På grund af museets byggeri er udstillingen udsat på ubestemt tid |
[1]
I et 60-års interview under overskriften: ”Meget at være glad
for” den 16.5.1929 i en unavngiven avis i materiale på Danmarks
Kunstbibliotek mindes Find: ”For mig blev det først den franske
Kunst, og siden Børnene. Havde jeg faaet dem alle tolv
præsenteret paa én Gang havde jeg jo nok betakket mig! Men de
kom jo saa småningom. Og saa begyndte jeg at tegne dem. Min Kone
sier, at jeg løb efter dem Dagen lang, med en Bog og en Blyant i
Haanden. …….Har De lagt mærke til at mine Børn læser paa næsten
alle Billederne? Jeg har tit tænkt paa, hvor længe det varer,
inden Folk opdager det og protesterer! Men det er jo nemmere for
Børn at slippe paa den Maade.”
[2]
På Høstudstillingen i 1893 hos kunsthandler Kleis på
Vesterbrogade, hvor også Den Frie Udstillings første opvisning
fandt sted i 1891, viste Ludvig Find følgende 18 katalognumre:
29. I en Skov
30. Blomstrende Frugttræer i en Have
31. Blomstrende Æbletræer
32. En Æblegren
33. Syrener i en Have
34. Vindmøller
35. Udsigt fra et Vindue
36. Høje Træer i en Skov
37. Studie af et Træ
38. En Maler
39. En lille Pige
40. I et Haveanlæg
41. Marine
42. Udenfor Provindsbyen
43. Træer ved Stranden
44. Selvportræt
45. Portræt af en ung Pige (Tilh. Hr. Kunsthandler Magnussen)
46. En Luthspiller. Illustration til en Folkevise (”Krist glæde
Fader og Moder; jeg gaar til min Hjærtenskær”) Tilh. Hr. Cand.
Jur. H. Chr. Christensen
De øvrige udstillere var: Anna og Michael Ancher, Vilh. Arnesen,
Otto P. Balle, J.H. Brandt. H. Brasen, H.A. Brendekilde, J.U.
Bredsdorff, Schlichting-Carlsen, Riis-Carstensen, Frode Eskesen,
Frydensberg, Aug. Fischer, Poul Fischer, A. Giødesen, Vilh.
Groth, Fritz Guldbrandsen, Svend Hammershøi, Sigvard Hansen,
Viggo Helsted, O.A. Hermansen, Karl Holsøe, Svend Hørup, Vald.
Irminger, Louis Jensen, N.F. Schiøtz-Jensen, P. Johansen, Viggo
Johansen, Henrik Jespersen, Eva Kalcko, Knud Larsen, Anker Lund,
A. Mackeprang, Oskar Mathiesen, N.P. Mols, Julius Paulsen,
Schmidt-Phiseldeck, L. Saurauw, H. Slott-Møller, Wenzel-Tornøe
og Chr. Zacho. Svensk Kunst: Juluius Holck, Niels Krenger og
Hanne Hirsch-Pauli. Norsk Kunst: Chr. Krohg og Chr. Skredsvig.
Tysk Kunst: Hugo Løffler.
[3]
Brevet fra Mogens Ballin til en unavngiven veninde er citeret af
Peter Schindler i dennes biografi om Mogens Ballin, København 1936,
side 29-30.
[4]
Merete Bodelsen Maleren Ludvig Find, København 1943, side 73.
[5]
Peter Schindler skriver side 28 i sin Mogens Ballin biografi
(København 1936), at Ballin og Find mødtes vinteren 1888. Merete
Bodelsen omtaler side 13 den finske maler Wetterhorn Asp som
bindeledet.
[6]
Privatfremstillet bog: Astrid Juel-Nissen
Minder fra Familierne
d’Auchamps og Ballins Hjem, marts 1953 side 42.
[7]
Kigger man på børnene, kan det se ud som om maleriet er baseret på
tidligere studier. Datteren Gertrud ser så lille ud, men må dog have
været 8 år i 1913.
[8]
Se side 63 og 64 i Teresa Nielsens artikel om Siegfried Wagners
dekorative arbejder i Vejen Kunstmuseums 2005-publikation om
billedhuggerægteparret Olga og Siegfried Wagner.
[9]
Find mindes, at Kleis skulle ”garantere Salg for 1000 Kr. og betale
Omkostningerne ved Fragten etc. Det blev ingen Success. Paa nær et
Billede af Vuillard, et Interiør, var det smaa ufuldbaarne Ting, der
nok vidnede om Ungdom og en vis Galskab, men mest lignede en stor
Frimærkesamling. Vuillards Billede købte Kontorchef H. Chr.
Christensen, og Ballin fik afsat nogle Tegninger af Vuillard, de er
endnu i dansk Eje. Interiøret derimod, et smukt Billede, er gaaet ud
af Landet.” Ludvig Find ”Et Par Erindringer”,
Kunstmuseets Årsskrift
XXVIII, side 8. Som Merete Bodelsen udtrykker det på baggrund af, at
man på samme tid kunne se Gauguin og van Gogh på Den Frie: ”Ikke
ofte har kunstforbindelsen mellem Danmark og Frankrig været helt saa
expres, helt saa aktuel.” Side 27 i hendes Find-biografi.
[10]
Lidt indtryk af Ballins egen samling får man i det brev, som han den
28. oktober 1912 skrev til direktør Karl Madsen, Statens Museum for
Kunst, hvor han tilbød enten enkeltsalg eller ”hvis Musæet har til
Sinds at købe hele min lille Samling vil jeg gerne sælge den
billigere”. De købte kun et nature morte af Cezanne. I følgebrevet
skrev Ballin: ”Saa vidt jeg forstod ønskede De ikke Manets
Maximillians Død eller Delacroixs antikke Mønter; jeg har endnu af
grafisk Kunst en 5-6 Træsnit af Valloton, Litografier af Daumier og
Gavarni(?) samt Særtryk af Nonnards Illustrationer til et
Musikhefte”. Konkret står der i listerne:
Bonnard:
Lito,
Dame med en Hund
75.00
”
” ,
Ved Floden
50.00
Vuillard: ”
Udenfor Kaféen
75.00
”
”
Boldspil
50.00
Degas-Thormby(?): 4 Lito à
75.00
Manet:
Lito
Portræt
100.00
Clot:
Efter Cezanne
100.00
Redon
Hômmage à Goya
200.00
Delacroix
2 Faust Litografier à
75.00
Gauiguin
8 Litografier på gult Papir
200.00
Maurice Denis:
Terasse i Fiesole
2000.00
Cezanne:
Natur morte
800.00
Roussel:
Faun og Nymphe
500.00
”
Naturstudie
600.00
”
Compositionsskizze
300.00
Bonnard:
Badende Børn
800.00
Vuillard:
Salon
800.00
”
:
Ved Klaveret
600.00
Ballins samling rummede dertil Paul Gauguins
Hyrdepige fra Bretagne,
der i 1917 blev solgt til Tetzen-Lund og siden blev købt af Helge
Jacobsen, og indgik i 1927 i samlingen på Ny Carlsberg Glyptotek. Se
side 196 i Impressionismen og
Norden, Statens Museum for Kunst 2003.
[11]
Ludvig Find i artikel ved Johannes Vendt i Berlingske Aften
24.3.1942.
[12]
Disse sider findes i Billedsamlingen på Kunstindustrimuseet.
[13]
I Merete Bodelsens bog om Find står på side 48, at han blev gift
i 1902, men ifølge Weilbachs Kunstnerleksikon skete det først
den 18. december 1903, hvorefter familien i hastigt tempo
voksede med de 12 børn.
[14]
Som en kuriositet og tidsbillede fortalte Niels Hansen Jacobsens
gamle hushjælp, Dagny Brande, at hun en dag inden
billedhuggerens hustrus død i 1928 havde stået sammen med denne
ved hoveddøren og ventet på besøg af fru Find. Da de havde hørt
om Finds 12 børn (Kaja fik ikke nogen selv) ventede de en
udslidt matrone. Stor var deres forundring, da den fikse fru
Find ankom. De syntes slet ikke, at de mange børnefødsler havde
sat sig spor!