Samlingens tilvækst 2015
Øverst står her de værker, der senest er kommet til samlingen
Registrering og tekster: Museumsleder Teresa Nielsen
Fotografering, hvor ikke andet er nævnt: Museets forvalter Frederik Madsen
|
|
Inv. VKV 2773
Mogens Ballins Værksted
Proptrækker. Udateret
Tin og jern. Tindelen: 7,3 x 7,1 x 1,5 cm
Ikke stemplet
Kendes i andre udgaver med stemplet T56 (modelnummer)
Tilsvarende model tilhører Kunstmuseet i Tønder
Gave november 2015
Se omtale af inv. VKV 2771
|
|
|
Inv. VKV 2772
Gudmund Hentze (1875-1948) / Mogens Ballins Værksted
Vase med firpas munding. Udateret
Tin. H 9,2 dia. 7,1 cm
Stemplet MB
Kendes I andre udgaver med stemplet T76
(modelnummer)
Tilsvarende model tilhører Kunstmuseet i Tønder
Gave november 2015
Se omtale af inv. VKV 2771
|
|
|
Inv. VKV
2771
Siegfried Wagner (1874-1952) / Mogens Ballins
Værksted
Askebæger. Udateret
Stemplet MB samt T102 (modelnummer)
Tin. H 3,4 dia. 19,8 cm
Gave november 2015 fra privateje
I forlængelse af Vejen
Kunstmuseums store 2010-udstilling, database og
publikation om Mogens Ballins Værksted er museet
løbende i kontakt med samlere og private ejere af
sølv- og tinobjekter samt folk med uddybende viden
om værkstedet. Fra privateje er inv. VKV 2771-2773
fra Mogens Ballins Værksted kommet til som gave. De
har tilhørt Johannes og Mathilde Rasmussen, der
boede i Holte.
|
|
|
Inv. VKV 2770
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941)
Portræt af Inger Glibstrup. 1930
Stentøj på træplint. Samlet H 25,5 B 25,5
(keramikken) B 28,8 (træplint) D 15,8 (træpint) D 15
cm (keramik)
Portrættet er ikke signeret. Det har været væltet.
Det er gået i fire dele med synlig sammenlimninger
Overdraget som gave fra modellen under besøg på
Vejen Kunstmuseum lørdag den 14. november 2015
Lørdag den 14. november var der
et mægtigt leben på museet. Traditionen tro deltog
150-170 gæster i Vejen Billedskoles
semesterfernisering. Sidst på eftermiddagen ankom
endnu en flok. Det var Inger Glibstrup og hendes
familie med børn, børnebørn og oldebørn. Som barn
boede hun i Vejen.
Da Inger Glibstrup en dag omkring 1930-1931 legede
udenfor, fik Niels Hansen Jacobsen øje på hende. Hun
lignede de billeder, han havde set af en lille pige,
som et fynsk ægtepar fra Nyborg-egnen havde mistet
og havde bedt ham om at lave et gravmæle for.
Da Hansen Jacobsen spurgte, om hun ville sidde
model, blev svaret nej, for hun havde lært, at man
ikke må gå med fremmede. Han foreslog, at de kunne
gå hen og tale med hendes forældre. Der blev lavet
en aftale, og hun fik 1 kr. hver gang hun sad model.
Hun fik et stykke sigtebrød og et æble, når de holdt
pause. Hun skulle ligne en lille engel og sad på
knæene med armene ud til siden.
Inger Glibstrup mindes, at Hansen Jacobsen var et
meget venligt menneske. Hun var omkring 6 år gammel,
da hun sad model, og på sin 7-års fødselsdag fik hun
af ham en børneudgave af Kaalunds fabler. Det
keramiske portræt beholdt han. Ved hans død gav
eksekutorerne i billedhuggerens bo det til hendes
forældre. Ved deres død fik hun det selv.
I forlængelse af besøget besluttede Inger Glibstrup,
at portrættet skulle være en del af samlingen på
Vejen Kunstmuseum, hvor mange gæster fremover kan
have glæde af det. På vores alles vegne skal lyde en
stor tak for den venlige tanke – og den gode
historie, der fulgte med!
Niels Hansen Jacobsen lavede en del af sine
keramiske portrætter og masker i form. Det vil sige,
at nogle af dem findes i flere eksemplarer, men hver
med sin karakteristiske glasering. På dette hoved
kan man se det, der ligner en støbegrat hen over
midten. Det vil sige, at billedhuggeren ikke har
udglattet alle spor fra hvor støbeformens dele har
været samlet.
|
Foto:Pernille
Klemp |
|
|
Inv. VKV 2769
Ludvig Find (1869-1945)
Portræt af Birdith Lindquist. 1932
Olie på finerplade. 370 x 318 mm
Portrættet er erhvervet som
optakt til den Ludvig Find-udstilling, som museet
arbejder frem mod at vise i 2020 i samspil med
Skovgaard Museet og Museet på Brundlund Slot.
Portrættet blev tilbudt til museet af modellens
barnebarn. Det er erhvervet som et særlig markant
eksempel på Ludvig Finds rolle som børnenes
portrættør. At få malet portrættet var belønningen i
forbindelse med dagbladet Politikens
”Børne-Portrætkonkurrence” i tillægget ”Magasinet”.
Det malede portræt er gengivet på forsiden den 18.
sept. 1932. I Magasinet er gengivet udvalgte fire af
de indsendte portrætfotos. Sælgers bedstemor, der
dengang var 3 år gammel, blev den heldige vinder,
der kom til at sidde model for Ludvig Find. Ib
Steinberg Nørgaard fik malet sit portrætteret af
Aug. Tørsleff, mens Per Salskov Iversen og Anna
Grete Andersen begge fik tegnet deres portræt af
Carl Jensen.
Birdith Lindquist er malet iført en blå-grøn kjole.
Hun har fået en dukke i hånden. Den mørke krop og
ansigtet er tydeligt malet ovenpå – øjnene fremstår
i kjolens tone.
|
|
|
Inv. VKV 2768
Eva Wilhjelm / Eva Stæhr-Nielsen (1911-1976)
Spaltekande. Før 1937
Glaseret stentøj. H 23,6 B 14,5 D 14,1 cm
Stemplet i bunden:
64 ovnlogo II / SAXBO
Indridset EW
Gave fra privateje søndag den 5. september under
afholdelse af Vejen Billedskoles 10-års jubilæum
Spaltekanden er
SAXBO-værkstedets mest karakteristiske model. Hanken
er repareret, og kanden har derfor ingen
handelsværdi. Til gengæld er den en af de lidt mere
usædvanlige spaltekander i stor størrelse, og den er
signeret EW for Eva Wilhjelm, Eva Stæhr-Nielsens
ungpigenavn. Man skulle tro, at den var fra tiden
inden hun i 1935 giftede sig med Olaf Stæhr-Nilsen,
men det viser sig, at hun lejlighedsvis benyttede
EW-mærkningen en del år efter giftermålet.
|
|
|
Inv. VKV 2767
Erik Nyholm (1911-1990)
Fad. 1980
Stentøjsler med masser af glasurer. H 8,7 dia. 36,2 cm
Bagpå indridset E.N. / -80
Fadet er overdraget som gave søndag den 30.8. fra privateje med
tak for gode oplevelser på Vejen Kunstmuseum. Giverne har i sin
tid købt fadet i Galleri Omme i Silkeborg.
Den 30. august spurgte et par gæster, der havde været med på
søndagens SAXBO-omvisning, om museet måske ville være
interesseret i noget, som de havde med. Efter endt udpakning var
der ingen tvivl. Vi stod med det flotte fad, som Erik Nyholm
havde modelleret og glaseret tilbage i 1980.
Hvad giverne nok havde mærket – men ikke vidste – var, at Nyholm
var levende optaget af Hansen Jacobsens uortodokse keramik. Den
passion delte Nyholm med vennen Asger Jorn, der gerne ville have
lavet en bog om billedhuggeren. I 1981 udkom i tidsskriftet CRAS
et par artikler, hvor Nyholm – i forlængelse af besøg hos
billedhuggerens nieces søn Anders Bruun Møller – fortalte om
Hansen Jacobsens arbejde med keramikken. Med sig hjem fra Vejen
havde Nyholm fået de sidste rester af billedhuggerens glasurer
mm.
Som Hansen Jacobsen arbejdede Nyholm skulpturelt med keramikken.
I det groft drejede fad har han ridset konturerne af et træ. I
højt relief springer blomster frem ved dets rod og krone uden
hensyn til størrelsesforhold, men med en kærlighed til
samspillet i de tyktflydende glasurer. Her er man tæt på en
glasurglæde, der minder om det arbejde, der i dag udføres af
Morten Løbner Espersen (født 1965).
Som de to øvrige ”leger” Espersen gerne med glasurerne lag på
lag.
Tak for det flotte fad, der er en markant udvidelse af museets
Nyholm-repræsentation!
|
|
|
Inv. VKV 2766
Johs. Kragh (1870-1946)
Landskab. 1896
Olie på lærred. H 85,2 B 109,2 cm
To steder på blændrammen påtegnet: 8844. På rammen f.o. med
blyant sammenskrevet JK
Betegnet f.n.m.f: IOHANNES KRAGH / MDCCCLLXXXXVI
Maleriet trænger til afrensning, er bulet og med en del
afskalninger og mindst en gennembrydning for neden t.v. i
lærredet. Intakt guldramme med en usædvanlig dekoration, der ser
ud som om kunstneren måske selv har skåret ornamentikken med et
hulhjern.
Købt på netaukt. hos Laurtitz.com den 19.8.2015 varenr. 393 6637
På Vejen Kunstmuseum har Johannes Kragh siden 2004 været
repræsenteret med sit debutarbejde, maleriet ”Sommerdag” fra
1892. I museets dokumentation af kredsen af grundtvigiansk
stemte kunstnere, der var knyttet til den danske højskole, hører
han også til helheden. Med Elise Konstantin-Hansen som
”mellemmand”, udsmykkede han i 1895 Aagaard Kirke. Hans
dekoration med mægtige engle er dog siden overmalet.
Lejlighedsvis assisterede han Niels Skovgaard, og han udførte
kalkstensrelieffer til Grundtvigs Hus i København. Dette
landskab er mere klassisk naturalistisk end eksempelvis Ejnar
Nielsens samtidige monumentalt enkle landskab fra Gjern, der kan
ses i museets røde Malerisal.
Klik her for at læse om Johannes Kraghs debutarbejde
|
|
|
Inv. VKV 2765
SAXBO
Vase. Før 1931
Blåglaseret stentøj. H 10,4, dia. 9,6 cm
Under bunden stemplet: 1 ovnlogo II / NYLUND & KREBS /
COPENHAGEN
Købt af Martin Andersen
Vasen er købt som et fint eksempel på den
tidligste produktion fra det, der blev til SAXBO-værkstedet. Den
viser netop de rene farver og klare former, som Nathalie Krebs
talte om som vigtige mål. Det er uvist præcis hvornår mærkningen
NYLUND & KREBS ophørte og SAXBO-navnet blev taget i brug. Det er
formodentlig sket et sted omkring 1931, da Gunnar Nylund forlod
værkstedet ved udgangen af 1930.
|
|
|
Inv. VKV 2764
SAXBO
Lille bæger. 1929-1930
Stentøj med birkebarkglasur. H 6 dia. 6,8 cm
Under bunden i midten stemplet: Ovnlogo / N&K
Ud mod standringen stemplet 2 (menes at være modelnummer) i den
ene side og romertal I i den anden side (læses som
størrelsesangivelse = small)
Købt af Martin Andersen
Det lille bæger er købt som et af de
sjældne eksempler på birkebark-glasuren. Nathalie Krebs
krediterede rent Gunnar Nylund for denne glasur og fortalte, at
den udgik, da han i 1930 forlod værkstedet og drog til Sverige.
Læs mere om BIRKEBARK ved at scrolle frem til den 7. fortælling
i dette link
|
VKV 2763a
VKV 2763a
|
|
Inv. VKV 2763a-d
SAXBO/Jens Jacob Bregnø (1877-1946)
Fire små kuvertaskebægre med putti. Udaterede
A. H 1,5 dia. 8 cm indridset jjB
B. H 1,5 dia. 8,5 cm indridset jjB
C. H 1,5 dia. 8 cm indridset jjB
D. H 1,5 dia. 8 cm, indridset jjB + krebsens tegn uden cirkel
Købt af Martin Andersen
Se omtale af inv. VKV 2762.
VKV2763b
|
VKV 2763b
|
VKV 2763c
|
VKV02763c
|
VKV 2763d
|
VKV 2763d
|
|
|
|
Inv. VKV 2762
SAXBO/Jens Jacob Bregnø (1877-1946)
Fad triton på delfin. Fra tiden 1938-1951
På grund af mærkning med KREBSENS TEGN UDEN
CIRKEL er værket fra årene 1938-1951
Gulligt glaseret stentøj. H 4 dia. 23 cm
Indridset: jjB Krebsens tegn uden cirkel / DANMARK
Købt af Martin Andersen
I arbejdet med Vejen Kunstmuseums store 2015-SAXBO-udstilling
var en af de vigtige vinkler ind i værkstedets virke at se på de
kunstnere, der på forskellig vis var knyttet til virksomheden.
Som Niels Hansen Jacobsen er Jens Jacob Bregnø et eksempel på en
kunstnerkeramiker. Frem for at lære sig selv teknikkerne og
processerne fik han sine værker udført på forskellige værksteder
hos fx Patrick Nordström, Dahl-Jensen og siden hos Nathalie
Krebs på SAXBO. Inv. VKV 2762 og 2763a-d er erhvervet som gode
eksempler på J.J. Bregnø værker udført hos SAXBO.
Læs mere om Jens Jacob Bregnø og SAXBO i den 15. fortælling i
dette link
|
|
|
Inv. VKV 2761a+b
SAXBO/Egon Thomsen
Sennepsbæger. Fra tiden 1938-1951
Glaseret stentøj. H 6,8 dia. 6,8 cm
Krebsens tegn uden cirkel / DANMARK / sammenslynget ET
På grund af mærkning med KREBSENS TEGN UDEN CIRKEL er værket fra
årene 1938-1951
Købt af Martin Andersen
Egon Thomsen blev hentet til SAXBO fra Holbæk Lervarefabrik og
kendte mesterdrejer Sigurd Kjær fra tiden i Holbæk. Efter SAXBO
var Thomsen kort ansat på en kakkelfabrik ved Lyngby, hos
Dahl-Jensen, hos Kähler i Næstved og slutteligt i
glaseringsafdelingen på Den kgl. Porcelænsfabrik. Thomsen var
menig medarbejder, men udførte enkelte værker hos SAXBO forsynet
med sine sammenslyngede initialer ET.
Bægerformen minder om modelnummer 78 – en ren cylindrisk form,
der her er forsynet med et låg formet med plads til at en ske
kan sættes i bægeret.
|
|
|
Inv. VKV 2760
SAXBO/Kirsten Weeke (født 1932)
Lille vase. 2. halvdel af 1950’erne
Glaseret stentøj. H 8 dia.8,5 cm
Alt Indridset: Krebsens tegn uden cirkel / SAXBO / DENMARK
Indridset: KW
Gave fra Martin Andersen
Nathalie Krebs’ niece, Kirsten Weeke, var
tilknyttet SAXBO-værkstedet i anden halvdel af 1950’erne,
hvorefter hun rejste til USA og giftede sig dér. I forbindelse
med 2015-udstillingen var Kirsten Weeke et par gange på besøg i
Vejen. Detaljeret gennemgik hun de af hendes værker, der blev
vist på udstillingen. Om denne lille vase, som museet med tak
har modtage som gave, fortalte hun: Den er lavet i hvidt ler med
blå begitning. Hun har modelleret to udbulinger med udskrabning
i bladform med tynd omridsstreg. Hele krukken er udenpå og
indvendig forsynet med I-glasur/æggeskal.
|
|
|
Inv. VKV 2759
SAXBO/Jais Nielsen (1885-1961)
Askebæger. Fra tiden 1938-1951
Grønglaseret stentøj. H 4,5 x 18 x 18 cm
Krebsens tegn uden cirkel og DANMARK
Indridset: JAIS + broform
På grund af mærkning med KREBSENS TEGN UDEN CIRKEL er værket fra
årene 1938-1951
Købt af Martin Andersen
Vejen Kunstmuseum har med Martin Andersen
som mellemmand i juli 2015 erhvervet et tilsvarende askebæger,
men i porcelæn med celadonglasur fra Den kgl. Porcelænsfabrik,
inv. VKV 2752.
De to askebægre er endnu et eksempel på, at kunstnere kunne
udbyde samme model til produktion på forskellige værksteder i
forskellige materialekvaliteter. Ligeledes fik fx Jens Jacob
Bregnø en lille figur af en siddende kvinde brændt både i
stentøj hos SAXBO og i porcelæn hos Dahl-Jensen.
Læs mere om Jais Nielsen og SAXBO ved at scrolle frem til den
13. fortælling i dette link
|
|
|
Inv. VKV 2758
Gudrun Lorenzen (1904-1968)
Fløjtespiller. 1942
Olie på lærred. 102 x 80 cm
Signeret f.n.t.h. GL – 42
Blændrammen stemplet: C. ADAMSEN / FARVEHANDEL / LYNGBYVEJ 72 /
TLF. RYVANG 2651
Gave juli 2015 fra privateje
Gudrun Lorenzen var fra slutningen af
1930’erne til slutningen af 50’erne en nær personlig bekendt af
Ellen Nielsen, giverens moder, der købte og fik en række
oliemalerier, tegninger og et modelleret portræt af sønnen.
Værket er skænket til Vejen Kunstmuseum i forlængelse af, at
Gudrun Lorenzen på facaden mod Øster Allé er repræsenteret som
en del af det hold, der lagde det ene af prøvefelterne til Ejnar
Nielsens mosaik under Stærekassen i København, samt i
forlængelse af, at museet i 2013 modtog et andet Gudrun
Lorenzen-maleri fra privateje.
|
|
|
Inv. VKV 2757a+b
SAXBO (Gunnar Nylund?)
Lågkrukke. Formodentlig 1930
Grønglaseret stentøj. Samlet H 8,8 cm. Bund H 7,9, dia. 13 cm.
Låg H 1,2, dia. 9,6 cm
I bunden stemplet: 30 ovnlogo N&K III
Købt den 2. august 2015 på loppemarked på Rådhuspladsen, Kbh.
Under navnet Nylund & Krebs (N&K) startede SAXBO produktionen i
marts 1929. Gunnar Nylunds tidligste værker og/eller
unikastykkerne er mærket med indridsning af firmaets vartegn,
den brændende ovn. Ved udgangen af 1930 rejste Nylund til
Sverige og firmaet fik derefter navnet SAXBO. Det er uvist
præcis hvornår N&K stemplet sidst blev brugt, men næppe længe
efter Nylunds afrejse. Ovnmærket var til gengæld i brug frem til
produktionen i 1937 blev flyttet til det nyopførte værksted i
Herlev, hvor det nye logo, krebsens tegn, kom i brug.
På låget tegner der sig i helt lavet relief et par dyr – to
geder, eller måske en ulv og en ged. Da lågkrukken ikke bærer en
kunstnersignatur, er det tænkeligt, at den er udført af
”Huskunstneren” Gunnar Nylund.
.
|
|
|
Inv. VKV 2756
H.A. Hjorth (1878-1966)
Lampe/krukke. 1910
Grønglaseret stentøj. H 22, dia. 11,1 cm
I bunden ridset: L Hjorth / HAH / 10/461
Betegnelsen i bunden betyder, at vasen er det 461. værk, som HAH
fik lavet i 1910.
Købt den 2. august 2015 af Jesper Reutemann
Se omtale af inv. VKV 2756.
|
|
|
Inv. VKV 2755
H.A. Hjorth (1878-1966)
Trompetvase. 1909
Glaseret stentøj. H 10,7, dia. 10,5 cm
I bunden ridset: L Hjorth / HAH / 9/100.
Betegnelsen i bunden betyder, at vasen er det 100. værk, som HAH
fik lavet i 1909.
Købt den 2. august 2015 af Jesper Reutemann
Inv. VKV 2755 og 2756 er købt til museets
anseelige samling af H.A. Hjorths stentøj. Mens J.F. Willumsen
og Niels Hansen Jacobsen i 1890’ernes Paris var nogle af de
første danskere, der for alvor eksperimenterede med moderne
stentøj, var H.A. Hjorth på Bornholm den første dansker, der på
dansk jord for alvor fik en produktion af stentøj i gang – ingen
tilfældighed: Bornholm er det eneste sted i landet med naturlige
forekomster af stentøjsler. Slægten Hjorth hentede deres ler i
Salene-bugten.
Stolt noterede Hjorth sig to sejre – glæden ved at sælge et
stykke keramik til Kongen og et stykke til den store
stentøjsmester, Niels Hansen Jacobsen, hvis værker han
beundrede. Billedhuggerens indkøbte stykke er dog desværre ikke
bevaret som en del af samlingen på Vejen Kunstmuseum.
Den trompetformede vase har nok en ganske særlig fortælling. I
et helt lille format mimer den en af hovedværkerne i
Designmuseum Danmarks samling af fransk art nouveau keramik, en
monumental trompetformet vase udført af Auguste Delaherche. Den
blev som katalog nr. 30 vist i Vejen i 1999 i forbindelse med
museets udstilling af fransk art nouveau keramik fra to danske
samlinger: Den i Det danske Kunstindustrimuseum (som
Designmuseet dengang hed) og den hos samleren John Hunov. Der er
ingen tvivl om, at H.A. Hjorth har været helt fortrolig med
museets samling og den store franske vase.
|
Sophia Kalkaus ”Drabant” ses her til venstre. På Vejen Kunstmuseums facade mod øst er indmuret prøve-felter til Ejnar Nielsens udsmykning til Stærekassen.
|
|
Inv. VKV 2754
Sophia Kalkau (født 1960)
Drabant. 2011
Sort diabas. H 48 B 48 L 70 cm
Skulpturen er kommet til som gave i 2011 som en del af Statens
Kunstfonds projekt ”Kunst langs Hærvejen.
Drabant fik i 2013 plads på den
nyrenoverede Museumsplads ud mod Øster Allé mellem Ejnar
Nielsens to prøvemosaikker til Stærekassen i København.
Skulpturen af den skårne, blankpolerede sorte ellipse fik navnet
Drabant, da den er en slags drabant/vejviser til Sophia Kalkaus
værk ”Lenticula” i Skibelund Krat, få kilometer fra Vejen. Der
ligger et par mægtige let hvælvede cirkelslag/linser i
blankpoleret diabas.
Den 16. december 2016 fik ellipsen i Vejen en monumentalt meget
større slægtning – ”Det Ægyptiske Æg” i et nyetableret haveanlæg
ved Den Frie Udstillings bygning i København overfor Østerport
Station. Sophia Kalkaus skulptur er skåret i svensk diabas. Den
er 3 meter lang, 1,9 meterhøj og vejer omkring 17 tons. Den er
muliggjort med støtte fra Statens Kunstfond.
|
Foto:
Pernille Klemp
|
|
Inv. VKV 2753
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941)
Uglerelief. 1923
Marmor. H 40 x 72,3 cm
Relieffet har siden 1923 været indfældet i
den nordlige gavl på Vejen Kunstmuseum hen over den dobbeltdør,
der i sin tid var billedhugger Niels Hansen Jacobsens private
indgang. Hans bolig lå i den ende af museet, hvor man i dag kan
se stuerne, som de så ud på hans tid.
Relieffet har ikke tidligere været registreret, men får nu sit
eget inventarnummer i forbindelse med særskilt omtale på museets
hjemmeside.
Klik her for at læse mere om relieffet
|
|
|
Inv. VKV 2752
Jais Nielsen (1885-1961) / Den kgl. Porcelainsfabrik
Askebæger. Efter 1937
Porcelæn med celadonglasur. 5,7 x 17,6 x 17,7 cm
I porcelænet under bunden indridset: 20284 samt 28 med en
svungen streg under. Påmalet JAIS med bromotiv over og tre
bølger under
I bunden stemplet med krebsens tegn uden cirkel / DANMARK / JAIS
og tegnet broform
Købt med Martin Andersen som mellemled af Opus 57,
Charlottenlund
Samme motiv som på SAXBO-askebæger, se inv.
VKV 2759.
|
|
|
Inv. VKV 2751
Jais Nielsen (1885-1961) / SAXBO-stentøj
Kande. Efter 1937
Stentøj med harepelsglasur. H 19,2 x 21 x 15,8 cm
I bunden stemplet med krebsens tegn uden cirkel / DANMARK / JAIS
og tegnet broform
Købt hos Sags Antik, København, 13. juni 2015
Kanden er købt i forbindelse med Vejen
Kunstmuseums 2015-udstilling om SAXBO-værkstedet.
Læs mere om
Jais Nielsen og SAXBO ved at scrolle frem til den 13. fortælling
i dette link
|
|
|
Inv. VKV 2750
Niels Skovgaard (1858-1938)
Lysestage. 1888
Glaseret lertøj med sølvfatning til lyset. H 27,9, dia. 15,2 cm
Under bunden indridset sammenslynget monogram NS / Januar /
1888.
Sølvmonteringen er udført at Aage Weimar mærket på ydersiden af
cylinderen nede ved bregnesnørklerne: AAW / 925
Den ene af et sæt med inv. VKV 2749. På denne stage slikker
dyret sig om munden
Købt på auktion hos Bruun-Rasmussen i Bredgade, aukt. 857, kat.
nr. 1177, den 10. juni 2015
Se omtale af inv. VKV 2749.
|
|
|
Inv. VKV 2749
Niels Skovgaard (1858-1938)
Lysestage. 1888
Glaseret lertøj med sølvfatning til lyset. H 27,7, dia. 15,4 cm
Under bunden indridset sammenslynget monogram NS / Januar /
1888.
Sølvmonteringen er udført at Aage Weimar mærket på ydersiden af
cylinderen nede ved bregnesnørklerne: 925 / AAW
Den ene af et sæt med inv. VKV 2750. På denne stage blotter
dyret sine spidse tænder
Købt på auktion hos Bruun-Rasmussen i Bredgade, aukt. 857, kat.
nr. 1177, den 10. juni 2015
På den store nordiske udstilling i
København i 1888 mønstredes for første gang det, der blev kimen
til den moderne danske kunstnerkeramik. En gruppe kunstnere med
Thorvald Bindesbøll som primus motor udstillede i et fællesskab,
der fik navnet ”Dekorationsforeningen”.
Som en hilsen fra dengang dukkede i maj 2015 i et
auktionskatalog pludselig et billede frem af et par lysestager,
der formodentlig var med på den legendariske udstilling. Siden
har de været gengivet i litteraturen om Niels Skovgaard, men har
i et par generationer været ude af ”museums- og
udstillingsradaren”. Museet ville gerne slå til.
Augustinusfonden var straks med på tanken, og tak for det!
De to lysestager er blevet en del af Vejen Kunstmuseums Niels
Skovgaard-samling. De viste sig at være brogede og farverige,
som man af de gamle s/h gengivelser ikke kunne gætte, at de
ville være – og kig godt efter. Der er små forskelle.
Eksempelvis blotter den ene væsel tænderne, mens den anden
slikker sig om munden.
Tidens tand har været hård ved stagerne. En ejer har fået
sølvsmed Aage Weimar (1902-86) til at forsyne dem med nye
lyseholdere. Tæt på bregnesnørklerne har han sat sine initialer:
AAW. Det kan senest være sket i 1968, da han efter sigende
nedlagde sit værksted.
Niels Skovgaard har under bunden signeret de to lysestager med
monogram og dateringen januar 1888. Stagerne er særlig
interessante ved, at Niels Skovgaard her modellerer
tredimensionelt, som ellers kun Elise Konstantin-Hansen, Susette
Holten og Th. Phillipsen yndede at gøre det. Bindesbøll og de
fleste af de øvrige kunstnere, tegnede og malede primært på
emner, som fx Wallmanns teknisk dygtige personale drejede op for
dem.
Stagerne er i Aksel Rodes 1943-bog om Niels Skovgaard
fotograferet sammen med en trehanket vase. Af omtalen fremgår
det, at vasen er modelleret allerede i 1887, og at dyrene skulle
være væsler. Passer det virkelig også for stagerne, er dyrenes
ører ekstremt overdrevne – men det er vel netop Niels Skovgaards
kunstneriske frihed at lave dem om til noget mere eventyrligt!
Bregnesnørklerne tiltaler sansen for de slyngede organiske
former, og netop denne plante gik igen på en del kunsthåndværk
fra tiden omkring 1900. Stagernes base er kanten rundt dekoreret
med sorte fligede ornamenter, der strækker sig punktvis ind mod
midten. En beslægtet dekoration ses på Skovgaards uglefad, som
hænger over døren til museets Keramiksamling.
|
|
|
Inv. VKV 2748
Ejnar Nielsen (1872-1956)
”Blomster i en Krukke”. 1915
Olie på lærred. H 70,2 B 50 cm
Signeret f.n.t.h. med sammenslynget monogram EN. Derunder
dateret 1915
På blændrammen f.o. udstillingsetiket 1937 udstillet U.C.
(udenfor censur) Stemplet: ”Udstillet i Kunstforeningen /
København 1952 / Kat. Nr. 34”. Med blyant i venstre side:
Blomster / i en Krukke 1915 / 800-
Med blåt fedtkridt på venstre side af blændrammen: Hofmeyersvej
24
På bagsiden af lærredet spor af, at lærredet en gang har været
en del af en større komposition.
Købt på netauktion hos Bruun-Rasmussen, Havnen (1532/120), 1.
juni 2015
Maleriet er købt til museets Ejnar Nielsen-samling, hvor det på
bedste vis supplerer de to store blomsterbuketter, der har været
i samlingen siden 1980. Dette er væsentlig mindre men udført i
samme ånd. Det fortælles, at Ejnar Nielsen var glad for at gå ud
og samle buketter af markens og vejkantens vilde blomster.
Margueritterne og valmuerne er de let genkendelige i denne
sommerbuket. Afplukket holder valmuerne kun kort, så han må have
malet buketten straks efter hjemkomsten!
I 1943 udførte Ejnar Nielsen den ultimative hyldest til de vilde
planter, da han forevigede et udvalg af dem i sine
vægdekorationer til bryllupssalen på Lyngby Rådhus.
Kigger man i kataloger efter værker, som Ejnar Nielsen har
udstillet, kan dette maleri på målene passe på ”Blomsterbillede.
70 x 50”, som han i 1937 viste som kat. nr. 382 på
Charlottenborgs Forårsudstilling, hvilket stemmer fint overens
med etiketten bag på rammen. Som det fremgår af rammen viste han
det med sikkerhed også på sin separatudstilling i
Kunstforeningen i København i 1952 som nr. 34: ”Blomster i
Krukke”. Af kataloget fremgår, at det dengang tilhørte
malermester S.E. Ruff.
|
|
|
Inv. VKV 2747
Jens Vige (1864-1912)
Studie af landskab med mølle og gårde. 1900
Olie på lærred. H 30,5 B 40,5 cm
Signeret f.n.t.h. indridset i malingen: Vige – 1900.
På blændrammen med sort fedtkridt: 187. I øverst højre hjørne af
rammen: 6
Rammen for oven med blyant: Møller 2 Pige(?)
Rammen og blændrammen stemplet: Lundqvist & Olsen /
Forgylderetablisement / Kjøbmagergade 63 & 65 / Kjøbenhavn K /
Telefon 17181
Maleriet var ved købet snavset, bulet og
let krakeleret. Det har siden været hos konservatoren i Ølgod.
Købt den 3. juni 2015 fra privateje
Maleriet har tilhørt den historieinteresserede læge Andreas
Toft. Hans navn er særlig forbundet med Østre Lem Hede, som han
opkøbte i 1935 og kort efter forærede til Nationalmuseet. På
internettet fortæller Helle Henningsen: ”Han ønskede at sikre
denne sidste rest af et langt større hedeareal mod dyrkning og
skovrejsning. Hans interesse for området skyldtes de opmålinger
af et enestående velbevaret kompleks af oldtidsagre, som
arkæologen Gudmund Hatt foretog i midten af 1930erne.
Oldtidsagre stammer fortrinsvis fra tiden 500 f.Kr. til år 0,
altså ældre, romersk jernalder.”
Andreas Toft var ungkarl og samlede på malerier. Han var særlig
glad for Jens Viges billeder – måske fordi Vige havde øje for
heden og det jyske landskab. Dette landskab har lidt af samme
skitseagtige karakter som det store Jens Viges maleri af pigen
ved huset på heden, der i 2007 kom til samlingen, inv. VKV 1584.
Her er hverken tilstræbt en fotografisk nøjagtighed og ej heller
arbejdet ned i detaljen.
Sælgers far modtog som gave fra Andreas Toft syv Vige-malerier,
som han siden delte mellem sine efterkommere.
|
|
|
Inv. VKV 2746c
Ukendt kunstner
Hugo Liisbergs fontæne i Horsens. (1948?)
Pen og blæk samt akvarel på gulbrunt papir. 281 x 217 mm
Måske en illustration til en artikel om skulptur?
Gave den 26.5.2015 fra privateje
Se omtale af 2746a
|
|
|
Inv. VKV 2746b
Ukendt kunstner
Jens Jakob Bregnø fontæne. (1948?)
Pen og blæk samt akvarel på gulbrunt papir. 291 x 216 mm
Måske en illustration til en artikel om skulptur?
Gave den 26.5.2015 fra privateje
Se omtale af 2746a
|
|
|
Inv. VKV 2746a
Ukendt kunstner
Studie af Johannes Bjergs ”Diana”. 1948
Blyant, pen og blæk samt akvarel på grøntonet papir. 282 x 217
mm
Måske en illustration til en artikel om skulptur?
Signeret f.n.t.v. HM(?).48
Gave den 26.5.2015 fra privateje
Fra privateje har museet som gave modtaget
tre tegninger af danske springvand. De er alle tre modelleret af
billedhuggere, der er repræsenteret i museets samling og som har
været belyst i museets særudstillinger – Johannes Bjerg i 1990,
J.J. Bregnø i forbindelse med 2015-SAXBO-udstillingen og Hugo
Liisberg i 1995.
Gaven passer perfekt med museets overvejelser om et bog- og
udstillingsprojekt, der kortlægger danske springvand fra Niels
Hansen Jacobsens tid med fokus på tiden omkring 1900.
|
|
|
Inv. VKV 2745
Paul Kiærskou (1900-1933)
Kalke(?) af studie af Johannes Døberen
Blæk på tyndt kalkerpapir. 259 x 106 mm
Signeret f.n.t.v. P. Kiærskou
Gave den 26.5.2015 fra privateje
Se omtale af inv. VKV 2744.
|
|
|
Inv. VKV 2744
Paul Kiærskou (1900-1933)
Dobbeltstudie af en sovende hund
Blyant på linjeret papir i hjørnerne opklæbet på syreholdigt
papir. De to øverst hjørner er revnet.
H 185 x 211 mm
Stemplet f.n.t.h. PAUL KIÆRSKOU - mærket fra dødsboet?
Gave den 26.5.2015 fra privateje
Med tak har Vejen Kunstmuseum modtaget inv.
VKV 2744 og 2745, der begge er tegninger udført af den i dag
stort set ukendte billedhugger Paul Kiærskou. Han døde ganske
ung, men nåede at efterlade sig et anseeligt livsværk, som blev
gravet frem og skrevet sammen i forbindelse med Vejen
Kunstmuseums 2009-udstilling ”Risebye + Kiærskou”. I samlingen i
Vejen findes et par af Kiærskous terracottastauetter og hans
store skulptur ”Jesus fristes af Djævlen” der nu får selskab af
et par af hans tegninger.
|
| |
Inv. VKV 2743
Einar Utzon-Frank (1888-1955)
Opstandelse. Udateret
Træsnit på gulnet bøttepapir. H 293 x 193 mm
Signeret f.n.t.h. med blyant sammenslynget UF
Gave den 26.5.2015 fra privateje
Se omtale af inv. VKV 2741.
|
| |
Inv. VKV 2742
Einar Utzon-Frank (1888-1955)
Siddende kvinde
Træsnit på gulnet bøttepapir. Trykkant: H 236 x 172 mm
Signeret f.n.t.h. med blyant sammenslynget UF
Gave den 26.5.2015 fra privateje
Se omtale af inv. VKV 2741.
|
|
|
Inv. VKV 2741
Einar Utzon-Frank (1888-1955)
Ugle. 1903
Blyant og kul på kraftigt, syreholdigt papir. H 294 x 176 mm
Signeret f.n.t.h. Einar Frank / 1903.
Gave den 26.5.2015 fra privateje
Som gave har museet modtaget tre arbejder på papir af
billedhuggeren Einar Utzon-Frank, der med Johannes Bjerg og Kai
Nielsen er indbegrebet af den moderne danske skulptur i
1910’ernes Danmark. Fælles for dem alle tre er en strømlinet
form i pagt med den europæiske art deco. Både Bjerg og
Utzon-Frank blev siden professorer på Kunstakademiet og den
sidstnævnte især skabte et levende miljø for unge billedhuggere
– heriblandt Paul Kiærskou, der er repræsenteret med de to nye
værker inv. VKV 2744 og 2745.
Hidtil har Utzon-Frank, der med de øvrige repræsenterer
generationen efter Niels Hansen Jacobsen, kun været
repræsenteret i samlingen med en enkelt tegning: ”En
Kunstnerfrokost. Café Premier” fra 1908, inv. VKV 1258. Caféen
lå på Østerbrogade, og tegningen kom til samlingen som gave i år
2000. Ved bordet ses bl.a. Niels Hansen Jacobsen.
|
| |
Inv. VKV 2740
L. Hjorth
Lille fad med orm på siden. Udateret
Glaseret lertøj. H 4,6 dia. 14,3 cm
Indridset under bunden: L. Hjorth
Gave den 26.5.2015 fra privateje
Det lille fad er kommet til samlingen som gave. Det supplerer
den eksisterende samling af værker fra Hjorths værksted.
|
| |
Inv. VKV 2739
Denbac, Frankrig
Lille kande. Udateret
Glaseret stentøj. H 10,7 x 6,8 x 6,3 cm
Stemplet under bunden 174 / Denbac
Gave den 26.5.2015 fra privateje
Se omtale af inv. VKV 2737.
|
| | Inv. VKV 2738
Gréber, Frankrig
Flaske/dunk med reliefansigt. Udateret
Glaseret stentøj. H 16,2 x 14,8 x 7,3 cm
I bunden stemplet C. Greber
Købt den 26.5.2015 fra privateje
Se omtale af inv. VKV 2737.
|
|
|
Inv. VKV 2737
Pierrefonds, Frankrig
Vase. Udateret
Stentøj med krystalglasur. H 25,2 dia. 17,5 cm
I bunden stemplet 602 og Pierrefonds stempel
Købt den 26.5.2015 fra privateje
Inv. VKV 2737-2739 er købt fra privateje som supplement
til museets beskedne samling af fransk stentøj. Denbac-kanden er en gave.
Alle tre værksteder er i forvejen repræsenteret i samlingen. Det ser ud til,
at både Denbac og Gréber har haft repræsentanter i Danmark, da dele af
produktionen fra de to jævnligt dukker op i den danske handel.
|
Foto:
Pernille Klemp
| |
Inv. VKV 2736
Jens Lund (1871-1924)
Sakuntala. 1900
Blyant, tusch og vandfarve på papir. 637 x 568 mm
Signeret f.n.t.h. Jens Lund Dcbr. 1900.
Betegnet f.n.t.v. Til Rudolf Tegner!
Betegnet f.n.t.h. Sakuntalt sagde (til Kong Dusjantas).,,… Vid, at min Byrd
/ er højere end Din: Du gaar paa Jorden, jeg vandrer gennem Luften, / ja,
Indras’ og alle Verdens Vogteres Slotte staa aabne for mig…”
På bagsidepappet står der i Jens Lunds skrift med blæk: XXI Sakuntala Jens
Lund
På en påklæbet papiretiket ligeledes: Sakuntala / af / Jens Lund
I Elna Tegners håndskrift står der med blå farveblyant f.o.t.h: Nr. 39
Med rødt og understreget med blåt har hun skrevet: 600 Kr.
Og atter med blåt: Jens Lund: Sakuntala / 1900
På hovedet står der med blyant: Flyglet / 4 Stk
Købt fra privateje sommeren 2015 med støtte fra Kulturstyrelsen
Tuschtegningen har sælgerens far købt til hende i 1963,
da de var på Tegners Museum i forbindelse med Elna Tegners annonceret salg
af værker til fordel for at kunne betale regningen for at få repareret det
utætte ovenlys. Ved hendes forældres død arvede sælgeren værket og har haft
det hængende til hun reagerede på omtalen i Jyllandsposten af Vejen
Kunstmuseums 2014-udstilling af kunstnerens værker. Kort ind i
udstillingsperioden blev værket hentet og præsenteret som en del af
visningen. Den unikke tegning er siden blevet vurderet, og der blev søgt
støtte i Kulturstyrelsens pulje til indkøb af kunst. Der blev bevilliget
midler til indkøbet – og stor tak for det. Den danske museumsverdens samlede
præsentation af kunstnerens virke er blevet forøget med et helt unikt værk.
Tilmed har det en enestående proviniens, der fremgår direkte på tegningen i
nederste venstre hjørne: Til Rudolf Tegner. Det står endog med udråbstegn –
måske et udtryk for den glæde, det havde været at møde en ligesindet. Som
unge mødtes de i symbolismens og art nouveau’ens Paris. Jens Lund har
fejlskrevet fornavnet – billedhuggeren hedder Rudolph. Læs historien om
Sakuntala og om Jens Lunds arbejde med motivet i museets blad ”Kunst omkring
Trolden” august 2015
|
|
|
Inv. VKV 2735
Jens Lund (1871-1924) &
J.L. Flyge (1849-1913)
Specialindbinding til Hero og Leandros. Omkring 1900
Hvid pergamentindbinding med lædermosaik i grå, blå og brun. H 42,5 B 29,5
cm
Betegnet med en sammenslynget JL og J.L. Flyge trykt med guld på venstre
side af forsatsen.
Købt sommeren 2015 fra Aabenhus Antikvariat med støtte fra Kulturstyrelsen
Bogbinder J.L. Flyge var specialist i fremstilling af
lædermosaik. Det fremgår, at han i 1899 udførte mindst fire bind for Jens
Lund. Med dedikation til dennes hustru og søster blev der lavet to
pragtudgaver af Lunds bogværk ”Forvandlede Blomster”. De tilhører begge
museet i Vejen. Dertil udførte Flyge en indbinding af Baudelaires ”Les
Fleurs du Mal” – en dåbsgave til forfatteren Kai Hoffmanns søn. Bogen menes
at være gået til i en brand.
I en artikel om Jens Lund i 1917 i tidsskriftet Skønvirke omtales en Hero og
Leandros-indbinding, der dengang tilhørte Foreningen for Boghaandværk. Den
må være kommet på andre hænder og var på auktion i 2005. Den blev købt af
Aabenhus Antikvariat, hvorfra bogen nu er købt til Vejen Kunstmuseum.
Bogen udkom 1899 med Lorenz Frölichs illustrationer. Sagnet om Hero, der var
præstinden ved Afroditetemplet ved Hellespont er blandt andet fortalt af
Ovid. Leandros forelskede sig i hende. Med et lys i hendes tårnkammer som
pejlemærke svømmede han hver nat over sundet for at besøge hende. En nat gik
lyset ud, og Leandros druknede, hvorefter Hero styrtede sig i havet.
Specialbindet til Hero og Leandros er udført i hvid pergament med
lædermosaik i grå, blå og brun. Det bærer både kunstnerens og bogbinderens
trykte signaturer i guld. Den er større end de to indbindinger af
”Forvandlede Blomster” og er et absolut pragtstykke.
I samlingen i Vejen findes en kalke til plantevæksten, og på Designmuseum
Danmark i Arkiv for Dansk Design er der en farvelagt skitse fra 1897.
I januar 1900 udstilledes på Kunstindustrimuseet i København de danske
bidrag til Verdensudstillingen i Paris. I dagbladene omtaltes de kort og
Dannebrog nævnte de to udgaver af ”Forvandlede Blomster”. Pragtbindet til
Hero og Leandros var antagelig en del af opvisningen i Paris, hvor dansk
bogbind stod stærkt og tiltrak sig europæisk opmærksomhed. Det har dog ind
til videre ikke været muligt at finde en detaljeret liste over de Jens
Lund-værker, der var udstillet i Paris.
|
|
|
Inv. VKV
2734
Niels Skovgaard (1858-1938)
”Aage og Else”. 1887
Gipsrelief i træramme. 51 x 39 cm
Indridset f.n.t.v: Sammenslynget NS / MARTS / 1887
SÅ TOG HUN DEN GULDKAM HUN KIEMTE HANS HÅR
FOR HUER ET HÅR HUN REDDE DA FELDER HUN TÅRE
Købt på netauktion 1536/45 hos Bruun Rasmussen den 31. august
2015
Gipsrelieffet findes i mange eksemplarer.
Niels Skovgaard lavede i 1887 en glaseret keramisk udgave, der
tilhører Statens Museum for Kunst. En version af relieffet hang
i kunstnerens hjem i stuen på Karlsberg i udkanten af Hillerød.
Det ses ved vinduet på raderingen ”Flaget hejses” fra 1901.
Den indridsede tekst er allerede i 1887 skrevet med Å, hvilket
vil sige, at Niels Skovgaard hørte til inderkredsen i det
grundtvigianske miljø, hvor den moderne retskrivning blev
indført længe inden aa blev til å på nationalt plan i 1940’erne.
På Vejen Kunstmuseum er relieffet med til at udbygge
repræsentationen af kunstnerens værker. Niels Skovgaards
skulpturelle hovedværk ”Magnusstenen” står i granit i det
historiske anlæg Skibelund Krat ved Kongeåen – få kilometer fra
Vejen Kunstmuseum – og midt i museets Skibelundsal står den
gipsafformning, som Niels Skovgaard fik lavet af
Havhestebrønden”. Det færdige værk har i adskillige generationer
stået i Grønnegården, den indre gård på Designmuseum Danmark. I
samlingen i Vejen findes desuden en række keramiske værker og
grafik af Niels Skovgaard, som museet i 2018 sætter fokus på i
samarbejde med Skovgaard Museet i Viborg.
|
|
|
Inv. 2733
Susette Cathrine Holten, født Skovgaard (1863-1937)
Interiør med Rosenbuket. 1922
Olie på lærred. 67,5 x 47,5 cm
Betegnet f.o.t.h. i en optegnet retvinklet kasse: 1922 (skrevet vandret)
SCHfS (skrevet lodret)
På blændrammen klæbet rund etiket med takker, med blæk: 1090/35. Bag på
rammen f.o.t.v. med sort: 35
Købt fra privateje primo 2014
Maleriet var i 2013 lånt fra privateje til den store
Susette Holten-udstilling, der blev til i samarbejde mellem Skovgaard Museet
og Vejen Kunstmuseum. Ved returnering af maleriet viste det sig, at ejeren
var villig til at sælge dette stilleben, der har en helt særlig tilknytning
til samlingen på Vejen Kunstmuseum.
Kompositionen under titlen ”Interiør med Rosenbuket” er et pudsigt udsnit af
en stue. Under hovedmotivet, buketten, ser man toppen af det runde bord. I
baggrunden f.o.t.v. ses et stykke af et indrammet kvindeportræt – måske en
reproduktion eller en skitsetegning efter et renæssance portræt. Derunder
hænger en mindre ramme med et portræt af en ældre kvinde(?), måske et
sort-hvid fotografi?
Af særlig interesse i Vejen er vasen, som roserne står i. Den er med stor
sandsynlighed lavet af kunstner-keramikeren Karl Schrøder (1870-1943), der
havde sit værksted i Lillerød, og hvis keramiske produktion Vejen
Kunstmuseum i 2008 lavede en udstilling og en bog om. Kigger man nærmere på
vaserne på side 61 i bogen, minder de påfaldende meget om vasen på Susette
Holtens maleri. Som hende hørte også Karl Schrøder til kredsen af
grundtvigianske kunstnere (han var nevø til Ludvig Schrøder, den
legendariske grundlægger af Askov Højskole) og samarbejde med hendes bror
Niels Skovgaard om de keramiske udgaver af Niels Skovgaards portrætrelief af
N.F.S. Grundtvig, der bl.a. kan ses på Det kgl. Bibliotek og på Skovgaard
Museet. Det arbejdsfællesskab er beskrevet i bogen om Karl Schrøder.
Maleriet bærer kunstnerens karakteristiske signatur SCHfS, der dækker over
Susette Cathrine Holten født Skovgaard. På en tid, da en gift kvinde mistede
sit fødenavn til fordel for ægtefællens efternavn, valgte kunstneren denne
betegnelse for at holde forbindelsen til den kunstnerslægt, hun kom af som
datter af guldaldermaleren P.C. Skovgaard og som søster til Joakim og Niels
Skovgaard.
Den ret råt forarbejdet ramme er en integreret del af helheden. Den er i
alle fire hjørner dekoreret med nogle enkle ornamenter, der er skåret med
huljern.
|
|
|
Inv. VKV
2732
J.J. Bregnø (1877-1946)
Satyr. Udateret
Bronze. Samlet H incl. sokkel: 27,5 cm. Træsokkel: H 8,8, dia.
8,6 cm.
Bronzefigur: H 18,7 x 10 x 9,5 cm
Indridset JJB-signatur på bronzeplintens overside
Købt hos Danam
I arbejdet med Vejen Kunstmuseums store
2015-SAXBO-udstilling var en af de kunstnere, der fangede
opmærksomheden J.J. Bregnø. Som Niels Hansen Jacobsen er han et
eksempel på en kunstnerkeramiker. Samlingen er vokset med flere
af hans keramiske værker, men også med denne bronzestatuette,
der viser hans forkærlighed for den dekorative skulptur.
Læs mere om Jens Jacob Bregnø og SAXBO i den 15. fortælling i
dette link
|
|
|
Inv. VKV
2731
Cathinca Olsen (1868-1947)
Bæger med tre hvide åkander i lavt relief
Porcelæn. H 10,7 dia. 6,9 cm
Købt hos Klosterkælderen i Mariager sammen med inv. VKV 2727
Bægeret er købt som et eksempel på hendes
arbejde med porcelæn, da resten af museets Cathinca Olsen
samling er stentøj – og en fin samling af hendes tegninger. Se
også omtale af inv. VKV 2724 og 2727.
|
|
|
Inv. VKV
2730
Gunnar Nylund (1904-1997)
Isproduktion. 1964
Glaseret stentøj. H 31,2 x 18,8 x 12 cm
Under bunden: Rörstrands mærke / G. NYLUND / SWEDEN
Under bunden påklæbet papir med teksten: "Denne figur er en
formindsket udgave af en skulptur skabt af billedhuggeren Gunnar
Nylund. Skulpturen blev skænket Hellerup Flødeis A/S af
personalet i anledning af firmaets 50-års jubilæum og
symboliserer stifteren, fabrikant Lauritz Jensen's hustru
beskæftiget ved isfremstilling i 1914. Figuren er brændt hos
Rörstand, Lidköping, Sverige. Der er i alt fremstillet 20
eksemplarer.”
Gunnar Nylund var i marts 1929
medgrundlægger af det, der blev til SAXBO-værkstedet, dengang
kaldet Nylund & Krebs. Han forlod Danmark i 1930 til fordel for
en stilling hos Rörstrand i Sverige, hvor han var ansat i årene
1931-1937, og var derefter tilknyttet den svenske keramikfabrik
som konsulent frem til 1958 – og må være vendt tilbage i 1964,
da denne statuette blev til. I 1959 kom han til Danmark, hvor
han var tilknyttet keramikproduktionen hos Nymølle.
Han fik i begyndelsen af 1960’erne bestilling på en skulptur til
Hellerup Flødeis ved Køge. For at løse opgaven ser han ud til at
være gået i samarbejde med Nathalie Krebs og folkene på SAXBO.
Bag på et gammelt foto fra 1969 har Gunnar Nylund noteret, at
han da arbejdede med en særlig kakkel-metode, som han tidligere
havde brugt da han udført "en 3 meter høj stentøjsskulptur opsat
i SAXBO-stentøj." Jubilæet hos Hellerup Flødeis fandt sted den
8. april 1964. Mærkeligt synes det, at denne statuetteudgave af
mindesmærket ikke blev fremstillet hos SAXBO, men hos Rörstrand
i Sverige.
Det er ikke lykkes at lokalisere den store udgave af skulpturen.
Skulle der være læsere med viden om, hvor den befinder sig, vil
vi på Vejen Kunstmuseum være meget taknemmelige for at få
oplysninger om skulpturen – ring på tlf. 79966940.
|
|
|
Inv. VKV
2729
Patrick Nordström (1870-1929)
Vase med hank(?)
Glaseret stentøj. H 13 x 8,6 x 7 cm
Under bunden bemalet med sammenslynget PN / S 889 / tre blå
bølger
Købt marts 2015 i Postludiet, Millinge, Fyn
Denne krukke er med sin lidt usædvanlig
facon købt som et supplement til museets samling af
Nordström-værker.
|
| |
Inv. VKV 2728
J.C. Schlichtkrull (1866-1945)
Muligvis: ”Midsommeraften. Mols.” 1903
Olie på lærred. 85 x 127 cm
Signeret f.n.t.h: sammenslynget i og S til i Schlichtkrull
På rammen udstillingsetiket samt fragment af en etiket, der viser, at
maleriet blev indrammet hos Kleis på Vesterbrogade. For oven med blyant: ”85
fra Kant af Sofa” samt ”Sofa 176”. På et hjørne står med sort fedtkridt:
441. På blændrammen med blyant: 441/344 samt 1.200.
Købt på netauktion hos Bruun Rasmussen den 16. februar 2015 (1508/74)
Schlichtkrull har siden billedhugger Niels Hansen
Jacobsens tid været repræsenteret i samlingen på Vejen Kunstmuseum. De to
kunstnere var nære venner og havde begge sommerhus i Hammer Bakker nord for
Aalborg. Maleriet blev købt på en formodning om, at motivet var netop
derfra. På rammen er der en udstillingsetiket, der viser, at maleriet var
det første af dem, som Schlichtkrull indleverede. Ved nærmere undersøgelser
viser det sig, at landskabet formodentlig er det, som han i 1904 udstillede
på Charlottenborgs forårsudstilling som katalog nr. 477 ”Midsommeraften,
Mols”.
Ved købet trængte maleriet til en kærlig hånd. Der var to tydelige
afskalninger – den ene i en af trægrupperne, der andet i forgrunden i højre
side af vejsporet. Lærredet var løst og bulet med afvekslende tykkelse i
malingslaget, der var særlig tykt og krakeleret i solnedgangsfeltet. Der var
et kraftigt lag snavs/nikotin. Maleriet blev sendt til museernes
kunstkonservering i Århus. Efter afrensning og videre behandling kom det
retur som ”nyt” med en lysende himmel. Hele vejen langs den øvre kant havde
lærredet og malingslaget været mast ind som om maleriet havde stået med en
stor vægt imod sig. I det nederste venstre hjørne lå en løs kile og lærredet
var bulet.
Særlig spændende var det at høre, hvad konservatorerne havde at sige om den
store, mørke plet midt i maleriet ved vejen. Det kan jo ikke være en skygge,
da der ikke er noget til at kaste den i forhold til solnedgangslyset i
baggrunden. Konservatorerne fortæller, at det ej heller er en misfarvning,
da det mørke felt er en integreret del af malingslaget. Har det mon
oprindelig været en person, der gik på vejen, eller er det en antydning af
dødens skygge??? Siden maleriet blev hængt op i Skibelundsalen har mange
stået og talt om netop den sære mørke skygger – og det må her stå enhver
beskuer frit for at digte videre!
I oktober fik landskabet selskab af en langtidsdeponering fra Statens Museum
for Kunst: Schlichtkrulls ”En gård i Vendsyssel. Solnedgang”, inv. KMS 1721.
Det er fra 1901 og havde til da været deponeret i Folketinget. Derfra blev
det hjemkaldt og udlånt til Vejen Kunstmuseum, hvor det her er med til at
danne en bredere præsentation af en i dag stort set ukendt dansk maler, der
sammen med billedhuggerne Jens Lund og Hansen Jacobsen, samt malere som
Niels Bjerre, Jens Vige og Reesen Steenstrup var del af en kunstnerkoloni i
Hammer Bakker.
|
|
|
Inv. VKV 2727
Cathinca Olsen (1868-1947)
Trekantet fad med bemalet plantedekoration
Glaseret og bemalet stentøj. H 24,6 B 28 D 2,7 cm
Under bunden stemplet B&G / påmalet: CO / 1742
Købt hos Klosterkælderen i Mariager sammen med inv. VKV 2731
I forbindelse med museets 2015-fokus på kvindelige
kunstnere og Keramiksamlingens lille fokusudstilling om Cathinca Olsen, er
det trekantede fad erhvervet som et fint eksempel på hendes bidrag til det
danske stentøjs historie. Se også omtale af inv. VKV 2724 og 2731.
|
| |
Inv. VKV 2726b
Niels Skovgaard (1858-1938)
Tryk af den barmhjertige samaritan – Bramdrupdam Kirke
Lystryk i farve
Købt fra privateje marts 2015
Trykket er købt sammen med inv. VKV 2726a som led i
museets dokumentation af Niels Skovgaards virke.
|
|
|
Inv. VKV
2726a
Niels Skovgaard (1858-1938)
Udkast til delfinfad. Udateret
Blyant og vandfarve på kraftigt papir. H 445 B 393 mm
F.o.t.h. blyantsstudier af et hus. F.n.t.v. spor af et mindre og
hastigere studie af samme motiv.
Købt fra privateje marts 2015
Niels Skovgaard er i Skibelund Krat, få
kilometer fra Vejen, repræsenteret med sit skulpturelle
hovedværk ”Magnusstenen”. Dertil var han, som også Niels Hansen
Jacobsen, en af de kunstnere, der var knyttet til den danske
højskolebevægelse – en kreds, som Vejen Kunstmuseum gradvist
dokumenterer i udstillinger og indsamling. Som optakt til den
store udstilling om Niels Skovgaard, som Vejen Kunstmuseum
afholder i samarbejde med Skovgaard Museet i Viborg i 150-året
for kunstnerens fødsel i 2018, arbejder museet i Vejen primært
med at dokumentere kunstnerens virke som billedhugger og
modellør. Over årene har museet indsamlet en del af hans keramik
og kan med dette studie til delfinfadet også vise, hvordan han
udførte omhyggelige gennemtegnede forarbejder til fadene. Det
endelige delfinfad tilhører Designmuseum Danmark, mens Skovgaard
Museet har et andet akvarelstudie af samme motiv.
|
|
|
Inv. VKV 2725
Formodentlig Elisabeth Feveile (1869-1949)
Krukke med kastanjegrene i relief. 1896
Glaseret og begittet lertøj. H 27,3, dia 21,3 cm
På krukkens yderside for neden indridset: EF 1896
Krukken blev foræret til Vejen Kunstmuseum først på
året 2015 af en privat samler under forudsætning af, at museet bekostede
retouchering, for tidens tand havde været hård ved den. Konservator Lizzi
Thamdrup har udrettet et lille mirakel. Afskalningerne på krukkens mave og
fod er nu dæmpet, så man kan opleve værket, som det var tænkt. Omkring 1902
gik Elisabeth Feveile i et keramisk kompagniskab med Carl Petersen (der også
er repræsenteret i samlingen på Vejen Kunstmuseum) på Hegnetslund
lervarefabrik syd for Køge og fortsatte i 1904 med Jysk Pottemageri,
Dalbyover. Læs mere i bogen ”Keramik i lange baner” side 90-93.
Det fortælles, at Elisabeth Feveile i 1890’erne lavede keramik på Eifrigs
værksted i Valby som eksempelvis Th. Bindesbøll og Sigurd Wandel, der også
er repræsenteret i reolen ude til højre. Den tydelige EF-signatur nederst på
krukkens yderside kan læses som Elisabeth Feveile og den har derfor nu plads
i det gradvist indsamlede udvalg af Elisabeth Feveiles produktion.
I 100-året for kvindernes valgret har det i 2015 været fint her at kunne
præsentere endnu en talentfuld kvindelige kunster, hvis værker 100 år senere
kvalitetsmæssigt fint kan tåle at blive skrevet ind i den danske
keramikhistorie.
|
|
|
Inv. VKV
2724
Cathinca Olsen (1868-1947)
Krukke med blomsterdekoration. Udateret
Glaseret stentøj med skåret relief. H 23,4, dia. 13,5 cm
I bunden stemplet B&G i oval / KJØBENHAVN / DANMARK / med sort
påmalet: CO / 2309
Gave den 25. februar 2015 fra Anders Uhrskov
I anledning af 100-året for kvindernes
valgret satte Vejen Kunstmuseum i 2015 spot på de kvindelige
kunstnere med det digitale projekt
www.kk15.dk, viste udstillingen om
Nathalie Krebs’ mesterværk SAXBO-værkstedet, præsenterede
julekalender-udstillingen i samspil med Gudrun Hasle og viste i
Keramiksamlingen et udvalg af samlingens værker udført af
kvinder. Dertil var der to små fokusudstillinger med egne og
indlånte værker af Karen Hannover (lånt fra familien) og
Cathinca Olsen (lånt fra et par samlere).
Under indsamling til SAXBO-udstillingen fangede denne krukke
blikket hos Anders Uhrskov, der prompte overdrog den til museet
som gave. Krukken er et flot eksempel på, hvordan Cathinca Olsen
i arbejdet med sine stentøjsværker ofte skar sine plantestudier
direkte i den drejede form, som hun fik leveret. Hun var
sjældent optaget af det botanisk nøjagtige, men skar klart
aflæselige planter i en ekspressiv stil, der var hendes
personlige tolkning af en Zeitgeist, der bl.a. ses hos andre af
hendes kvindelige samtidige som Ebba Carstensen. Cathinca Olesen
kom til B&Gs stentøjsværksted under Carl Petersen og er en
vigtig del af fortællingen om dansk stentøjs historie.
|
|
|
|
Inv.
VKV 2723
SAXBO
Lysestagering. Fra tiden 1937-1951
Blåglaseret stentøj med en oprindelig spændringsrevne. H 2,7,
dia. 19,7 cm
Stemplet med krebsens tegn uden ring, SAXBO Danmark
Hidrører fra Olaf og Eva Stæhr-Nielsens bo
Købt på netauktion hos Bruun Rasmussen den 20.1.2015 som del af
lot 578 sammen med inv. VKV 2720, 2721 og 2723.
Se omtale af inv. VKV 2720a+b.
|
|
|
Inv. VKV 2722
SAXBO
Askebæger. Efter 1951
Blåglaseret stentøj. H 3,1, dia. 14,8 cm
Stemplet med krebsens tegn med cirkel om / SAXBO / DENMARK 4-tal
på hovedet og minustegn
Hidrører fra Olaf og Eva Stæhr-Nielsens bo
Købt på netauktion hos Bruun Rasmussen den 20.1.2015 som del af
lot 578 sammen med inv. VKV 2720, 2721 og 2723.
Se omtale af inv. VKV 2720a+b.
|
|
|
Inv. VKV 2721
Ukendt kunstner
Kande. Udateret
Delvist glaseret lertøj. H 12,1 x 28 x 26,4 cm
Hidrører fra Olaf og Eva Stæhr-Nielsens bo
Købt på netauktion hos Bruun Rasmussen den 20.1.2015 som del af
lot 578 sammen med inv. VKV 2720, 2722 og 2723.
Se omtale af inv. VKV 2720a+b.
|
|
|
Inv. VKV 2720a+b
Eva Wilhelm/Eva Stæhr-Nielsen (1911-1976)
Lille tekande med keramisk hank. Før 1935
Glaseret lertøj. H 17,7 x 15,2 x 13,8 cm.
Låg H 3,1, dia. 5,6 cm
Kanden er signeret EW og er dermed fra tiden da hun endnu hed Eva Wilhelm
inden ægteskabet med Olaf Stæhr-Nielsen
Hidrører fra Olaf og Eva Stæhr-Nielsens bo
Købt på netauktion hos Bruun Rasmussen den 20.1.2015 som del af lot 578
sammen med inv. VKV 2721-2723.
Som optakt til Vejen Kunstmuseums store 2015-udstilling
om SAXBO-værkstedet har der til databasen med over 1300 værker været
dokumenteret mange forskellige sider af SAXBO-værkstedets produktion. Dette
lot blev erhvervet p.g.a. tekanden, der bærer EW-signaturen. Den knytter an
til kunstnerens ungpigenavn Eva Wilhelm. EW-mærkningen vides hun dog også at
have brugte efter, at hun i 1935 giftede sig med Olaf Stæhr-Nielsen og
derefter vænnede sig til ESTN-signaturen.
Kanden ligner ingen af de værker, som hun formgav som en del af
SAXBO-værkstedets produktion. Den kan meget vel være tilbage fra tiden før
1932, da hun endnu gik på Kunsthåndværkerskolen. Kanden har en fin
skulpturel form, men i brug har det næppe været smart med den keramiske
hank, der bliver varm at holde på. I sin senere produktion af tekander
opererede hun netop med adskillelse mellem kandens korpus og hank i de
beviklede hanke, der er karakteristiske for SAXBO-produktionen. Lot’ets
øvrige værker dokumentere den gængse produktion – samtidig med at de siger
noget om, hvad ægteparret Stæhr-Nielsen havde i deres eget hjem. Og netop
dér er det oplagt, at hun har gemt på tidlige forsøg fra studietiden.
|
|
|
Inv. VKV 2719
Eva Stæhr-Nielsen (1911-1976)
Lille firsidet skål. Efter 1951
Turkisglaseret stentøj. H 3,5, dia. 10 cm
99, krebsens tegn i cirkel, stor prik / SAXBO / DENMARK, 4-tal på hovedet /
E.ST.N. ridset X
Skålen har været drejet op og er dernæst banket på fire sider
Hidrører fra Olaf og Eva Stæhr-Nielsens bo
Købt på netauktion hos Bruun Rasmussen den 20.1.2015 som del af lot 560
sammen med inv. VKV 2717, 2718 og 2719.
Se omtale af inv. VKV 2716.
|
|
|
Inv. VKV 2718
SAXBO
Lille skål. Efter 1951
Grønglaseret stentøj. H 5,1, dia. 11,7 cm
Stemplet 86 krebsens tegn med cirkel, tre prikker med én over / SAXBO /
DENMARK / 6-tal på hovedet
Hidrører fra Olaf og Eva Stæhr-Nielsens bo
Købt på netauktion hos Bruun Rasmussen den 20.1.2015 som del af lot 560
sammen med inv. VKV 2716, 2717 og 2719.
Se omtale af inv. VKV 2716.
|
|
|
Inv. VKV 2717
Eva Stæhr-Nielsen (1911-1976)
Lille lys skål med blå bemaling. Efter 1951
Glaseret stentøj. 4,5 cm, dia. 11,1 cm
I bunden stemplet 54 / Krebsens tegn i cirkel, tre prikker med
en over / SAXBO 6-tal på hovedet / DENMARK / ridset E.St.N. /
ved fodringen indridset K.I.
Hidrører fra Olaf og Eva Stæhr-Nielsens bo
Købt på netauktion hos Bruun Rasmussen den 20.1.2015 som del af
lot 560 sammen med inv. VKV 2716, 2718 og 2719.
Se omtale af inv. VKV 2716.
|
|
|
Inv. VKV 2716
Olaf Stæhr-Nielsen (1896-1969)
Fugl. Efter 1951
Glaseret stentøj. H 9,1 cm x 24 x 12,5 cm
Utydeligt stemplet O.St.-N. og mærket med krebsens tegn i cirkel,
Saxbo-værkstedets mærke fra 1951
Halen har været knækket af og er limet
Hidrører fra Olaf og Eva Stæhr-Nielsens bo
Købt på netauktion hos Bruun Rasmussen den 20.1.2015 som del af lot 560
sammen med inv. VKV 2717, 2718 og 2719.
Som optakt til Vejen Kunstmuseums store 2015-udstilling om SAXBO-værkstedet
har der til databasen med over 1300 værker været dokumenteret mange
forskellige sider af SAXBO-værkstedets produktion. Dette lot blev primært
erhvervet p.g.a. Olaf Stæhr-Nielsens skulpturelle fugl. I indkredsning af
værkstedets historie har det på Vejen Kunstmuseum været af særlig interesse
at se, hvordan forskellige billedkunstnere har spillet sammen med Nathalie
Krebs og værkstedets dygtige håndværkere. Olaf Stæhr-Nielsen er interessant
gennem sin lange afsøgning af keramikkens muligheder fra samspillet med
Patrick Nordström – og måske som en formidler til Natalie Krebs af
Nordström-værkstedet som mulig ramme om Nylund & Krebs’ start i marts 1929.
Interessant er også samspillet mellem Olaf og dennes hustru Eva, der var
”chefdesigner” gennem SAXBOs udvikling fra 1932 til lukningen i 1968.
Fuglen er et fint eksempel på Olaf Stæhr-Nielsens skulpturelle værker, mens
lot’ets øvrige værker dokumentere den gængse produktion – samtidig med at de
siger noget om, hvad ægteparret Stæhr-Nielsen havde i deres eget hjem.
|
|
|
Inv. VKV 2715
Anna E. Munch (1876-1960)
”Nature Morte”. 1913
Olie på lærred. H 46,9 x 39,6 cm
På blændrammen for oven etiket fra Charlottenborg 1913, hvor
maleriet er markeret som om det var det tredje hun indleverede.
Dog havde hun kun to udstillet. Med sort blæk: 631. Med blå
farveblyant: 8522. Med rød oliekridt: 15. Med sort oliekridt på
ramme og blændramme: III. Påklistret 80-års fødselsdagsomtale af
AEM, Politiken 18/5 1956. Med tape påsat lap med håndskrevet
udskrift af oplysninger om AEM. Kuvert med håndskreven,
afskrevne oplysninger om AEM.
Handlet hos Bruun Rasmussen med nr. 207363 og igen med nr.
707338/1,
Købt på netauktion 1504/91 den 19.1.2015
I 1890’ernes Paris mødte Gabriele og Niels Hansen Jacobsen Anna
E. Munch, dennes søster Helga og moderen Amalia Munch. Det blev
begyndelsen på et livslangt bekendtskab. Med afsæt i et par
værker, der har været i Vejen Kunstmuseums samling siden
billedhuggerens tid, har museet siden 1997 opbygget en anseelig
samling Anna E. Munch-værker og dokumentation. Med hende som
eksempel belyser helheden en kvindelig kunstners liv og virke i
tiden omkring 1900. Maleriet er købt til som et supplement til
Anna E. Munch-samlingen, hvor hun med denne erhvervelse også er
repræsenteret med et nature morte – et rigtigt vanitas motiv.
Læs Jeannette Trefzers artikel om maleriet i museets blad ”Kunst
omkring Trolden” maj 2015
På Forårsudstillingen på Charlottenborg, København, viste Anna
E. Munch i 1913 som katalog nr. 354 ”Ved de gamle Pile”, som hun
malede i 1912. Det billede tilhører i dag Fuglsang Kunstmuseum.
Som kat. nr. 355 viste hun ”Nature Morte”. Om det vitterligt er
dette maleri, der er dateret 1913, må det være fra årets første
måneder, da Forårsudstillingen som oftest åbnede ultimo
marts/primo april. Se også inv. VKV 2711 og 2712.
|
|
|
Inv. VKV 2714
Jens Jacob Bregnø (1877-1946) (?) / Hjorths fabrik, Bornholm
Afrikansk hoved med store ørenringe. Udateret
Matsort glaseret(?) lertøj (?). H 11,1 x 13,2 x 11 cm
Indridset L. Hjorth. Stemplet: 821 DENMARK fabrikkens lille
Hjorth-ikon
Købt hos Klassik i Bredgade, Kbh. den 23. januar 2015
Efter sigende skulle hovedet være udført
efter forlæg af Jens Jacob Bregnø hvis keramiske produktion
museet indkredser. Som Niels Hansen Jacobsen er han et eksempel
på en kunstnerkeramiker, men frem for at lære sig selv
teknikkerne og processerne fik han sine værker udført på
forskellige værksteder hos fx Patrick Nordström, Dahl-Jensen og
siden hos Nathalie Krebs på SAXBO.
|
| |
Inv. VKV 2713
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941)
Justitia. Udateret
Bronze. H 71 x 32,5 x 21 cm
På den runde plint bag hendes højre fod: N. H. Jacobsen
Aftagelig, løsthængende vægt
Købt på netauktion hos Bruun Rasmussen den 15.1.2015 (1503/1502)
med hammerslag ved 38.000 kr.
Skulpturen er fuldstændig ukendt for
museet, og er ingen steder omtalt i litteraturen om
billedhuggeren. Niels Hansen Jacobsen (1861-1941) har hverken
udstillet den på Charlottenborg eller hos sammenslutningen De
frie Billedhuggere, hvor han viste sine værker fra 1905 til sin
død. Skulle man uvidende knytte en dansk billedhuggeres navn til
skulpturen, ville det være mest nærliggende at pege på
eksempelvis Carl Bonnesen, der passerede 65 Boulevard Arago i
Paris i 1890’ernes begyndelse – de atelierboliger, hvor Niels
Hansen Jacobsen var bosat fra 1892 til omkring
århundredeskiftet. Umiddelbart ligner den halvstore
bronzeskulptur mest af alt et stykke fransk salonskulptur – og
ligger i modelleringen et godt stykke fra Niels Hansen Jacobsens
symbolistiske hovedværker som ”Skyggen” og ”Militarismen”.
Men at der må være tale om et af hans værker borger bl.a.
signaturen for. Den minder på betryggende vis om den, han gjorde
brug af i 1890’erne på fx ”Døden og Moderen” fra 1892.
Modelleringen af de nøgne fødder er også klart i slægt med
dødens fødder samt dem man ser på ”Vinranken” fra samme år. Det
atypiske ved skulpturen er den klassiske symbolik – Justitia med
sin gængse ikonografi bestående af vægten og sværdet,
afvejningen af synderne og eksekvering af straffen.
Den delvist draperede nøgenmodel er heller ikke typisk set i
forhold til Hansen Jacobsens bedst kendte skulpturer. Men
gengivelsen af Justitias afklædte overkrop minder lidt om
modelleringen af ”Vinranken”, hvor overfladen dog er knap så
glat. Mest i slægt med denne skulptur er ”Den ukendte Stjerne”
en symbolistisk skulptur, der i 1895 blev vist på Charlottenborg
og i 1898 stod på Salon Nationale des Beaux Arts i Paris og ser
ud til at være stærkt inspireret af Flammarions tekster om liv i
det ydre rum. Den kom som gave til Statens Museum for Kunst, men
har været deponeret på Vejen Kunstmuseum siden 1960’erne:
http://vejenkunstmuseum.dk/Dansk/samlingen/
skulpturer2013/en_ukjendt_stjerne.html
Justitias ansigt synes særlig stærkt at
pege på Niels Hansen Jacobsen som ophavsmand. Det markante, lidt
kantede, næsten mandhaftige ansigt med den klare midterskilning
minder på mange måder om det keramiske hoved ”Berthe”, der på
Verdensudstillingen 1900 i Paris bl.a. blev købt i en
maskeudgave til Kunstindustrimuseet i Frankfurt. Berthe blev
fremstillet i form og viser sig at være et af de værker, som han
har lavet i flest eksemplarer. Med hals og skulderparti udførte
han bl.a. et eksemplar, der tilhørte den af C.L. David
grundlagte ”Skulpturforening”, hvor den i bortlodning blev
vundet af Herman A. Kähler, og ses på fotos fra hans stue.
”Berthe” findes på Vejen Kunstmuseum i fire eksemplarer – et i
gips og tre i stentøj, hvoraf det ene har skuldre og plint i to
slags træ.
Den er på højde med det bedste, der blev lavet i
1890’ernes afsøgning af materialekombinationer:
http://vejenkunstmuseum.dk/Dansk/samlingen/nhj/
nhj_foto/NHJ%20kermaik%20fotos_dansk/content/_8860107742_large.html
|
|
|
Inv. VKV 2712
Anna E. Munch (1876-1960)
Kongernes tilbedelse. Udateret
Blyant, tusch og akvarel på papir med en påklæbet lap med
flammer omkring Jomfru Marias glorie. H 135, B 119 mm
Det tynde papir har over årene fået en del syre fra bagpappet
Gave den fredag den 16. januar 2015 samme med VKV 2711 fra en
efterkommer til Niels Hansen Jacobsen
Se omtalen af VKV 2711
|
|
|
Inv. VKV 2711
Anna E. Munch (1876-1960)
Den lille Havfrue. Udateret
Blyant, akvarel og tusch på papir. 148 x 137 mm
Det tynde papir har over årene fået en del syre fra bagpappet
Gave den fredag den 16. januar 2015 sammen med VKV 2712 fra en efterkommer
til Niels Hansen Jacobsen
De to tegninger er hverken signerede eller daterede,
men der er ingen tvivl om, at de er værker af Anna E. Munch. I museets store
samling af hendes skitser findes beslægtede værker, og de er med sikkerhed
gået i arv fra Niels Hansen Jacobsen til giveren. I 1890’erne var Anne E.
Munch med sin mor og søster på dannelsesrejse gennem Europa. I Paris var hun
elev hos den franske historiemaler Jean Paul Laurens (1838-1921), der boede
i samme atelierkompleks som Niels Hansen Jacobsen på 65, Boulevard Arago.
Måske forbindelsen opstod dér. Blandt Anna E. Munchs mange skitser er der
bl.a. et øjebliksbillede fra et østersselskab. Det er påtegnet: ”Le Diner
d’huitres / Boul. Arago 65 Nov. 1900.” Sammenholdt med fotos viser det sig,
at selskabet finder sted hos den danske billedhugger, der er gengivet med
ryggen til, lille og tæt (inv. VKV 1140Bj).
Det er uvist, hvornår de to gaver er udført. Begge motiver er med sorte
tuschstreger inddelt i blødt svungne felter, der viser, at de kan være tænkt
som forlæg til blyindfattede ruder. Hen over gengivelsen af kongernes
tilbedelse er der endog et kvadreret net af blyantsstreger, der viser, at
det lille studie har været tænkt udført i større størrelse. Det vides ikke,
om motiverne blev udført i glasmosaik. På studiet af kongernes tilbedelse
har Anna E. Munch med blyant oven over farvelaget lavet rettelser i de
forreste figurers holdning. Hun har også tilført det første lag ”flammer” om
Jomfru Marias glorie. Som for at kunne vælge mellem to muligheder er der
neden under en ren blå baggrund, mens motivet i dag opleves med det stykke,
som hun har klæbet på med flammeornamentet. Se blandt årets samlingstilvækst
endvidere VKV 2712 og 2715.
|
|
|
Inv. VKV 2710
Knud Kyhn (1880-1969)
Vase med ænder. 1930
Glaseret lertøj. H 17,6 cm, dia. 18 cm
I bunden malet med blåt: 21-10 / 19 K/K 30 / tre blå bølger
Testamentarisk gave februar 2008 fra Per Andersen, Kbh.
I den store 2008-registrering af omkring 500 stykker
keramik fra Per Andersen blev dette værk i bogen ”Keramik i lange baner” på
side 143 ført ind med inv. nr. 2170, men nummeret var allerede brugt til
registrering af et maleri af Ingrid Vang Nymans selvportræt. Knud
Kyhn-værket har januar 2015 fået inv. nr. 2710.
|
| |
Inv. VKV 2709
Knud Kyhn (1880-1969)
Fad med skarv i lavt relief. 1936
Glaseret stentøj. H. 3 cm, dia. 18 cm
Indridset i bunden: 19 K/K 36 / tre bølger, ved kanten med sort: 60
Testamentarisk gave februar 2008 fra Per Andersen, Kbh.
I den store 2008-registrering af omkring 500
stykker keramik fra Per Andersen blev dette værk i bogen ”Keramik i
lange baner” på side 143 ført ind med inv. nr. 2169, men nummeret var
allerede brugt til registrering af et maleri af Vald. Irminger. Knud
Kyhn-værket har januar 2015 fået inv. nr. 2709.
|
| |
Inv. VKV 2708
Michael Andersen, Rønne, Bornholm
Krukke med mus i relief. (efter 1916)
Glaseret lertøj. H 7,9, dia. 9,1 cm
I bunden stemplet MA&S / 2052(?)
Sønnerne blev fuldgyldigt optaget i firmaet i 1916, hvor det fik nyt stempel
Testamentarisk gave februar 2008 fra Per Andersen, Kbh.
I den store 2008-registrering af omkring 500 stykker
keramik fra Per Andersen blev dette værk i bogen ”Keramik i lange baner” på
side 43 ført ind med inv. nr. 2168, men nummeret var allerede brugt til
registrering af Emil Krauses portræt af billedhuggeren Carl Johan Bonnesen.
Michael Andersen-værket har januar 2015 fået inv. nr. 2708.
|
| |
Inv. VKV 2707
Michael Andersen, Rønne, Bornholm
Vase med tre snegle. (efter 1916)
Glaseret lertøj. H 7,2 x 11,8 x 10,8 cm
I bunden stemplet MA&S / Danmark(?) / 1052(?)
Sønnerne blev fuldgyldigt optaget i firmaet i 1916, hvor det fik nyt stempel
Testamentarisk gave februar 2008 fra Per Andersen, Kbh.
I den store 2008-registrering af omkring 500 stykker keramik fra Per
Andersen blev dette værk i bogen ”Keramik i lange baner” på side 43 ført ind
med inv. nr. 2167, men nummeret var allerede brugt til registrering af Peter
Carlsens ”Bellerophone ridende på Pegasus spidder kimæren”. Michael
Andersen-værket har januar 2015 fået inv. nr. 2707.
|
| | Inv. VKV 2706
Michael Andersen, Rønne, Bornholm
Vase med to snegle. Udateret
Glaseret lertøj. H 12, dia. 7,3 cm
Ikke betegnet i bunden, men formodes at være Michael Andersen, som vasen med
de tre snegl. Testamentarisk gave februar 2008 fra Per Andersen, Kbh.
I den store 2008-registrering af omkring 500 stykker
keramik fra Per Andersen blev dette værk i bogen ”Keramik i lange baner” på
side 43 ført ind med inv. nr. 2166, men nummeret var allerede brugt til
registrering af Jens Jakob Bregnøs ”Pan fløjter”. Michael Andersen-værket
har januar 2015 fået inv. nr. 2706.
|
|
|
Inv. VKV 2705
Michael Andersen, Rønne, Bornholm
Vase med to ørnehoveder. (senest fra 1910)
Glaseret lertøj H 17,4 x 17,4 x 10 cm
I bunden indridset 194. Vasen er ikke fabriksstemplet, men tilsvarende er
gengivet på katalogside fra 1910, side 12 i Bornholms Museums hæfte om
Michael Andersen, 1990
Testamentarisk gave februar 2008 fra Per Andersen, Kbh.
I den store 2008-registrering af omkring 500 stykker keramik fra Per
Andersen blev dette værk i bogen ”Keramik i lange baner” på side 43 ført ind
med inv. nr. 2165, men nummeret var allerede brugt til registrering af Lene
Adler-Petersens ”Århus”. Michael Andersen-værket har januar 2015 fået inv.
nr. 2705.
|
|
|
Inv. VKV 2704
Michael Andersen, Rønne, Bornholm og/eller belgieren Henry van der Velde
(1863-1957)
Tredrejet vase med tre hanke. Udateret
Glaseret lertøj. H 28,7 x 18,1 x 13,1 cm
Ikke betegnet. Kunne i glasur ligne Michael Andersen produktionen, men kunne
lige vel være udenlandsk i sit faste, kantet formsprog, måske belgisk eller
fransk?
Testamentarisk gave februar 2008 fra Per Andersen, Kbh.
I den store 2008-registrering af omkring 500 stykker
keramik fra Per Andersen blev dette værk i bogen ”Keramik i lange baner” på
side 43 ført ind med inv. nr. 2164, men nummeret var allerede brugt til
registrering af Lene Adler-Petersens ”Facader”. Michael Andersen-værket har
januar 2015 fået inv. nr. 2704.
Vasen er ikke signeret, men blev af materialemæssige grunde og særligt
p.g.a. glasuren tentativt anført sammen med de øvrige Michael
Andersen-værker. I forbindelse med udgivelsen af ”Keramik i lange baner” har
Michael Andersen-samlere bekræftet, at vasen findes med værkstedets mærke.
Formen er dog usædvanlig. Dens bølgende, arkitektoniske karakter fremkaldte
snarere navne på midteuropæiske kunstnere som belgierne Victor Horta og
Henry van der Velde eller franskmanden Hector Guimard – særligt da de to
sidstnævnte har med sikkerhed stået bag udsøgte stentøjsproduktioner bl.a. i
Höhr-Grenzhausen. Under besøg i foråret 2014 på Henry van der Velde
udstillingen på Museé Bellerive i Zürich kom der en stor aha-oplevelsen
under bladring i bogen ”Henry van der Velde – passion, function, beauté” fra
2013. På side 184 er som nr. 176 gengivet en vase svarende til denne på
Vejen Kunstmuseum. Den er dateret 1903-1904 og angives at være udført i
”Grés vernissé” – det vil sige glaseret stentøj. Vasen i samlingen i Vejen
er dog snarere af lertøj. Men de to vasers form er identisk! Spørgsmålene og
gisningerne står i kø: Har Michael Andersen, der rejste en del i Europa,
ganske enkelt kopieret van der Veldes form? Eller kan det tænkes, at han har
været underleverandør, eller har der været en aftale om, at den også kunne
produceres på Bornholm? Måske gåden en dag bliver løst. Til da kan vi glæde
os over at have en måske-van-der-Velde på Vejen Kunstmuseum!
Klik på billedet for at se i fuld størrelse
|
|
| | Inv. VKV 2703
Michael Andersen, Rønne, Bornholm(?)
Uglevase. Udateret
Glaseret lertøj. H 20,4, dia. 11,1 cm
Ikke betegnet. Minder i glasur og form om Michael Andersen produktionen
Testamentarisk gave februar 2008 fra Per Andersen, Kbh.
I den store 2008-registrering af omkring 500 stykker
keramik fra Per Andersen blev dette værk i bogen ”Keramik i lange baner” på
side 42-43 ført ind med inv. nr. 2163, men nummeret var allerede brugt til
registrering af Bjørn Nørgaards ”Hugos mirakel”. Michael Andersen-værket har
januar 2015 fået inv. nr. 2703.
|
| |
Inv. VKV 2702
Michael Andersen, Rønne, Bornholm
Vase med to flagermus ved mundingen og to i relief på korpus. (efter 1916)
Glaseret lertøj. H 15,9 x 11,5 x 11,5 cm
I bunden indridset MAYS
Sønnerne blev fuldgyldigt optaget i firmaet i 1916, hvor det fik nyt stempel
Testamentarisk gave februar 2008 fra Per Andersen, Kbh.
I den store 2008-registrering af omkring 500 stykker
keramik fra Per Andersen blev dette værk i bogen ”Keramik i lange baner” på
side 42 ført ind med inv. nr. 2162, men nummeret var allerede brugt til
registrering af Bjørn Nørgaards ”Nordisk Laokoon”. Michael Andersen-værket
har januar 2015 fået inv. nr. 2702.
|
| |
Inv. VKV 2701
Michael Andersen, Rønne, Bornholm
Vase med to flagermus under vasens udkravning. (senest fra 1910)
Glaseret lertøj. H14,4 x 14,8 x 12,7 cm
Indridset 797(?). Vasen er ikke fabriksstemplet, tilsvarende er gengivet på
katalogside fra 1910, side 12 i Bornholms Museums hæfte om Michael Andersen,
1990
Testamentarisk gave februar 2008 fra Per Andersen, Kbh.
I den store 2008-registrering af omkring 500 stykker keramik fra Per
Andersen blev dette værk i bogen ”Keramik i lange baner” på side 42 ført ind
med inv. nr. 2161, men nummeret var allerede brugt til registrering af en
Bjørn Nørgaards ”Mand med to tårne”. Michael Andersen-værket har januar 2015
fået inv. nr. 2701.
|
|
|
Inv. VKV 2700
Michael Andersen, Rønne, Bornholm
Vase med gennembrudt tangdekoration. (efter 1916)
Glaseret lertøj. H 17,5, dia. 12,3 cm
I bunden stemplet MA&S / Danmark / 1152
Testamentarisk gave februar 2008 fra Per Andersen, Kbh.
I den store 2008-registrering af omkring 500 stykker
keramik fra Per Andersen blev dette værk i bogen ”Keramik i lange baner” på
side 42 ført ind med inv. nr. 2160, men nummeret var allerede brugt til
registrering af Peter Callesens værk ”Closet”. Michael Andersen-værket har
januar 2015 fået inv. nr. 2700.
|
| |
Inv. VKV 2699
Michael Andersen, Rønne, Bornholm
Skål med tre dyrehoveder. (senest fra 1910)
Glaseret lertøj. H 7,8 x 26,3 x 25,8 cm
I bunden indridset 287 med streg under. Skålen er ikke fabriksstemplet, men
tilsvarende er gengivet på katalogside fra 1910, side 12 i Bornholms Museums
hæfte om Michael Andersen, 1990
Testamentarisk gave februar 2008 fra Per Andersen, Kbh.
I den store 2008-registrering af omkring 500 stykker keramik fra Per
Andersen blev dette værk i bogen ”Keramik i lange baner” på side 42 ført ind
med inv. nr. 2159, men nummeret var allerede brugt til registrering af en
kobbervase fra Mogens Ballins Værksted. Michael Andersen-værket har januar
2015 fået inv. nr. 2699.
|
| |
Inv. VKV 2698 a+b
Michael Andersen, Rønne, Bornholm
Firkantet skål med metallåg. (Efter 1930)
Blåglaseret lertøj og metal. a) H 6,3 x 20,2 x 9,2 cm. I bunden præget med
skjoldet/båden med tre fisk (benyttet fra omkring 1930) samt indridset med
tallet 4630(?). b) metallåg med delfinformet hank. 4,1 x 20,3 x 9,6 cm
Testamentarisk gave februar 2008 fra Per Andersen, Kbh.
I den store 2008-registrering af omkring 500 stykker
keramik fra Per Andersen blev dette værk i bogen ”Keramik i lange baner” på
side 42 ført ind med inv. nr. 2158a+b, men nummeret var allerede brugt til
registrering af en Niels Hansen Jacobsen krukke. Michael Andersen-værket har
januar 2015 fået inv. nr. 2698 a+b.
|
|