Morten Steen HEBSGAARD
1. december 2008 – 1. marts 2009
FØRSTE UDSTILLINGSSAL
“Forgery of a Toboggan” kalder Morten Steen Hebsgaard værket midt på
gulvet. Det er fra 2007, og venligst udlånt fra Novo Nordisk
kunstsamling. Han har ”stjålet” en kopi af kælken op af den gamle
bordplade, og har i stedet med hånd-værksmæssig omhu lagt kælkens
originaldele som intarsia (indlagt trædekoration) ned i bordpladen.
Med titlen ”Beginning of
a Master Forgery” får vi nogle ”nøgler” til forståelsen af et af
udstillingens nyeste stykker, sofaen ved væggen. Værket blev til i 2008.
Med afsæt i det gamle møbel, der er erhvervet på netauktion, har
kunstneren udvalgt træ til den blændramme, der hænger på væggen. Her
spiller han på beretninger om, hvordan kunstforfalskere gør sig stor
umage med at skaffe sig gamle materialer, så deres svindelnummer bliver
vanskeligere at afsløre, men får også på en markant anderledes måde sat
fokus på rammen og den gamle sofas materialer.
Stolene i hjørnet kalder Morten Steen Hebsgaard for ”Symptom of a Cold
Winter”. Raffineret spiller han på det afsavede ben, der er lagt i ovnen
i den diagonalt modsatte side af rummet – og motorsaven er i stedet
indsat som stolens fjerde støttepunkt. Værket er blevet til i 2008, og
var sammen med sofaen kunstnerens bidrag til udstillingen ”Lys over
Lolland 08” på Oreby Slot. Den norske bilæggerovn fra midten af
1700-tallet, tilhører Helge Kragelund. Den er til hverdag deponeret på
loftet på Egnsmuseet Sønderskov, hvorfra den venligst er udlånt.
ANDEN UDSTILLINGSSAL
Som det allerede fremgår i den første sal, arbejder Morten Steen
Hebsgaard ofte med afsæt i readymades, de allerede forefundne sager –
borde, stole og her i den bageste sal ses bl.a. cykler, trappestige og
plæneklipper. I dialog med den kunstneriske ”fader” til arbejdet med
readymades, Marcel Duchamp, går Morten Steen Hebsgaard skridtet videre,
modificerer de fundne objekter og skaber nye menin-ger og betydninger.
Det ses til højre for døren i en skulptur fra 2006. I et spil på
sportsfirmaet Nikes ord om at ”You can do it”, hedder den: ”I can do it
two”.
Når Morten Steen Hebsgaard skriver two og ikke too (i betydningen
også), spiller han i udtalen på en dobbelttydighed, da skulpturen hører
til i en serie på tre værker. I hverdagen kaldes ”manden” på stilladset
bare handyman – en figur, der er opstået af diverse haveredskaber med
plæneklipperskjoldet som krop. Træt sidder han og tager sig en pause i
arbejdet med at spraymale væggen i Dyrups ikke særlig charmerende brune
farve, der har fået det poetiske navn nostalgi (måske mest med
nostalgiske mindelser til 60’erne kombineret med gul og orange?!)
Over mod bagvæggen står ”Ladder Bike/ Bike Ladder (made in China/ remade
in Denmark)” fra 2007, venligst udlånt fra Annie og Otto Johs. Detlefs’
samling. Skulpturen er kunstnerens afgangsprojekt fra Kunstakademiet –
en selvmodsigende, men efter sigende funktionsduelig kombination af en
trappestige og en cykel … til de dage, hvor man fra cykelstien pludselig
skal i højden under et bugnende æbletræ!
Cyklen får en endnu mere grotesk drejning i den et år ældre hidsigt
lyserøde skulptur, ”Survival of the fittest”. Winther cykler har stået
for omlakering af cyklen/cyklerne, hvor Morten Steen Hebsgaard har
sammensat to trehjulede cykler om et fælles forhjul. Med en hilsen til
Darwin må vi se, hvem af de små børn, der går af med sejren, og får lov
til at køre fremad, mens den anden må affinde sig med at bevæge sig
baglæns.
På bagvæggen hænger lyskassen med ”Free Cheeseburgers” skabt over en
grotesk episode, som kunstneren var ude for på en USA rejse. Sultne og
trætte oplevede danskerne, hvor svært det kan være med udtalen af three
og free, hvor en ekspedient trodsigt blev ved med at hævde, at de ikke
udleverede free hamburgers, som han mente danskeren bad om. Enden blev,
at danskeren i stedet bestilte four, og så kom der mad til de udmattede
rejsende!
|
|
På bagvæggen i
den bageste sal hang bag en lille skammel en tavle hvorfra dens
blå dele var skåret - og i masketemaet fra kassernes babelstårn
viste det sig, at udskæringerne tegnede en stramt stiliseret
maske! |
2009 bliver/er MASKERnes år Centralt i den bageste sal står ”babelstårnet”, der er bygget op af
julekalenderens 24 kasser. De åbnes/er åbnet en af gangen gennem de
første 24 dage af december. Under ét kalder Morten Steen Hebsgaard
kasserne for ”From my African Mask Collection”, og delene er indsamlet
over en årrække med enkelte helt nye tilføjelser fra dagene sidst i
november 2008, da udstillingen blev sat op.
Som man en sommerdag ligger og kigger op i skyerne og ser dyr og andre
sære formationer, har kunstneren over en lang periode samlet ”masker”.
Med sit kamera har han stillet ind på dem i de afrevne pletter på et
gammelt tæppe, eller i bunden af en stikdåse. Med hans ”maskebriller”
på, findes eksotiske masker også her fjernt fra Afrika, midt i vores
hverdag. Er hans koncept gået ind under huden, er håbet, at
udstillingsgæsterne fortsætter jagten, når de forlader udstillingen.
To stykker Hansen Jacobsen keramik har fundet plads i kasserne – en sær
maske med hul. Den var tænkt til installering af en ringeklokke. Og
dertil en skæv krukke med antydningen af øjne, næse og mund. I dialog
med Morten Steen Hebsgaards ”fundne” masker (les objets trouvés) står de
som eksempler på masker i tiden omkring 1900. Det er meget apropos at
fremhæve Hansen Jacobsens masker, for nu er han aktuelt repræsenteret
med tre keramiske masker på Musée d’Orsay’s udstilling om masker i
Europæisk kunst fra Carpeaux til Picasso!
Omkring den
ene søjle i den bageste udstillingssal opbyggede Morten Steen
Hebsgaard sit babelstårn af de 24 kasser, der udgør
udstillingens julekalender del. Den åbnes i løbet af december
sammen med de skoleklasser, der har anmeldt sig til. Kasserne
rummede forskellige former for mere eller mindre skjulte masker
- fx stikdåser, hvor hullerne i bunden ved nærmere eftersyn
viser sig at tegne en fin maske. Som konsekvens af denne
megen snak om MASKER besluttede billedhugger Sophus Ejler Jepsen, at
Vejen Kunstmuseums VINTERFERIE værksteder den 11.-13. februar kl. 13-16
skulle handle om MASKER. I løbet af de velbesøgte værkstedstedsdage på
museets billedskoleloft blev der fremstillet masker i alle tænkelige
størrelser, former, materialer og teknikker.
Rigtig mange af museets gæster har fra værkstederne og udstillingen
fortsat jagten på de skjulte masker i hverdagens billedrum, og nogle
sjove tilbagemeldinger er kommet retur til museet.
Teresa Nielsen, museumsleder, 23. marts 2009
Fotograf: Pernille
Klemp
|
|
|
|
|
Centralt i
udstillingens første rum stod Morten Steen Hebsgaards bord med
kælken løftet ud af bordpladen, "Forgery of a Toboggan". Dette
markante værk var udlånt fra Novo Nordisk kunstsamling.
|
|
Fra egnsmuseet
Sønderskov havde Vejen Kunstmuseum lånt en 1700-tals norsk
støbejernsovn, hvori Morten Steen Hebsgaard havde lagt det ben,
som han havde savet af den ene gamle stol og i stedet erstattet
med motorsaven. |
|
I hjørnet stod
de to stole, som ved nærmere eftersyn tog sig lidt farligt ud
med motor-saven som fjerde ben! |
|
Med titlen "I can do it two" ses
Morten Steen Hebsgaards handyman, der er i gang med at male
væggen med Dyrups brune maling, der går under navnet nostalgi.
|
|
I den bageste
udstillingssal ses "Ladder Bike / Bike Ladder" med Morten Steen
Hebsgaards underfundige undertitel: (made in China / remade in
Denmark). Den var venligst udlånt af Annie og Otto Detlefs. På
bagvæggen lyser "Free Cheeseburgers". |
|
I den bageste
sal stod midt for skulpturgruppen "Survival of the fittest",
hvor det stærkeste af to småbørn ville komme til at køre fremad,
mens det andet ville skulle finde sig i at køre baglæns! |
|