Karikaturerne fra dagspressen På Kunstakademiets
Bibliotek findes en mappe med Jens Lunds exlibris, fyldt med udklip om
nære kunstnerkolleger og venner som Joahnnes Holbek og Erik Waage, samt
ikke mindst et fyldigt udvalg af den omtale i dagpressen, som blev Jens
Lund til del. Karikaturerne på siden her er hentet fra denne
udklipsmappe. Under
Jens Lunds separatudstilling i Den Fries Udstillingsbygning i 1909 sørgede
særligt Ekstrabladet for en god pressedækning udstillingsperioden igennem.
Også da Jens Lund udstillede hos Winkel og Magnussen i 1910 bidrog avisen
med humoristiske fortolkninger af hans arbejder. En del af karikaturerne
blev ledsaget af ret lange tekster, ofte underskrevet Mefisto, som
i virkeligheden dækkede over Jens Lund gode bekendte, avisredaktør og
journalist Frejlif Olsen.
|
|
Sven Brasch: "Studie"
Ekstrabladet d. 17. februar 1909
Hvad er "Studie"? Slet og ret
noget Vrøvl. man skal altid være vis paa, at naar en Maler skriver
"Studie" paa et af sine Billeder, saa ligger der noget bagved : en
tragedie, en Komedie, en grinagtig eller beklagelig Historie fra
Hverdagslivet, maaske et Vendepunkt i Kunstnerens økonomiske Eksistens
eller noget i den Smag. Hr. Jens Lunds "Studie" (som tilmed er et vældigt
Maleri paa flere Kvadratalen) danner ingen Undtagelse fra Reglen. Den
dame, som man ser paa ovenstående Billede, er simpelthen Jens Lunds
forhenværende Tjenestepige, der naturligvis øjeblikkelig opdagede sin
Plads og skiftede i utide, da hun opdagede, at hendes Principal var "saadan
Én", som malede en skikkelig Pige af og satte hende paa Udstilling til
Spot og Ærgrelse, og han skulde virkelig skamme sig, men saadan gaar det
altid, man tror, at man tror, at man tjener hos en nobel Herre, og saa af
den Slags! - Det er pudsigt at se, at alt dette paa jens Lunds
Udstilling er reduceret til slet og ret "Studie". Man ser Livagtigt for
sig Ulrikka Frederiksen (Det er Damens Navn), naar hun kommer paa
Udstillingen og slaar op i kataloget foran sit Billede og ser, at det
hedder "Studie" og hun (----) og fornærmet siger pyh, hvor han skulde
skamme sig : overfor dette fremmesagtige skældsord fra en Herre, om hvem
hun, ak! alt for godtroende, mente, at han var en anderledes nobel Herre!
|
Sven Brasch. "Aphrodite"
Ekstrabaldet d. 18. februar 1909
Som man ser her, søger den ultra-moderne Kunstner ogsaa tilbage til de
græske Mytologi. Hans Skildring af den græske Gudinde for skønhed og
Kærlighed vilde dog nok have vakt betænkelighed blandt de gamle Grækere,
maaske endog have inspireret Aristophanes til at indlægge et nyt
Vers i sin nye Sommerrevy. Nu inspirerer den foreløbig kun Hr. Sven
Brasch til en Tegning til "Ekstrabladet". Vi beder Hr. Jens Lund meget
undskylde - selv vi har ingen Aristophanesser på Lager i
Øjeblikket.
|
|
|
Sven Brasch:
Cesiretta fra Volterra
ekstrabladet d. 24. februar 1909
Volterra er en by i Italien, i Toscana-Egnen. Byen har 14,000 indbyggere,
Cesiretta er en af dem. Hendes Moder er en flittig og stræbsom Vaskekone,
Madam Letitia Carnavallo, hvis mand var Slagter og Travsportsmand - og det
sidste i højere grad, end hans økonomiske Forhold kunne taale : da han
døde, efterlod han sig en stor Gæld, en stakkels Kone, en nydelig Pige,
tænksom og huslig ud over sin Alder. Hun ernærer sig ved at sy i den store
Forretning Luigi Emanuele & Co., Volterras største Konfektions-Magasin,
hvor over 30 Syersker er beskæftigede Aaret rundt, og hvor en flink ung
Pige kan tjene op til 5 Lire om Ugen, hvilket naturligvis kun er lidt i
Forhold til Italiens Statsgæld, der, saavidt vi erindrer, i Øjeblikket
beløber sig til 7 Milliarder og 92 Millioner Lire, men som er nok til at
sikre Frk. Cesiretta en fredelig Tilværelse. Den unge Pige har da ogsaa
modtaget flere Ægteskabstilbud, men hidtil har hun afslaaet dem alle. -
Det er pudsigt nok, at man ved at besøge en Maleriudstilling i Kjøbenhavn
faar saadant et Indblik i italienske Forhold og Tilstande. Hidtil vidste
ingen af os, hvad volterra var for noget - nu véd vi allesammen, at det er
en lille By i Italien, hvor Frk. Cesiretta Carnavallo sidder og syer i
Luigi Emanuele & Co.s Systue. Saaledes udvides gennem Kunsten ogsaa vore
geografiske Kundskaber!
|
Sven Brasch: "Salammbô"
Ekstrabladet d. 8. maj 1910
Dette billede paa Maleren Jens Lunds
Udstilling hos Winkel og Magnussen, der har vakt den største Opmærksomhed,
er uden Sammenligning "Salammô": et stort Lærred med voldsomme Farver - og
hvad er det saa? Et Mesterværk, siger Jens Lunds Beundrere, et
vidunderligt Fyrværkeri af farver, en mægtig skønhed og Kraft - aa,
Sludder, siger Modstanderne: næh, Jens Lund er en meget talentfuld Maler,
men det skidt, han kalder "Salammbô" kan han ikke være bekendt at
udstille, og det forbavser os meget at se af Aviserne, at Hans kgl. Højhed
Prins Valdemar har været henne paa den lille Udstilling og længe
dvælet foran dette ækle Billede. Og hvad er saa "Salammbô" for Noget - er
det Navnet paa et Bjerg i Mellemasien eller en ny Finesse i Frøknerne
Serine og Henriette Nimbs Farvesymfonier ud i moderne Madlavning? Ingen af
Delene! Salammô er simpelthen Navn paa en ung Pige, der er død for et Par
tusind Aar siden, og som altsaa nu ikke er helt ung længer, men som den
Gang gjorde en Del Opsigt. Hun var ikke egentlig dydig, snarere rent ud
sagt temmelig løs paa Traaden, og en skønne Dag var hun Midtpunktet i en
stor Skandaleproces, der fandt Sted i Karthago (Nordafrika), og som
i lange Tider var Dagens eneste Samtaleemne. Er det ikke en underlig Idé
af en ung Kunstner i Hellerup i 1910 at male en gammel Pige fra Karthago?
Saadanne Indfald er unge og talentfulde Kunstnere fulde af, og naturligvis
har Jens Lund ikke en Gang gjort det paa Bestilling, hverken af Dr.
Volter A. Ruben eller af Tandlæge Alfred Bramsen, der jo
ogsaa er Doktor. Jens Lund er en Mand, der gaar sine egne veje uden Hensyn
til Forholdene i Tandlægefaget. Men det hævner sig ogsaa nok - hvordan
skal en ung Maler komme frem i Danmark, naar han gaar koldt forbi to af
vore mest kunstnerisk interesserede Tandlægers Konsultationsstuer? - Dette
er alt, hvad jeg ved om "Salammbô".
Mefisto
|
|
|
Sven Brasch: Jens Lund
ekstrabladet d. 11. april 1910
Dette Maleri af Jens Lund
(paa Charlottenborg-Salongen) er ganske simpelt et Bro- og Gadeparti fra
Pris, set fra et af Taarnene paa Notre-Dame Kirken. Det ligner fuldstændig
Jens Lund, naar han vil male en Gade i Paris, saa at rende op paa et højt
Taarn og gøre det. det ligner ham især, fordi derved bliver det mere
besværligt, der er en masse Hindringer , der skal overvindes; først skal
der skrives en Ansøgning til Magistratens 37te Afdeling (Kirkernes ydre
Arkitektur) om Tilladelse til at opholde sig paa Taarnbalustrade VII, D 14
udenfor den almindelige Besøgstid, og først efter en Masse Renderi paa
Raadhuset faar man Tilladelses-Dokumentet udleveret: men derefter følger
en uendelig lang Række Spektakler; Klokkeren skal udlevere Nøgler;
der skal deponeres en Sum til Sikkerhed; man skal lære Kirkens
reglement udenad (Eksamen afholdes hver Torsdag Form. Kl. 9-11); man
bliver forfulgt af Tiggere; man løber vild paa Trapper og Gange; man faar
sit Tøj ødelagt; man snubler et Sted højt oppe og er ved at brække et Ben;
osv., osv. Enhver vil indrømme, at ved den Maade er der lidt Fornøjelse
ved at male et Gadeparti. Vidunderligt dejligt skal der være deroppe paa
Kirken, det er en hel By af Taarne og Piller og Støtter og Monumenter og
Pilastre og Kapitæler - en Verden helt for sig selv højt oppe i Skyerne,
og det skal have været et storartet Syn, da Jens Lund en Dag sad deroppe,
og pludselig Delagrange med en forfærdelig Klapren gled omkring og over
ham paa sin Flyvemaskine! Det maa man altsaa også opleve, naar man
sidder og maler et Gadeparti paa Notre-Dame de Paris! Jeg ser nok, at Sven
Brasch gør sig Umage for at gøre Nar ad jens lunds ophøjede Bestræbelser
Jeg gad nok vide, hvordan Brasch havde klaret sig, hvis han havde skullet
male den Gade oppe fra Notre-Dame! Næh, saa er det lettere at rende op på
Charlottenborg, hvor man gaar ind "paa Ansigt", og gøre Grin med de
udstillede Kunstværker! Hvis jeg var i Jens Lunds Sted, vilde jeg ikke
tage mig Braschs Næbbethed synderlig nær - højst vilde jeg sende ham et
anonymt Smædebrev med nogle fine Hentydninger til moderne unge
Kunstneres Betydning for Two Step's udbredelse i Danmark med Bilande.
Mefisto |
|
|
|
|
Eigil
Petersen:
Jens Lund
Portræt bragt i forbindelse med interview Ekstrabladet d. 9. februar
1909
|
|
Eigil Petersen:
Replikker
Ekstrabladet d. 13. februar 1909
- Der staar paa det Billede: "Hilset være den, der ikke kommer!"
- Naa, det maa være en Hilsen til min Tante - hun vilde ikke gaa med
herud!
|
|
Eigil Petersen: "Øde"
Ekstrabladet d. 14. februar 1909
Det er let at se af denne
Tegning,
frit efter Jens Lund,
at hans kollega Eigil Petersen
mildest talt er lidt ond!
|
|
Sven Brasch: "Den lille
Havfrue"
Ekstrabladet d. 15. februar 1909
"Og saa siger man, at der ingen sensation er paa
Jens Lunds Ud-stilling!!!"
|
|
Robert Storm Petersen
Publikums Røst
Ekstrabladet. Udateret.
"Malerier, som man ikke forstaar, fornærmer
med Rette en Mand som jeg, der ikke - heller ikke i kunst-neriske
Anliggender - kan ansés for almindelig Idiot!"
|
|
Robert Storm Petersen:
Fashionable News
Ekstrabladet d. 10. maj 1910
"Maleren Jens Knaldstrup Hænge-mose med Frue, født Anna Jensen, aflagde igaar Besøg paa Jens Lunds smukke og interessante Udstilling"
|
|