Billedhugger Tine Hecht-Pedersen fylder salene på Vejen
Kunstmuseum
- et lille kronologisk rids
Af Teresa Nielsen, museumsleder
Som en meget flot gestus
overdrog den barnløse Kolding-maler, Valdemar Petersen sammen med sin
hustru Esther deres arv til et legat, der skulle være knyttet til Vejen
Kunstmuseum. Han var vokset op i Holsted, og på en smuk måde faldt
mindet et sted mellem disse to ankerpunkter i hans liv, på et sted som
han holdt af, og hvor det har gjort en forskel – det mål, som han også
havde med legatet. Det skulle gerne gives til en, hvor midlerne ville
være med til at gøre en mærkbar forskel. De 30.000 kr. gives uopfordret,
og er derfor skattefrie. De penge kan give lidt arbejdsro eller måske
mulighed for den inspirerende rejse, som en kunstner længe har ønsket,
men ikke haft midler til.
Sidste uddeling fandt
sted i 2005, hvor legatet gik til Annette Holdensen. Her i efteråret
2007 bliver modtageren billedhuggeren Tine Hecht-Pedersen. Hun er født i
Risskov i 1958, og vil være en del Vejen borgere bekendt. Allerede i
efteråret 2005 var Tine for første gang i arbejde på Vejen Kunstmuseum.
Det skete i forbindelse med Vejen Billedskoles første gipsweekend – et
vellykket værkstedsforløb, der blev gentaget med endnu større opbakning
her i foråret 2007, hvor teltet på Museumspladsen summede af liv med
over 20 børn og 10 voksne, der legede med gipsen. Ind imellem har hun
også været på besøg for at afholde gips- og lerværksted som led i
projektet ”Kunstnermøder”, som fortsætter til efteråret, hvor vi har
fået støtte fra Kunstrådet til endnu et forløb.
Som kunstner er Tine i
årene 1984-1991 uddannet på Kunstakademiet i København – med indtryk
også fra Det frie Akademi i Haag i Holland. Hendes lærer var bl.a.
Torben Ebbesen, Hein Heinsen og Bjørn Nørgaard. Hun har desuden
gennemført Akademiets studieforløb på den pædagogiske del hos Carsten
Juhl. Denne kombination af den frie kunst og det pædagogiske har hos
Tine udviklet sig til en ganske særlig pædagogisk indsigt, som alle
bemærker med ord som: ”Det er utroligt, som hun kan nå ind til
børnene!”.
Sin debut fik hun på
Charlottenborgs efterårsudstilling allerede i 1984 – samme år som hun
kom ind på Kunstakademiet. Dér præsenterede hun nogle skulpturer
bestående af træstammestykker beklædt med plast, pap og adobe. De
markante skulpturer fangede Willy Ørskovs opmærksomhed, men ham nåede
hun desværre ikke at få som lærer.
Klik her for at
læse om legatuddelingen
To
skoleudsmykninger i henholdsvis Ballerup og Solrød
Allerede fire år inde i
studiet fik Tine Hecht-Pedersen i 1988 sammen med Frans Jakobi, Kristin
Callesen, Bent Ulrik Sørensen og Henrik Norn af Bjørn Nørgaard
overdraget en opgave, der gik ud på at udsmykke Balsmoseskolen i
Ballerup. Tines bidrag blev et keramisk profilgesimsforløb med ansigter
samt ”Hund på hjørne”, hvor hunden ser ud til at stikke hovedet gennem
væggen og leve sammen med eleverne inde i klassen. Karakteristisk for
hendes arbejdsmåde fremgår det af gamle fotos, at hun allerede ved dette
projekt arbejdede med at inddrage de elever, der var på skolen. De var
med til arbejdet med hovederne til profilforløbet – grundformen,
profilbåndet, blev fremstillet af en maskine, ekstruderen. Den del af
arbejdet foregik på Tommerup Teglværk på Fyn. Kontakten havde Bjørn
Nørgaard etableret. Sammen med Esben Lyngså Madsen var han ved at få
styr på brænding af ganske store keramiske objekter.
Som led i studiet på
Akademiet leverede Tine foråret 1990 sammen med Kerstin Bregendal en
udsmykning til Uglegårdsskolen i Solrød, hvor Signe Holm-Larsen var
skoledirektør. Tine valgte at placere sit bidrag udendørs. Det består af
en grå betonprofil formet som bondemandshoved med hat. Derpå et monteret
48 rød/gule grise, der er støbt i fiberbeton. Hendes tanke havde været,
at udsmykningen skulle være med til at minde om, at dette område
forholdsvis tæt på hovedstaden i den ikke særlig fjerne fortid havde
været landbrugsland. Atter var eleverne inddraget. Det var dem, der
skulle være med til at grave og støbe fundamentet, og som prikken over
i’et var de ved indvielsen med til at lave og spise nogle grillstegte
pattegrise!
Udstillingsvirksomhed
Vil man have et indtryk
af, hvad hun helt selv var optaget af i den periode kan man eksempelvis
se på hendes udstilling, der i september 1989 fandt sted på Gentofte
Kunstbibliotek. På den høje bagvæg havde hun sammen med en teatermaler
med forskudt skabelontryk lavet et tapetagtigt felt, hvorpå var monteret
kvadratiske og runde gipsrelieffelter. Der var også opsat to hylder med
henholdsvis et skulpturelt hoved og en stiliseret kande. Disse dele
dannede bagvæg for to store skulpturer ude på gulvet. Den ene en mand,
den anden en kvinde, men fjernt fra fotografisk realistiske. De bestod,
som hele indretningen, af et sammenstød mellem mange forskellige
materialer – poleret marmor, bronze, keramik, cement m.m.
I samme eksperimenterende
ånd var Tines bidrag til den udstilling, som hun i maj 1991 afholdt
sammen med Mette Gardelli i Kulturministeriets udstillingshus for
nutidig kunst, Overgaden-nedenvandet i København. Sammen med
teatermaleren lavede Tine en mægtig vægdekoration bestående af et
landskabsudsnit, der gentog sig. Henover var sat en serie
brændtlersrelieffer udført over ko kranier, også kaldet bukranier, når
de indgår i antikkens arkitektoniske frisefelter. På en anden lang væg
var opsat et maleri af et jungleparti med papegøjer og derover var
monteret liggende solbadere. Kontrasterne var spændende og nydelsen af
de mange forskellige materialemuligheder er tydelig.
Nogle år senere
præsenterede Tine først på året 1995 udstillingen ”Kroppen og huset” på
Museet for samtidskunst i Roskilde. Her viste hun resultatet af et
længere ophold på Sveaborg ved Helsinki. Det var en række selvportrætter
i gips. Hun havde sat sig for at modellere det, som hun kunne se, som
hun stod med kavalet og spejl – forskellig indstilling førte til
forskellige udsnit. Efterfølgende blev portrætterne højnet med rød
ostevoks og Tine indfarvede et helt rødt gulvtæppe.
Sin egen verden tog hun
også afsæt i, da hun samme år i november på Hvidovre Hovedbibliotek i
”Skulpturinstallation” præsenterede en udstilling, der var bygget op
over grundplanerne til nogle af de steder, hvor Tine havde boet.
Formerne var beklædt med filt, og særligt sengens placering var markeret
i de ellers meget enkle grundplaner.
De
lette, net-agtige konstruktioner
Først på året 2001
afholdt Tine sammen med Kit Kjærbye udstillingen ”Skulptur” i
Kulturhuset Toldkammeret, Helsingør. Dér præsenterede hun en række
gennemsigtige netagtige skulpturer i sækkevæv, papmaché og gips. Deres
grundlæggende form- og materialeafsøgning er hun fortsat optaget af. To
år senere gik de samme formeksperimenter igen i hendes bidrag til
interims udstilling på Den Frie. Denne gang var netskulpturerne udført i
ler med flotte glasurer. De lette konstruktioner arbejder hun fortsat
videre med, og de har de seneste været til at følge på hendes
udstillinger i eksempelvis Cobra-rummet på Sophienholm, hos Coloplast og
på C. F. Møllers Tegnestue i Århus.
I sin afsøgning af
’pølseteknikken’, som Tine har brugt til de store, åbne keramiske
netkonstruktioner, er hun også gået videre med andre måder at bruge de
keramiske pølser. Et eksempel fra 2005 kunne være ”Portræt”, der er
skabt af sammensatte lerpølser holdt oppe under tørring af en indre
kerne – det blev endog i samme forløb til hele menneskefigurer udført i
papmache. De vakte mindelser om en af hendes første skulpturer – et par
kalveknæede ben og en plump underkrop udført i studietiden i adobe
sammen med Erik Lynge. Der er nu en gang sjældent noget, der opstår helt
frit og lige ud af den blå luft!
En
dygtig formidler
Med støtte fra Ballerup
kommunes Børnekunstfond udførte Tine i 2001 også bogsfinx’en til
Ballerup Børnebibliotek. Den blev til i samspil med 4.c fra
Grantofteskolen samt 4.c og 4.d fra Egebjergskolen. Børnene hjalp med at
male et hav af kasserede bøger og dekorerede dem med hieroglyffer –
samtidig med at de klassevis producerede hæfter med alle mulige
indsamlede oplysninger om det gamle Egypten. Tine opfordrede børnene til
at modellere hver deres egen version af sfinx’en. De små studier blev
brændt og glaseret. Selv stod Tine i samspil med en smed for opbygning
af et 3,5 meter højt sfinxeskellet, der blev beklædt med hundredvis af
kasserede bøger. Hulen eksisterer fortsat og bliver flittigt brugt. Med
dette projekt illustreres endnu en gang, hvor forbilledlig dygtig Tine
er til at inddrage børnene. Det skete også i forlængelse af
Toldkammerudstillingen, hvor der var en uge med skolebørn, der kom og
arbejdede i udstillingen.
Som det fremgår af
eksemplerne i denne tekst fylder undervisning og kunstformidling ganske
meget i Tines hverdag. Eksempelvis har hun i 1992-93 skulpturlærer ved
Ölands Folkhögskola, Sverige, samtidig med at hun i Købehavn underviste
i gipsafstøbning. I dag er hun tilknyttet værkstedsgruppen på Statens
Museum for Kunst, og arbejder ganske særligt gerne med hold i
Afstøbningssamlingen. Forskellige steder i landet er der bud efter Tine
til deltagelse og kyndig styring af Huskunstnerprojekter, der er i vækst
takket være initiativ fra Kunstrådet. Samtidig inddrages hun i
gymnasiets billedkunstundervisning og videregiver sine erfaringer på
Gentofte seminarium – lad os håbe, at der også kan levnes plads til at
udføre egne værker og eksperimentere videre i et væld af forskellige
materialer.
|