK GLASUR. AFPUDSET, på relief / D. 15-10-83 /
LABORNE 7 LER / M.O.K / NÆSTVED. / OP. 12. |
|
Inv. VKV 1601Aj
Keramisk aftryk af humlebi i to lertyper. Udateteret
Lille uegal lerplade. 9,4 x 5,9 x 0,5 cm |
|
Inv. VKV 1601Ak
Lerprøve bemalet med fisk, glasurprøve. 1999
Delvist glaseret stentøjsler. 8,2 x 3,8 x 0,8 cm
På forsiden blå fisk på hvid skrevet: BLÅ 1. og indridset H. BEG. Bagpå
indridset: F. MASSE / x 1/3 RØD F / 23. sep. 99 |
|
Inv. VKV 1601Al
Lerprøve bemalet med fisk, glasurprøve. 1999
Delvist glaseret stentøjsler. 7,1 x 3,5 x 0,6 cm
På forsiden blå fisk på hvid skrevet: BLÅ 1. og indridset H. BEG. Bagpå
indridset: F. MASSE / 23. sep. 99 |
|
Inv. VKV 1601Am
Skår med indridset
guldsmed. Udateret
Glaseret stentøjsler. 8,8 x 18,4 x 1 cm |
|
Inv. VKV 1601An
Skår med fragment af en blomsterdekoration. Udateret
Glaseret stentøjsler. 7,9 x 7,8 x 1,4 cm
Muligvis i familie med 1601Ac-Ai, da blomsterdekorationen kan være lavet
ved at presse det forhøjede keramiske aftryk af limurtplanten ind i
lermassen og efterfølgende fylde ud i en anden farve.
|
|
Inv. VKV 1601Ao
Fragment med begitningsforsøg med brun og sort på hvid. Udateret
Glaseret stentøjsler. 10,9 x 8 x 0,7 cm
På bagsiden spor af aftryk af fladfiskehoved i stil med 1601q.
Fragmentet kan forbindes med 1601 Aq. |
|
Inv. VKV 1601Ap
Fragment (bunden) af en keramisk form. Udateret
I bunden forsøg med begitning, spiral og udtrækningsspor gennem
farverne. På den anden side begitningsprøver i sort, brun, hvid og grå
samt med en ru masse. Glaseret stentøjsler. diameter 9,1 x 1,1 cm |
|
Inv. VKV 1601Aq
Fragment med forsøg på at trække i begitning mellem hvid og grå.
Udateret
Glaseret stentøjsler. På forsiden med glasur anført: H masse + HJ2 150
ml + 0.5. På bagsiden limrester og skidt. Tydelige spor af aftryk af
faldfisk, hvilket forbinder fragmentet med 1601 Ao |
|
Inv. VKV 1601Ar
Fragment med farveprøver i sort, hvid og brun. 1997
Glaseret stentøjsler. 8,8 x 2,6 x 0,5 cm Bag på indridset MOM 97. |
|
Inv. VKV 1601As
Fragment. 1999
Glaseret brændtler. 10,6 x 2,9 x 0,6 cm. Indridset på forsiden
WESTWALDER / LER. På bagsiden med glasur SEP 99 og indridste WE |
|
Inv. VKV 1601At
Fragment med forsøg. Udateret
Keramisk plade. 9,5 x 7 x 0,7 cm. Bagpå betegnet med kemiske koder for
de afprøvede materialer: CUO CO4(?) MNO/ AG(?) COO/MNO FE2O3 |
|
Inv. VKV 1601Au
Studie af kaprifolie. 27-8-95
Blyant og farveblyant på papir. 194 x 147 mm |
|
Inv. VKV 1601Av
Studie af kaprifolie. 9-8-95
Blyant og farveblyant på papir. 199 x 147 mm
Bagpå med blyant f.n.t.v. Myre Vasegaard / Kaprifolie 9-8-95 |
|
Inv. VKV 1601Aw
Studie af kaprifolie. 15-8-95
Blyant og farveblyant på papir. 199 x 147 mm
|
|
Inv. VKV 1601Ax
To citroner. 1958
Akvarel på papir. 81 x 134 mm.
F.n.t.v. 19. F.n.t.h. sammenslynget monogram og 58. På bagsiden af
monteringspapiret med blyant: To citroner. Akvarel 1958 / lavet på B&G /
Myre Vasegaard.
|
|
Inv. VKV 1601Ay
To æg, måge- og hønseæg. 1958
Akvarel og kridt på papir. 10 x 10,7 cm. I skyggen af mågeæget en
sammenslynget signatur. F.n.t.h. 1958. Bagpå monteringspapir med blyant:
”2 æg. Måge og hønse æg. Akvarel og kridt / 1958. B&G. / Myre Vasegaard. |
|
Inv. VKV 1601Ba
Gipsplade med indridset tegning af nælde. Udateret
Gips. 17,5 x 13,7 x 1,3 cm |
|
Inv. VKV 1601Bb
Keramisk aftryk af nælde. Udateret
Glaseret stentøjslerflise. Aftryk af 1601Ba. 15,4 x 8 x 1,2 cm
Bagpå f.o.t.v. label med pris på: 300,- |
|
Inv. VKV 1601Bc
Keramisk aftryk af nælde. Udateret
Glaseret stentøjsler. Uegal lerplade. Aftryk af 1601Ba. 15,8 x 8,4 x 0,7
cm |
|
Inv. VKV 1600
Elise Konstantin-Hansen og Agnes Fink
To gedekid. (1930’erne)
Inv. VKV 1599
Elise Konstantin-Hansen og Agnes Fink
Pude med græskinspireret motiv. Dreng på vædder. (1930’erne) |
Disse to puder (inv. 1599-1600) er udført efter forelæg fra de to
broderihæfter, som Agnes Fink og Elise Konstantin-Hansen udgav i 1934
(se teksten om inv. 1598). Puderne er broderet af Valborg Justesen, der
også menes at have vævet det stof, der er på bagsiden. Det er tænkeligt,
at de er broderet kort efter udgivelsen. I privateje blandt Agnes Finks
efterkommere findes akvarel forelæg til motivet med drengen på vædderen.
De to gedekid er anderledes fri i kompositionen end den anden pude, der
både i ornament og motiv knytter an til de studier, som Elise
Konstantin-Hansen i 1890’ernes midte gjorde på de græske museer. Af
skitsebøgerne fremgår det, at hun har været meget optaget af
dekorationsmotiverne på keramikken.
Puderne har fået plads i Niels Hansen Jacobsens sorte sofa i hans stue i
den nordlige ende af museet. Her vil de fremover kunne fortælle
historien om et par spændende kvindeskæbner fra billedhuggerens egen
samtid.
|
Inv. VKV 1598
Susette Holten (1863-1937)
"Afbladet hyben". Udateret (1930'erne)
Pude med
Korsstingsbroderi med uldgarn. 38 x 42,5 cm
Mønsteret blev forhandlet af Agnes Fink, Kolding
Gave fra Jytte Hjuler, Ribe, den 22. maj 2007
|
Puden er kommet
til samlingen som gave, og vil få plads i Niels Hansen Jacobsens sofa
sammen med et par puder, der er broderet efter forelæg af Elise
Konstantin-Hansen. Denne pude vides med sikkerhed at være broderet efter
mønster af Susette Holten. Det blev forhandlet af Agnes Fink, der i
1930’erne havde broderiforretning i Kolding. Den historie er der ingen,
der ind til videre har haft øje for at afdække, men arbejdet er nu gået
i gang i samarbejde med familien.
Agens Fink var en af tre ugifte søster. Hun var en tid bibliotekar, men
åbnede en broderiforretning. I ærgrelse over den ringe kvalitet af
datidens broderimønstre, gik hun til Elise Konstantin-Hansen, og sammen
udgave de i 1934 – med god støtte fra Ny Carlsbergfondet – et par hæfter
med broderiforlæg delvist inspireret af antikke græske vasemotiver. Som
leverandør af mønstre inddrog kunstneren to af sine venner, Susette
Holten og Olivia Holm Møller. Hybenpuden er et af Susette Holtens
bidrag. Hun var født Skovgaard, en søster til Niels og Joachim
Skovgaard, og har muligvis tegnet flere puder til Agnes Fink, men præcis
hvilke ligger endnu ikke helt fast.
I
samarbejde med Skovgaard Museet arbejder Vejen Kunstmuseum frem mod en
udstilling, der skal kaste lys over de to søskende Susette Holten og
hendes bror Niels Skovgaard – særligt som billedhugger og keramiker.
Skulle nogen have oplysninger om eller værker af Susette Holten, må de
meget gerne kontakte Vejen Kunstmuseum. Ring eller sende en mail – på
forhånd mange tak.
|
|
Inv. VKV 1597
Elise Konstantin-Hansen (1858-1946)
Krukke dekoreret med blæretang og indridsede vandmænd og hummer.
1890
Glaseret lertøj. Højde 30,5 cm, diameter 28,8 cm
I bunden indridset Elise K. H. 1890 og en snegl
Købt fra privateje, maj 2007
|
I
forbindelse med udstillingsomtalens efterlysning af keramik af Elise
Konstantin-Hansen, kom der først i maj måned 2007 en mail med en
spændende historie og nogle billeder af en krukke fra 1890. Et besøg hos
ejeren gjorde det klart, at krukken skulle med på de sidste uger af
udstillingens visning i Vejen – og om muligt skulle denne store, men
svært medtaget krukke meget gerne indlemmes i samlingen på Vejen
Kunstmuseum. Med gode erfaringer fra genoprettelsen af den store P. V.
Jensen Klint lågkrukke, som museet modtog først på året 2006, stod det
klart, at det ville kræve mindst en uges konservatorarbejde at få
udlignet skader forvoldt af ”tidens tand og andre tænder”. Heldigvis
kunne konservator Lizzi Thamdrup fra Ribe ganske hurtigt træde til og
udbedre de værste skader inden krukken skulle fortsætte på rejse til
udstillingens andet stop, Skovgaardmuseet i Viborg. Kanten må så vente
til krukken igen er hjemme i Vejen.
Den store krukke har hørt til på Friboeshvile i Lyngby på den anden side
af vejen fra Sorgenfri Slot. Den var indvendigt tykt belagt med kalk,
der kunne tyde på, at den har været brugt som urtepotte og har været
plantet til. Den er i bunden indridset med kunstnerens navn, årstallet
1890 og hendes karakteristiske snegl som bomærke.
Krukken minder i sin grundform noget om en lågkrukke, der tilhører Louis
Ehlers samling i Haderslev. På låget er der en fint modelleret frø og
korpus er let dekoreret og i bunden dateret 1891. Den store krukke er
langt større og faktisk det største af hendes keramiske arbejder på
udstillingen. I lighed med Elise Konstantin-Hansens berømte
blæretangsfad fra 1888, har hun også her arbejdet med højtmodelleret
tang. Det har hun sat øverst på ydersiden under krukkens munding. Derfra
trækker tangen ned over korpus som tynde indridsede slyngninger. Ind
imellem træder to dekorationer frem: Et par vandmænd - der med deres
rødbrune tone kunne ligne brandmænd - og på den modsatte side en hummer,
der strækker kløerne frem. Efter endt konservering og borttoning af de
store, hvide afskalninger, opleves for alvor den flotte
undervandsstemning, som Elise Konstantin-Hansen her har fanget på
krukkens sider.
|
Inv. VKV 1596
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941)
Vase. Udateret
Glaseret stentøj. 8,9 x 10,3 cm
Betegnet i bunden med indridset NHJ og tallet 80/89 (?)
|
En
portion keramik (inv. 1589-1594) er det lykkes at erhverve til samlingen
takket være midler fra Kulturarvsstyrelsens særlige pulje til indkøb af
kunst. Under afhentning hos ejeren viste det sig, at det for museets
egne midler endvidere var mulig at erhverve inv. 1595-1596. Til
samlingen er nu bragt de to mest brugsprægede værker, som Niels Hansen
Jacobsen vides at have fremstillet, sukker og flødesættet. Drengemasken
er langt mere detaljeret og levende end de børnemasker, der ellers
findes i museets samling. Masken kendes fra flere private samlinger, men
hver gang med anderledes glasurtone. Til samlingen af
genforeningsmotiver, moren med barnet, er nu føjet en til variation over
temaet.
Inv. nr. 1595 var gemt væk i et glasskab blandt diverse krukker og
vaser. Den klare rosa og hvide glasur stod tydeligt frem. Den er
identisk med en uforglemmelig glasering af en Kong Lear statuette i
Vejen Kunstmuseums samling. Den har til nu desværre været skæmmet af, at
den lille narfigur har været brækket af.
|
Inv. VKV 1595
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941)
Narren. Udateret
Glaseret stentøj. 7,6 cm høj fra træsokkel x 4,5 x 3,7 cm
Begge arme har været limet
Klik her for
at læse om Niels Hansen Jacobsens og andre af hans samtidigs
arbejde med Shakespeare motiver.
|
|
Inv. VKV 1594
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941)
Barnemaske. Udateret
Blåglaseret stentøj. 11,7 x 22 x 8,6 cm
På indersiden af hagen indridset NHJ og 96 (?)
Masken er sammenlimet med en diagonalrevne og stor lapning under
hagen
|
|
Inv. VKV 1593
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941)
Moder og barn. Udateret
Glaseret stentøj. 18,8 x 7,5 x 7,3 cm
Spor af indridset NHJ under bunden. Klistermærke med tallet 8
|
|
Inv. VKV 1592
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941)
Let sammensunken vase med klat på mundingen. Udateret
Glaseret stentøj. 10,4 x 11 x 8,8 cm
Betegnet i bunden med indridset NHJ
|
|
Inv. VKV 1591
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941)
Lille tresidet askebæger. Udateret
Glaseret stentøj. 3,1 x 8,5 cm
Betegnet i bunden med indridset NHJ og tallene 1/1 48
En del småreperationer
|
|
Inv. VKV 1590
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941)
Flødekande. Udateret
Glaseret stentøj.6,7 cm x 15 x 9,6 cm
Betegnet i bunden med ulæseligt indridset NHJ
|
|
Inv. VKV 1589
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941)
Sukkerskål med to ører. Udateret
Glaseret stentøj. Højde 7 cm x 14,8 x 11,3 cm
Betegnet i bunden med indridset NHJ
|
|
Inv. VKV 1588
J. C. Schlichtkrull (1866-1945)
Portræt af en lille dreng. 1893
Olie på lærred. 31,5 x 27 cm
På blændrammen papirlap: ”Assureres for Kr. 1500” samt udstillingsskilt:
”23/1938 Eft. J. C. Schlichtkrull”. Betegnet på lærredet f.o.t.h.: J.
Schlichtkrull 1893. På rammen er der resten af en etiket fra Arnbaks
Kunsthandel samt en udstillingsetiket med kunstnerens navn.
Købt sammen med 1587 april 2007 |
2007 tegner til at blive et rigtig Jens Vige år på Vejen Kunstmuseum!
Trods en ret begrænset produktion er det i marts lykkes at erhverve to
billeder, der også er omtalt her, og takket være tæt kontakt til
efterkommere af de kunstnere, som hørte til i den kreds, der var bosat i
Hammer Bakker i tiden omkring 1900, er det nu faldet på plads med
erhvervelse af yderligere to vigtige malerier - Jens Viges hyppigt
omtalte portræt af Jacob Texière og et baneportræt, der er udført 1893
af maleren J. C. Schlichtkrull, der i sin tid var den lykkelige ejer af
Texière portrættet. Modellen kan der indtilvidere ikke siges ret meget
om. Han viser sig at have været skuespiller, og var i 1921 med i Carl
Th. Dreyers film "Blade af Satans Bog". Den lile drengs identitet er
uvis. Skulle nogen vide noget om historierne bag de to portrætter, er
museet meget interesseret i at få mere at vide!
|
Inv. VKV 1587
Jens Vige (1864-1912)
Ung Jøde. 1900
Portræt af Jacob Texière (1879-1944)
Olie på lærred. 44,5 x 35,5 cm.
Blændrammen stemplet: ”Udstillet i Kunstforeningen 1943” + rester af
tysk udstillingsetiket + etiket: ”Assureres for Kr. 2000”. Rammen med
pen: ”Fru Vige - Nabolös 6.- ” Ulæselig etiket + fragment af etiket.
Utydelige skriverier + stempel: Lundqvist & Olsen. Med rød blyant: ”Vige
– Ung Jøde”
Købt sammen med 1588 april 2007 |
|
Inv. VKV 1586
Gudmund Hentze (1875-1948)
Barnebæger med to hanke og dyrefrise. Udateret
Sølv. 4,5 x 15,5 x 9,4 cm
I bunden stemplet HB, M. Ballins Eft. og S826 samt indridset
050624-1798
Fremstillet på Mogens Ballins værksted, stemplet HB for Ballins
efterfølgere
Købt på april 2007 |
Som optakt til Vejen
Kunstmuseums udstilling om Mogens Ballins værksted, efteråret 2008,
foretager museet enkelte erhvervelser. Dette bæger følger op på
erhvervelsen januar 2005 af Gudmund Hentzes karton til tæppet "Jagten",
1900, inv. VKV 1500. Kunstneren har det længe været et ønske at indlemme
i samlingen særligt med hans udsøgte dekorative arbejder fra tiden
omkring 1900. Sølvbægerets dekoration er i den enfoldige forenklet streg
tæt på den væsentlig senere Hans Scherfigs dyreskildringer. Eksemplarisk
er den skønhed, der er brugt både i form og dekoration af barnets
daglige brugsgenstand - funktionaliteten har dog næppe været i højsædet,
og plastiklåg med 'drikketut' fulgte den gang ikke med!
|
Inv. 1585
Jens Vige
(1864-1912)
Landskab. Udateret
Olie på lærred. 66,3
x 101,2 cm
Betegnet f.n.t.h.
Vige Kopi efter Rousseau. Bag på blændramme for oven LC1 Jens
Vige.
Købt på auktion
den 3. marts 2007 |
|
Inv. 1584
Jens Vige
(1864-1912)
Åbent hedelandskab
med kvinde og hus. 1901
Olie på lærred. 87,3
x 105,5 cm
Betegnet f.n.t.h.
Vige – 1901 -. På blændramme Vige med sort farveblyant. 61
med blå farveblyant og 32 med hvidt kridt. Del af
transportseddel(?) mærket 563 Charlottenlund
Købt på auktion
den 3. marts 2007 |
Lejlighedsvis skal
man have lov til at være heldig. På auktion i Holstebro den 3. marts
2007 lykkedes det at erhverve hele to vigtige malerier til museets Jens
Vige samling - et hedelandskab fra 1901, samt et landskabsbillede, hvor
han ’kopitolker’ et af den franske landskabsmaler Th. Rousseaus værker.
Jens Vige blev født
den 11. maj 1864 i Vigekær ved Slagelse, og døde allerede som 47-årig
den 20. marts 1912 i København. På Garnisons Kirkegård står hans
gravsten, der er udformet som en ’granit-pokal’ smykket med ranker (kan
ses på museets hjemmeside). Den er udført af hans gode ven,
billedhuggeren Niels Hansen Jacobsen.
Begge kunstnere tog
afgang fra Kunstakademiet i januar 1888. Det er højst sandsynlig, at de
allerede i studietiden lærte hinanden at kende. Den 17. juni 1902
giftede Vige sig i Nykøbing Mors med Marianne Nielsen (1872-1945), der
var datter af højskoleforstander Niels Chr. Nielsen. Her knyttes endnu
et bånd til museets hovedperson, idet man på Brønderslev kirkegård kan
se Hansen Jacobsens gravsten over N. C. Nielsen (kan også ses på museets
hjemmeside). En gipsudgave af portrætrelieffet, der blev indfældet i
stenen, hænger i Hansen Jacobsens entré i museets nordligste ende.
Vige og Hansen
Jacobsen var centrale personligheder i kunstnerkredsen, der holdt til i
Hammer Bakker, nord for Ålborg. Malerne Johan Schlichtkrull og Niels
Bjerre (på auktionen den 3. marts hjembragtes også et af hans små
landskabsbilleder fra Hammer Bakker), billedhuggeren Jens Lund og
skribenten Thøger Larsen var andre vigtige skikkelser. Hansen Jacobsen
havde dér til sin død sommerboligen, ”Højhuset”. I Bakkerne kunne han
træffe Jens Viges enke, Marianne. Hun var ifølge datidens kilder
(tidsskriftet Vore Damer den 23. november 1916) den første kvinde i
Danmark, der drev en kunsthandel. Den havde hun på Amagertorv nr. 9 i
København fra 1915 i kompagniskab med maleren Reesen-Stenstrups hustru.
De forhandlede værker af bl.a. Marstrand, Krøyer, Viggo Johansen,
Ancher, Julius Paulsen og særligt L. A. Ring, hvis ”Høstmanden” i 1916
var udstillet hos dem. På gamle interiørfotos fremgår det også, at hun
forhandlede Hansen Jacobsen keramik.
I Hansen Jacobsens
stuer i den nordlige ende af museet hænger over sofaen Jens Viges
aftenlandskab fra Slettestrand. Det er indkøbt af Kunstforeningen for
Vejen og Omegn, og står allerede i 1914 i mindebogen om Jens Vige anført
som: ”Hedelandskab, 1909 – Kunstforeningen, Vejen”. Det er med al
sandsynlighed Hansen Jacobsen, der har været mellemmand ved
erhvervelsen. Inden museet i 1924 blev opført, hang landskabet i
bibliotekets første læsesal i en ikke længere eksisterende bygning syd
for banegården i Vejen.
December 2003 blev
det på auktion i København muligt at udbygge præsentationen af Jens
Viges værk ved erhvervelse af hans selvportræt fra 1905, inv. VKV 1458.
Det står som åbningsbilledet i 1914-monografien om ham. Portrættet har i
sin tid tilhørt hans enke.
|
Atter på auktion
lykkedes det så i marts 2007 at supplere med yderligere to erhvervelser
fra den forholdsvis begrænsede produktion. Hedelandskabet, der er
forunderligt moderne i sin store, åbne enkelthed findes ikke omtalt i
det beskedne materiale, der findes om kunstneren. Kan det tænkes, at
denne nærmest metafysiske skildring binder an til en af hedens mest
berømte fortællinger – St. St. Blichers ”Hosekræmmeren”? Antyder det
overvældende rum hovedpersonens psykiske overvældelse?
Anderledes konkret
er det med landskabsbilledet, hvor Jens Vige hjælper beskueren godt på
vej. For neden til højre har han udførlig skrevet: Vige Kopi efter
Rousseau. Motivet er hentet hos den franske landskabsmaler Theodore
Rousseau (1812-1867). Lidt detektivarbejde har afsløret, at et af hans
hovedværker, ”Groupe de chênes dans les gorges d’Apremont” (Egetræer
ved Apremont) fra 1850-1852, i 1902 blev erhvervet til samlingerne på
Louvre. Maleriet er dér registreret til 63,5 x 99,5 cm, mens Vige har
malet det efter på en blændramme med målene 66,3 x 101,2 cm. Det er
højst sandsynligt, at Jens Vige har studeret maleriet på Louvre under
sit ophold i Paris i tiden 1905-07. At han har valgt at kopiere netop
Rousseau siger meget om, hvordan han orienterede sig i kunstens verden.
Den franske kunstneres påvirkning anes i Viges produktion eksempelvis i
et par billeder af æbletræer, som han malede på Vorså egnen i 1906. De
kan ses som sort-hvide illustrationer i monografien fra 1914. |
Inv. VKV 1583
Niels Bjerre
(1864-1942)
Udsigt over
Hammer Bakker. 1907
Olie på lærred.
27,5 x 52,5 cm
Betegnet f.n.t.h.
N. B. 1907. På blændrammen med blå blyant: Hammer Bakker
Vendsyssel samt tallet
32A
Købt på auktion
den 3. marts 2007
|
Inv. VKV 1582
Niels Hansen
Jacobsen (1861-1941)
Vase.
Udateret
Glaseret
stentøj. Højde 27 cm, diameter 11 cm
Købt på auktion
den 29. februar 2007
|
|
Inv. VKV 1581
Niels Hansen
Jacobsen (1861-1941)
Kvindefigur.
1910’erne (?)
Glaseret stentøj
på træsokkel. Højde 43 cm
Indridset NHJ
Købt på auktion
den 28. februar 2007
|
Trods
ahavde et fast samarbejde med.
Det ser ud til
at det er i løbet af 1910’erne, at han for alvor størrelsesmæssigt
afprøver stentøjets muligheder. Det sker med værker som trolden, der
hører kirkeklokker.
|
Inv. VKV 1580
Ejnar Nielsen
(1872-1956)
Landskab fra Gjern med firlænget gård. 1894
Betegnet på
blændrammen Sol-Pletter
Købt på auktion
den 23. januar 2007. Gave fra Ny Carlsbergfondet
|
Sammen med Niels Hansen
Jacobsen og Jens Lund er Ejnar Nielsen en af Vejen Kunstmuseums tre
absolutte hovedpersoner. Kernen i museets Ejnar Nielsen samling blev
lagt allerede i billedhuggerens levetid i kraft af kunstnernes
personlige venskab.
Ved gennemlæsning i Højskolebladet af Elise Konstantin-Hansen anmeldelse
af Ejnar Nielsens separatudstilling i Kunstforeningen i 1927 viser det
sig, at Niels Hansen Jacobsen allerede da erhvervede de første af
malerens værker til samlingen, hans fire tegninger til Karl Larsens
fortælling "Den gamle Mands Barn" (hænger her i Gallerigangen, hvor de
får meget lidt lys). Ved billedhuggerens 70-års dag, fire år senere,
forærede Ejnar Nielsen ham det store "Dameportræt", som han havde udført
i 1902 i Firenze af sin første hustru, Marie Thaarup under deres
bryllupsrejse. Takket være langtidsdeponering fra Göteborg Kunstmuseum
af "Den Svangre", hænger disse to monumentalportrætter af samme kvinde
malet med under et års mellemrum - under og efter bryllupsrejsen -
sammen i Vejen nogle år endnu.
|
Inv. VKV 1579
Lisbeth Munch-Petersen (1909-1997)
Porcelænsvase med
rød glasur
Fremstillet hos B&G
i bunden: fabriksstempel og derunder ”753” + under glasuren LM-P
Købt i København den
12. januar 2007
|
Vejen
Kunstmuseums keramiksamling er bygget op omkring billedhugger Niels
Hansen Jacobsens uregerlige og vilde stentøj. Sammen med J. F. Willumsen
var han i 1890’ernes Paris blandt de allerførste danskere, der
udforskede denne ’nye’ tekniks muligheder. Herhjemme var H. A. Hjorth
meget tidligt i gang takket være den kendsgerning, at Bornholm – som det
eneste sted i Danmark – har naturlige forekomster af ler, der er egnet
til stentøjets høje brændinger. I samlingen står hans flotte
symbolistiske lysestage med udsøgt flydeglasur. Endvidere rummer
samlingen værker af H. A. Hjorths barnebarn, Ursula Munch-Petersen.
Længe har det været et ønske også at kunne vise værker af mellemledet,
H.A. Hjorths datter Lisbeth Munch-Petersen. Søgningen har været rettet
efter hendes tætte skulpturelle frøstandslignende vaser – lejlighedsvis
med kogleagtige former. Denne fabriksproduceret vase er første forsøg på
at vise en formmæssig forbindelse fra H. A. Hjorths lysestage til Ursula
Munch-Petersens værker. På sigt skal det nok lykkes at finde nogle af
hendes unikaarbejder, der kan underbygge nogle af de stilistiske
fællestræk fra far til datter til barnebarn. Primært handler de om en
udsøgt sans for både materiale og forenkling af form.
Til top
|
|