Jens Lund
- liv og levned
Introduktion ved mag.art. Christina Rauh
Familie baggrund
Jens Lund blev født i
København sammen med tvillingesøsteren Martine den 18. november 1871, en
fødsel, som medførte moderen Martine Theodora Thannings død i
barselssengen.
Faderen Jens Gustav Lund (født 1814) var uddannet snedkermester og havde
efterhånden arbejdet sig op til at have byens førende snedkerforretning.
I 1860 byggede han et nyt værksted på Gl. Kongevej nr. 11, hvor 100
ansatte arbejdede med den nyeste teknologi indenfor snedkerimaskiner, og J. G. Lund var
således den første til at tage dampmaskiner i brug i forbindelse med
snedkerarbejder herhjemme. Møblerne blev solgt gennem forretningen “J.
G. Lunds Meubel-magazin” beliggende på det repræsentable Kongens Nytorv i
hjertet af København.
J. G. Lund opnåede i sin samtid stor anerkendelse for sine fine
kvalitetsmøbler, som viste de nyeste tendenser indenfor kunsthåndværk og
design. Han udfærdigede selv tegninger til møblerne, men arbejdede også
sammen med en række af landets førende arkitekter om formgivningen. Blandt
andre var Heinrich Hansen og arkitekten G. F. Hetsch tilknyttet
foretagendet. Hetsch var kendt for sin rene, klassicistiske stil, men det
var dog mest Heinrich Hansens tungere og mere dekorerede ny-renæssance,
der prægede mange af møblerne fremstillet på Lunds snedkeri.
J. G.
Lund deltog ivrigt på tidens ind- og udenlandske kunst- og
industriudstillinger. Han var således med på Verdensudstilling i London
1862, samt Verdensudstillingen i Paris i 1867, hvor South Kensington
Museet i London (det nuværende Victoria and Albert Museum) købte en række
af Lunds møbler, der på udstillingen havde opnået bronzemedalje.
I 1868 blev han udnævnt til Kgl. Hofsnedker bl.a. efter at have udført
et bestillingsarbejde på et bogskab rigt dekoreret med intarsiaarbejder
til Prinsesse Dagmar, den senere storfyrstinde af Rusland.
Lund var en aktiv mand, der bestred flere tillidsposter. Han var således
formand for “Snedkeres Tegneforening af 1837”, sad i Københavns
Borgerrepræsentation, var medlem af Snedkerlavets bestyrelse, samt af
Industriforeningens Repræsentantskab.
Det må have været et
overordentligt velbjerget hjem, der dannede ramme om Jens og Martine
Lunds barndomsår, men da den aldrende Jens Gustav Lund døde i 1882, gjorde
det tvillingerne forældreløse i en alder af kun 11 år. Hvem der derefter
varetog børnenes opdragelse, vides ikke med sikkerhed.
Først i 1891 dukkede Jens og Martine Lunds navne op med fælles adresse på
Vesterbrogade 84. Jens boede her indtil han i 1893 blev viet til Ane
Kirstine Bolette Redsted i den lille nordsjællandske landsby Esbønderup.
Bolette, som hustruen altid kaldte sig, var datter af overlærer, kateket, og
senere sognepræst Oluf Ansteen Redsted. Efter giftermålet flyttede det
unge par til en lejlighed på Ny Kongensgade 20.
Den kunstneriske
uddannelse
Den noget belastende
barndom uden mor og med tabet af faderen i så ung en alder kan have været
årsagen til, at Jens Lund var nødt til at forlade skolen som 15-årig på
grund af nervesygdom, hvilket igen resulterede i, at der skulle komme til
at gå et par år, før han kunne påbegynde en reel uddannelse.
Måske inspireret af faderens optagethed af design og formgivning
overvejede Jens Lund flere gange at vælge kunsten som livsvej. Selv
erindrer Jens Lunds sit første egentligt inspirerende møde med kunsten
således:
Første Gang jeg modtog
et Indtryk af fransk Nutidskunst var i 1888 som syttenaarig i det lille
Kunstens Tempel fyldt med fransk Samtidskunst Brygger Jacobsen havde ladet
rejse paa Raadhuspladsen under den store nordiske Udstilling i København.
Hvor var jeg betaget, hvor jeg nød disse Værker, eksempelvis: Besnards
gule Dame, Monets Marine og Falguières frække Parisertøs, som han kaldte
Diana. Som Aabenbaringer virkede de paa min medtagne Sjæl i Modsætning til
vore hjemlige Foraarsudstillinger...
Fra Jens Lunds upublicerede erindringer Mindet og Nuet
Dette tidlige møde med
et udvalg af fransk samtidskunst har sandsynligvis været inciterende for
Lunds valg af livsbeskæftigelse. Men ser man på hans uddannelsesforløb,
finder man her i stedet for målrettethed et personligt og ungdommeligt
vægelsind. Lunds uddannelsesmæssige søgen er beskrevet i de posthumt
udgivne Udvalgte Tegninger:
Han vakler mellem at
hellige sig Kunsten eller søge praktisk Livsstilling. ... han arbejder en
kort tid for Aksel Hou, der dengang havde en Elevskole, beskæftiger sig så
med Forstvæsen, er paa Kontoret hos sin Formynder Overretssagfører Jacob
Damkier, der raader ham til at læse til dansk Jurist. Efter et Aars
Studier bryder han pludselig af, da det staar ham klart, at Kunsten er
hans rette Kald. Han tegner et Aarstid hos Maleren J. Jensen Egebjerg og
rejser i 1896 til Paris, hvor han et halvt Aarstid besøger Académie
Julian.
Den kunstneriske
uddannelse kan således ikke siges at have været særlig vedvarende eller
grundig; det forekommer, at Jens Lund på det nærmeste har zappet rundt
indtil det punkt, hvor han har fornemmet at have skabt sig en kunstnerisk
niche med blandt andet arabeskformerne i sine tegninger.
Aksel Hou
På trods af, at Jens
Lund kun var kort tid hos Aksel Hou (1860-1948) har mødet med denne person
sandsynligvis været af større betydning for Jens Lunds videre kunstneriske
færd. Hou bevægede sig hovedsageligt indenfor det grafiske felt, ligesom
han havde kontakt til det symbolistiske miljø i Paris. Hou havde omkring
1892 besøgt sin gode ven og studiekammerat fra akademiet Niels Hansen
Jacobsen, der på dette tidspunkt netop havde slået sig ned i Paris for en
længere periode.
Hou har således kunnet formidle kontakten til Niels Hansen Jacobsen, da
Lund tog til Paris i løbet af efteråret 1896.
Netop det tidlige bekendtskab med Niels Hansen-Jacobsen (1861-1941) har
været betydningsfuld for den kunstneriske retning, som Jens Lund skulle
komme til at tage, idet han her har mødt en del af de kulturpersonligheder
og det kunstmiljø og kunstsyn, der skulle komme til at præge hans egen
kunst i de kommende år.
Som en kommentar til
den venskabelige og kunstneriske udveksling Hou og Lund imellem kan man
betragte deres fælles portræt af Lund. Selve ansigtet - gengivet i profil
- er i denne radering traditionelt fremstillet, men Lund har suppleret
portrættet med en lille akvatinte af en de for ham typiske arabesker,
der her får virkning af en tanke, der viser sig for det indre blik.
Kunstnermiljøet
omkring »La Cité Fleurie«
Hansen Jacobsen havde
slået sig ned i Montparnasse-kvarteret på boulevard Arago 65, et
husnummer, der dækkede over en ‘kunstnerby’ med godt tredive
lejemål i et byggeri opført omkring 1880. Lejemålene kombinerede både
bolig og atelier. Komplekset var opført som et tæt og lavt byggeri brudt
af grønne gårde med lejligheder, der varierede fra et atelier med
tilhørende køkken og kammer til større præsentable boliger. Hele
komplekset eksisterer stadig og har bevaret sin oprindelige funktion som
kunstneratelierer og –boliger. Den oprindelige karakter er bevaret med den
tætte bebyggelse, de grønne gårde og den beskyttende mur omkring, som
giver stedet en stemning af intimitet og nærhed. Bebyggelsen blev kaldt
»La Cité fleurie« og husede igennem årene en lang række kunstnere af
forskellig nationalitet. Danskerne må have været et betydeligt indslag i
denne cité d’artistes i løbet af 1890’erne. Ud over Hansen
Jacobsen, som boede her i hen ved ti år, boede også Axel Hou,
billedhuggerne Rudolph Tegner og Carl Johan Bonnesen, Annemarie og Carl
Nielsen samt maleren Oscar Mathiesen her - foruden Jens og Bolette Lund.
Længden af de enkelte kunstneres ophold varierede meget og kunne strække
sig fra et par måneder til flere år
.
Også den senere tegner ved Politiken Johannes Holbek havde til huse på
boulevard Arago 65, da han lånte Hansen Jacobsens atelier, efter at parret
var vendt hjem til Danmark.
»Cité Fleurie« var dog
ikke en ghetto af udelukkende danske kunstnere. Det øvrige Skandinavien
var rigt repræsenteret og formede samtidig en integreret del af det
parisiske kunstliv. Af de franske beboere kan nævnes malerprofessor Jean
Paul Laurens, art nouveau-keramikerne Jean Carriès og Paul Jeanneny,
sidstnævnte var i øvrigt en ivrig samler af japansk keramik, samt
fotografen og bronze-patinøren Jean-Fronçoi Limet, der arbejdede sammen
med bl.a. Rodin, Bourdelle og Aristide Maillol.
Ikke mindst bør man bemærke, at også den schweizisk fødte grafiker Eugene
Grasset, der skulle blive berømt for sine mange udkast til boligtekstiler,
plakater, udkast til smykker og andre emner indenfor den dekorative kunst
i en periode i løbet af 1890’erne boede i »Cité Fleurie«. Grassets stil
var meget markant og blev senere indbegrebet af art nouveau, ikke mindst
på grund af hans plakater. Som en integreret del af den franske
kunstverden spillede Grasset også en rolle i tidsskriftet Art et
Decoration. Det var desuden Grasset, der skabte kontakten mellem
Hansen Jacobsen og vennen Auguste Rodin. Jens Lund har derfor haft
rig mulighed for at have et indgående kendskab til Grasset ,
omend hans kunstneriske stil ligger langt fra Jens Lunds mere drømmende og
abstrakte motiver. Andre beboere var J. P. Laurens og Daniel de Monfried,
som blandt andet blev besøgt her af vennen Paul Gauguin.
Netop Hansen Jacobsens
bolig og atelier dannede ofte rammen om det selskabelige samvær mellem en
del af de danske symbolister,
og det var netop ved en sådan anledning, at Jens Lund mødte Johannes
Holbek (1872-1903): ”Det var i Paris, at undertegnede første gang så
Johannes Holbek – den 10. september 1897 – jeg husker datoen, fordi det
var hos en fælles bekendt, den danske billedhugger Hansen-Jacobsen, hvis
fødselsdag det netop var. Fra den dag stammer mit og Holbeks venskab”.
Også Lunds livslange venskab med billedhuggeren Rudolph Tegner (1873-1965)
blev grundlagt her.
Miljøet omkring »La Cité Fleurie« har været frugtbart gennem den komplekse sammensætning af
kunstnere af forskellig nationalitet og med meget varierende
arbejdsområder. Dertil kom den store mængde af andre kunstnere i Paris,
som man har kunnet stifte bekendtskab med på saloner og gallerier, gennem
samtaler og den ikke ubetydelige omtale i dags- og ugepressen.
Den kunstneriske
uddannelse i Paris - Académie Julian
I Paris lod Jens Lund
sig indskrive som tegner og maler på Académie Julian på rue Faubourg St.
Denis under Tony Robert-Fleury (1837-1911).
Det var i 1890’erne ikke nemt for udenlandske kunstnere at blive optaget
på det officielle franske kunstakademi, École des Beaux-Arts. For at komme
ind der som udlænding var det nødvendigt med forbindelser og anbefalinger
fra akademi og professorer, og ikke kun fra en “ubetydelig” privatlærer.
Istedet havde kunstnerne mulighed for at søge ind på Académie Julian - det
største private kunstakademi i Paris med afdelinger flere steder i byen.
Dette var en mulighed, som mange benyttede sig af: i midten af 1880’erne
var over 400 elever indtegnede
.
Kendetegnende for Jens
Lunds tre lærere, J. Jensen Egebjerg, Axel Hou og Robert-Fleury, var at de
arbejdede i en forholdsvis traditionel akademisk naturalisme. Robert-Fleury
(1837-1912) debuterede på Salonen i 1864 og holdt sig primært til
historie- og genremotiver og enkelte af hans værker blev erhvervet til
Palais du Luxembourg og rådhuset i Paris. Robert-Fleury underviste -
ligesom de tre andre professorer på stedet; Bougereau, Boulanger og
Lefèvre - også på Ecole des Beaux Arts, og de var desuden alle medlemmer
af Salonens jury. Undervisningen på Académie Julian forløb efter
traditionelle fremgangsmåder, hvor man først tegnede efter afstøbninger,
inden man avancerede til modelklassen. Julian selv varetog den daglige
drift af ateliererne og hyrede modeller, mens Robert-Fleury hver lørdag
kom for at evaluere elevernes arbejder, fra tid til anden suppleret af “de
førende kunstnere i Paris”, der kom “for at rådgive os”, som en tidligere
elev har noteret.
Jens Lund fulgte
undervisningen i godt et halvt år, hvilket ikke var meget, hvis man
ønskede at sikre sig en relativt grundig, traditionel akademisk uddannelse,
et ønske, som Lund ikke må have næret. Alligevel kan undervisningen på
Académie Julian indirekte have været meget givende, idet han her har
kunnet hente inspirationen og udveksle erfaringer med andre elever, som
også har repræsenteret alternative orienteringer i det parisiske kunstliv.
I 1898 fik Jens Lund
mulighed for at deltage på Salon de Societé Nationale des Beaux-Arts (SNBA)
med nogle enkelte dekorative tegninger. SNBA var en progressiv og
reformvenlig sammenslutning dannet i 1890 i opposition til den
traditionstyngede Salon de l’Union Centrale des Artistes Française, der
udstillede på Champs Elysses.
SNBA udstillede derimod på Champ de Mars, og havde blandt andet det
erklærede formål at nedbryde grænserne mellem den dekorative og den finere
kunst.
Jens Lund var repræsenteret med to udkast til gitterporte i afdelingen for
arkitektur.
Bidrag af Hansen Jacobsen, som havde udstillet her siden 1892, var at
finde i afdelingerne for skulptur, arkitektur og objets d’art, hvor
også Rudolf Tegner var repræsenteret med en af sine store kandelabre.
Udstillinger og
udgivelser
Jens Lunds ophold i
Paris strakte sig frem til 1899. Hans hjemkomst til København blev bemærket gennem
udgivelsen af »Forvandlede Blomster«, der blev mødt med såvel forundring
som skepsis af den danske offentlighed. Samme år deltog Jens Lund med
enkelte bidrag på et par udstillinger. I 1899 udstillede bogbinder Karl Køster et lille udvalg af unge kunstneres bogbind, herunder også Lunds
bogomslag til »Forvandlede Blomster« samt til det klassiske værk »Hero og
Leandros«.
Udstillingen var en optakt til Verdensudstillingen i 1900 i Paris, hvor
dansk bogbinderkunst foruden Lund også var repræsenteret ved Thorvald
Bindesbøll, Joakim Skovgaard, August Jerndorff, Gerhard Heilmann, Hans
Tegner og Alfred Larsen. Også Kunstindustrimuseet havde udstillet en lille
samling af de genstande, der senere på året skulle sendes til den franske
hovedstad, herunder også Lunds bøger.
I 1901 gæstede Jens
Lund Den frie Udstilling med maleriet »Herrens Herlighed« (1900) -
oprindeligt tænkt som et udkast til et kirkevindue, samt en række andre
tegninger. Dertil kommer ikke mindst en broderet kakkelovnsskærm udført
efter kunstnerens tegning af hustruen Bolette Lund.
Rejserne
Efter en kortere
periode at have været hjemme i København fulgte der på den anden side af
1900 en række år med stor rejseaktivitet. Han tog således sammen med
vennen Rudolph Tegner af sted med Grækenland som mål. Et indtryk af rejsen
får man gennem Tegner memoirer Mod Lyset, at han mødtes med Jens
Lund i Athen. Et brev fra Johannes Holbek til Frejlif Olsen dateret d. 27.
november 1901 fortæller dog, at de to allerede befandt sig sammen i
Firenze. Holbek giver dertil en vurdering af deres kunstneriske
gøren og laden:
... Maa jeg helst have
skrevet til Tegner og Lund, som stadig er i Florens, hvor de begge maler
og tegner, som de kan bedst, efter Naturen og Antiken. Lund beklager sig
meget over ikke at have gaaet nogen Tegneskole igennem; men jeg tror, at
han ved at slide i det, vilde faa en Bunke nye Former og Indtryk at tære paa. Han er jo indenfor sin Ramme næsten virtuos, men Rammen er jo saa
lille.
... og Aand mangler
han (Tegner), ligesaalidt som Lund, omend de to Aander er meget begrænsede ikke i receptiv men i produktiv Forstand. Tænk dem Lund male en rigtig
lyslevende Tigger paa Nørrebrogade, Baghus D IV, og Tegner male en Sylfide
eller blot en Selskabsherre i Lakstøvler!
... Nu skal jeg til at
skrive til Lund og Tegner for at faa dem til at arbejde efter de Ideer,
jeg i min uendelige Stor-snudethed har for. Begge to er de rendt rigtig
godt tør!
Tegner erindrer en del
af rejsen sådan her:
En Ven af mig,
Tegneren Jens Lund, var nu ankommet til Athen, og sammen gik vi ad den
hellige Vej over Klostret “Daphnis” til Eleusis.Tiden havde taget haardt paa “Mysteriernes” ældgamle Templer, hvortil det
aarlige Festtog drog ud for at fejre Dionysos og beruse sig i Orgie og
Ekstase. I Hovedsagen saa man kun de antikke Bygningers Grundris, men ude
i Bugten rejste Øen Salamis sin Profil i Havet, hvor vor Kulturs Skæbne
blev afgjort for snart 2500 Aar siden.
Desværre begyndte min Ven at føle sig syg, da vi kom tilbage til Athenes
Stad. Det vil sige, snart var han i straalende Humør, snart havde han høj
Feber.
En Nat blev jeg vækket af Lund, der stod ved min Seng. I afbrudte
Sætninger bad han mig hente en Læge, medens Sveden perlede paa hans Pande.
Jeg fik ham i Seng igen og skulde til at gaa, da han begyndte at raabe:
»Jeg dør, jeg dør! Men skriv min sidste Vilje, nu straks, nu straks, før
det er for sent!« Da dette betroede Hverv var fuldbragt, hældte jeg flere
Kininpulvere i ham og forsvandt ud i Athens bælgmørke Gader. I den anden
Ende af Byen ringede jeg paa hos Kong Georgs danske Dyrlæge, der havde
Tilsyn med de kongelige Stalde. Han sov vist trygt, for længe maatte jeg
raabe op til hans Vinduer, før han endelig viste sig og elskværdigt fulgte
min Anmodning om at følge med for at redde den døende Kammerat.
Da vi hen ad Morgenen stod ved Lunds Seng, hvor jeg havde forberedt mig paa at finde hans Lig, laa han smilende og tog imod os, forklarede at han
var fuldstændig rask og veltilpas! Dyrlægen følte hans Puls, som han fandt
normal. Men da jeg nødig ville være udsat for disse bestandigt voldsommere
Udslag i hans Sindstilstand, der svingede mellem Himmel og Helved, blev
det besluttet at indlægge ham paa Dronning Olgas Hospital. Her tog danske
Sygeplejersker sig moderligt af ham, og det var godt, for han led af en
begyndende Tyfus.
Fra Rudolph Tegners
Mod Lyset side 92-93.
Hjemrejsen førte dem
over Kreta, forbi Catania og Messina på Sicilien og op til Napoli, hvor de
ankom i april. Her forlod Tegner Lunds selskab for at tage hjem til
Danmark.
Lund blev dog under de sydlige himmelstrøg, hvor han mødtes med sin kone
og søsteren Martine, der havde holdt “Fru L. ved Selskab, medens Gemalen morer sig fjernt fra hendes trinde Side”, som vennen Holbek udtrykte det i
et brev.
Tegninger i skitsebøgerne fortæller om besøg i blandt andet Firenze, Siena
og Subiaco i løbet af foråret og sommeren. Præcist hvor længe Jens Lund
blev i det italienske, vides ikke. Men da Johannes Holbek efter kort tids
sygdom i maj 1903 døde, befandt Lund sig igen i Firenze, hvorfra han dog
straks brød op ved nyheden om vennens bortgang.
Rudolph Tegner blev
igen Jens Lunds følgesvend da rejsen i begyndelsen af 1905 gik til Spanien
med start i Burgos. På deres vej så de blandt andet Cartuja de Miraflores,
det monumentale kongeslot og kloster El Escorial, de kørte med skramlende
tog over sletterne til Madrid, videre til Toledo, Alcazar, Cordoba og
Granada, hvor de fascineredes af Nasrid-sultanens palads Alhambra:
Vi gaar ind i
Maurernes tusindaarige Tempel, det største i Europa - holder alle Jordens
Søjler Generalforsamling herinde? Smaragdgrønne, porfyrrøde og gule,
brune, japisfarvede. En Skov af Søjler i lange Alléer danner Perspektiver,
der fylder og bærer det udstrakte, kryptagtige Rum.
Arabesker og Mønstre
af Marmor og Stuk dækker Lofter og Mure i Farver og Guld. Det glimter og
lyner fra slebne Sten.
Et religionens uvirkelige Drømmeland, hvor Madonnaen hygger sig inde i
dunkle Nicher, som Allah for længst har forladt.
Fra Tegners Mod
Lyset side 113
Tegner og Lund
fortsatte ad Spaniens sydkyst mod Sevilla over Ronda til Algeciras og
Gibraltar, hvorfra de med damperen tog på dagsudflugt til Tanger i Marokko.
En stor kontrast til briternes fornemme luksushoteller i imperialstil og
torpedobådene i Gibraltars havn mødte Rudolph Tegner og Jens Lund på den
arabiske side af strædet:
Foran os ligger en mægtig Plads fyldt med et Kaos af Mennesker, Dyr og
Varer, indhyllet i Skyer af Støv og Snavs, hvorover Solen bager.
Stank af levende og døde Substanser snuses i Næsen. En Grød af skrigende,
talende, brølende, brægende, skrydende, levende Væsener: Arabere, Negre,
Kabyler, Hottentotter, klædt i Burnusser, Turbaner, Sække, Fåre-skind og
ingenting. Heste, Æsler, Kameler, Okser, Faar, Hunde, Aber, Papegøjer,
Hyæneunger, alt faldbydes.
Omkring Æventyrfortællere og Slangebesværgere sluttes Kres. Over trækul steges og koges, saa den hede, osende Luft brænder i Struben.
Ungerne vræler og slaas, løfter en stumpet Las og sender en gylden
Straale ud i det glødende Sand.
Vi tager skitsebogen op og kradser i den. Hvad er det? En Sten slaar ned
lige ved, og saa rasler Stenene mod os og vore Tegninger. Vi maa
fortrække. Rasende Fjæs og knyttede Næver omgiver os, og vi kommer op
paa et fladt Tag. Hele Pladsen kan overses herfra. Et Orgie i Farver og
Sol.
Lidt af det, vi saa, kom alligevel paa Papir.
Fra Rudolph Tegners Mod Lyset, p. 117-118
Med fragtdamper gik
det fra Gibraltar tilbage op langs den spanske kyst over Mallorca for at
slutte den fælles færd i Genova på Italiens kyst.
I 1906-7 rejste Jens Lund igen til Italien, mens han i 1909 besøgte
Brügge - måske som optakt til oversættelsen samt udarbejdelse af
illustrationer til Georg Rodenbachs “Det Døde Brügge” - samt Paris.
Tilbage i Danmark
Vel tilbage efter en
del år med stor rejseaktivitet - i alt otte år havde han opholdt sig dels i
Frankrig, dels i Italien - slog Jens Lund sig i 1907 ned på Strandvejen
157 i Hellerup, ikke langt fra Rudolph Tegners atelier på Lemchesvej.
Rejselysten kom i de følgende år til udtryk i kortere ture til blandt
andet Sverige, Frankrig og Belgien, hvor Jens Lund i 1909 udførte en række
tegninger i Brügge - måske som optakt til udgivelsen af den symbolistiske
kultroman "Det døde Brügge" af Georg Rodenbach, som udkom i 1912 i Jens og
Bolette Lunds oversættelse og med illustrationer af Jens Lund.
Første Verdenskrig betød et afbrud i de næsten årlige udenlandsrejser, og
i stedet fandt ægteparret Lund deres faste tilholdssted om sommeren på
‘Hotel Danmark’ i Marstal, hvor Jens Lund hentede motiver ved havnen og
skibsværftet.
Separatudstillingen i 1909
Med undtagelse af de
små gæsteoptrædener i forbindelse med Verdensudstillingen i 1900 og den på
Den Frie i 1901 havde Lund ikke gjort meget i udstillinger herhjemme. Men
i 1909 var tiden inde til en stor mønstring af hans kunstneriske
produktion ved en separatudstilling i Den Fries udstillingsbygninger.
Ophængningen var ordnet efter temaer med de drømmeagtige kompositioner
adskilt fra de mere naturalistiske ”Studier efter Naturen”. Også Lunds
bogbind var kommet med på udstillingen ligesom en enkelt pude med broderi
udført af Bolette Lund. Udstillingen vakte stor opsigt i pressen.
Ekstrabladet var med
fra første færd med foromtale af udstillingen og fulgte dernæst op med
notitser, anmeldelser eller karikaturtegninger flere gange om ugen i hele
udstillingsperioden, der varede en lille måneds tid. Anmeldelserne havde
siden Lunds hjemlige debut i 1899 ofte fremstillet ham som lidt af en
særling, ligesom hans kunst blev anset for speciel. Men i modsætning til
anmeldelserne af Lunds bogværk ”Forvandlede Blomster” var stemningen dog
efterhånden vendt fra det kritiske og meget skeptiske i forhold til hans
mærkelige ”kruseduller” til generelt at være positive. På udstillingens
næst sidste dag kunne Ekstrabladet oplyse, at over 5000 mennesker var gået
gennem tælleapparatet til udstillingen.
Se karikaturerne fra Ekstrabladet i afsnittet
Karikaturer fra
dagbladene
Andre udstillinger og opgaver
Igen i maj 1910 vistes et udvalg af Lunds arbejder på en
separatudstilling, som denne gang fandt sted i Winkel og Magnussens
lokaler på Højbro Plads. Det drejede sig fortrinsvist om nye arbejder med
motiver fra Brügge og Paris. Et enkelt maleri med motiv fra Paris’ gader
kom desuden med på Charlottenborgs forårsudstilling. Den begejstring og
iver, som man havde fornemmet i anmeldelserne af udstillingen året før,
fortog sig efterhånden en smule, om end anmeldelserne generelt forblev
anerkendende. Måske havde Lunds kunst efter den store mønstring på
separatudstillingen i 1909 ikke længere nyhedens interesse. Men hans
maleriske stil begyndte også at ændre sig. Fra at arbejde abstrakt i de
tidligste arbejder i Paris begyndte naturalistiske elementer efterhånden
at dukke op, og omkring 1910 begyndte de for alvor at slå igennem i hans
kompositioner.
Livet igennem
engagerede Lund sig i arbejdet med sin egen og sine venners kunst. I 1898
modtog Politiken en artikel fra Jens Lund omhandlende Niels Hansen
Jacobsen - en artikel, der i høj grad også belyser Jens Lunds eget
kunstneriske ståsted ved udgangen af det 19. århundrede. Da Johannes
Holbek døde i 1903 arrangerede Lund i samarbejde med Niels Hansen Jacobsen
en mindeudstilling på Den Frie med alt, hvad de kunne finde af Holbeks
efterladte arbejder. Da Rudolph Tegner i 1905 præsenterede sit monumentale
forslag til et mindesmærke over videnskabsmanden og nobelpristageren Niels
Finsen, tegnede Lund vignetter til præsentationen. I 1918 skrev Jens Lund
en kronik om Holbek med kraftige opfordringer til at genoptrykke Holbeks bogværker "Omkring Midlet" og "Tama Rex", som i starten af århundredet var
udkommet med betydelig økonomisk støtte fra Jens og søsteren Martine Lund.
Under krigen begyndte
Jens Lund at deltage i Grafisk Kunstnersamfunds ophængninger på
Kunstindustrimuseet, og fra 1918 blev han valgt ind i foreningens
bestyrelse, hvor han bestred
posten som formand indtil sin død den 10. juni 1924.
Jens Lunds værker på
Vejen Kunstmuseum
Trods sin deltagelse
på udstillinger og enkelte udgivelser virker det ikke som om Jens Lund har
levet af sin kunst - arven efter forældrene har sandsynligvis betydet, at
han ikke var afhængig af salg. Ved hans død stod størsteparten af hans
livsværk i hjemmet, og han har derfor kunnet efterlade hustruen en
væsentlig del af sin produktion. På trods af en auktion efter Jens Lunds
død fremgår det af hans enkes testamente fra 1939 (hun døde den 30. juni
1941) at hun ville testamentere mange af hans værker til Vejen
Kunstmuseum, samt et pengebeløb “beregnet til Dækning ved Indrettelsen af
fornøden Plads i eller ved Vejen Kunstmuseum til en formålstjenlig
Anbringelse af Jens Lunds Arbejder”.
En del af denne plan var allerede realiseret, idet 30 tegninger og et
maleri, samt tre keramik masker (sandsynligvis af Niels Hansen Jacobsen)
var overdraget til Vejen Kunstmuseum.
Den største del af samlingen kom dog først til museet efter behandlingen
af Bolette Lunds dødsbo først på året 1942, det vil sige efter Niels
Hansen Jacobsens død. Og enkelte værker igen kom efter søsteren Martines
død i 1953, f.eks. Rudolph Tegners bronzebuste af Jens Lund, modelleret i
Paris i 1900.
Noter
Jens Lunds levnedsbeskrivelse samt de familiære forhold er beskrevet
i: Jens Lund, Udvalgte Værker - et mindehæfte udgivet af
Selskabet for Grafisk Kunst i 1927. Det vides ikke, hvem der
har forfattet den pågældende tekst.
Adolf Bauer,
Snedkeres Tegneforening af 1837, København 1887, p. 76.
Anton Hansen, Signerede danske møbler, Herning 1979, p.
110-112.
Museet afhændede møblerne i 1947. Intarsia. Kongens bedekammer på
Frederiksborg og danske ny-renæssance møbler.
Det
Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg 1987, p.42. I dette katalog
gives der flere eksempler på møbler fremstillet på J.G. Lunds
snedkeri.
Tove Clemmensen: “Signerede arbejder af københavnske snedkere” i
Københavns Snedkerlaug gennem fire hundrede år, Kbh. 1954.
Skabet befandt sig
i 1987 på Erimitagemuseet i Leningrad, Intarsia, p. 44.
Bauer, op.cit. pp. 75-87.
I København Kommunes arkiver findes et brev fra J. G. Lunds broder, skrædermester Johan Rasmus Lund, som beder kommunen imødekomme en
anmodning om at overdrage værgemyndigheden over tvillingerne til en
tømrermester Harald H. Kayser, så længe behandlingen af forældrenes
dødsbo står på. Sandsynligvis har Jens og Martine Lund derefter boet
hos deres formynder overretssagfører Jacob Damkier
For oplysninger om Jens Lunds liv og levned se efterskriftet i
Udvalgte Værker.
Jens Lund, op.cit. (1927) p. 27.
Teresa Nielsen “Niels Hansen Jacobsen - komplet biografisk oversigt”
på
www. kulturnet.dk/homes/vejen
- dette er er en af
de bedste tekster skrevet om Niels Hansen Jacobsen.
Ved udgivelsen af raderingen kunne man i Dagbladet d. 13. maj
1899 finde en kortfattet anmeldelse af Hous og Lunds fællesværk, hvor
der blev bidt særlig mærke i Lunds arabesk: “Hvis den med J. L.
signerede Blomst, som findes paa Raderingen, er en Prøve på Hr. Jens
Lunds Kunst, saa frygter vi for, at Storhedsvanviddet allerede har
grebet hans Sind”.
I udstillingskataloget fra Societe Nationale des Beaux-Arts udstiling
på Champs-de-Mars i 1898 er såvel Rudolph Tegner, Niels Hansen
Jacobsen samt Jens Lund anført under adressen boulevard Arago 65,
Paris. Se også Teresa Nielsen, Fransk Art Nouveau Keramik i Danmark
- fra Kunstindustrimuseet og John Hunovs samlinger, Vejen
Kunstmuseum 1999, p. 9.
John Milner, The Studios of Paris,Yale University Press, 1988,
p. 220.
“... eller Aftenen tilbragtes hos Hansen Jacobsen i hyggelig Samtale
om Kunst.” Rudolph Tegner i Mod Lyset, København 1991 p. 60.
Se T. Nielsen, op.cit (1999) p. 11.
Jens Lund er registreret i akademiets indskrivningsprotokoller som
både tegner og maler.
Robert
Kashey, Catherine Fehrer: The Julian Academy - Paris 1868-1939,
Shepherd Gallery New York 1989, “List of
students”.
John Milner, op.cit. pp. 12-14.
Oplysninger om Académie Julian samt beskrivelse af stemningen blandt
eleverne, se Milner, op.cit.
samt
Caroline Boyle-Turner, Paul Sérusier, UMI Research Press
Michigan 1980, p. 6.
Marie Bashkirtseff citeret i Milner, op.cit. p. 13.
“Min orientering gik mere i retning af Degas, Manet and Renoir, som
trak mig bort fra den officielle undervisning og sådanne maletimer,
som blev afholdt på det berømte Académie Julian”. Jacques-Emile
Blanche citeret i Milner, ibid. p. 11.
T. Nielsen “Biografisk oversigt”, www.kulturnet.dk/homes/jenenk/Dansk/samlingen/nhj/langbiografi.htm
p. 2/10. En
udredning af de forskellige politiske og kunstneriske mål de to
sammenslutninger imellem findes i Debora L. Silverman,
Art Nouveau
in Fin -de-Siècle France - Politics,Psychology and Style.
University of Berkeley Press, 1989, pp. 207-214.
Silvermann, op.cit. p. 208.
Catalogue des Ouvrages, Société Nationale des Beaux-Arts,
Paris
1898, kat.nr. 499 og 500.
Man har idag
kendskab til fire af sådanne tegninger til gitterporte, hvoraf de to
indgik som vignetter i »Forvandlede Blomster«.
Se Catalogue des Ouvrages, op.cit.
Jf. en notits i Politiken d. 15. maj 1899.
Den Fries Udstillingskatalog 1901, udstillingsnr. 103-108.
Brev fra Johannes Holbek til Frejlif Olsen befinder sig i arkiv på
Silkeborg Kunstmuseum.
Rudolph Tegner Mod Lyset, Palle Fogtdal A/S 1991, p. 92.
Udateret brev fra Johannes Holbek til Frejlif Olsen, Silkeborg
Kunstmuseum
Tegner, op.cit. p. 109-121 samt Jens Lund Mindet og Nuet.
Fru Bolette Lunds Testamente af 24/2 1939 §1.
Dette fremgår af et brev fra overretssagfører P. Sandholdt til Vejen
Kommune dateret d. 12. januar 1942.
|