15 SAXBO-nedtællingsfortællinger
Som noget helt nyt har Vejen Kunstmuseum på vej mod lukning af SAXBO-udstillingen opfundet en særlig slags nedtælling – som et omvendt kalenderlys.Dag-for-dag fra den 1. til den 15. november følger her 15 små fortællinger om udvalgte værker og begivenheder forbundet med afholdelsen af SAXBO-udstillingen.
Her kommer beretninger om uventede oplysninger, særlige besøg og udvalgte indlån til SAXBO-udstillingen. Den har fået en fin modtagelse med helsidesomtaler i den nationale presse og overvældende respons fra gæsterne, hvoraf mange er rejst langvejsfra.
SE filmen som Mette Mærsk har lavet til SAXBO-udstillingen
Se billeder af SAXBO-udstillingen på Vejen Kunstmuseum
Klik her for at gå til databasen
Den 15. af 15 SAXBO-fortællinger:
Jens Jacob Bregnø – en billedhugger af en helt anden tid
Med et virke, der strakte sig fra 1929 til 1968 – over lige knap 40 år, kom SAXBO-produktionen til at gennemløbe forskellige tiders Zeitgeist/tidsånd. En udstilling om virksomhedens produktion kan skæres på mange måder, hvad angår fx udvalget af værker og præsentation af dem.SAXBO mønstres på netop Vejen Kunstmuseum fordi SAXBO er et højdepunkt i den danske stentøjsproduktion set i forhold til museets hovedperson, billedhugger Niels Hansen Jacobsen, der i 1890’ernes Paris var blandt de første danske kunstnere, der afsøgte stentøjets muligheder.
Der er derfor i indsamlingen op til udstillingen og i præsentationen montre for montre fokuseret på at dokumentere de billedhuggere, der gjorde brug af SAXBO-værkstedet. Nogle af dem er der skrevet en del om såsom Axel Salto, Adam Fischer og Hugo Liisberg. Mindre kendte i den brede offentlighed er kunstnere som Erik Rahr og Henrik Starcke. Og Jens Jacob Bregnø (1877-1946) er der stort set intet at læse om. Og dog var der i 1930’erne og 40’erne stor interesse for hans dekorative statuetter, der stod rundt om i mange hjem.
Som det unge dekorative talent i Mogens Ballins værksted Gudmund Hentze, siges det, at J.J. Bregnø var blandt de kunstnere, der var lidt for interesseret i den nazistiske ideologi.
Efter krigen blev konsekvensen, at hverken den enes eller den andens produktion blev skrevet ind som en del af den danske kunsthistorie – ej heller deres tidlige værker, der på ingen måde kan siges at være nazistiske, men begge rummer de en levende interesse for materialers muligheder i den dekorative kunsts tjeneste.
Dagens billede er en skål, der i 2004 blev købt fra en privat samling. Værket er udansk i sin strømlinede form, som et barokt stykke internationalt art deco. Den er ikke dateret, men kan tidsfæstes til årene 1929-37, da SAXBO-værkstedets tidlige mærke, den flammende ovn var i brug. Mærket var et billede på, at netop den kulfyrede ovn var af afgørende betydning for udfaldet af SAXBOs omdrejningspunkt – Nathalie Krebs’ glasurer.
Skålen er formet som en grinende maske med en bred næse og skæve øjne – en snært af asiatisk djævel. Bagtil har skålen en hank udformet som en pigget spiralsnoet hale.
Mon skålen svarer til en omtale i Berlingske Tidende den 29. november 1933 af et stykke på Bregnøs udstilling i Kunstboden i Hyskenstræde? Anmelderen fremhævede blandt Bregnøs keramiske værker: ”Fantasifuldt Lune er der ogsaa i ”Nikotindjævlen”, Askebægeret som et grumt gabende hoved.” Knap et tiår senere viste Bregnø hos Aug.
Withs Eftf.s Kunsthandel i 1943, som katalog nummer 42, 56, 57 og 65 fire udgaver af ”Nikotintrold”. De er anført som ”SAXBO Stentøj Unica” til priser mellem 150 og 200 kr.
Hvis omtalen vitterligt er af denne skål, er den altså snarere et askebæger af en ganske anseelig størrelse!
J.J. Bregnøs omkring ½ meter høje lågkrukke med Den lille Havfrue på besøg hos Havheksen er fra 1930’erne. Den er i privateje.
Fra privateje er til udstillingen lånt en mægtig blåglaseret lågkrukke, der er præget med SAXBOs ovnlogo både i låget og bunden. Det betyder, at den senest er fremstillet omkring 1936-37. Den var på udstillingen i 1943 sat til 900 kr. Under krukkens bund har Bregnø indridset sin mindre kendte signatur, der kan ligne et hjerte: Et liggende B med to J’er der skaber en trekant ud fra B’ets lodrette streg.
På låget har Bregnø virtuost modelleret en markaber scene: Havheksen er i færd med at skære den lille havfrues tunge ud – som billede på, at hun skulle have hendes stemme i bytte for at give hende ben. Den cylindriske krukke er i lavt relief smykket med stiliserede, tegneserieagtige gengivelser af tre vandmænd og havets dyr såsom lygtefisk, vandmænd, en blæksprutte og søheste. Den blå glasur trækker sig hvidt på kanten af reliefmodelleringerne og giver en flot tegning af de dekorative elementer.
Her ses J.J.Bregnø i sit atelier med Herkules-figuren, der blev opstillet i Nørrebroparken. En statuetteudgave tilhører Vejen Kunstmuseum.
Den måler 28,2 x 27,5 x 10,2 cm.
I billedsamlingen på Det kgl. Bibliotek findes det her gengivne sort-hvid foto af J.J. Bregnø i sit atelier – formodentlig det, som han havde på Haraldsgade 18 i København. Han er i færd med at modellere en atletisk ung mand med en kølle. I den klassiske græske kunst gengives helten Herkules med en kølle og som oftest også med skindet af en løve. I en statuetteudgave indgik figur i 2008 i museets samling som testamentarisk gave fra Per Andersen. Den er udført i en uglaseret grov stentøjsmasse. Fotografiet må være fra før efteråret 1936, da man i Nørrebroparken indviede Bregnøs skulpturgruppe ”Herkules på Skillevejen mellem Dyden og Lasten”, hvoraf her kun ses den midterste figur.
Fra privateje er lånt Bregnøs krukke med de græskmytologiske emner: Pandoras smykke og Menneskene raner ilden. Den måler lige knap 70 cm i højden.
På atelierfotografiet ses i baggrunden en opsats med et udvalg af Bregnøs statuetter og midt for troner en mægtig lågkrukke. Fra privateje har den trekvart meter høje turkisglaserede krukke været indlånt til SAXBO-udstilling i Vejen. Teknisk set er den et flot eksempel på værkstedets formåen.
Øverst afsluttes krukken med en lav krave med to vinkelrette hanke/ører. På kanten har Bregnø indridset overskrifter for reliefferne på de to sider. Det, der vender frem på fotografiet, hedder ”PANDORA SMYKKES”, mens han på den anden side har modelleret ”MENNESKENE RANER ILDEN”. På den ene side er en kvinde i centrum, på den anden en mand. Modelleringen vækker mindelser om englænderen William Blakes tegninger af heroiske figurer. Det fremgår i avisomtale, at Bregnø lavede en beslægtet Thorkrukke – altså i stedet med nordiskmytologisk motiv.
Af dette udvalg af J.J. Bregnø-værker tilhører den grinende maske-skål og kanden Vejen Kunstmuseum, mens de øvrige værker er lånt fra privateje. Foto: Pernille Klemp.
Ud over pragtværkerne indgik en del af Bregnøs statuetter i den løbende produktion med eksempelvis den lille faun, der lærer at slå kolbøtter. Hans emnekreds var især dekorativt legende kvinde- og mandsfigurer som den hvidglaserede statuette af det unge par, der i en lidt anderledes samstilling går igen på den blå lågkrukke. Mens den hvide figur er fremstillet i form, kan det se ud som om det blå par måske er unika sat på en meget enkelt drejet lågkrukke, der i sin form er understreger interessen for en strømlinet art deco. Den er fra en gang efter 1937, da SAXBO gik over til mærket med krebsens tegn. Under bunden ses også Bregnøs hyppigst forekomne signatur i en samstilling af hans initialer JJB.
J.J. Bregnøs hvidglaserede statuette er 19 cm høj, mens lågkrukken samlet når op på 22,8 cm. Begge er lånt fra privateje.
Som det ses med eksempelvis Jais Nielsen gjorde Bregnø over årene brug af flere forskellige værksteder – og samme figur blev fremstillet flere stede r i forskellige materialer. I Vejen Kunstmuseums samling er der eksempler på stentøj udført hos Hjorth i Rønne, samt porcelæn fra Dahl-Jensen. Hos Bing & Grøndahl modellerede Bregnø porcelænsstatuetter i samarbejde med Hans Tegner (1853-1932), der var virksomhedens kunstneriske leder. Det er vel tænkeligt, at Natalie Krebs kan have mødt Bregnø i det tiår, fra hun som ung nyuddannet kemiingeniør var ansat hos B&G.
Til gengæld har Bregnø længe før Nathalie Krebs været fortrolig med det værksted i Islev, hvor hun og Gunnar Nylund startede deres produktion i foråret 1929. Grundet sygdom havde de fået mulighed for at leje sig ind i det værksted, som stentøjsmesteren Patrick Nordström (1870-1929) havde i sin have. Hos Nordström fik Bregnø allerede i årene 1907-11 brændt sine keramiske figurer. Da Nathalie Krebs overtog værkstedet, har Bregnø vel fundet det ligetil at søge deres glasurmæssige ekspertise til sine keramiske værker.
En lille krølle på forbindelserne er det, at Den kgl. Porcelainsfabrik i 1950 – altså efter Bregnøs død – fik støbt et antal eksemplarer af hans statuetteportræt af Patrick Nordström. Figurerne blev lavet til medlemmerne af Patrick Nordström Selskabet. Det blev samme år oprettet af den fagligt dybt engagerede direktør Christian Christensen, der i sin ungdom havde arbejdet i Paris. Formålet med selskabet var ifølge Leif Lautrup Larsen ”at gøre Den kgl. Porcelainsfabriks stentøj mere kendt i den brede offentlighed”.
Ja, alt godt stentøj fortjener at blive godt kendt – nu har knap 1300 stykker fra SAXBO-værkstedet fået en fin eksponering fra april til november 2015 på Vejen Kunstmuseum, hvor denne historie bliver til som den sidste op til udstillingens lukning den 15. november. Måske det med tiden også bliver muligt at lave en bred mønstring af det tidlige danske stentøj med Patrick Nordström som en af f lere brikker sammen med bl.a. H.A. Hjorth, Cathinca Olsen og J.F. Willumsen.
Skulle der være læsere med mere viden om Jens Jacob Bregnøs tilknytning til SAXBO og de værker, han der fik brændt, må de meget gerne kontakte Vejen Kunstmuseum på museum@vejen.dk eller tlf. 79966940.
Teresa Nielsen, museumsleder, 15.11.2015
SAXBO-udstillingen slutter 15.11.15
Jens Jacob Bregnøs dekorative skål tilhører Vejen Kunstmuseum. Den måler 12,1 x 16,8 x 20,7 cm.
I 1950 lavede Den kgl. Porcelainsfabrik en produktion af J.J. Bregnøs statuetteportræt af Patrick Nordström. Denne tilhører Vejen Kunstmuseum, hvortil den er købt fra John Hunovs samling.
Foto: Pernille Klemp.