-
Forord
-
Samarbejde
med Henning Wolfhagen
-
Henning
Wolfhagens sølv- og tinsmedje
-
Arne Bang
og A. Michelsens sølvsmedje
-
Samspil med
Evald Nielsen
-
Krigens
vareknaphed – lågkrukker med sølvlåg
-
Emalje
Forord
I indsamling af viden om billedhuggeren Arne Bang og en
gennemskrivning af hans biografi viser det sig – som dette
hjemmesideafsnits mangfoldighed også afspejler – at han var
en meget alsidig kunstner. Bang var først og fremmest
uddannet billedhugger, men brugte sin sans for form i
arbejdet med mange forskellige materialer. Uhøjtideligt var
han lige optaget af at lave store skulpturer som
stentøjsproduktionen, grafiske opgaver, glas, tin og sølv.
Arne Bang var en ægte Utzon Frank-elev. Han var blevet skolet
med en sans for form og materialer i både skulpturens og
kunsthåndværkets verden. Som mesteren selv var han nysgerrig
og klar til at bruge sine evner i mange forskellige
materialer. Det var også tidens løsen.
I egenskab af medhjælp hos sin to år ældre bror var Bang i
1925 med på arbejdsholdet, der gjorde arkitekten Kay Fiskers
danske pavillon klar til Verdensudstillingen i Paris. Med
den nye tids markante fokus på grænselandet mellem
skulpturel form og moderne brugskunst var Bang på det helt
rette sted for at suge til sig af viden om den nye tids
ønsker om smukt formgivne varer. Udstillingen rummede
udsøgt, ofte ubetalelige unika, men essensen i disse sikre
former skulle der arbejdes videre med, så de kunne bringes
ud og være tilgængelige for flest mulig hjemme i Danmark –
de sikre, blidt svungne former rummede essensen af det, der
blev ”Scandinavian modern”.
Selv kunne Bang ikke udstå begrebet ”design”, som i dag
bruges anerkendende og bredt favnende. Han sagde med et
fnys, at tingene ikke var designet, men tegnet. En
diskussion om ordet design fører hurtigt til ordkløveri – og
mon ikke dessiner, det franske ord for at tegne, også ligger
bag design? Bang har vel været modstander af sanseløs
masseproduktion, men reelt har han tegnet oplæg til mange
fine og gode hverdags- og luksusvarer. Han var ikke selv
uddannet keramiker, men med sans for materialets muligheder
og i samspil med dygtige medarbejder udgik fra hans værksted
en produktion af ribbet stentøj, som mange i dag uden videre
ville kalde gode design-varer al den stund de er tegnet af
en dygtig formgiver, og i et andet led udført af dygtige
håndværkere.
Samarbejde med Henning Wolfhagen
I samlingen på Designmuseum Danmark er der en lille, stram
konisk tinvase. Af registreringen fremgår, at den er et
samarbejde mellem Arne Bang og Henning Wolfhagen. Søgninger
på den sidstnævnte førte ingen vegne på nær en lille omtale
i en publikation fra 1929. Metalsamlere og kendere gav
fortabt, men takket være en slægtsoversigt, som sølvsmeden
Boy Johansen gjorde opmærksom på, og lidt detektivarbejde
blev der snart etableret kontakt til efterkommere, og en fin
samling værker er gradvist dukket op.
Blandt de indlånte tin stykker er der tre, der etablerer et
link mellem Arne Bangs samarbejde med Wolfhagen, hans
sølv-engagement hos A. Michelsen og hans stentøjsproduktion.
Den lille koniske vase er smykket med messingdekorationer.
Særlig stærkt tegner sig en fisk, der i en meget beslægtet
form, om end i højere relief, går igen på en af de tidlige
vaser i Bangs stentøjsproduktion, kuglevase nr. 18 med en
guldfisk på siden. Besøg hos Henning Wolfhagens efterkommere
har ført til mødet med en samling på fire små
kuvertaskebægre og fire likørglasbakker, der parvis har de
samme fire fiskemotiver. Et af dem er en dekorativ guldfisk,
der minder påfaldende meget om den på siden af tinvasen og
den på stentøjsvasen. Da de to sidstnævnte med sikkerhed er
udført af Arne Bang, er det ligetil at fastslå, at de fire
fiskemotiver sammen med den koniske vase må være de sikre
beviser på samarbejdet mellem Bang og Wolfhagen.
På et gammelt foto hos Wolfhagens efterkommere viser det sig,
at guldfisken også blev fremstillet som pålagt, udskåret
figur på låget af en af tidens yndede æsker til
cigaretter/cigarer.
Henning Wolfhagens sølv- og tinsmedje
Der var mange andre end Arne Bang, der sugede til sig på
Verdensudstillingen 1925 i Paris. En af dem var Henning
Wolfhagen (18.02.1900 - 05.09.1971).
Hos efterkommere er bevaret afskrift af et brev fra maj
1928, hvor han argumenterer for virksomhedens kvaliteter, i
det der ligner et forsøg på at skaffe nødvendig kapital. Med
ham selv som kilde rummer brevet en række vigtige
biografiske oplysninger, som ikke kan skaffes på anden vis.
Brevet følger derfor her i fuld afskrift. ¤ angiver nyt
afsnit:
”Efter i en Aarrække at have studeret Medicin gik jeg i
Februar 1923 i Lære som Ciselør hos Frk. Thyra Vieth. Her
var jeg til April 1925 og tog samtidig Undervisning i
Tegning og Drivning paa Teknisk Skole og modellerede hos
Billedhuggerinden Frk. Elna Borch. Fra Efteraaret 1925 til
Foraaret 1927 har jeg gaaet paa Kunstindustrimusæets
Haandværkerskoles Aftenhold og endvidere i Efteraaret 1927
og Foraaret 1928 gaaet i Trykkerklassen paa Teknisk Skole. ¤
I Januar 1927 blev jeg Medlem af Foreningen for
Kunsthaandværk. ¤ Medens jeg samtidig passede min
Uddannelse, begyndte jeg i Foraaret 1924 paa mit Atelier,
Kongensvej 22 at eksperimentere med Tin. ¤ Jeg blev hurtigt
klar over, at der kun i det glatte, matte Tin kunde skabes
en Tinindustri, der var uangribelig fra et kunstnerisk
Synspunkt. ¤ Allerede Julen 1924 kom jeg frem med mine nye
Ting, der straks vandt Kenderes Bifald. ¤ I April 1925
forlod jeg Thyra Vieth’s Ciselørskole for helt at hellige
mig det ”nye Tin”. ¤ Et Studieophold (Maj-Juni 1925) i Paris
(Exposition International des Arts Décoratifs et Industriels
Moderne) viste mig, at min Retningslinie var rigtig.
¤
I Efteraaret 1925 knyttede jeg Kunstmaleren og Keramikeren
Ebbe Sadolin til mig som Tegner, og i samarbejdet med ham
mener jeg at kunde præstere noget fremragende. ¤ Ebbe
Sadolin fik Grand Prix for sine Arbejder i Batik. ¤ Den
Teknik, der anvendtes ved mine første Arbejder, er stadig
blevet forbedret. Ved Tinarbejder maa der lægges stor Vægt
paa Overfladebehandlingen. En omstændelig kemisk og mekanisk
Behandling giver Overfladen en behagelig mat, men dog
fuldstændig metalagtig, hvidgraa Farve, der paaskønnes meget
af Kendere. ¤ Tin er et blødt Metal. Baade paa rund af sin
blødhed og sit Udseende kræver Tinnet, at der arbejdes i
svært Materiale, der derfor udelukkende anvendes hos mig.
Galanterivarer i bliktyndt Metal fremstiller jeg slet ikke.
¤ Hvis Genstandene skal dekoreres, anvendes en ny Teknik,
der passer udmærket til Tinnets Natur. Med Skorodepunsler og
forskellige Stempler ciseleres Figurer, der i rytmisk
Komposition dækker Fladerne. Ofte understreges Virkningen
ved en mere elle mindre kraftig Mattering af Overfladen. ¤
Noget ganske nyt, jeg i den allersidste Tid har forsøgt, er
at lade Tinnet virke sammen med andre Metaller (Kobber,
Messing) baade i Opbygningen af selve formerne (Bægres For-
eller Mellemstykker af Messing, Resten af Tin f. Eks.) og i
Dekorationen (Paalodning af Kobber- eller Messingfigurer
dels paa glat, dels paa matteret Grund).
¤ En
Samling Arbejder med denne Teknik var for første Gang
udstillet i Grassi-Museet i Leipzig (Ausstellung Europäische
Kunstgewerbe), Marts-September 1927. ¤ Senere har lignende
Arbejder været udstillet paa Vandreudstillingen i U.S.A.,
Kunstinudstrimusæet i København, A/B Nordiske Kompagniet,
Stockholm og i Kunstforeningen i Aarhus. ¤ Jævnsides med
disse teknisk-kunstneriske Forsøg, der senere er udvidet,
idet der er etableret Samarbejde med Billedhugger Olaf
Stæhr-Nielsen i Efteraaret 1927, anstilles Undersøgelser
over Arbejdernes Salgbarhed. ¤ Det viste sig, at Arbejdernes
Kvalitet overalt blev anerkendt; der kunde dog kun skaffes
Afsætning i U.S.A. medens Priserne var for høje for det
europæiske Marked. ¤ Opgaven var da at undersøge hvorvidt en
maskinmæssig produktion kunde bringe
Fremstillingsomkostningerne ned uden at Kvaliteten
forringes. I Februar-April 1928 anskaffedes de nødvendige
Maskiner, og paa Grundlag af de allerede høstede Erfaringer
tør man slutte, at Virksomheden, hvis der indskydes
tilstrækkelig Kapital til at klare de første, Vanskelige Aar,
kan drives, saa de betaler sig. ¤ Det er allerede lykkedes
mig at skabe et vist Navn, og mine Arbejder er blevet godt
omtalt flere Gange. Der henvises f.Eks. til Skønvirke Hefte
5 1926, Samleren Hefter 6 1927, den af Udenrigsministeriet
udgivne Aarbog ”Denmark” 1927 i den paa Side 157 paabegyndte
Artikel og i ”The Studio Yearbook 1927” finde en hel Side
med Gengivelser af nogle af mine Arbejder. ¤ Det kan
meddeles, at ”Nyt Tidsskrift for Kunstindustri” i løbet af
Sommeren vil bringe en 6-Siders gennemillustreret Artikel om
min Virksomhed – noget, der var utænkeligt, hvis ikke
Redaktøren, Kunsthistorikeren Sig. Schultz, der vel er vor
fineste Kender af moderne Kunstindustrielle Frembringelser,
var af den Mening, at jeg virkelig har gjort et betydeligt
Arbejde for at højne den danske Kunstindustri. ¤ Jeg har
haft den glæde ogsaa at modtage Anerkendelse i Form af
Legater og Tilskud, idet jeg den 30. November 1926 fik
tildelt Kr. 500.- af Journalistforbundets Rundskuedags
Studielegater og den 13. Februar 1928 fik jeg Kr. 2.500.- af
Alex. Foss’ og C.F. jarls Industrifond. Min Ansøgning hertil
var anbefalet af den samlede Bestyrelse for Foreningen
for Kunsthaandværk. ¤ Da det ifølge foreliggende tør
antages, at Firmaet har Chancer for at hævde sig i Fremtiden
baade kunstnerisk og økonomisk, drejer det sig altsaa nu om
at skaffe den fornødne Kapital paa Vilkaar, der ikke senere
vil vise sig at være lammende for Virksomheden.”
Her nævner Wolfhagen endnu ikke Arne Bang. Er det tænkeligt,
at Bang måske erstattede Stæhr-Nielsen som Wolfhagens
billedhugger-sparringspartner? I det materiale, der er
dukket op til udstillingen omtales intetsteds Stæhr-Nielsen.
Til gengæld har der hos Bangs efterkommere vist sig en
tegning til det tinbæger, der tilhører Kunstindustrimuseet.
Øverst står der: Wolfhagen Tin! På samme type papir er der
to studier af en svævende kvindefigur. Var hun som
søstjernerne og fisken på det koniske tinbæger tænkt til
udførsel som messingdekorationer på en grundform af tin?
På biblioteket på Designmuseum Danmark er bevaret en
engelsksproget præsentationshæfte fra DIA (Danish Industrial
Art), dateret 11.-12. juni 1929 (II 19673:5).
Her står:
”Henning Wolfhagen’s pewter workshop was established in 1925
and has made a name for itself in Danish applied art in the
few years that have elapsed since then. This result is due
to the way in which the firm has enlisted the collaboration
of some of the ablest younger artists of Denmark. The firm
produces both uniques and ornamental objects at moderate
prices, but the latter, too, bear the stamp of a fastidious
taste. A very striking effect is often produced by the
additional use of copper and brass ornaments as seen in the
illustration.”
I annoncen
angives værkstedets adresse i København: Peder Skramsgade
nr. 6. Illustrationen er en cylindrisk tedåse(?). i relief
er påsat en knælende kvinde med parasol – hun minder lidt om
de kvindelige ryttere med sol/måne på Bangs relief til
Holmegaardsskolen i Fensmark, men der står intet om, hvem
der har leveret forlæg.
Hos efterkommere er bevaret to kataloger over Wolfhagens
produktion. De har begge omsalg af sort kartonbind med
etiket. Indeni ligger i løsblade indtryk af produktionen –
det ene katalog synes komplet, mens det andet klart mangler
en del billedtavler. Der er et titelblad, hvor det atter
fremgår, at virksomheden blev grundlagt i 1925, og at
produktionen blev varetaget af Wolfhagen sammen med Ebbe
Sadolin. Ambitionerne var store – katalogteksterne er på
engelsk, om end ikke af optimal kvalitet. I forordet er det
tankevækkende at læse, i hvilken kontekst Wolfhagen så sit
eget virke: ”In the Danish museums may be found a great deal
of articles for use in pewter.
In the olden time these articles in pewter were used very
much, but times changes and for a long period pewter was
very little estimated. But now for the last few years it has
become almost a fashion to own articles in pewter. This
renaissance of the pewter may in Denmark be traced back to
the world- Exhibition In Paris 1900, where some different
cups and dishes in pewter by the Frenchman Jules Brateau
attracted the attention. Mogens Ballin then began to use
this ignoble metal, and were soon followed by several
others, but he did not create a special pewter-style.
In
this Just Andersen has been more successful.
I 2010 afholdt Vejen Kunstmuseum den første retrospektive
udstilling om Mogens Ballins tinværksted. I essensen af
produktionen er der bestemt tale om et helt nyt bud på både
”maseproduktion”, hvor eldrevne maskiner blev inddraget og
samtidig tegner der sig en stærk forenkling i formerne – om
end der af hensyn til køberne også blev hold fast på de mere
overlæssede former. Netop Just Andersen voksede ud af
skolingen hos Mogens Ballins Efterfølger, så nu kan
Woldhagen netop ses som en klar forlængelse af Ballins
bestræbelser på at højne tinnets anseelse. Sammenhængen slås
fast ved at en af Wolfhagens efterkommere endnu ejer et af
Ballins askebæger, hvor der er lavet gennembrudt låg til en
masseproduceret drejet skålform. Samme greb har Wolfhagen
benyttet i et messing askebæger, hvor låget er smykket med
et stiliseret girafagtigt dyr og et palmelignende træ.
Konkret nævnes Bang i et brev, der er stemplet 1.8.1928.
Henning Wolfhagen har skrevet til sin hustru: ”Jeg har ogsaa
travlt med at planlægge Arbejdet for den Tid, jeg er væk. Vi
sætter nogle meget spændende Bonbonnierer i Arbejde. Bang
skal lave stempler til Ebbes Hovder, og saa skal han
ciselerer Askebægre o.s.v. og presse Glasbakker, saa der er
noget for Trykkeren at tage fat paa, naar jeg faar ham. I
morgen Aften maa jeg tvinge Ebbe til at lave ny Tegninger
til Trykning.” Det vil sige, at Bang var i samspil med
Wolfhagen samtidig med Ebbe Sadolin. De omtalte hoveder er
formodentlig dem, der optræder på nogle små drinksbakker,
der er indlånt til udstillingen. Af brevet lyder det til, at
Bang var involveret i den konkrete håndværksmæssige
produktion samtidig med at tegningerne beviser, at han også
leverede forlæg.
Som en kuriositet og en del af et tidsbillede fremgår det af
et andet brev, at Bang og Wolfhagen gik til spiritistiske
seancer hos hos Sørensens(?). Wolfhagen fortæller sin
hustru: ”Det var en meget interessant Seance men
meget alvorlig. Bang fik en Del Inkarnationer af betydelig
Interesse, men i Reglen har hans Vantro sat ham tilbage. Han
har været Farisæren Simon i hvis Hjem Jesus blev salvet af
Maria Magdalene.”
I 1937
sluttede metalværksteds-eventyret. Som det så ofte sker for
iværksættere, havde Wolfhagen trods mange gode ideer og
initiativer ikke den nødvendige sans for økonomi. I stedet
læste han teologi og blev præst med virke ved bl.a.
domkirken i København. Han og hustruen drev i Rørvig en
forretning med garn, broderiartikler og lignende. Der er
bevaret en del tæpper, som han selv lavede forlæg til og
fremstillede.
Arne Bang og A. Michelsens sølvsmedje
I Arkiv for Dansk Design på Designmuseum Danmark er bevaret
et halvt hundrede tegninger, der stammer fra arkivet hos A.
Michelsens Sølvsmedje. De viser helt andre sider af Arne
Bangs virke, end de fleste er bekendt med. Dateringerne er
med til at kaste lys over, hvor alsidigt han engagerede sig
i årene 1929-1934. Hos hans efterkommer er der desuden
supplerende tegningsmateriale.
De tidligste bevarede dateringer er 1928. Det drejer sig om
tegninger til emaljedekorationer til pudderdåser. Motivet er
med variationer en stiliseret julegren med både årstallet
1928 og 1929.
1929 står der på Bangs tegning til den dåbsske, som blev sat
i produktion med ikonerne for tro, håb og kærlighed –
korset, ankeret og hjertet. Til udstillingen er indlånt både
en ske og en gaffel med motivet. De tre elementer forenede
Bang mange år senere både til en grafisk vignet til Fensmark
kirkes blad og til et smedet spir, der i 1976 blev sat på
kirken østgavl.
Fra samme år er en samling tegninger til emaljerondeller med
forskellige hundetyper som pekingeser (meget samme form som
den pekingeser Bang satte i produktion på Holmegaard, og som
kendes med det tidlige HG mærke – måske endog samme form som
den stentøjspekingeser, som Bang i 1928 viste på
forårsudstillingen), whippet og foxterrier samt en stribe
med andre dyr som fisk, ræv, guldsmed, hjort, snegl, egern,
hare og sneppe. De minder meget om nogle enkle dyretegninger,
som Bang fik fremstillet metalforme af. Det lave stregrelief
blev presset ned i drejede stentøjs smørbikse. Et par af
metalformene vises på udstillingen og to stentøjsudgaver med
en liggende hjort.
1929 står der også på Bangs tegning til en bonbonniere med
beviklet spiral om fodindsnævring og under lågknop. Den er
tænkt smykket med en let rankedekoration på låg og korpus.
En anden af årets tegninger bærer stedangivelsen Holmegaard
og forestiller en papirkniv med en Ibskal for enden.
1930 og mere præcist den 19. februar og Holmegaard står der
på en tegning til guldbroche. Den forestiller en guldsmed på
et kviststykke. Samme dato står der også på en tegning til
en pudderdåse med en guldsmed som lågknop. Den følgende dag
dateres en tegning af en papirkniv, der ligeledes angives at
være udført på Holmegaard. Der er altså ingen tvivl om at
han først på året 1930 med sikkerhed var på den egn, som han
forblev knyttet til resten af sit liv.
Hos A. Michelsen var juleskeen for 1930 sat i produktion
efter tegning af Arne Bang. Skeen fik den karakteristiske
emaljedekoration. Motivet er et af Københavns
karakteristiske irgrønne tårn, det på Hovedvagten på Holmen,
flankeret af udspilede hvide sejl, der krones af blafrende
splitflagsdannebrog – samlet et billede på hovedstaden som
havneby.
Fra 1931 er bevaret en tegning til et cigaretetui, en
sølvopsats, der er betegnet ”Skaal No 98” og dertil en
”Skaal, Konfektskaal”. Slutteligt ligger også en tegning til
en bryllupsske.
Det følgende år dateres ”Riflet Frugtskaal 103a”. Et
eksemplar af det endelige værk, dateret 1935, har det været
muligt at låne fra sølvsmed og samler Boy Johansen i Århus.
Skålen er gengivet på side 125 i 2009-bogen ”Hofjuveler A.
Michelsen”. Den er en bred tragtform med en bølget kant – en
grundform, der minder om bølgede skåle, der også findes i
Arne Bangs stentøjsproduktion.
Fra 1933 er bevaret en tegning til en ske, der for oven
krones med en stjerne, og nede lige over laffet bærer de
sammenslyngede tal for 1934 – altså et udkast til en årsske.
I sin enkelthed minder den mere om den dåbsske, han i 1929
tegnede med symbolerne for tro, håb og kærlighed end den
minder om 1930-årsskeen, som Bang stod for.
Der er i Arkiv for Dansk Design bevaret en hel stribe
tegninger fra 1934. Der er en sukkerskål med to store ”ørehanke”,
”Brød eller Frugtbakke” samt ”Saucekande” – alle tre uden
nummer, ”Gemysefad No. 42”, ”Hankekaserolle No. 61”,
”Varmtvandskande No. 102”, ”Flødekande No. 130A”,
”Sukkerskaal No. 130B”, ”Thepotte No. 130”, ”Kaffekande No.
130”. Tallene viser, at de sidste fire har været tænkt som
et sæt – evt. suppleret med varmtvandskanden. Tegningerne
viser desuden, at man til en homogen borddækning kunne
tilføje sovsekande, lågfad m.m., der alt sammen var
formgivet i samme ånd som strømlinede, blødt rundede
sølvformer med bambusbeviklede hanke. Fra Århus-sølvsmeden
Boy Johansen har det været muligt at låne et eksemplar af
tre af disse værker: ”Hankekaserolle No. 61”, ”Kaffekande
No. 130” samt ”Brød eller Frugtbakke”. Alle tre afspejler i
deres elegant sluttede skulpturelle form, at det er en
kyndig billedhugger, der står bag.
Fra samme år er bevaret tegningen ”Armstage, 2 Lys”, der
måske var tænkt til produktion i et slags samspil med
stearinlysproducenten Asp Holmblad – eller skulle de blot
konsulteres om noget praktisk i forhold til stearinlysenes
mål? I alt fald har Bang eller en anden på tegningen noteret
”Asp Holmbl. No. 54” samt tallene 22 og 18 – måske
diametermål på forskellige lys i produktionen?
Slutteligt er der et sæt tegninger til toiletgarniture med
kam, børste, håndspejl og klædebørste. Modsat de ovenfor
omtalte rundede korpusarbejder er disse dele karakteriseret
ved en for tiden typisk enkel, kantet, stram form med afsæt
i det rektangulære med nænsomt rundede hjørner. Som Arne
Bang i samspillet med Henning Wolfhagen arbejdede med
kontrasten mellem grundformen af tin og de sparsomt og
asymmetrisk påsatte messing ornamenter, opererer Bang i
udkast til toiletgarnituret med en kontrast mellem
grundformen i sølv og dertil en helt enkel cirkeldekoration
i lavt relief i det, der formodentlig er sølv og guld (samt
måske emalje, som nogle af cirklernes optegnede konturkanter
kunne antyde?). Beslægtede materialekontraster ses i samme
periode i A. Michelsen varer tegnet af de jævnaldrende
arkitekter Tove og Edvard Kindt-Larsen. Cirkelmotivet går
igen i Arne Bangs stentøjsproduktion – mest karakteristisk
på en serie kuglevaser i mange forskellige størrelser.
Asymmetrisk og i vekslende konstellationer med alt fra én
enkelt til en hel blomsterform af cirkler er de små
lerkugler påsat og trykt til skiver på stentøjsfladen.
Samspil med Evald Nielsen
I Chr. Rimestads 2010-bog ”EN – solist i sølv” omtales Arne
Bang på side 148 i en liste over de kunstnere, som
sølvsmeden havde forskellige samarbejder med. Der står, at
de arbejde sammen om mindst et smykke. Det bekræfter
forfatteren. Det drejer sig om en gennembrudt broche. Motiv
er krebsens stjenetegn. Brochen er gengivet i et album, som
fra efterkommere er overdraget til biblioteket på
Designmuseum Danmark.
Chr. Rimestad oplyser, at samarbejdet formodentlig især har
været med Evald Nielsens søn Bjarne Weimar. Det bekræftes
ved indlån af flere Arne Bang stentøjsskåle med sølvlåg med
dennes mærke og karakteristiske lågknopper. På netauktioner
har der også været solgt stentøjskrukker med sølvlåg
stemplet Evald Nielsen. Ved årsskiftet 2010-11 blev der også
på auktion udbudt et par små bronzelysestager, der var
formet som elefanter og mærket Evald Nielsen.
Der er endnu ikke lokaliseret korrespondance mellem Bang og
sølvsmedene, så det er svært præcist at forestille sig,
hvordan det gik for sig. Chr. Rimestad har gjort en
tankevækkende konstatering. Det ser ikke ud til at have
været en envejsleverence fra fx Bang til Aage Weimar. Der er
bevaret et foto af en af Weimars sølvlågkrukker, hvis riflet
form i høj grad minder om grundelementer i Arne Bangs
stentøjsproduktion.
Krigens vareknaphed – lågkrukker med sølvlåg
Jævnligt dukker de op – stentøjsskåle med dekorative sølvlåg.
Forklaringen er, at metalknapheden under Anden Verdenskrig
førte til en kreativ brug af de forhåndenværende råvarer.
Takket være naboskabet til mosen ved Fensmark og dens
tørvelager kunne både Holmegaards Glasværk og Arne Bangs
stentøjsproduktion følge med efterspørgslen under krigen.
Kreative folk fandt derfor på at kombinere stentøjets
gedigne kvalitet med metallåg – både ganske enkle kobberlåg,
der blev produceret hos smeden på Holmegaard, men også
individuelle sølvlåg fra landets forskellige mestre. I
1940’erne kom meget Arne Bang stentøj ud som fødselsdags- og
jubilæumsgaver. Sølvsmed Boy Johansen, Århus, fortæller, at
fx Hingelberg efter krigen lå inde med ganske store lagre af
stentøj både fra landets store fabrikker, men også fra Bangs
værksted i Fensmark. Det hele blev uden videre kørt på
lossepladsen, da tiderne var skiftet og der var nok metal
til hele korpusarbejder.
Emalje
Hos Arne
Bangs efterkommere er bevaret et par små emaljebrocher og
nogle af hans forlæg til denne type opgaver. Den ene broche
blev lavet til Børnehjælpsdagen. Motivet er en siddende
grønlandsk pige. Forlægget, en lille tegning i farveblyant,
er dateret 1953. På den anden broche/nål er der en liggende
hjort på et leje af saftigt grønt græs. I det bevarede
skitsemateriale er der også et studie af en sommerfugl og
nogle enkle bladformer. De stiliserede motiver, der som
træsnitsgrafik er angivet med cloisonnéens klare kontur
minder meget om nogle af de smykker, som bl.a. Volmer Bahner
(1912-1995) satte i
produktionen. Som Arne Bang var også han elev af
Utzon-Frank. Bangs efterkommere mindes dog ikke at have hørt
tale om ham, og kan ikke bekræfte et evt. samarbejde. |
|
Klik
her for at se
Arne Bangs
tegninger til A. Michelsens sølvsmedje
|
Et
af dem er en dekorativ guldfisk, der minder
påfaldende meget om den på siden af tinvasen og den
på stentøjsvasen. Da de to sidstnævnte med sikkerhed
er udført af Arne Bang, er det ligetil at fastslå,
at de fire fiskemotiver sammen med den koniske vase
må være de sikre beviser på samarbejdet mellem Bang
og Wolfhagen. Tankevækkende er det, at den
slørhalede gulodfisk også optræder blandt de forlæg
Bang leverede til emaljedekorationer til A.
Michelsens sølvsmedje. Motivet kan ses i
billedserien, som man ovenfor kan klikke sig ind på. |
|