Modersmålet
Af
Teresa Nielsen, museumsleder, Vejen Kunstmuseum
Mere
end 80 år efter Genforeningen kan det i dag være svært at forestille sig,
hvilket sug, der i Skibelund Krat gik gennem de omkring 2.000 fremmødte, da
billedhuggeren Niels Hansen Jacobsen (1861-1941) den 27. juli 1903 løftede
klædet, der dækkede hans seneste arbejde, det nationale monument,
Modersmålet. Det var en mægtig begivenhed, hvortil folk kom strømmende fra
nær og fjern. Malende berettedes om optakten; ”I Tiden mellem 4 og 5 var
Vejen mellem Vejen, Skodborghus og Skibelund som oversaaet af fuldt besatte
Vogne, cyklende og gaaende Mennesker[1].”
Men vejret var i en særlig slags feststemning, der kom lyn, torden og
styrtregn. Professor Harald Høffding, der skulle tale om A. D. Jørgensen og
forstanderen på den nærved liggende Askov Højskole, Ludvig Schrøder, der
skulle tale om Edvard Lembcke, fattede sig i korthed.
Fra
Højskolen oplevede man efter indvielsen, hvordan folk gik af sted for at se
mindet over de to store sønderjyske personligheder – Edvard Lembcke og A. D.
Jørgensen - men ”naar de kom fra Skibelund, fortalte de kun om ’Modersmaalet’,
om at de ikke kunde blive trætte af at se paa det, og om at de var bleven
underlig bevægede ved dette Syn[2].”
Skibelund Krat
I
kraft af tabet af Sønderjylland i 1864 var denne del af landet lige nord for
Kongeåen blevet den yderste bastion – en forpost. Med opbygningen af Askov
Højskole samledes man særlig stærkt om den danske sag, og med oprettelsen af
Skibelundforeningen fik man et mødested med udsigt direkte ned til fjendens
vagtposter.
Det
er i dag svært at forstå, hvordan opstillingen i 1898 af Niels Skovgaards
hovedværk, Magnusstenen, og senere Niels Hansen
Jacobsens Modermålet, kunne opfattes som politisk provokation. Hvordan kunne
disse to forholdsvis beskedne monumenter vække så megen opsigt? Ikke kun var
det deres overførte, stærkt politiske undertoner, der spillede en afgørende
rolle. Placeringen var simpelthen ikke til at tage fejl af. Skibelund Krat
var dengang en bar bakkekam, hvor begge knejsende kunstværker stod som torne
i øjnene på grænsevagterne på den anden side af Kongeåen.
I
hvor høj grad kunstværkerne blev en del af et politisk spil viser en episode
omkring Magnusstenen. Den i Rusland bosatte danske digter, Thor Lange, der
havde bekostet monumentets opstilling, fik i 1899, i forlængelse af en klage
fra den tyske redaktør af ”Schlesviger Grenzpost”, Karl Strackerjan, en næse
af Udenrigsministeriet for sit vers på bagsiden af stenen:
Magnus tvende Rigers Pryd unde Gud din Kongesjæl at
se Nordens Grænsepæl atter
rykket frem mod Syd.[3]
Axel Heides bestilling
hos Niels Hansen Jacobsen
Sammen med medlemmer af Det danske Hedeselskab var den københavnske
bankdirektør, konferensråd Axel Heide i tiden omkring 1900 på besøg i
Skibelund Krat. Overfor den senere nationalbankdirektør, grundlæggeren af
bl.a. Alfa Margarine i Vejen, Johannes Lauridsen, nævnte han sin interesse
for at rejse et minde for digteren Edvard Lembcke og historikeren A. D.
Jørgensen, der begge var døde i 1897. Lauridsen fortalte, at man lokalt
havde en kunstner, der kunne løfte opgaven. Stor var Heides forundring, og
han udbrød: ”Jeg véd nok, I her paa Egnen kan lave Cikorie og Margarine; men
jeg vidste ikke, I kunde lave Kunstværker[4]!”
Niels Hansen Jacobsen
var, da han fik bestillingen på et monument over Edvard Lembcke og A. D.
Jørgensen, omkring 40 år og havde i en lang årrække været bosat i Paris. Han
var dog øjensynlig hjemme på besøg, og Heide forelagde sine tanker.
Billedhuggeren arbejdede indledningsvis på et dobbeltportræt, som han dog
gradvist udviklede til den nuværende komposition – to portræthoveder,
hvorimellem en allegorisk kvindefigur træder frem. Kompositionen har nogle
interessante paralleller til det gravmæle over forældrene, som J. F.
Willumsen (1863-1958) i 1900 præsenterede på Den Frie. Den endelige udgave i
brændt ler med en smule glasur kan man i dag opsøge på Vestre Kirkegaard. På
en arkitektonisk base mindes forældrene med et par tunge, monumentale
hoveder med lukkede øjne. På det nærmeste klemt inde mellem portrætternes
kantede afslutning sidder et naturalistisk modelleret barn i en noget mindre
målestok – samme grundtanke, men med helt forskellige resultater.
Et
par udkast til Modersmålet anes på et fotografi taget omkring 1901 i Hansen
Jacobsens atelier i Paris. Skitsen blev godkendt, og den endelige form blev
i gips sendt fra den franske hovedstad til Bornholm, hvor den skulle udføres
i granit, så den kunne stå færdig til indvielsen[5].
I
forlængelse af afsløringen citeredes Hansen Jacobsen for at have villet
skabe et monument ”uden Løver og Vrøvl og falsk patriotisme.” Det mente
forfatteren, at der var særlig grund til at takke billedhuggeren for, da
”Løverne, der springer i vort Vaaben, ikke ret trives paa vore Torve.” I
omtalen kunne man læse at der i Modersmålet ”er hverken Overmod eller
Afmagt, men en Sandhed og en Simpelhed, som det ville være en Synd at krænke[6].”
Noget lignende gav digteren Thor Lange udtryk for: ”Dejligere Monument har
Danmark aldrig haft; det vil overstraale alt andet. Saaledes skal
Modersmaalet netop fremstilles: sejrssikker, stærk, samlende og værnende.
Modersmaal, Sejrsstaal, Landehegn, Enhedstegn! Hovedfiguren er vidunderlig
lys, ren, og enkel, og virkningsfuld er Foreningen af græsk Hermeform og
nordisk Slangeristning i Sønderjyderne ved hendes Side. Intet i Verden kan
glæde mig mere end et saadant fæderlandsk Kunstværk[7].”
Monumentets opbygning og
symbolik
Klik her
for at læse Edvard Lembckes Vort Modersmaal er dejligt
Ved at vælge hende som
hovedmotiv, gik billedhuggeren fra at skabe en hyldest til to personligheder
over til at skabe et billede på noget uhåndgribeligt – sproget som nationen
samledes og fortsat samles om. Som Hansen Jacobsen i 1890’erne havde givet
form til immaterielle størrelser – eksempelvis Natten, Friheden i vor Tid og
Militarismen - taklede han modersmålet med tre enkle symboler: Kongebruden
og de to portrætter.
Allerede ved afsløringen
blev der talt om en manglende portrætlighed og den kendsgerning, at man ikke
kunne se, at Edvard Lembcke var 25 år ældre end A. D. Jørgensen. Men begge
anker var uvæsentlige. Deres navne, erhverv og data står mejslet i soklen –
de to herrer er symboler på alle de, der har gjort god brug af det danske
sprog.
Der
blev skrevet om kontrasten mellem digterens åbne- og historikerens tilsløret
blik, samt om kontrasten mellem Lembckes sammenbidte og Jørgensens åben
mund. Præcist opsummerede Ludvig Schrøder forskellene med ordene: ”Slaget,
der ramte Fæderlandet i 1864, bragte Lembcke til at forstumme; for Jørgensen
blev det et Ridderslag, der indviede ham til hans Livsgerning[8].”
Selv understregede Hansen Jacobsen kontrasten mellem de tos tilgang til
sproget og forklarede, at den allegoriske kvindefigur: ”lægger sin Haand
fortrøstningsfuld paa Digterens Hoved, som en Moder saa ofte gør ved sit
Barn – derimod lægger hun venstre Haand bag paa Historikerens Hoved, ligesom
for at bøje Hovedet frem; noget man som oftest gør, naar man tænker paa
Fortiden[9].”
Lidt af den samme fornemmelse gav Vilh. Andersen: ”Hun ligner nok en brud,
som hun kaldes i visen, men der er dog ikke som en elskerinde eller en
Hustru, der kærtegner sin elskede. Snarere er det en Madonna, der velsigner
dem. Eller hun er en Moder: hun hverken velsigner eller udmærker dem, hun
bare vedkender sig dem. Derfor er de der, ikke for deres egen æres skyld,
men for hendes[10].”
Et politisk kunstværk
Målet med opstillingen var dobbelt. Der var både hyldesten til de to
personer og samtidigt et klart, politisk statement. Uden nærmere definition
rubricerede Glyptotekets museumsinspektør, Th. Oppermann, i 1901 i et brev
til brygger Carl Jacobsen om Hansen Jacobsens separat-udstilling på Den Frie,
nedsættende skulpturerne som ”reklamekunst”. Hvis det skulle dække over
evnen til at formidle et budskab, må betegnelsen med rette hæftes på
Modersmålet.
Monumentet blev udført i en solid klippeblok, men rummer så
stærkt et politisk budskab med adresse sydpå, at det er gået fra at være en
rundskulptur til på det nærmeste at blive et relief med alle effekter lagt
mod ’det tabte land’. For kompositionen om at gøre har det været en fordel
for billedhuggeren. I reliefform har det vist sig muligt at forene så
forskellige elementer som tekstfrisen, portræthovederne og kvindefiguren. De
’flettes’ sammen af det tidstypiske, vikingeinspirerede art-nouveau
ornament. Det ligger i sine organiske slyngninger tæt på vennen, tegneren
Jens Lunds tuscharbejder. Det er ikke utænkeligt, at han, der vides at have
givet udkast til dekoration på sokler til billedhuggervennen Rudolph Tegner,
også her har været involveret i den dekorative del[11].
Ser man på bagsiden af
monumentet, er der stort set plant. Der er blot nødtørftigt gjort rede for
kvindens brudeslør. Det er en bevidst nedspillet side af kunstværket. Det
samme gælder for Magnusstenen, hvor al bevægelse ligeledes går mod syd. I
Skibelund Krat opstår kontrasten yderst mod øst, hvor anlægget afrundes med
Genforeningsstenen. Den står med front mod nord. Der var i 1920 ikke længere
behov for politisk protest sydover!
Om Modersmålet i længden
kom til at ’overstraale alt andet’, som Thor Lange skrev, er svært at svare
på. I sin samtid var det symbolværdi højt værdsat sammen med Anders
Bundgaards Gefion springvand ved Rigets østligste grænse. Over grænsen gik
millioner af postkort med Modersmålets billede som et klart politiske
signal. Men hvor Magnusstenen trækker på sagnhistorisk tid og går hen og
bliver næsten abstrakt i sit forhold til fjenden, er Modersmålets symbolik
afhængig af tidsbestemte personer og deres værk. Som bevidstheden om deres
virke forsvinder, bliver muligheden for umiddelbart at aflæse monumentet
tilsvarende forringet. Men så længe den musiske tradition holdes i hævd, vil
mange fortsat stå nynnende foran stenen, og dermed knytte an til dens
betydning.
Lad
bankdirektør Axel Heide, der var født i Sønderylland, få det sidste ord, og
forklare, hvorfor der med front mod syd skulle stå ”et Mindesmærke for
aandelig Kamp og aandelig Daad. I Lembcke og A. D. Jørgensen saa jeg to af
de fornemste Navne, blandt dem, der har været med i denne Kamp. … Gid der
maa vokse Slægter op, som altid vil elske Modersmaalet, som disse to har
elsket det[12].”
Udvalgt litteratur om
Modersmålet
Helge Skovmand:
”Afsløringen af ’Modermaalet’ i Skibelund Krat”, Højskolebladet den 31. juli
1903, spalte 961-966.
”Modersmaalet”, Hver 8.
Dag 1902-1903, side 718-719 med foto fra afsløringen.
Vilh. Andersen: ”Modersmaalet”,
Ord och Bild, 10. hæfte, 12. årg., 1903, side 523-528.
Ludvig Schrøder: ”Modersmaalet”,
Højskolebladet den 20. november 1903, spalte 1529-1534.
Georg Himmelstrup:
”Mindesmærket for Modersmaalet”, Landet, søndag den 29. juni 1924
Georgia la Cour Pedersen:
”Skibelund og dets Mindesmærker”, 7. oplag ved Kristian la Cour Pedersen,
Kolding 1935.
August F. Schmidt:
”Modersmaalets Digter – Edvard Lembcke”, Haderslev 1944.
Noter
[1]
Sammen med angivelsen af de ca. 2.000 fremmødte, står beskrivelsen
på forsiden af den lokale avis, ”Tiden”, fredag den 31. juli 1903.
[2]
Ludvig Schrøder: ”Modersmaalet”, Højskolebladet den 20. november 1903,
spalte 1530-1531.
[3]
Georgia la Cour Pedersen: ”Skibelund og dets Mindesmærker”, 7. oplag ved
Kristian la Cour Pedersen, Kolding 1935, side 44-45.
[4]
Georgia la Cour Pedersen: ”Skibelund og dets Mindesmærker”, 7. oplag ved
Kristian la Cour Pedersen, Kolding 1935, side 46.
[5]
At originalgipsen (hvoraf kun ’brudens’ overkrop er bevaret i privateje)
blev transporteret fra Paris til Bornholm kan man læse i Søren Alkærsigs
publikation ”Vejen Museum – En Vejledning for Besøgende” fra 1935. Der
er modstridende oplysninger om, hvornår monumentbestillingen blev
afgivet. Som oftest står 1901 og endog 1902. Selv mindes Heide ved
afsløringen i 1903, at det skulle have været to år forinden. Mest
sandsynligt har det været sidst i 1900 eller aller først i 1901 – inden
billedhuggeren rejste hjem til København for at afholde sin store
separatudstilling på Den Frie, hvor han bl.a. viste Den lille Havfrue.
[6]
Vilh. Andersen: ”Modersmaalet”, Ord och Bild, 10. hæfte, 12. årg., 1903,
side 528.
[7]
Den lokale avis, Tiden, fredag den 24. juli 1903.
[8]
Ludvig Schrøder: ”Modersmaalet”, Højskolebladet den 20. november 1903,
spalte 1532.
[9]
Vilh. Andersen: ”Modersmaalet”, Ord och Bild, 10. hæfte, 12. årg., 1903,
side 527.
[10]
Vilh. Andersen: ”Modersmaalet”, Ord och Bild, 10. hæfte, 12. årg., 1903,
side 525-526.
[11]
På Rudolph Tegners Museum ved Dronningmølle er der fire træsokler med
indlagt intarsiadekoration efter forlæg af Jens Lund. Samme kunstner har
givet oplægget til et sollignende ornament på den nederste del af
marmorblokken, som Rudolph Tegner har brugt til sit portræt af
Francinette. Lignende organisk dekoration kendes også i mere ’vild’ form
på en række af Hansen Jacobsens gravsten, som han huggede i rå marksten.
[12]
Helge Skovmand: ”Afsløringen af ’Modermaalet’ i Skibelund Krat”,
Højskolebladet den 31. juli 1903, spalte 962-963.
|