Stor legatuddeling med udstilling på Vejen Kunstmuseum
Legatmodtageren er billedhugger Tine Hecht-Pedersen
Lørdag den 1. september
2007 udspillede
der sig en spændende begivenhed på Vejen Kunstmuseum. Hvert andet år er
stedet rammen om uddelingen af det store legat, der - takket være
maleren Valdemar Petersen og hans hustru, Esther Moesmann Petersen -
siden 1989 har været knyttet til museet. Sidst var modtageren i 2005
Annette Holdensen, og i 2003 var det Inge Bjørn, der blev hædret. I år
går legatet på de 30.000 kr. til billedhugger Tine Hecht-Pedersen (født
1958), der samtidig – som alle tidligere modtagere – er blevet
omdrejningspunkt for en separatudstilling. Hun bliver den 14. modtager,
og den syvende kvinde i rækken. Set i lyset af den aktuelle diskussion
om kvindernes rolle i dansk kunstliv, er det godt at se, at det har
været uproblematisk at finde kandidater med en 50-50 fordeling mellem
kønnene.
Legatet kan ikke søges, men tildeles af
de tre bestyrelsesmedlemmer. Hver gang bestræber de sig på i Valdemar
Petersens ånd at finde en kunstner, for hvem Legatet forhåbentlig
virkelig kan gøre en forskel. Samtidig er det et ønske, at udstillingen
kommer til at knytte an til kernen i museets samling – billedhuggeren
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941).
Med Tine Hecht-Pedersen kan vi vise en
nulevende billedhugger, der - som han - har gjort sine eksperimenter
over i skulpturens farverige verden takket være stentøjsleret og
glasurernes muligheder. Faktisk viser det sig, at den gamle billedhugger
har betydet meget for Tine Hecht-Pedersen fra hun i 1980 for alvor mødte
hans skulpturer, da hun kom til at sne inde i Vejen. Helt konkret var
han ”med” ved hendes debut på Kunstnerens Efterårsudstilling i Den Frie
i 1987.
Hun
præsenterede tre værker i gips og træ, hvoraf det midterste, stolen, var
en hilsen til Niels Hansen Jacobsens skulptur – ”Morgenrøden” – den
knælende kvinde med de udstrakte vinger. Oplevelsen af hans værker giver
hun også videre i sine undervisningsopgaver på værkstedsafdelingen på
Statens Museum for Kunst, hvor hun har mulighed for at inddrage tre af
hans skulpturer. ”Døden og Moderen”, ”Skyggen” og ”Dryaden” står alle
fremme i Sølvgade.
Over de sidste par år – og senest ved
sommerbilledskolen i uge 32 - er Tine Hecht-Pedersen flere gange blevet
kaldt til Vejen Billedskole samt kunstmuseet for at lede værkstedsdage
om gips – et materiale, der ellers sjældent undervises i, men som har
mange muligheder, og er yderst relevant i en by hvis kulturelle
hovedattraktion er bygget op omkring Niels Hansen Jacobsens livsværk med
skulpturerne i den skrøbelige gips.
Tine Hecht-Pedersens hverdag er delt
mellem hendes virke som blændende dygtig kunstformidler og et eget
virke, der ofte kommer til at stå i skyggen af hendes mange opgaver
rundt om på landets skoler og museer. Hendes værker på denne udstilling
vil dog gøre det klart, at der bør være flere timer i døgnet, så
kunstneren – ud over sin formidling - også kan få et passende antal
timer til det videre arbejde med sin egen produktion.
Kunstneruddannelsen startede på
Billedskolen i København og fortsatte over Kunstakademiet med gode lærer
som Peter Louis Jensen og Torben Ebbesen samt hos både professor Hein
Heinsen og Bjørn Nørgaard – hvor især den sidstnævnte har sat sig dybe
spor både i Tine Hecht-Pedersens tilgang til materialer, men især til
det sociale arbejdet omkring den kreative proces. Fra et projekt starter
op er hun straks opmærksom på, at resultatet afhænger af, at der er
skabt en god gruppe, et velfungerende fællesskab. Det lykkedes til fulde
i år i uge 32 under sommerbilledskolen på Vejen Kunstmuseum. En af de
vakse elever har fanget Tine Hecht-Pedersen på billedskoleloftet under
arbejdet med hendes yndede ’haletudseteknik’ – lerpølserne er blevet til
ringe, og venter på at blive til vilde netkonstruktioner.
De tidlige værker er ofte skabt til
særlige udstillingssammenhænge i letforgængelige materialer som strå,
ubrændt ler, gips og pinde. Men hurtigt viser der sig en tendens til at
arbejde med billedhugger fagets traditionelle materialer – ler, gips og
bronze. Hun arbejder i et formsprog af genkendelige figurer; kvinder,
mænd, grise, hunde, men altid med en tankevækkende drejning af sære
hoveder eller deforme kroppe. Enkeltværker viser, at hun til
fingerspidserne mestrer den præcise gengivelse af fx grise- og
kokraniet, så det bliver klart, at hun vil noget med de mere deforme
figurer – hun kommenterer vores tilgang til os selv om omverden. Ofte
sker det med afsæt i hendes egen krop, som i de tre gipsbuster, som hun
i 1995 viste på Museet for Samtidskunst i Roskilde.
Eller den sære grå
masse, der bevæger sig af sted i hendes kønsløse gruppe af
papmachéfigurer.
Billedhuggere arbejder naturligt
tredimensionelt, men for Tine Hecht-Pedersens vedkommende synes der at
være et særligt nedarvet forhold til rum – som en indirekte påvirkning
fra bedstefaderen, arkitekt C. F. Møller. Det ses i det flotte rum, som
hun i 1993 skabte til Galleri Hummeluhre i Århus.
I spejlinger over og
under fladen leger hun dér med vores oplevelser af arkitekturen i mange
forskellige formater. Og to år senere går hun i sin udstilling i
Hvidovre Bibliotek helt ned til arkitekttegnede grundplaner, men trukket
op og ud i rummet i form af skulpturelle elementer svævende over gulvet
og op langs væggene.
Udviklingen i hendes værker viser en
løbende nysgerrighed overfor at udvide sit virkeområde både i forhold
til nye teknikker og materialer. Eksempelvis kommer svejsede
jernskulpturer til i 2003 efter et teknisk kursus, og keramikken, som
hun løbende har arbejdet med fylder nu for alvor i hendes produktion
takket være keramikovnen, der nu er kører i værkstedet – måske også
påvirket af det gode naboskab der altid har været på Gadevangen med
dygtige ’keramikbrugere’ som Richard Kjærgaard, Bent Sørensen og Sigrid
Lütken.
Med keramikken ser hun ud til at følge
en udvikling, der ligner Niels Hansen Jacobsens. Jo længer han kom hen i
livet, jo mere af hans skabende energi blev der lagt i det galserede
stentøjsler. Det ses gennem de seneste år, og sommeren 2007 er det
udelukkende keramikken, som Tine Hecht-Pedersen har arbejdet med. Det
sker i en ’haletudseteknik’, hvor hun opbygger lette, luftige
konstruktioner af lerpølseringe – en teknik som hun fra slutningen af
1990’erne har forfinet ud fra sine netkonstruktioner af gips.
Her er en stribe
billeder, der giver indtryk af Tine Hecht-Pedersens værker i
særudstillingens første sal.
Disse billeder viser, hvordan hendes værker tager sig ud i den bagerste
udstillingssal.
Ved ferniseringen spillede komponist Dan Marmorstein, København, på museets flygel.
Museet var vært ved en mindre
forfriskning.
Udstillingen kan ses til og med den 18.
november.
Med venlig hilsen
Teresa
Nielsen
museumsinspektør
|