Efterårsferien 2012

Fra en forsigtig begyndelse tilbage i 2001 er der nu på Vejen Kunstmuseum stærke traditioner for værkstedsaktiviteter i både vinter- og efterårsferien. Efterårsferien 2012 var anden gang, værkstedet blev gennemført med støtte fra en super gruppe frivillige hjælpere. Denne kreds muliggjorde, at der i uge 42 kunne gennemføres velbesøgte aktiviteter tirsdag-fredag kl. 11-15.


Klik her for at se invitationen til Efterårsferieværkstedet 2012


Det er imponerende at se familier og deres venner sætte tid af til adskillige timers koncentreret og fornøjelig opdagelsesrejse i kunstens verden. Den aktuelle Axel Hou-udstilling havde udstukket temaet BØGER, der blev bearbejdet under overskriften BUILD-a-BOOK.


Ferieprojekterne er nu ved at finde en form i en sammenfletning af kunst-historier, der giver indblik i museets samling, og konkret arbejde med materialer og teknikker. Museumsleder Teresa Nielsen laver let tilgængelig formidling af faglig viden, mens museets formidler, Sophus Ejler Jepsen stiller de praktiske opgaver. Syv poster var fordelt gennem museet. Fire af dem var nye arbejdsstationer, som museets forvalter, Frederik Madsen havde fremstillet med klapbord og indfældede skærme, hvor man kunne følge processen i de stillede opgaver. Filmene kørte i sløjfe, og dem var gæsterne glade for. Var man ikke straks klar på fx en umiddelbar kompliceret foldning, kunne man bare se det hele flere gange, til man var helt med. Filmene fungerede langt bedre end ordrige forklaringer! Til tider var der så mange gæster, at nogle grupper i stedet arbejdede på gulvet. På billedet er det en af de gode hjælpere, Birthe Steen Pedersen, der ser på.


Første post var i Niels Hansen Jacobsens stuer. Dér var lagt op til foldning af et enkelt ark til en lille bog – efter en gammel asiatisk model. Samtidig var der i formidlingen fokus på billedhuggerens bøger i reolerne. Hvem havde mon nogensinde tænkt på, at det omkring århundredeskiftet var kunstnere, der formgav de stempler, som bogryggene er dekoreret med?! En ”nøgle” er nu lagt ud i form af fotos fra en gammel artikel om hvem, der havde lavet hvilke bogrygge. Tre steder er der røde krydser, der viste, at man i reolen bl.a. kan finde et Henning Koppel-agtigt ornament, som JF Willumsen har tegnet. Det findes på to velslidte bogrygge – indholdet er IP Jacobsens samlede skrifter, som vi kan se, at Niels Hansen Jacobsen flittigt har læst!


I Skulptursalen var opgaven at kigge godt på Hansen Jacobsens figurer og dér finde på en egen figur, der skulle være hovedperson i ens bog. Klapbordet passer perfekt til de yngre gæster, mens de voksne lidt i baggrunden flittigt brugte museets nye klapstole.      

    I Malerisalen kunne man læse lidt om samspillet mellem Niels Hansen Jacobsen og arkitekten PV Jensen-Klint. Med fokus på møbler og arkitektur lød opfordringen her at lave et hus, der også kunne være et gennemgående motiv i ens bog. Her er tre drenge ivrigt i gang mens Else Seiding forklarer, hvad opgaven går ud på.  

I Skibelundsalen var der en post, hvor man kunne få lidt at vide om Ludvig Finds maleri af sin læsende hustru, men hovedattraktionen var Henrik Mennés tegnmaskine, der her underholder en gruppe børn, der var kommet fra SFO’en i Skodborg.     


For enden af Gallerigangen var der fokus på Niels Hansen Jacobsens gode ven, Anna E. Munchs originaltegninger til bogen ”Kongebørn” – alle på nær én hører til i museets samling. I montren lå også den gamle kuvert, som de blev sendt i, da de skulle til trykkeren. Der ligger også en færdig bog med det oprindelige omslag med originaltegningen ved siden af. Ovenpå montren ligger en indbundet udgave af bogen, hvor nysgerrige kan bladre igennem og se, hvor forskelligt illustrationerne blev brugt.

Oppe i særudstillingen med værker af Axel Hou var der fokus på en smuk bog, som han lavede sammen med bogtrykker Christian Christensen. I samme ånd som Anna E. Munchs tilrettelæggelse af ”Kongebørn” har de to herrer lavet bogen med Blichers jyske digte i nært samspil mellem gotiske typer og enkle tegninger af hedens planter – trykt sort på hvidt med markante røde overskrifter.
I en anden montre var der fokus på Axel Hous arbejde med klistermarmor, hvor han bl.a. har lavet en flot indbinding af en stor saga-bog med kranier forsynet med gyldne tornekroner!


    Oppe på atelierloftet bød der mod højre sig mulighed for at arbejde videre med finpudsning af ens bog, der kunne forsynes med omslag, fin hæftning og andre flotte detaljer. Undervejs blev der leget med garn, der blev til kvaster og pom-pom’er. Museets formidler, Sophus Ejler Jepsen, havde også lagt tilrette med otte billeder, som man kunne gnubbe og farvesætte til endnu en bog, som man kunne få med hjem.  

Hyggeligt er det, at der i kraft af de tilbagevendende værksteds-aktiviteter, nu også er tradition for, at familier tager deres madpakker med, og slår sig ned til frokostpause i deres ganske lange besøg på museet. I år var der som noget helt nyt også mulighed for at købe kaffe/te/saft og kage, og det tilbud blev der taget godt imod! Til de gode hjælpere var der sørget for frokost i den modsatte ende af huset. På skift gik de til pause hos Anna Henriksen, der havde anrettet en lille frokostbuffet i et hjørne af Hansen Jacobsens køkken.      


I den venstre side af atelierloftet havde gode hjælpere gjort klart, så alle kunne stille deres nysgerrighed overfor et arbejdsområde, som de færreste har haft mulighed for rigtig at eksperimentere med: Bakkemarmor. Det var Gunna og Gunnar Kjeldstrøm, der havde startet eksperimentet, og holdet af gode hjælpere blev snart bidt af mulighederne. Bakkemarmor blev en kæmpe oplevelse for alle! En serie you-tube film illustrerede teknikken, og folk lod sig inspirere til de vildeste mønstre – helt i tråd med Jens Lunds psykedeliske verden, der opleves i hans hovedværk, ”Herrens Herlighed” fra 1899-1900, der hænger i Malerisalen på museet.
Ganske enkelt handler det om at stå klar med bakkerne med klistervand i den rette opløsning. Når de har stået og trukket i 12 timer kan man påføre de farver, man måtte ønske og dernæst præge farvespillet og mønstrene med en pind eller rive. Ovenpå farvelaget lægges papiret forsigtigt, hvorefter det trækker ca. 5 minutter. Så tages det op på en plexiplade, der tages ud til håndvasken.
Forsigtigt skylles klisterlaget af, hvorefter arket hænges til afdrypning, og dernæst kunne hårtørrerne hjælpe med at gøre papirerne klar til hjemtagning – spidsbelastning med tre hårtørrer i gang samtidig med strygejern sprang dog sikringerne et par gange!


    Mulighederne er uendelige, og hver gik hjem med sine helt egne unikke frembringelser. Afslutningsvis var der den daglige oprydning og om fredagen skulle det hele stilles væk. Da er det godt at have gode hjælpere som Elin og Henning Ranum, der klarede en god del af oprydningen inden de tog hjem.
 

Teresa Nielsen, museumsleder