FRAMEWORKS – værker af skulptør Esben Klemann
1. december 2014 – 12. april 2015
Fotograf Pernille Klemp
I direkte dialog med billedhugger Niels Hansen Jacobsens skulpturer bød Esben Klemann under udstillingen FRAMWORKS (1. december 2014 til 12. april 2015) i Skulptursalen på Vejen Kunstmuseum velkommen med værket Krusedulle. Som i de Egnsbeton-skulpturer, som han i 2013 leverede/specialfremstillede til opstilling rundt om i Vejen Kommune, tager han her afsæt i det velkendte. De fleste har set de karakteristiske afspærringsmoduler med tunge sorte gummifødder. Standarden har Esben Klemann taget afsæt i, men har her givet os en mængde skulpturelle varianter, der alle er støbt i beton.
Krusedulle er lavet i samarbejde med kollegaen Anders Bonnesen (født 1974) og blev i 2008 vist på fortovet ude foran Den frie Udstillings bygning i København. Som Esben Klemann arbejder Anders Bonnesen også gerne med at twiste det velkendte. Hvorfor skal den nationale rød-hvide standard afspærringsliste altid være lige? Hvad om den bukkede sig i forskellige snoninger og som her blev til en slynget skulpturel oplevelse?
Om museets samling siger Esben Klemann: ”Niels Hansen Jacobsens livsværk er figurativ skulptur for fuld udblæsning. Her står muskuløse mænd og rigtige kvinder, afbilledet som de skulle se ud dengang, – og der er en omfattende keramiksamling, hvor det naturalistiske næsten smelter ud i fri abstraktion. Klassiske myter og store fortællinger om det nationale, som var på dagsordenen dengang. I dag har jeg fokus på eksperimentet og det abstrakte, i en tid hvor alting i princippet er til diskussion.”
Som optakt til udstillingen FRAMEWORKS viste Esben Klemann for enden af Gallerigangen i montren til højre Uden titel. 2014. Den er udført under hans ophold på Statens Værksteder på Gammel Dok. Den er lavet i rødglaseret stentøj og måler 31 x 25 x 25 cm.
På tavlen til venstre for trappen ses Uden titel, som han har lavet i 2012 i sortgrå, næsten metalisk glaseret stentøjsler. Netkonstruktionen måler 32 x 32 x 11 cm.
Langvæggen i den første særudstillingssal var tapetseret med fotokopier fra Esben Klemanns mange skitsebøger. Han tegner meget – en slags krusedulle/telefontegninger med ret konkrete tanker om mulige skulpturer. Blandt de mange tegninger fandt de mange unge gæster til julekalenderen skitser til fx hans betonbænk ved Vejen Station. På skærmen kørte i sløjfe en af Klemanns tegneserier – tegninger lavet direkte på ipad.
Siden 1995 er der årligt lavet en ”julekalenderudstilling” i samarbejde med en nulevende kunstner. Kalenderens montrer åbnes dag for dag i selskab med de 700-900 tilmeldte skolebørn. Først fra den 26.12. kan museets gæster se alle udstillingens værker.
Ved væggen ud mod Lindegade lavede Esben Klemann en stram opstilling af julekalenderens kasser. I kompositionen var der kun plads til 23 kasser, hvorefter Esben Klemann resolut bakkede en af kalenderens værker ind som en pakke, der stod inde i en af kasserne, men skulle åbnes efter det væk, der dér havde fået plads.
Som den første valgte Esben Klemann en stram plan for opstillingen i de 23 montrer således, at man fra venstre mod højre bevæger sig fra hans tidligste til de nyeste værker.
På væggen ud mod Museumspladsen blev der lavet et dæk, hvor følgende værker var udstillet set fra venstre:
Uden titel (Djævlekvinden) er fra 1996. Hun er udført i delvist glaseret stentøj og måler 80 x 42 x 50 cm. Ved siden af står
Uden titel (Udsmideren), der ligeledes er fra 1996 og også i delvist glaseret stentøj. 45 x 53 x 25 cm.
Så sker der et tidsmæssigt spring til 2002 til Uden titel (40 x 40 x 40 cm), et kvadrat i lyst glaseret lertøj. Skulpturen er bygget op omkring en papkasse, der forsvinder i brændingen. Skulpturen ved siden af, der ligeledes hedder
Uden titel, er fra 2008. Den er udført ved at Esben Klemann har dyppet engangsvaskeklude (som han har klippet kvadrater ud af) i den ret flydende lermasse, spændt dem op og ladet dem tørre, hvorefter kludene er brændt væk, mens lermassen konsolideres. Den luftiglette skulptur måler 60 x 40 x 14 cm.
Mod højre står et tidligt værk fra 1992. Den tunge konstruktion (Uden titel), der er udført i rødligt og hvidt begittet lertøj og måler 60 x 42 x 44 cm.
Yderst til højre ses Uden titel fra 2003. Den har Esben Klemann udført på Den kgl. Porcelainsfabrik på Frederiksberg i forbindelse med projektet ”Det hvide guld”, da elever fra Kunstakademiet under ledelse af Karen Harsbo og Pontus Kjerrman gæstede fabrikken på arbejdsophold kort inden lukningen. Skulpturen måler 31 x 50 x 30 cm.
Den bageste sal tilrettelagde Esben Klemann stramt og enkelt med to øst-vest rettede podier med primært de nyeste værker fra opholdet på Statens Værksteder. Suppleret med enkelte ældre værker viser de alle hans fascination for netværket/grid-motivet.
På bagvæggen kørte den film, som Mette Mærsk i 2013 lavede om hans arbejde med projektet Egnsbeton. Esben Klemanns produktion er primært delt mellem keramikken (som han satte fokus på i denne udstilling) og betonskulpturer, som der er smagsprøver på rundt om i kommunen og eksemplificeret med Krusedulle, der have plads midt i Skulptursalen. Et betonrelief, som han har lavet i samarbejde med Teknologisk Institut var venligst udlånt og opstillet ude på Museumspladsen.
På det nordlige podie ses her fra venstre mod højre:
Uden titel, der er udført i 2014 i hvidglaseret stentøj. Mål: 39 x 70 x 20 cm. Den massive svævende klods (Uden titel) er også fra arbejdsopholdet på Gammel Dok i 2014 og udført i gråsort glaseret stentøj. Mål: 25 x 26 x 26 cm. Det samme gælder for det næste
Uden titel-værk, der er lavet i ligeledes gråsort glaseret stentøj og måler 32 x 35 x 38 cm. Den gulglaserede gitterkonstruktion af stentøj hedder også
Uden titel, men er fra året før. Den måler 18 x 17 x 26 cm. Den hvidglaserede stentøjsbue er igen fra Gammel Dok opholdet og måler 32 x 35 x 19 cm. Helt for enden står
Uden titel fra 2011. Det grønglaserede stentøjsgitternet er udført hen over en papkasse, der e brændt væk i ovnen. Skulpturen måler 63 x 32 x 43 cm og tilhører Statens Kunstfond. Fonden har indkøbt den i 2012 på Esben Klemanns udstilling ”Tyngdekraft” i Ann Linnemanns galleri i København.
Oppe i hjørnet ved væggen mod syd ses Esben Klemanns gitterkonstruktion i hvidligt glaseret stentøjsnet. Den er fra 2014, hedder Uden titel og måler 5 x 77 x 37 cm.
På podiet ses fra venstre mod højre:
Uden titel. 2014. Gulglaseret stentøj. 23 x 44 x 23 cm
Uden titel. 2013. Sortgrå glaseret stentøj. 39 x 27 x 19 cm
Uden titel. 2011. Lysgrå glaseret stentøj. 20 x 41 x 24 cm
Uden titel. 2014. Sortgrå glaseret stentøj. 43 x 45 x 43 cm
Uden titel (kugle). 2014. Hvidligt glaseret stentøj. 35 x 35 x 35 cm
Uden titel. 2014. Grønglaseret stentøj. 41 x 68 x 19 cm
Uden titel. 2011. Sortgrå glaseret stentøj. 43 x 29 x 24 cm