Vejen Kunstmuseums
tilblivelse
Vejen Kunstmuseum
blev oprindelig grundlagt i 1924 som separatmuseum for billedhuggeren
Niels Hansen Jacobsen. Historien om hvordan museet blev til begynder dog
meget tidligere.
Klik her for at høre
museumsleder Teresa Nielsen fortælle om museets tilblivelse.
VIGTIG: Det tager ca. 1-2 minutter før lydfilen kan høres
1901 Håb om udstilling
af skulpturer i København
Oprindelig havde Hansen
Jacobsen forestillet sig en helt anden placering til sine skulpturer.
Efter at have arbejdet og udstillet i Paris i ti år arrangerede han i
1901 en separatudstilling af skulptur og keramik i »Den Frie Udstillingsbygning«
i København. Han gjorde sig uden tvivl forhåbninger om, at værkerne ville
blive erhvervet til de store kunstsamlinger i hovedstaden. Dette skete
dog ikke, og en direkte henvendelse til brygger Carl Jacobsen med et favorabelt
tilbud om køb af hele produktionen mod at den udstilledes samlet blev
afslået. Alle skulpturerne måtte derefter opmagasineres i kældrene under
ruinerne af Christiansborg Slot.
1907 Kunstforeningen
planlægger bygning af museum i Vejen
Til trods for at
han på den store udstilling kun solgte to keramiske værker valgte Hansen
Jacobsen at forblive i Danmark. Han bosatte sig i sin fødeby Vejen, hvor
han i 1905 var med til at stifte en kunstforening, der havde til formål
at udbrede "interessen for god dansk kunst" ved at arrangere kunstudstillinger
og andre kulturelle arrangementer. I 1907 måtte Hansen Jacobsens skulpturer
flyttes fra Christiansborg til hans fars lade. Den var ikke noget velegnet
opbevaringssted, og det har sikkert sat fart i tanken om en museums- og
kunstudstillingsbygning i Vejen. Kunstforeningens plan var dog ikke at
bygge et separatmuseum for Hansen Jacobsens værker, men at skabe en regulær
maleri- og skulptursamling, og over 100 danske kunstnere gav tilsagn om
langsigtede lån af værker til udstilling i en eventuel bygning.
Niels Hansen Jacobsens
udkast til en museumsbygning i Vejen. Bygningen skulle være i to
etager, og have tre høje gavle med udsmykkede trekantfelter øverst.
Mellem gavlene er skitseret en klassisk frise af gående eller dansende
mennesker.
Man beregnede opførelsessummen
til ca. 60.000 kr. som skulle finansieres gennem indsamling blandt private,
tilskud fra sognet og statstilskud. Sognerådets støtte blev opnået mod
at Hansen Jacobsen skænkede alle sine større værker til museet, og i 1907
sendte man den første ansøgning til Regering og Rigsdag. Man argumenterede
med den store tilstrømning, der havde været til kunstforeningens arrangementer
i byen, og med vigtigheden af at give provinsbefolkningen adgang til den
bildende kunst. Atter i 1908 var kunstforeningen aktiv i sagen og indsendte
flere ansøgninger - alt dog forgæves. Der arbejdedes endnu nogle år med
tanken om et museum i Vejen, men planen kunne ikke finansieres uden statsstøtte.
1913 Hansen Jacobsen
bygger atelier og udstillingsbygning ved Askov
I 1913 må Niels Hansen
Jacobsen være blevet træt af at vente på museumsplanerne, for han frigjorde
sig for sine forpligtelser i forhold til sagen og opførte et atelier i
mindelunden Skibelund Krat ved Askov. Dette atelier havde form af en 8-kantet
hal og havde også plads til udstilling af skulpturerne. I 1914 blev den
åbnet for publikum, og der blev endda trykt et lille katalog.
1923 Ny gang i museumsplanerne
Omkring 1923 overvejede Hansen Jacobsen at flytte til Askov,
antageligvis for at være tættere på sit atelier, men denne beslutning
udløste en fornyet interesse blandt byens borgere for at se hans værker
udstillet i Vejen. Repræsentanter for sognets 11 foreninger samledes om
et bønskrift, hvor man lovede kunstneren privat og kommunal støtte til
et museum, hvis han ville blive i Vejen og selv bekoste en privatbolig.
Efter forhandlinger mellem kunstneren og borgerforeningen enedes man om
at opføre en bygning med en central 8-kantet kuppelsal til udstilling af
Hansen Jacobsens skulpturer (det egentlige museum) og med to fløje: et
atelier mod syd, og en privatbolig til kunstneren mod nord. Den skulle
han selv betale. Bygningen skulle ligge på grunden bag
»Troldespringvandet«, som Hansen Jacobsen samme år havde skabt som
dekorativt kølebassin for byens elektricitetsværk. Grunden var
testamentarisk skænket til sognet af Hansen Jacobsens fader og
forbeholdt en museumsbygning. Den lovede støtte strakte sig ikke til
museets drift; derimod blev udgifter til administration og
vedligeholdelse pålagt kunstneren selv. Museets forhold skulle varetages
af en bestyrelse på 5 medlemmer: tre fra sognerådet, Hansen Jacobsen
selv eller hans kone og endnu et medlem valgt af parret.
Dette projekt var af noget mindre størrelsesorden end det storslåede
museum Hansen Jacobsen og Kunstforeningen oprindelig i 1907 havde
skitseret, men det må alligevel have glædet kunstneren at planen om et
museum i hans hjemby endelig blev til noget. Ribe Amtsråd godkendte
kontrakten den 24. juli 1923, hvorefter byggeriet gik i gang efter
tegning af arkitekt Niels Ebbesen Grue. De samlede udgifter til
opførelsen blev på 47.000 kr. hvoraf 15.000 kom fra frivillige bidrag,
mens sognerådet og Hansen Jacobsen selv måtte skyde resten til. Museet
blev indviet 1. juli 1924.
Se Niels Ebbesen Grues
originale tegninger til museet under Vejen Kunstmuseums
arkitekturhistorie.
Du
kan se billeder fra museets opførsel og skulpturernes flytning i Hansen
Jacobsens
fotoalbum.
Atelieret i Skibelund Krat
I 1902
mistede Niels Hansen Jacobsen sin første hustru, Gabriele. Han valgte at
flytte fra Paris, hvor de havde været bosat, hjem til Danmark.
Desværre er hans privatpapirer ikke bevaret, men forskellige oplysninger
fortæller, at han bosatte sig deltids i Vejen, deltids i København, hvor han
havde en lejlighed og et atelier på Østerbro, der dengang lå i det yderste
af storbyen. Somrene tilbragte han i sin barndomsby og vintrene i storbyen,
hvor han kunne træffe sine kunstnervenner og fra 1905 var en aktiv udstiller
hos De Frie Billedhuggere.
Øverst på
siden ses
Hytten,
der ligger i den nordlige ende af Vejen. I dag er det lille hus en del af
museet, men er udlejet som privat bolig.
Hytten
dannede
frem til 1924 - da Hansen Jacobsen flyttede ind i den nordlige ende af
museet - rammen om hans hjem og virke. Huset var oprindelig
aftægtsbolig til den fædrene gård.
Hytten
kom til
at dannede midteraksen i billedhuggerens arbejdsplads. Mod vest kunne han gå
til ’huggehuset’, et beskedent teltformet tegltag, hvorunder han i læ for
vejr og vind kunne arbejde med grav– og mindesten. Øst for Hytten lå hans
atelier og keramikværksted. På det store engareal mellem disse tre bygninger
stod et udvalg af de lokale marksten, som bønderne satte af, og som
billedhuggeren forvandlede til gravsten.
Allerede
i 1905 talte man om at bygge et kunstmuseum i Vejen. Byen havde på daværende
tidspunkt omkring 2.000 indbyggere. Det oplæg, som Hansen Jacobsen
modellerede ligner en krydsning mellem Thorvaldsens Museum og Charlottenborg
udstillingsbygning. Det var store planer, man barslede med.
På den
daværende grænse har man følt en pligt til at vise dansk kunst og har
samtidig i kraft af Askov Højskole, Sløjdskolen, landbrugsskolerne m.m.
følt, at der også var mange unge mennesker, der ville få glæde af en sådan
institution.
Frem til
1924 blev det imidlertid ved snakken, og det kunne billedhuggeren ikke vente
på. I 1913-14 skred han til handling og lod sit kombineret atelier og museum
opføre lige ved indkørslen til Skibelund Krat kun få kilometer fra Vejen.
Stedet var velvalgt. Frem til Genforeningen var det samlingssted for
tusinder af mennesker til mange forskellige møder. Dér kunne man med
højstemt sang fortælle grænsevagterne på den anden side af Kongeåen, hvad
man mente om den politiske situation. Ikke nok med sangen. I 1898 rejstes
Niels Skovgaards
Magnussten
og i 1903
fulgte Hansen Jacobsens lige så stærkt politiske skulptur
Modersmaalet
- begge
med klar adresse mod fjenden i syd.
I en
nordisk kombination af munkesten og bindingsværk skabte Hansen Jacobsen en
pragtindgang med modellerede jætter og en engel over døren. Indenfor mødte
gæsten hans vilde og mærkelige univers. Skulpturerne stod tæt i den
ottekantede sal - en tro kopi af den bygning, som Niels Hansen Jacobsen i
1905 havde været med til at opføre i tilknytning til Den frie Udstilling.
Dér, hvor billedhuggeren for første gang fik rigtig gode udstillingsforhold
efter af de havde skabt sammenslutningen De frie Billedhuggere.
Væggene
var beklædt med rå træbrædder og gulvet var ren grus, så vognmanden kunne
køre direkte ind for at læsse af eller hente skulpturer, der skulle videre
ud i verden. Som på salonen i Paris stod de grønne planter mellem de hvide
gipsskulpturer.
Flytningen af Niels Hansen Jacobsens atelier fra Skibelund Krat til Vejen
Fra Ny Carlsbergfondets arkiv har Niels Boe Hauggaard - Nielsen
sommeren 2004 beredvilligt fremdraget oplysninger om Niels Hansen Jacobsens
atelier/museum, der i 1913-14 blev bygget ved Skibelund Krat og i dag står
som den sydligste af de to kuppelsale på Vejen Kunstmuseum.
Historien tager sin begyndelse midt i december 1936, da
skolebestyrer P. Hauge og direktør Koed (Phønix) fra Vejen anmoder om et
møde med Ny Carlsbergfondet. Der kom en aftale i stand med kunsthistorikerne
Thorlacius Ussing og Francis Beckett. Den sidstnævnte har en ganske særlig
betydning i forhold til Vejen Kunstmuseums hovedperson. Tilbage i 1901 i
anledning af Niels Hansen Jacobsens store retrospektive udstilling i Den
Fries udstillingsbygning i København bragte det dengang toneangivende
tidsskrift,
Tilskueren,
Francis Becketts fyldige og rosende artikel om Niels Hansen Jacobsens virke
både som billedhugger og keramiker.
Allerede den 16. februar 1937 modtog Fondet –
samtidig med Undervisningsministeriet - anmodning om støtte til flytning af
billedhuggerens atelierbygningen fra Skibelund til Vejen. I den vedlagte
kopi af brevet til ministeriet fremgår det, at opgaven skulle kunne løses
for 9.700 kr. ”Naar vi tillader os at anmode Staten om Hjælp til Løsningen
af denne Opgave, er det ud fra den betragtning, at det er uforsvarligt at
anvende Kommunens Midler i ret stort Omfang til løsning af den Slags
Opgaver, især naar Kommunens Økonomi er saa anspændt som Tilfældet er her i
Vejen, men ogsaa fordi et Kunstmuseum af denne Art har en Mission paa denne
Egn med sine mange Ungdomsskoler af forskellige Karakter, hvis Elever
jævnligt gæster Museet.”
Den 16. april var Thorlacius
Ussing i Vejen for at høre mere om planerne for museets udvidelse. Og sidst
på måneden kunne man fra Fondet meddele at ”Direktionen har vedtaget af
bevilge Halvdelen af det ansøgte Beløb: 4.850 Kr., under Forudsætning af at
Resten skaffes til Veje fra anden Side.” Statsstøtte ser der ikke ud til at
være kommet, men med tilsagnet fra Fondet gik arbejdet i gang.
Lidt over et år senere, den
23. april 1938, kunne P. Hauge på museets og sognerådets vegne meddele at
”Arbejdet med Flytning og Nyopførelse af den nævnte Bygning nu er
tilendebragt. Det skulle glæde os, om Direktionen enten samlet eller ved
enkelte af sine Medlemmer vilde tage Musæet i Øjesyn for der igennem at
overbevise sig om, hvor værdifuld Udvidelsen er for os. Arbejdet har kostet
ca. 12.000 kr.”
Man ville trække projektet
igennem, og havde betalt, hvad det kom til at koste – ud over de 40%, som Ny
Carlsbergfondet beredvilligt var trådt til med. Skibelundsalen, som den i
dag kaldes, var Hansen Jacobsens atelier frem til hans død i efteråret 1941.
Derefter indgik salen som en del af de fast tilgængelige udstillingsarealer.
|