Shakespeare og historien om en statuette
Af Teresa Nielsen, museumsinspektør
På Salon National des Beaux Arts viste billedhugger Niels Hansen
Jacobsen i 1902 et portræt af Georg Brandes. Han udførte det i
brunglaseret keramik til modellens arbejdsværelse, der i dag tilhører
Nationalmuseet. I gips står busten et par steder, blandt andet på Vejen
Kunstmuseum. Dér hænger også et giftig-grøn glaseret keramisk portræt,
som billedhuggeren udstillede i 1910. Det er baseret på portrættet fra
1902, men Hansen Jacobsen har valgt kun at gengive ansigtet, der bliver
til en dramatisk maske.
Særlig indflydelse på den symbolistiske strømning fik Brandes’ artikel
"Aristokratisk Radikalisme" i tidsskriftet Tilskueren i 1888. Her
fremlagde han Friedrich Nietzsches tanke, at samtidens samfund var
blevet nihilistisk, fordi gudstroen ikke længere spillede nogen central
rolle i folks liv. Brandes gjorde sig til fortaler for tanken om ”det
store Menneske” i religionens sted. ”Det store Menneske” er én, der er
hævet over den almindelige hob, som med sit væsen eller skaber-kraft gør
sig til kulturens bærer. Den tanke fik stor betydning for symbolisterne,
der opfattede kunstneren som et ganske særligt menneske, en séer. I det
guddommeliges fravær måtte kunsten træde i religionens sted ved at give
sanselig form til verdens åndelige dimension, og dermed give det moderne
menneske rum for fordybelse og erkendelse.
|
På et gammelt
fotografi ses Hansen Jacobsen i sit atelier i gang med
portrættet af Johs. V. Jensen. Med mindre det er en opstilling
til ære for fotografen, er året derfor muligvis 1906. I givet
fald er billedet taget i billedhuggerens atelier i København.
Bag skærmen kan man ane et stykke af hans store figur fra 1905,
Kong Lear. Og se, portrættet af Georg Brandes har fået en varm
plads på toppen af kakkelovnen! |
I 1870’erne og videre
frem mod århundredeskiftet var de unge kunstnere levende optaget af
Brandes’ ord og tanker – fra hans agiteren for en realistisk kunst, der
kunne sætte problemer under debat over hans drejning mod den
symbolistiske kunst, hvor han med sit blik ud i Europa eksempelvis meget
tidligt skrev om den tyske kunstner Max Klinger, der er et vigtigt
bindeled i overgangen mellem realisme og symbolisme. Allerførst i
Gallerigangen hænger hans store radering, Toteninsel efter Arnold
Böcklins maleri, og nedenfor ligger udvalgte blade fra hans grafikmappe,
Amor og Psyche, der er deponeret fra Sønderjyllands Kunstmuseum.
I 1895-96 udkom Georg Brandes store biografi om William Shakespeare. Han
var én i en række udvalgte historiske eksponent for Brandes’ tanker om
de store enere – dertil beskrev han i biografiske bøger bl.a. Goethe,
Cæsar og Michelangelo. Brandes’ bog om Shakespeare kom til at præge en
række danske billedkunstnere, og en del relaterede værker findes i dag
på museet i Vejen.
Til højre i montren bag den første skillevæg i Gallerigangen ligger Jens
Lunds tekst, der præsenterer hans tre kapitelillustrationer til Georg
Brandes’ Shakespeare biografi: Ungdom, Manddom og Sidste Leveaar. Det
har ikke været muligt at finde dem trykt i en dansk udgivelse af
Brandes’ bog, men Jens Lund valgte selv i 1899 at trykke dem i farver i
sin bog Forvandlede Blomster. Dér skriver han om tegningerne: ”Under
læsningen af Georg Brandes’ Shakespeare saa jeg en sælsom Blomst vokse
ud af Bogens Blade: en saftfuld Plante med Blomster i Knop, lig Faner, i
blaa festlige Farver og med runde, uregelmæssige takkede Blade,
svulmende af Renæssancetidens Livskraft, - og om den stod Skoven i
Vaarens lysegrønne Pragt. Jeg kaldte den Shakespeares Ungdom. Den
udviskedes, men i stedet traadte en fuldt udsprungen Blomst, hvis
Støv-dragere dannede en Krone, en fantastisk Fyrstekrone, og Blomsten
steg opad, baaren af to mægtige Blade, - omgiven af Sommerens dybe
grønne. Jeg kaldte den Shakespeares Manddom. Saa svandt den bort og frem
gled, lig en Svane, den sidste Blomst i brusende, herlig Stolthed; den
gled for udbredte Vinger, med halvt lukkede Blomsterblade, ind mod
Udødelighedens Land i Skær af Høstskovens brogede Glans. Den blev mig et
Symbol på det ubøjelige, stolte Genis, den ensomme, uforstaaede
Shakespeares sidste Aar.” De tre tegninger er dateret 1896, og er udført
i begyndelsen af den tid (1896-99), hvor Jens Lund var bosat i Paris for
blandt andet at gå til undervisning på Academie Julian. I storbyen var
han en hyppig gæst hos billedhuggeren Niels Hansen Jacobsen, hvis
atelier blev mødested for en lille gruppe symbolister, der i sin
inderste kerne - ud over disse to - også talte billedhuggeren Rudolph
Tegner og tegneren Johannes Holbek.
Ser man efter i deres produktion, viser der sig en række Shakespeare
motiver. Hos Rudolph Tegner dukker de dog først i 1937-38, da han
modellerede Hamlet, Ofelia (begge opstillet i bronze ved
Danserindebrønden i Helsingør) og en Shakespeare figur. I 1922 udførte
han et portræt af Georg Brandes, der i oktober 1915 havde været blandt
hans fortalere ved præsentationen i Rådhushallen af skulpturgruppen
Livets Spil. På væggen i Gallerigangen ved Hansen Jacobsens keramiske
portræt af Georg Brandes hænger Johannes Holbeks gouache fra 1902 af
Kong Lear og narren på heden.
Blandt ældre
billedmateriale på museet findes denne udaterede optagelse fra
Skulptursalen, hvor Kong Lear ses på sin nuværende plads.
Opstillingen er muligvis billedhuggerens egen. Det ligner en
klar strategi, når Georg Brandes - der i 1895-96 udgav sin store
monografi om forfatteren til Kong Lear teksten, Shakespeare - er
placeret lige til venstre for skulpturen. |
|
I en vægmontre ved siden af ses en række af Niels Hansen Jacobsens
keramiske statuetter, der knytter an til nogle af Shakespeares
fortællinger. Som størsteparten af billedhuggerens keramik er ingen af
dem dateret, men de formodes at være fra tiden omkring 1905. Her står et
par statuetter over motivet Lady Macbeth (Inv. 243 og 1312), og i 2003
modtog museet en beslægtet statuette, der ser ud til at være lavet i
samme fase, og kunne knytte an til enten Lady Macbeth temaet, eller
måske er hun snarere en sky Ofelia (Inv. 1437)? I montren står også en
keramisk gruppe (Inv. 930), der stilistisk set synes at knytte an til de
øvrige statuetter. Den er købt på auktion, og har desværre ikke en
bevaret titel. Kan denne fristelsesscene - den unge mand, der lokkes af
den susende ånd - måske være hentet fra en tekst af Shakespeare?
Med sikkerhed ved vi, at Hansen Jacobsen i 1905 på De frie
Billedhuggeres første udstilling i stort format viste sin Kong Lear, der
i gips kan ses i museets Skulptursal. I vægmontren står to bud på
figuren. Den ene (Inv. 209) er i hele sin form meget beslægtet med det
endelige værk, og blev i 2004 af gipskonservator Jørgen Bau afstøbt, og
står nu også i en hærdet gultonet gips i en afformning på en lille
sokkel i Skulptursalen. Den anden statuette (Inv. 242) har samme motiv
som Johannes Holbeks gouache. Med en fascinerende hvid og rosa glasur
ses den ludende konge. I mange år – og mindst siden 1941, da bo-et blev
delt ved billedhuggerens død – har han stået alene. Men med fragmentet
af et ben og spor af en fod, var det tydeligt, at der oprindelig har
været én ved hans side – en figur, som billedhuggeren i den endelige,
store version bort-valgte for at forstærke fokus på hovedpersonen, Kong
Lear alene.
Ved det, der kunne ligne et mirakel, er den anden del af statuetten nu
dukket op - måske 75 år eller mere siden de blev skilt. En aften var jeg
på besøg hos en af billedhuggerens fjerne slægtninge, og stod og kiggede
ind i et glasskab. Pludselig fangedes blikket af en hvid-rosa glasur.
”Hov, der er jo narren”, røg det ud af mig. ”Hvilken nar?” spurgte
ejeren, ”Sådan har den altid set ud.” Omhyggeligt monteret på en
træsokkel stod der et fragment af en lille figur, der i sin tid enten er
brækket af kompositionen af en ihærdig billedhugger, der ville se
effekten af at lade hovedpersonen stå alene, eller måske er narren
ganske enkelt slået af ved et hændeligt uheld? Kigger man nærmere, står
det klart, at han har været udsat for lidt af hvert, for begge hans arme
er limet, og har været brækket af. Efter en lille snak om museets
amputerede figur blev aftalen straks, at figurfragmentet skulle med hjem
til Vejen (Inv. 1595). Og takket være konservator Lizzie Thamdrups
tålmodige trylleri i løbet af det tidlige efterår, er de to dele med
henholdsvis inventar nummer 242 fra den gamle bestand, som museet arvede
efter billedhuggeren, og erhvervelsen fra foråret 2007, inv. 1595, nu
endelig forenet til den oprindelige figurgruppe. Og se, de passede
sammen på nær en benstump, der desværre er gået til, og som vi næppe
finder igen, men det kan også være det samme.
|
Efteråret 2007
forenede konservator Lizzi Thamdrup Kong Lear figuren, der hører
til museets grundsamling med inventar nummer 242, med et netop
erhvervet fragment, den lille nar figur, der har fået inv. nr.
1595. Se, nu er den keramiske statuette efter mere end 50 års
deling igen blevet en helhed takket være den let genkendelige og
meget usædvanlige hvide og rosa glasur, der med mange hundrede
kilometers afstand gjorde det klart, at de hørte sammen.
|
Som statuetten står nu,
kan man fint opleve båndene mellem kongen og hans skattede nar. Forrådt
af to af sine døtre, frakendt sit følge og kun hjulpet af få, bliver
narren hans trofaste følgesvend, mens han raver vanvittig om på heden. I
fortællingen beskriver Shakespeare forholdet mellem de to. Han fortæller
om narren, der på sin egen vis imiterende, drillende forvrænger ordene
og tonefaldet i kongens tale. I narrens let tilbagekastede holdning og
den teatralske håndstilling er det som om han - i det vi som læsere ved
er dyb kærlighed - gør nar af kongens patetiske holdning.
Hvorfor var det af alle de mulige Shakespeare motiver netop Kong Lear,
som Niels Hansen Jacobsen valgte at føre op i stort format? Måske den
passage fra 3. akt, som han i kataloget i 1905 valgte skulle følge
figuren, siger det hele: ”Men Stormen i min Sjæl har taget bort al anden
Følelse fra mine Sanser undtagen den, som banker her i Hjertet«. I
forlængelse af, at han i 1902 havde mistet sin højt elskede hustru,
Gabriele – af de øvrige venner fra tiden i Paris blot kaldt ”Madame” –
har han formodentlig følt en identifikation med Kong Lear, der i sine
følelsers vold ravede rundt som gal.
Slutteligt, som i ethvert lykkeligt afrundet eventyr, en lille morale:
Vi skal huske at takke den betænksomme person, der tog vare på det
keramiske fragment, og uden mange års indgående kendskab til værkerne i
museets samling havde denne genforening ikke kunnet finde sted. So much
for connoisseurship!
Tilbage
|