CAMILLA BERNER
art & nature

Årets julekalenderudstilling 2017
Traditionen tro byder Vejen Kunstmuseum fra den 1. december på en udstilling, hvis 24 montrer som en julekalender åbnes dag for dag frem mod juleaften. I 2017 er det kunstneren Camilla Berner (født 1972), der har sagt ja til at fylde montrerne og præsentere et bredt udsnit af sit livsværk.

CAMILLA BERNER
Med naturen som omdrejningspunkt i sit livsværk er der en god sammenhæng mellem Camilla Berners uddannelsesforløb og hendes virke, som det har udviklet sig fra midten af 1990’erne til i dag.

Hun startede med i årene 1995-1998 at tage en BA på Chelsea College of Art and Design, London. Undervejs var hun i 1997 i en tre måneders udveksling i Sydfrankrig. I Danmark supplerede hun med et år som gæstestuderende på Kunstakademiets Arkitektskole i 2001 og et efterfølgende halvår på Landbohøjskolens afdeling for landskabsarkitekter.

NATUREN SOM ARBEJDSMATERIALE
Mennesket og naturen har i uendelige tider været en del af kunstens verden, men hvilken natur? Den vilde, sublime natur og den pæne, velfriserede har over tid været gengivet i skiftende stilarter, frem til den fysiske natur fra 1960’erne trængte ind i udstillingssalene og siden er brugt på uendelig mange måder.

Præget af sin brede uddannelsesbaggrunds indsigt i både kunstens og planternes verden vinkler Camilla Berner sine projekter med en underfundig tilgang, hvor hun kortlægger, afdækker… og blotlægger paradokser i vores syn på naturen. Den tager de fleste af os for givet. Men Camilla Berners projekter er med til at sætte fokus på, at vi mennesker fra 1800-tallet har sat større og større aftryk på naturen i denne tidsalder, som forskere nu er begyndt at kalde antroposæn – menneskets tidsalder.

Gennem Camilla Berners værker får vi indsigt i og bliver klogere på uventede emner. Samtidig afleder hendes projekter en sky af spørgsmål, som vi kommer til at still til den verden, som vi tror vi kender.

Et karakteristisk, ikonisk værk er hendes MÆLKEBØTTERUTE fra 2003. Stort set alle kender Margueriteruterne – vejvisere til de skønne steder rundt om i Kongeriget. Men hvad gør Mælkebøtteruten?! Ordet alene vækker et hav af modsatrettede konnotationer: ukrudt, smukt gult tæppe, irritationsmoment, utæmmelighed, florlette kroner… Det dækkede i 2003 over et kunstprojekt i Søndermarken på Frederiksberg, hvor Camilla Berner satte skilte ved de ”selvsåede” stier. Som mælkebøtten kontrasterer de ”pæne” planter og parkens perfekte system konfronteres af de gradvist etablerede genvejsstier, vækker projektet spørgsmål om, hvilken natur vi vil og skal have, og hvad der hører til hvor.

I 2012 skabte Camilla Berner i samspil med beboere og forbipasserende i det almene boligbyggeri Tingbjerg værket SPECIES PLANTARUM. Det dokumenterede rigdommen af træ- og plantearter i en bebyggelse, hvor naturen næppe er det første man tænker på. Her blev der også indirekte stillet spørgsmål til vores opfattelse af hvor og hvad, der er natur.

Da Camilla Berner i 2014 indgik i projektet SECRET GARDENS III i den veltrimmede barokhave ved Gl. Holtegaard, var hendes fokus forventeligt et helt andet sted end den formelle have. I COMPOSTING UNITS belyste hun i gennemsigtige plexiglas-beholdere, hvad der sker i et forsøg på at nedbryde den natur, der er uønsket i det menneskeskabte haveanlæg. Atter sættes beskueren indirekte på overvejelser om, hvad der vokser hvor og hvorfor.




På et af Kongerigets mest centrale pladser bragte Camilla Berner med projektet OVERSETE NYHEDER i 2014 en ellers usynlig verden frem i lyset gennem udstillede billeder og tekst på Kongens Nytorv og på Den Frie samt ud i æteren i en udsendelse i Danmarks Radios program NATURSYN, http://www.dr.dk/radio/ ondemand/p1/natursyn-64#!/. Ad kringlede veje havde hun fået adgang til Krinsen på Kongens Nytorv i København – det formelle haveanlæg omkring rytterstatuen af Christian V. Stedet ville i princippet være utilgængeligt fra 2012 til 2018 i forbindelse med Metrobyggeriet. Kunstneren havde spurgt sig selv, hvad der mon skete bag det høje plankeværk – og havde fået en anelse ved at kigge ind fra et vindue højt oppe på Kunstakademiet, der ligger med adresse på Kgs. Nytorv 1. Projektet dokumenterede, hvordan naturen havde taget over. Fugle og andre dyr havde bragt alle mulige vækster ind på banen. Glad spirede et lille figentræ og andre planter, der på ingen måde ”hørte til” på stedet og ville have været luget bort, om anlægget havde været åbent og tilgængeligt. Siden er pasningen sat ind og publikum kan i dag få et kig ind over arbejdsfeltet fra et plateau i arealet tættest på Nyhavn.

JULEKALENDERUDSTILLINGERNE
Siden 1995 har Vejen Kunstmuseum hvert år inviteret en kunstner, eller en gruppe kunstnere, ind for i museets særudstillingssale at opbygge den traditionsrige JULEKALENDERUDSTILLING. Som tilbagevendende element indgår de 24 montrer – byens suverænt største julekalender – i et modulsystem, der år for år bruges og bygges op på nye måder. Sammen med 700-1000 tilmeldte lokale børn og unge åbner museets formidler gradvist de 24 montrer dag for dag op mod jul. Fra 2. juledag er hele udstillingen tilgængelig med sit væld af fortællinger.