Nogle kommentarer til »Dialoger«
Af Finn Slumstrup
Idéen om at sætte Jeppe
Aakjærs lyrik op i med- og modspil til
Hansen-Jacobsens skulpturer opstod en dag i sommeren
1981, hvor jeg sad og talte med fotografen Ole
Thomsen i Askov. Vi diskuterede nogle af Oles
nærbilleder af Hansen-Jacobsens hovedværk
Militarismen, og jeg nævnte, at Jeppe havde
skrevet et digt med samme titel; Videre gik det over
den kendsgerning, at billedhuggeren havde lavet en
buste af Jeppe, og frem til vi i vores begejstring
kunne se alle mulige paralleller mellem de to
kunstnere. Ole kunne fra barndommens familiefester
erindre, at man ofte sang Solen ler så godt og
mildt, og han var sikker på den var skrevet til
Hansen-Jacobsens bryllup. Det viste sig at være
aldeles rigtigt: digtet Majsol skrev Aakjær i
maj 1908 til kunstnerbrylluppet i Vejen.
Da jeg kort efter fandt Hansen-Jacobsen på side 29 i
Solvejg Bjerres smukke billedbog Den hvide rug,
den blide rug-. Jeppe Aakjær og Jenle, skrev jeg
til hende for at høre, om vi var på vildspor, eller
om de fællestræk, vi mente at kunne se, også havde
givet sig udslag i en reel kontakt mellem de to.
Opmuntret af Solvejg Bjerres omgående og bekræftende
svar tog vi fat på sagen.
Dialogerne skulle gerne tale for sig selv, men da
det ikke er givet læseren kender Hansen-Jacobsens
arbejde, fortjener denne spændende kunstner nok et
par linier.
10. september 1861 - på dato fem år før Jeppe Jensen
blev født i Aakjær - blev Niels Hansen-Jacobsen født
i Vejen. l opvæksten havde de betydeligt mere end
fødselsdagen fælles, om end den enes hu kom til at
stå til bogen, den andens til billedkunsten. Men i
begge tilfælde var det den gamle historie om
bondedrengen, der havde visioner.
l begyndelsen af 1880'erne begyndte Niels at slå sig
igennem i København, sparsomt understøttet fra det
skeptiske hjem i Vejen, og i oktober '84 kom han ind
på Kunstakademiet. Tre år og fire måneder senere
forlod han det med afgangsbevis som billedhugger, og
i foråret 1889 vakte han for første gang opsigt på
Charlottenborg med Den bundne Loke.
Debutarbejdet indbragte kunstneren den såkaldte
Årsmedalje. Hans næste arbejder bevirker at han
sælger til Statens Museum for Kunst og begynder at
få legater. Efteråret 1891 gifter han sig med
malerinden Anna Gabriele Rohde, og de drager af sted
på en rejse, der kommer til at strække sig over en
halv snes år. De opslår hovedkvarter i Paris, og
dernede går Hansen-Jacobsens tiltagende tekniske
færdigheder ind i en lykkelig syntese |
|
med hans oprindelige,
ægte fantasi, der bliver gjort fri af læregodset fra
akademiet. Resultatet bliver en række skulpturer
som i årene lige ind under århundredskiftet rummer
en sådan gennemslagskraft, at Asger Jorn siden kunne
konstatere, at »den eneste skandinaviske kunstner
fra denne periode, der direkte har haft en historisk
anerkendt indflydelse på det tyvende århundredes
kunstudvikling, er billedhuggeren Hansen-Jacobsen« -
citeret fra Silkeborg Museums 1965-bog om Johannes
Holbek.
Denne intense og frodige arbejdsperiode blev bragt
til en brat og tragisk afslutning, da Gabriele Rohde
døde af kræft i september 1902, kun 40 år gammel.
Det blev umuligt for Hansen-Jacobsen at fortsætte
arbejdet i Paris. Han rejste hjem til fødegården i
Vejen, var i perioder helt inaktiv som kunstner og
deltog i stedet i arbejdet på gården.
Han kom dog i gang igen, skiftede over fra
Charlottenborg til Den Frie, og arbejdede lige så
meget med keramik som med skulptur. Han blev knyttet
til Kaja Jørgensen, og de giftede sig i 1908. De
fleste af hans større arbejder var blevet
overflyttet fra Christiansborgs kældre til
fødegårdens lade, hvor de lå og forfaldt, men i 1913
byggede han et særpræget atelier med tilhørende
udstillingsbygning et par kilometer syd for Vejen i
Skibelund Krat.
Hjembyen satte stadig større pris på den lokale
kunstner, og kort efter man havde indviet hans
springvand med En Trold, der vejrer Kristenkød
som centrum i juli 1923, begyndte arbejdet med at
bygge ham et museum.
Kunstneren skænkede kunstværkerne til byen, som til
gengæld lagde sig i selen for at få museet op at
stå. I 1931 blev Hansen-Jacobsen æresborger i Vejen,
og han døde først i vinteren 1941, et par måneder
efter han var fyldt 80. Alderdommen var dog ikke som
man forestiller sig den for en anerkendt kunstner.
Kaja døde pludseligt i april 1928 af en meningsløs
blodforgiftning, og i perioder måtte Hansen-Jacobsen
hugge mangen en gravsten for at klare dagen og
vejen.
Man kan uden større besvær finde frem til et par
vigtige begivenheder i de to kunstneres liv, hvor
deres veje krydses. I 1907 lavede Hansen-Jacobsen en
buste af Aakjær. Den står nu foran det tidligere
bibliotek i Vejen (side om side med busten af
Johannes V.) og er således i miljøet omkring museet.
En kopi af busten er på Jenle.
I 1923 var Aakjær festtaler, da op mod 4000
mennesker om aftenen den 13. juli deltog i
afsløringen af Troldespringvandet med den
centrale figur, som senere på godt og ondt skulle
blive Vejens vartegn. |
|