Introduktion
til
Jens Lunds kunstneriske univers
Ved mag.art. Christina Rauh
Indhold
Jens Lund i
spændingsfeltet mellem kunst og lyrik
Holbeks udgivelser
Bogværkerne -
Forvandlede Blomster -
Livets skove -
Drømmerens bog
Malerierne - De abstrakte -
De naturalistiske
Arbejder på papir - Min
Kærligheds Sang
Den dekorative kunst
Jens Lund og tidens
åndelige strømninger
- Den nye
naturvidenskabelige verdensorden
- Søgen
efter den indre virkelighed
- Syntetismen i Paris
- Nabierne og den
danske kunstscene
- Synæstetiske overvejelser i Jens Lunds værk
- Jens Lund og det religiøse
Paralleller til
Jens Lunds kunst
- Johannes Holbek
og Niels Hansen Jacobsen
- Paralleller til udenlandske kunstnere
Omtalen i pressen
Jens Lund, Richard
Mortensen og Asger Jorn
Noter
Jens Lund i spændingsfeltet
mellem kunst og lyrik
Jens Lund (1871-1923) spredte sig med sine arbejder i overensstemmelse med
tidens ideal over flere områder, der både berørte billedkunsten,
litteraturen og kunsthåndværket. I sine tre bogværker »Forvandlede
Blomster« (1899), »Livets Skove« (1901) samt »Drømmerens Bog« (1915)
supplerede han tegningerne med korte vers eller hele tekststykker, så
værkerne ideelt udgør af helheder af billeder og ord, der igennem syntesen
udsletter grænsen mellem kunsten og lyrikken. Denne sammentænkning af
kunst og litteratur var ganske typisk for 1890’erne, og særligt indenfor
de symbolistiske kredse. Jens Lund startede sit arbejde med illustrationer
til litterære værker allerede i 1896, hvor han udførte tegningerne til
Georg Brandes’ Shakespeare-monografi. Fra samme år er
omslagsillustrationen til Henrik Ibsens »Brand« (dateret 1896 men
øjensynligt aldrig trykt). Alle fire værker lod han indgå i »Forvandlede
Blomster«. Til Shakespeare-monografien komponerede Jens Lund tre
kapitelomslag, som med deres suggestive virkninger karakteriserede
Shakespeares tre livsstadier. Jens Lund gav illustrationerne disse ord med
på vejen:
Under læsningen af
Georg Brandes’ Shakespeare saa jeg en sælsom Blomst vokse ud af Bogens
Blade: en saftfuld Plante med Blomster i Knop, lig Faner, i blaa festlige
Farver og med runde, uregelmæssige takkede Blade, svulmende af
Renæssancetidens Livskraft, - og om den stod Skoven i Vaarens lysegrønne
Pragt. Jeg kaldte den
Shakespeares Ungdom.
Den udviskedes, men i stedet traadte en fuldt udsprungen Blomst, hvis
Støvdragere dannede en Krone, en fantastisk Fyrstekrone, og Blomsten steg
opad, baaren af to mægtige Blade, - omgiven af Sommerens dybe grønne. Jeg
kaldte den Shakespeare’s Manddom. Saa svandt den bort og frem gled,
lig en Svane, den sidste Blomst i brusende, herlig Stolthed; den gled for
udbredte Vinger, med halvt lukkede Blomsterblade, ind mod Udødelighedens
Land i Skær af Høstskovens brogede Glans. Den blev mig et Symbol på det
ubøjelige, stolte Genis, den ensomme, uforstaaede Shakespeares sidste
Aar.
Jens Lund “Tekst til Shakespeares Tegninger” Forvandlede Blomster
1899
Også
faderfiguren for den franske symbolisme, Charles Baudelaire,
beskæftigede Jens Lund sig med. Man ser det blandt andet i
arabesk-tegningen "Helvedesblomst" dateret Paris 12. 11. 1897. I 1900
udfærdigede Jens Lund et udkast til bogbind til digtsamlingen "Les fleurs
du mal", der senere blev udført i lædermosaik. Motivet forestillede
en dyster, kranielignende arabesk, eller måske nærmere en af disse
ondskabens blomster. Det var ikke ligefrem en almindelig dåbsgave,
om end det var som sådan, digteren Kai Hoffmanns søn Finn modtog
eksemplaret: "Daabsgaven samler Opmærksomhed. Baudelaire
er opdaget som - Afløser af Rangler og Æggebægre", som det blev
kommenteret i Politiken, da bogbindet blev fremvist i en glasmontre
ved Jens Lunds udstilling i 1909.
Den overdådige
akvarel »Mon âme voltige sur les parfums...« fra 1901 er ligelledes
skabt over Baudelaire's digtning. På trods af akvarellens betegnelse
"Les fleurs du mal" er det dog ikke herfra billedets tekststykke er
hentet fra. Det kan derimod lokaliseres til digtsamlingen "Petit poèmes en prose" og digtet "Une hémisphere dans une chevelure".
En anden fransk
digter, Gustave Flaubert og hans »La tentation de Saint Antoine«, kommenterede
Jens Lund med akvarellen »Den grønne Blomst« (1899). Fra samme år
er bogbindet i lædermosaik til det klassiske værk »Hero og Leandros«.
Sammen med Lunds andre bogbind indgik dette i bidraget fra
“Foreningen for Boghaandværk” til repræsentationen af det bedste af
dansk kunsthåndværk på Verdensudstillingen i Paris i 1900.
Fra samme periode er Jens Lunds vignetter til den jævnaldrende
digter Erik Waages »Ungkarl«, uden at de dog kom med i udgivelsen af
digtsamlingen.
Tegningen »Øde« er ligeledes komponeret over et digt af Erik Waage.
Senere arbejder
med bogillustrationer fulgte i 1912 til George Rodenbachs
symbolistiske kultroman »Det døde Brügge«, et værk, der blev oversat
til dansk i samarbejde mellem Jens Lund og hans kone.
I 1919 skabte Jens Lund illustrationer til Edgar Allan Poe’s digte
(planlagt udgivet på Pio’s Forlag), mens Viggo F. Møllers »Bag de
graa Facader« udkom i 1922 med forsideillustration af Jens Lund.
Posthumt udgav Selskabet for Grafisk Kunst en række tegninger og
litografiske arbejder i bogen »Udvalgte Værker« (1927).
Holbeks udgivelser
Johannes Holbek, der blandt andet tegnede karikaturer til avisen
»København«, arbejdede under sit ophold i Paris ligeledes med et
manuskript til et bogværk med illustrationer og tekster under titlen
»Omkring Midlet« (1899). Under pseudonymet John William Macmorran
bistod Jens Lund økonomisk udgivelsen, ligesom han med støtte fra
sin søster Martine foranledigede og finansierede udgivelsen af
»Dekadent Barberi« (1904), som Holbek havde efterladt
færdigredigeret ved sin død i 1903. Til den sidstnævnte udgivelse
bidrog Jens Lund med forord og omslagstegning. De tegninger og
malerier, som ikke var med i disse udgivelser eller på anden måde
havde været offentliggjort, fik Jens Lund i samarbejde med Niels
Hansen Jacobsen samet til en retrospektiv udstilling i Den frie
Udstillings lokaler i februar 1904.
Bogværkerne
Forvandlede Blomster
I »Forvandlede Blomster« (1899), den første af Jens Lunds
bogudgivelser, inviteres beskueren ind i et univers af sære
gestalter og arabesker, skabt gennem pennens lette leg henover
papiret. Med deres svungne og suggestive former appellerer de til
beskuerens fantasi og intuition. Blomsterne ledsages af titler og
enkelte tekststykker, der underbygger deres karakterer og
stemninger. En ledetråd til indlevelse i illustrationerne gives med
et lille citat af vennen Johannes Holbek: “Der gives Musik for Øjet
som for Øret”, hvorpå betragteren inviteres gennem en smuk
smedejernsport til at betræde Jens Lunds have med de Forvandlede
Blomster. Blomsterne, der her møder os, repræsenterer alle sider af
det menneskelige væsen, med dets følelser, dets drifter i kærlighed
og længsel.
Her finder man den runde, svulmende, letlevende, og let anløbne
“Skøgeblomst” med myriader af små tilbedere for sine fødder. Man
møder “Snedigheden”, der ligesom slangen dukker frem af sit skjul og
viser sin tvespaltede tunge. “Sørgende Blomster” viser sorgens
indadvendte men alligevel forskelligartede karakter hos de to køn.
Kvindens sorg er fortolket som noget opad rettet men skrøbeligt og
transparent, mens den hos manden er skildret som voldsomt svulmende,
i markant sort-hvid effekt. Enkelte blomster viser en vis
humoristisk sans, som i den dynamiske “Cyklende Blomst”, men bag
dette fornemmes tydeligt en mere alvorlig og dybsindig stemning, der
holder sig til værkets grundtone i mol. En sådan alvorlig stemt
figur finder man i »Helligt Hovmod« (1897), der har tydelige
fællestræk med Niels Hansen Jacobsens monumentale skulptur
»Militarismen« (1899).
Livets skove
»Livets
Skove« (1901) udgav Jens Lund kun to år efter det første
bogværk. Hvor »Forvandlede Blomster« virkede som en samling
mere eller mindre vilkårlige og individuelle tegninger og
stemninger, er der i »Livets Skove« tale om et sammenhængende,
narrativt forløb.
Bogværket
består af femten tuschtegninger, der alle beskriver
forskellige situationer eller stadier i den menneskelige
bevidstheds udvikling. Denne udvikling har såvel et
personligt, individuelt aspekt som et bredere socialt sigte,
hvilket fremgår af titler som »Barndommens Skov«, »Hjemmets
Skov«, »Slægtens Skov« og »Samfundets Skov«. Drivkraften til
at komme igennem disse områder kommer fra det personlige, fra
»Drifternes Skov« og »Viljens skov«, men rejsen dertil er ikke
uproblematisk, idet den også fører igennem skove eller stadier
med kamp, fortvivlelse, vanvid, syner og dødsrædsel, for
endelig at nå frem til forløsning i »Opstandelsens Skov«.
I
modsætning til »Forvandlede Blomster«, som med sine figurer
arbejdede indenfor et abstrakt felt, benyttede Jens Lund i
»Livets Skove« et genkendeligt motivisk forlæg - træet
med sin stamme, sine grene og rødder - igennem hele bogværket.
Han forholdt sig dog ikke mimetisk til motivet men personligt
og ekspressivt. Træerne fremstår som symboler på menneskene,
hvor psykologiske aspekter gengives ved den dynamiske, nærmest
voldsomme linieføring i opbygningen af træerne og de omgivende
landskaber. En dynamik og voldsomhed som ligger langt fra den
legende lette stil i de »Forvandlede Blomster«. Eksempel herpå
finder man bl.a. i »Slægtens Skov«. Her er der fokuseret på
stammerne, der er presset op mod hinanden, og som med deres
grene er tæt sammenvævede til en uadskillelig enhed med
defensive torne rettet ud mod omgivelserne. Da vejen
fører forbi »Fortvivlelsens Skov«, panoreres der ind mellem
træerne i et fladt skovlandskab med et tykt bølgende skydække;
et billede der ledsages af følgende ord:
Som
Orme vride vi os, indviklede i hverandre, hæmmende
hverandre, indfiltrerede i Haabløshedens tunge Skyvæv.
Ekspressiviteten
drives til det yderste i bogværkets sidste blad, da den rejsende endelig
er nået frem til »Opstandelsens Skov«. Her kan der knapt tales om nogen
form for motivisk genkendelighed, da ‘træstammerne’ her er så forvredne,
infiltrerede og samtidig opløste, at der stort set er tale om en ren
abstraktion. Voldsomme strøg med pennen over papiret har skabt et væld af
dynamiske bevægelser, der understøttes af nervøse og hurtige skraveringer,
der dog forsvinder for at give plads til opstandelsens immaterialitet, som
røgen, der stiger fra en cigaret. Tegningen følges af et bibelcitat:
Uden Nogen bliver født paany,
kan han ikke se Guds Rige.
Johannes Evangeliet 3. 3.
Drømmerens bog
Med dette værk, som Jens Lund udgav i 1915, er der igen tale om
publikation af en række individuelle tegninger og tekststykker, hvis
tilblivelse spreder sig over en lang årrække. Der er således en »Akropolis«-tegning
fra 1906, en vignet med bjerg-motiv fra 1904, små citater dateret “Paris
1898” og “Rom 1902”, mens der også er eksempler på nyere ting, som
teksten om kimæren (dateret 1914), dette stenuhyre, som skuer ud over
Paris’ tage fra Notre Dame-kirkens spir. Et uhyre som her nærmest
bliver synonym med Jens Lund og hans skæbne som den misforståede
skabning, seeren, der har muligheden for at betragte verden og
virkeligheden fra en anden vinkel end den gængse.
Temaerne for
tegningerne og teksterne i dette bogværk er karakteriseret ved det
drømmende og fantasifulde samt dyrkelsen af sagnfigurer fra myter og
eventyr. Eventyrstemningen slås an med et citat fra den romantiske lyriker
Holger Drachmanns digt om den indiske sagnfigur Kong Dushjanta og hans
datter, den smukke prinsesse Sakuntala. En eksotisk historie, hvorfra Jens
Lund flere gange hentede inspiration til sine tegninger, ligesom også den
tyske romantiske digter J. W. Goethe havde beskæftiget sig med den.
Andre eventyr blev af Jens Lund behandlet i tegninger som »Tornerose«,
»Den lille Havfrue« samt »Agnete og Havmanden«.
Malerierne
De abstrakte
Jens Lunds
primære udtryksform var tegningen og grafikken. Der findes dog nogle få
malerier fra hans hånd, hvoraf man kun har kendskab til tre fra tiden
inden 1900 - de er alle nu på Vejen Kunstmuseum. I malerierne »Dagens
Blomst« og »Nattens Blomst« (begge 1898) har Jens Lund skildret
dobbeltheden i den menneskelige natur, eller måske i virkeligheden mest
kvindens natur, da malerierne er fantasier skabt over den kvindelige krop.
Lige så blid den gryende dag er fremstillet, lige så mørk og fortærende
viser nattens blomst sig med flagermusens kåbe åbnet til et skæbnesvangert
favntag. Den metamorfosiske sammentænkning af naturen med kvindekønnet var
meget udbredt i perioden til illustrering af det irrationelle,
vilkårlige og uforklarlige. Var temaet
derimod rationalitet og fornuft, som man dyrkede det i videnskaben, var
tendensen at manden lagde krop til visualiseringen.
Også ved at benytte
sig af flagermustemaet lagde Jens Lund sig op ad en i tiden udbredt
motivverden, som knyttede an til forestillingen om la femme fatale,
kvinden, der på samme tid er seksuelt tiltrækkende og udgør en potentiel
trussel for mandens eksistens. En forestilling, der dukkede op samtidig
med at kvinder efterhånden fandt deres nicher på arbejdsmarkedet (herunder
både som forretnings-, fabriksansatte og som prostituerede), og dermed
opnåede en vis økonomisk uafhængighed. Dertil kom erkendelsen af kvinden
som et selvstændigt, seksuelt individ - en erkendelse som virkelig
kunne give manden fornemmelse af tab af magt, eller for at bruge et
freudiansk begreb; kunne indgyde manden med kastrationsangst.
Resultatet
var, at der dukkede en lang række fortællinger op om kvinden som sirenen, der
med sin seksuelle udstråling lokker manden i den sikre afgrund,
eller kvinden, der ligesom flagermusen jagter i ly af natten for med
sit kys at suge livet ud af sit offer.
Som kontrast til den mørke, fortærende »Nattens Blomst« strømmer
åbenbaringen én i møde i det større maleri »Herrens Herlighed«
(1899-1900). Alle tre af Jens Lunds tidligste malerier er bemærkelsesværdige ved deres høje
grad af abstraktion kombineret med en overordentlig dekorativ
virkning opnået gennem en elegant og let linieføring men også gennem
en bevidst brug af fladens ornamentale kraft. Enkelte partier i
»Herrens Herlighed« samt i »Dagens Blomst« er forgyldte, en metode
man kender fra byzantinske ikoner til at opnå en virkning af immaterialitet, af guddommelighed. En ganske overvældende virkning,
hvis man dertil forestiller sig »Herrens Herlighed« udført som
glasmosaik - Jens Lunds oprindelige tanke. Disse maleriers klart
symbolistiske og religiøse indhold modsætter sig kategoriseringen
som blot overfladisk art-nouveau-kunst.
Sammenligner man desuden »Herrens Herlighed« med andre udkast til
glasmosaikker fra samme periode, vil man opdage, at det vanskeligt
lader sig gøre at finde nogen anden kunstner, der i den grad
benyttede sig af abstraktionens potentiale, som Jens Lund.
De naturalistiske
Blot få år inde i det ny århundrede forlod Jens Lund det abstrakte
formsprog for at vende tilbage til naturstudiet og det motiviske, men ofte
på en ret uinspirerende måde, og uden her at opnå den samme kraft som i de
tidlige bogværker. En del af malerierne fremstår som studier af natur-
kultur- og bylandskaber. Kendetegnende for disse studier er ofte
fraværet af menneskeskikkelsen, som sammen med farveholdningen
fremkalder en senromantisk stemning. Eksempler på dette kan man
finde i motiverne »Fra Pompeii« (1902), »Klipper ved Hav«
(1908) eller maleriet af kimærer fra Nôtre-Dame i Paris (1909). Forsøg med
at kombinere det fantasifulde, eventyragtige med maleriet finder man i
»Den lille Havfrue« (1908), som Jens Lund havde med på udstillingen hos
kunsthandler Winkel og Magnussen i 1911. Motivet i dette maleri griber
tilbage til 1890’erne og de dekadente symbolisters yndede motiver med
drømmende, uopnåelige kvinder, men her gengivet på en sødladen, harmløs
måde. Allerede ved præsentationen på Den Frie i 1909 var stilen passé.
Ekstrabladets kommentar til maleriet kom til udtryk i karikaturtegneren
Sven Brasch parodierende streg. (Se også
karikaturtegningerne fra
dagbladene)
Fra omkring 1910 søgte
Jens Lund imod andre motiver og udtryksmuligheder. Typisk for hans maleri
for perioden efter 1910 blev hans landskab- og modelstudier, og fra 1915 dukkede
partier fra havnen i Marstal op. Nogle af disse motiver blev afprøvet i
radering. Forsvundet var nu al form for symbolisme fra hans kunst, og
tilbage stod “en gennemført Realist og en mærkelig elskværdig Lyriker”.
Arbejder på papir
Min Kærligheds Sang
Indenfor
tegning viste Jens Lund til gengæld stadig overbevisende kvaliteter,
når han byggede videre på det dekorative som det bærende element. Det ses
eksempelvist i værkerne »Duft, der synger. flammer, der ler« fra 1903-04
og i »Min Kærligheds Sang« fra 1904-05 (Deponeret fra
Kunstindustrimuseet). I disse tegninger kan beskueren lade sig lokke ind i en
fantastisk, drømmende verden med stemning som i et kirkerum - med kig ind
og ud mellem søjler, ind i andre rum og ud over det fjerne landskab - hele
tiden båret og forført af den ornamentale, vildt voksende vegetation, der
lader fænomenerne arkitektur og natur sammensmelte. Omend der hersker en
vis eksotisk forførende stemning i billederne kan en inspirationskilde dog
have været de franske middelalderlige kirker, da man fornemmer en
fascination af formprincipperne bag den gotiske sakralarkitektur.
I tegninger som denne
har Jens Lund formået at overføre den gotiske arkitekturs sans for det
lette og diffuse rum til papirets to-dimensionale plan i en konstant
afvekslende leg i dybde- og fladevirkninger, opnået gennem en varieret
skraveringsmetode i opbygningen af de kniplingeagtige, ornamentalt
slyngede former. Det intensive arbejde med skraveringerne medførte nogle
steder så alvorlige skader på papiret, at tegningerne måtte lappes. Hvor
disse lapper har taget form efter ornamenterne, er de med deres
collagevirkning ofte med til at understrege oplevelsen af den dynamiske
dybdevirkning i billedet. En virkning, som også peger på Jens Lunds
fascination af den franske maler Gustave Moreau (1826-1898), som dyrkede
en nærmest orientalsk overdådig og brokadeagtig malestil til at gengive
temaer med sagnfigurer og mytologiske skikkelser. Med disse temaer og sin
særlige malestil var Moreau en central
figur for opkomsten af den symbolistiske bevægelse.
Den dekorative kunst
I værket
»Forvandlede Blomster« finder man tegninger af gitterlåger som både start-
og slutvignet. Men deres præcise udførelse gør det bestemt muligt at bruge
tegningerne til forlæg for rigtige smede- eller støbejernsporte.
At Jens Lund har haft tanke for kunsthåndværk og design,
bevidner udstillingen af en broderet kakkelovnsskærm på Den
Frie i 1901 tillige med mængden af broderimønstre i Vejen
Kunstmuseums samling. Her finder man udkast til puder,
gardinborter, vinduesløbere m.m., og det gennemhullede
mønsterpapir viser, at en del af disse udkast er blevet omsat
med nål og tråd.
På separatudstillingen i 1909 kunne man under kat. nr. 157 finde en pude
udstillet med motiv af en »Solblomst«, broderet af Bolette Lund. Ikke kun
kakkelovnsskærme og sofapuder blev emner for Lunds dekorative udkast;
også dametasker blev udført med smukke arabesk-motiver, og mon ikke Jens
Lund også har eksperimenteret med formgivningen af smykker, ligesom mange
andre af kunstnerkollegerne? I Politikens beskrivelse af de
kvindelige ferniseringsgæsters påklædning, støder man på ”Frøken Marie
Rubow... med stort Brystsmykke, indlagt med blaa Mosaik med Motiv fra de
salige Kloder...” Beskrivelsen stemmer overens med titlen på en af Lunds
akvareller, som ligeledes var med på den pågældende udstilling.
Arbejdet med det
dekorative viser sig også i intarsiaarbejder på fire
sokler til skulpturer af Rudolph Tegner, heriblandt til busterne af
henholdsvis af Fernanda Nylund og Francinette, udført i indlagt mahogni.
De befinder sig i dag på Tegners Museum, men er desværre i meget dårlig
bevaringsstand.
Af udsmykningsopgaver
udførte Jens Lund kun to i henholdsvis 1918 og 1919. Den ene var bestilt af trælasthandler og
byggematador Harald Simonsen, som nyligt havde ladet et palæ opføre - nu
kendt som »Lille Amalienborg« - efter tegninger af arkitekten Carl Brummer
.
Lunds opgave var at udføre tolv vægmalerier til den såkaldte »Kinesiske
sal«. En del forarbejder til disse vægdekorationer er i Vejen
Kunstmuseums samling (inv. nr. 443, 443a, 444, 445, 446).
Den anden
udsmykningsopgave var bestilt til en havepavillon i Marstal i 1919, en
pavillon, som der tilsyneladende ikke findes andre spor af i dag end en
tegning i Lunds egen stemningsfulde streg - og som kun gengiver det ydre.
|
|
"Kinesisk Festsal" i tømmer-handler Harald Simonsens palæ på Dag Hammerskiölds Alle 28. Jens Lund stod for udsmykningsopgaven.
Foto: Kunstakademiets Bi-bliotek, Samlingen af Arki-tekturteginger
|
Jens Lund og tidens
åndelige strømninger
Den nye naturvidenskabelige verdensorden
Symbolismen, syntetismen og art nouveau var tre bevægelser stærkt
sammenknyttede i deres fundament, idet de tog afstand fra rationalismen og
den naturvidenskabelige tilgang, som var blevet så udbredt i slutningen af
1800-tallet. Allerede Charles Baudelaire havde reageret kraftigt imod
rationalismen som udgangspunkt for at forstå verden, og da den
litterære symbolismes grundlægger Joris-Carl Huysmans bragte
Baudelaires tanker ind i den æstetiske diskurs i 1880'erne, var hans
betragtninger ikke blevet mindre aktuelle - tværtimod. Rationalismen
havde blandt andet resulteret i en hastigt fremadskridende
industriel og økonomisk udvikling, der i princippet kunne komme alle
befolkningslag til gode, men som også førte en lang række sociale
problemer med sig, ikke mindst i de eksplosivt voksende byer. Rent
teknisk forekom det som om alt blev muligt gennem opfindelsen af
mekaniske massefremstillingsmetoder. Udviklingens revolutionerende
landvindinger blev ikke mindst demonstreret i opførelsen af Eiffels
tårn i støbejern til Verdensudstillingen - industriens og handelens
internationale udstillingsvindue - i Paris i 1889; en præstation,
der vidnede om ingeniørkunstens kunnen og et fremtidigt potentiale.
Den tekniske udvikling og perfektionering synes man ligeledes at
kunne spore i kunsten i en overlegen teknisk perfektionering, som
skulle maleriet nu konkurrere med det fremstormende fotografiske
medie om at gengive så realistisk som muligt med et afslørende,
grelt lys, der afslørede alle detaljer - også de mere uskønne. Den
stærke naturalisme, der prægede flere kunstretninger i slutningen af
1800-tallet, overlod ikke meget til fantasien og til tider som
en tankeløs, mekanisk efterligning af naturen for efterligningens
egen skyld.
Den rationelt analyserende tankegang vandt også indpas indenfor
industrien, hvor en skønsom blanding af konstruktive,
materialemæssige og produktionsmæssige nyopdagelser banede vejen for
en hastigt fremadskridende industriel udvikling. Med de nye
materialer og mekaniske massefremstillingsmetoder blev
tilsyneladende alt muligt. Men det betød også, at mange mennesker
følte, at de nye produktionsmetoder fjernede de sidste
håndværksmæssige kvaliteter fra kunstindustri og design.
En konsekvens af naturvidenskabernes
fremmarch blev opgøret mellem viden og tro, hvor viden nødvendigvis
måtte blive det sejrende princip. Med Charles Darwins
evolutionsteori fremsat i skrifterne Om Arternes Oprindelse
(1859) og Menneskets Afstamning og Parringsvalget (1871), som
begge blev oversat af I.P. Jacobsen i henholdsvis 1872 og
1875, blev der for alvor sået tvivl om den guddommelige sammenhæng i
verden, som hidtil havde været et ubestrideligt aksiom i den
menneskelige selvforståelse. Troen på mennesket som en gudsskabt
mediator mellem verden og Vorherre kunne ikke længere forsvares ud
fra logiske slutninger. Resultatet var, at kristendommen måtte
kaldes til skafottet, hvor den tyske filosof Friedrich Wilhelm
Nietzsche i fortællingen Also sprach Zarathustra (1883)
afsagde sin dom, lod guillotinen falde og erklærede Gud for død.
Dermed forkastedes den kristne moral og livsforståelse som grundlag
for menneskelig handling og erkendelse.
Darwins teorier og det
nihilistiske princip satte et naturligt fokus på menneskets natur og dets
psykologiske indretning. Med analytiske metoder og rationelle
slutninger hentet fra naturvidenskaben blev den menneskelige natur
underkastet grundige studier i forsøget på at kortlægge og forklare den. Dette førte blandt andet
til opdagelsen af mennesket som styret af drifter og basale
instinkter, fuldstændig på linje med dyrene. Interessen for
menneskets mentale indretning oplevede et foreløbigt højdepunkt lige
omkring 1900 med formuleringen af flere psykoanalytiske
forklaringsmodeller, hvoraf den nok kendteste blev fremsat af
østrigeren Siegmund Freud.
Han havde i løbet af 1880’erne og 1890’erne - bl.a. ud fra
franskmændene Charcot og Bernheim’s teorier om neuroser, hysteri og
hypnotisme - arbejdet på en sammenhængende psykoanalyseteori, der kunne forklare
betydningen og sammenhængen mellem menneskets seksualitet, dets
underbevidsthed og dets handlinger; en teori der blev fremsat i
afhandlingen »Om Drømmen«, udgivet første gang i 1901.
Søgen
efter den indre virkelighed
Symbolisternes reagerede på rationalismen og det religiøse meningstab ved
at forsøge at finde svaret på menneskelivets mening i kunsten. De anså det nu
som kunstens ideelle opgave at
genskabe sammenhængen mellem guddommelighed og verden, da det i deres øjne kun var
kunstneren, der kunne fatte denne sammenhæng: »Han føler sin indre Sjæls
Sammenhæng med Naturens Sjæl og aner bag Tingenes tilsyneladende
Ligegyldighed en hjemlig Verden, hvori hans Aand har evig Indfødsret. Den
sande Kunstner er derfor nødvendigt Symbolist. Hans sjæl genkender bag de
timelige Ting den Evighed, hvoraf hans Sjæl er udsprungen«. Ordene her
blev formuleret af Johannes Jørgensen, digter og redaktør på tidsskriftet
»Taarnet«, som var de danske symbolisters talerør.
Fra at søge efter det
guddommelige i den ydre verden vendte man sig mod en indre virkelighed,
mod menneskets eget sjæleliv. Uafhængig af den ydre verden blev det muligt
at skabe sig en individuel kunstnerisk frihed uden at skulle gengive
verden mimetisk korrekt, endsige hente de motiviske forlæg her.
Man genoptog nogle af romantikkens ideer, hvor man havde dyrket det indre
menneskelige sjæleliv, sådan som det blandt andet kom til udtryk i drømmen
og fantasien med urealistiske syner af engle og
knoglemænd, og som man også kendte dem fra middelalderens og renæssancens
billeder. Men symbolismen holdt sig ikke kun til gammelkendinge fra
den kristne mytologi eller fra antikkens og nordens sagnverdener.
En del symbolister hentede
inspiration fra forestillinger om særligt Mellemøstens kulturer og mystik
samt gammeltestamentlige fortællinger for at
supplere med motiver som sfinxer, kimærer og andre fabelvæsener, der
vævedes ind i drømmenes og følelsernes arabesker, godt hjulpet på vej af
de psykoanalytiske opdagelser.
Syntetismen i Paris
Som en
forgrening af symbolismen formuleredes syntetismen som en ny kunstteori,
der gik imod salon-kunsten med dens nærmest vulgære realisme og i retning
af en mere synæstetisk og ornamental stil. Denne nye kunstteori blev
blandt andet formuleret af malerne Paul Sérusier og Maurice Denis, som
begge havde været elever på Académie Julian, og som havde arbejdet tæt
sammen med Paul Gauguin i dannelsen af kunstnersammenslutningen Nabierne (Nabi:
det hebræiske navn for profet), hvor de dyrkede den syntetistiske æstetik.
Såvel Sérusier som Denis havde haft deres gang på akademiet før Jens Lunds
ankomst, men deres ideer har i midten af 1890’erne været vidt udbredte og
diskuterede i kunstnerkredse. Det kunstneriske miljø på Académie Julian
var meget frit, og i den periode, Jens Lund var tilknyttet, arbejdede en
hel del kunstnere med disse tanker
.
Nabierne og den danske
kunstscene
Den danske
kunstscene fik en direkte tilknytning til nabierne blandt andet gennem
maleren Mogens Ballin, som sluttede sig til kunstnergruppen omkring 1890,
og her malede under vejledning af Paul Sérusier i Bretagne i 1891. Ballin
introducerede sin ven Gad Frederik Clement for Paul Gauguin og nabierne,
hvilket resulterede i, at Clement blev en af de varmeste fortalere for
syntetismen herhjemme. En anden dansk kunstner, som arbejdede med de samme
ideer, var J. F. Willumsen. Månedsskriftet Taarnet bragte jævnligt
artikler om de nyeste tendenser indenfor kunsten, og introducerede også de
danske læsere for en række europæiske kunstnere, bl.a. Mogens Ballins gode
ven, den hollandske maler og medlem af nabierne, Jan Verkade, som
efterhånden blev en vigtig del af den danske symbolistiske kunstnerkreds.
Et direkte indtryk af den syntetistiske kunst kunne det danske
kunstpublikum få i 1893, da Den Frie Udstilling viste Johan Rohdes
enestående udstilling viet til Paul Gauguin og Vincent van Gogh.
Ballin
havde samme år fået arrangeret en udstilling i Kunstforeningen af Gauguins
danske kone Mette Gads samling af fransk kunst. Jens Lund har dermed haft
rig mulighed for allerede at stifte bekendtskab med de syntetistiske ideer
i årene inden han forlod Danmark.
Synæstetiske
overvejelser i Jens Lunds værk
Med
symbolismen genoptog man den tidlige romantiks synæstetiske overvejelser
om samklangene mellem forskelligartede sanseindtryk. Man blev således
opmærksom på de musiske kvaliteter i billedkunsten, hvor linieføring og
farveharmonier i et billede svarer til et musikstykkes rytmiske forløb og
toneklange. Sammenhængende med dette erkendte man ornamentets og
arabeskens potentiale som ideelle udtryksformer for den menneskelige
fantasi, der både kunne formes som sarte og skrøbelige figurer eller som
dynamiske og kraftfulde. Arabeskens struktur udgjorde i sig selv et
kompositionsprincip, som kunne dyrkes indenfor alle kunstarter, såvel
billedkunsten som litteratur, dans og musik.
Af de ledsagende
strofer til blandt andet »Forvandlede Blomster« fornemmer man, at Jens
Lund har været optaget af sådanne synæstetiske overvejelser, idet han i
disse tekstpassager lader syns- og lugtesansen arbejde tæt sammen om at
aktivere en form for indre musik. I sine erindringer »Mindet og Nuet« har
Jens Lund givet denne forklaring på sine tegninger: “Det Kunstens Barn,
som jeg gik svanger med, var... et Fantasiens Foster, et Forsøg på at give
Musikken billedlig Form, på at udtrykke en Stemning i skønne Linier og
Farvetoner...”. I en omtale i Politiken i forbindelse med Lunds separatudstilling på Den Frie i 1909 beskrev Rudolph Tegner Lunds metode:
“beherskende Komposition, Linjerne og Formen som en Dirigent Orkestrets
mangeartede Instrumenter, maler han en Symfoni i Hvidt og Sort”. Bladrer
man igennem Johannes Holbeks bogværker støder man ligeledes
ind i adskillige associationer til musik, til dufte, smags- og synsoplevelser; en
kunstart der vækker alle sanser til live.
Jens Lund og det
religiøse
I en del af
Jens Lunds værker fornemmer man en fortættet spirituel stemning, der til
tider får lov at tale for sig selv som i »Ildkugle«, til tider knyttes
direkte til den kristne mytologi som i »Og jeg saa Himlen
opladt... Apokalypsen«, uden dog nødvendigvis at knytte an til det
traditionelle kristne motivvokabular. Et tydeligt eksempel herpå er det
store maleri »Herrens Herlighed«, der fremstår udelukkende som et
metafysisk drømmesyn. Stemningen i Jens Lunds værker skifter hurtigt
mellem det lidenskabeligt søgende, det afventende og enkelte åbenbaringers
øjeblikke, en erotiseret religiøsitet, der dog bevarer askesens karakter,
hvor Jens Lund holder sig fra det motiviske.
En anderledes voldsom
drift præger bogværket »Livets Skove«, der peger i en anden, mere
eksistentiel retning, måske inspireret af Nietzsches Also sprach
Zarathustra, idet mennesket, overladt til sig selv, gennem en indre
udviklingsrejse med personlige prøvelser, skaber sin egen livserfaring og opholdelsesdrift. I Jens Lunds værk er der enkelte gange henvisninger til
i Bibelen, f.eks. ved tegningen til »Personlighedens Skov«: “I ere Guder”
(Ps. 82.6) ligesom der afsluttes med et citat fra Johannes-evangeliet: “Uden
nogen bliver født paany, kan han ikke se Guds Rige”. Den udenforstående,
almægtige Gud fornægtes altså ikke hos Lund, men han anser det dog for
nødvendigt med et personligt opgør med sin tro for at komme frem til den sande
erkendelse af Guds værk og væsen.
I længslen efter
sammenhæng mellem det verdslige og det åndelige liv konverterede flere
kunstnere - blandt andet Johannes Jørgensen og Mogens Ballin - til
katolicismen, hvor man havde bevaret noget af den oprindelige
spiritualitet og mystik. Jens Lund gik ikke så langt som til at konvertere
sin tro, men ligesom hos en lang række andre kunstnere (bl.a.
Skovgaard-brødrene), fornemmer man en tydelig fascination af katolicismens
intense religiøsitet, eksempelvis når Jens Lund tegner et Madonna med barn-motiv (1911 og 1913), som også går igen i triptykonet
med motiv af Johannes Døberen samt i »Korset og Stjernen« (1910).
Paralleller til Jens Lunds kunst
Johannes Holbek og Niels Hansen Jacobsen
Om end der
har været et utal af kunstnere, der var optaget af de nye formmuligheder i
kunsten, der her blev banet vej for, er det dog vanskeligt at påpege
nogen, som arbejdede fuldstændig parallelt med Jens Lund. Han er ofte
blevet sammenlignet med Johannes Holbek, som hovedsageligt ernærede sig som
bladtegner ved bl.a. Politiken og dagbladet København. Igennem flere
perioder opholdt Holbek sig i Paris. Første gang var 1893-1894, hvor han
tog undervisning hos Gustave Moreau og med anbefaling fra Frederik
Vermehren blev indskrevet på École des Beaux-Arts. Efter blandt andet at
have været hjemme i Danmark for at aftjene sin værnepligt, ankom Holbek
igen til Paris i efteråret 1898, hvor han lærte Jens Lund at kende. De to
knyttedes sammen i et tæt venskabeligt forhold. Holbek havde fra sit
tidligere ophold i Paris kontakt til Rose+Croix-ordenen, der dyrkede en
kunst, der tangerede det dekadente og okkulte. Sammen opsøgte de den
franske symbolistiske litterære sværvægter J. K. Huysmans for at vise ham
manuskriptet til Holbeks bogværk »Tama Rex«, altimens de færdedes blandt
den samme kreds af danske kunstnere.
Holbek og Lund har
uden tvivl draget nytte af hinandens engagement i tidens kunstneriske
diskussioner og har i høj grad været til gensidig inspiration.
Da Lund afholdt sin separatudstilling i 1909 bragte et af dagbladende en
omtale af en akvarel af ”havplanter, som Lund og Holbek har udført
sammen” med ”påtegning fra Holbeks hånd: ”For den maleriske Effekt!”,
men derunder tilføjet af Lund: ”For Linjerne!””.
Der er i såvel Holbeks som Lunds værker formelle træk som går igen fra art
nouveau med forkærligheden for den legende, organisk bølgende streg.
Holbek arbejdede dog langt mere figurligt og satirisk end Jens Lund.
Særlige formelle, fælles karakteristika er dog blandt andet det ofte
omhyggelige, nærmest pertentlige skraveringsarbejde i tegningerne, der
afslører et lettere manisk træk. Man kan blandt andet iagttage det i
Holbeks tegninger »Concert« (1898) og »Maestoso. Liv og Død« (1899);
værker, der peger hen imod Jens Lunds senere brokadeagtige arbejder som
»Min Kærligheds Sang« (1904-05).
Særligt i tre arbejder fra 1906 sporer
man hos Jens Lund en bearbejdning af indtrykkene fra Holbeks kunst. Det
drejer sig om værket »Anraabelse«, hvor mandsfiguren og de flammede
ornamenter omkring ham fremviser træk, som ellers ville være typiske for
Holbek. Jens Lunds tegning af »Prinsessen« mimer motivet fra »Den
forelskede unge Pige« (1898), mens Jens Lunds korsformede arabeske
»Vennen« kan ses som en hyldest til Holbek, der døde den 14. maj 1903.
Sammenstillingen mellem
Johannes Holbek og Jens Lunds arbejder er oplagt, da de begge primært
arbejdede med tegning. Betragter man Niels Hansen Jacobsens skulpturer,
opdager man dog også her de slyngede
linjer og former som bærende for
figurernes opbygning.
I 1896, samme år som Jens Lund ankom til Paris, skabte Niels Hansen
Jacobsen
»En
Trold, der vejrer Kristenkød«.
Hansen Jacobsen havde opholdt sig i Paris siden 1892, og havde her fundet
frem til et symbolistisk formsprog der viste sig i rendyrket form i
trolden. I denne skulptur visualiseredes det onde selv som en sej og
senet mandekrop udstyret med et reptils fødder og hale, dæmonens furede
ansigt og djævelens horn i panden og trefingrede hånd. Troldens snigende,
over alt indtrængende væsen understreges af skulpturens furede og kantede
overflade, der dog også frembyder meget dekorative træk. Hansen Jacobsen
benyttede sig af det organiske linjeslyng i sine skulpturer til at skabe
et flertydigt både og. Den ornamentale virkning er på samme tid legende og
forførende, men den indeholder også forgængelighedens principper, det
lurende forfald.
Fra Paris sendte Jens
Lund i 1898 en omtale af Niels Hansen Jacobsens skulpturer, som blev bragt
i Politiken d. 11. august. Heri nævnte Lund blandt andet trolden og
hæftede sig særligt ved Hansen Jacobsens "Forkærlighed for Linjevirkning",
samt bemærkede den velgørende brug af fantasien. Lund skrev endvidere:
"Det er hans Mening, at en Nutidskunstner ikke ved den rent naturalistiske
Formbehandling kan give et tilfredsstillende Udtryk for det moderne
Menneskes Tankeliv. Ved at udvide Naturens Grænser i mærkelige Flader, i
fantastiske Linjer skaber han sig et større, mere indviklet Klaviatur, og
han søger Ideer, der bunder i vor Tid".
Klik her for at komme til
kunstnernes omtale af hinanden
Anmeldelsen viser
tydeligt Jens Lunds samhørighedsfølelse med dele af Niels Hansen Jacobsens
kunstforståelse - såvel hvad angår det formelle udtryk som det
fantasifulde indhold. I flere af Hansen Jacobsens skulpturelle
kompositioner fornemmer man da også et nært slægtskab med Jens Lunds
arbejder. I flere af Hansen Jacobsen keramiske masker finder man den samme
leg med et dobbelttydigt motiv, der bevæger sig i grænsefeltet mellem
abstraktion og præsentation som i flere af Lunds blomster. Særligt den mat
grønne og terracotta farvede maske af et forvrænget, dæmonisk ansigt (VKV
inv. 268) lader pludselig Jens Lunds omslagstegning til Baudeliare's "Fleur
du Mal" fremtræde på nethinden. Hvor slægtskabet viser sig tydeligst er
dog i Jens Lunds tegning "Helligt Hovmod" (1897), der fremviser den samme
figurkomposition som Hansen Jacobsens monumentale skulptur "Militarismen"
(1898-1899), bygget op over en oprejste menneskefigur med med strittende
albuer og et aggressivt maskeansigt.
Niels Hansen Jacobsens skulptur "Foraar" (1900) viser en rank
ungpigeskikkelse i symbiotisk forbindelse med naturen. Som et spirende løg
vokser hun op og ud af et rodnet af flammeformer, som man kender dem fra
flere af Jens Lunds arabesker. Væksttemaet, som i dette tilfælde er
fremstillet i sit pureste og tidligste stadie, dukker regelmæssigt op i
Hansen Jacobsens senere arbejder, og særligt i hans grav- og mindesten. I
disse sten forenes det tidslige i form af træets slyngede ornamentik og
det evige gennem stenens bestandige materiale´. Mange af stenene henleder
ikke kun opmærksomheden på Jens Lunds ornamentale stil, men tillige på
tematikken i "Livets Skove", hvor væksten ligeledes symboliserer
individuel udvikling. Dette ser man i de mange forskellige
fremstillingsmåder af vækstmotivet, fra det sirligt slyngede (sten på
Vrensted Kirkegård, 1906) over det golde (sten på Vejen Kirkegård, 1922)
til det frodigt og i bogstaveligste forstand voksende træ (sten på Brørup
Kirkegård, 1909).
Paralleller til
udenlandske kunstnere
Den stilistiske iagttagelse af Jens Lunds formverden frembringer mindelser
om udenlandske kunstnere som tyskeren Otto Eckmann og hans vignetter til
blandt andet tidsskrifterne Jugend og Pan, men også
ornamenter af August Endell (f. eks. hans broderi kendt som »Piskesmæld«,
1895) fremviser tydelige formelle ligheder. En tredje kunstner, som er
interessant at iagttage i forbindelse med Jens Lund, er schweizeren
Hermann Obrist (1862-1927), som oftest er nævnt i forbindelse med sine
facadedekorationer på Elvira foto-studio i München (1897-98). Obrist var
tidligt blevet optaget af naturens fænomener og var særligt fascineret af
planteverdenens fantastiske formvariationer. Sat sammen med inspirationen
fra musikkens abstrakte og associerende kvaliteter resulterede det i en
række tegninger, som besidder samme abstrakte
og indfølende kvaliteter som Jens Lunds arabesker.
Ud over
Elvira-studiets facadedekorationer peger Jens Lunds ornamenter tillige mod
arkitekter som belgieren Victor Horta (1861-1947) med f.eks. Maison Tassel
i Bruxelles (1892-93),
men også den franske “Metro-arkitekt” Hector Guimard (1867-1942) viser
samme interesse for det organiske elegant slyngede ornament, som man f.
eks. kan se det i interieur-dekorationer til Castel Béranger (Musee
d’Orsay inv. nr. 481).
Opmærksomheden mod den nye
kunst og dens udtryk var stor. Den var genstand for megen omtale i mange
af de nye kunsttidsskrifter, som holdt et internationalt publikum
underrettet gennem blandt andet anmeldelser af udstillinger illustreret
med sort-hvide fotogengivelser. Jens Lund kan ad denne vej have været
velinformeret om de nyeste kunstideologiske diskussioner i Europa, ligesom
de har været diskutteret i de danske kunstnerkredse. Det er
dog ikke muligt at henvise til nogen konkret eller
direkte indvirkning fra de her nævnte kunstnere, hvis værker i høj grad er
opstået samtidig med Jens Lund. Det ser derfor ud til,
at han har været optaget af såvel symbolismens, syntetismens og art
nouveau'ens tankegods og ladet det sammensmelte i et særegent udtryk, der
er opstået simultant med de andre art nouveau-kunstneres frembringelser.
Omtalen i pressen
Igennem
tiderne har der været svingende pressedækning af Jens Lunds produktion.
Deltog han i udstillinger blev han gerne omtalt med et par enkelte linier,
ligesom hans bogudgivelser blev fulgt på vej af overvejende positive ord.
I 1909, da Lund afholdt sin separatudstillingen på Den Frie, var
Ekstrabladet med fra første færd med en foromtale af udstillingen, og
fulgte dernæst op med små notitser, artikler og karikaturtegninger flere
gange om ugen i hele udstillingsperioden, der varede en lille måneds tid.
Her blev Jens Lund fremstillet som lidt af en særling - ligesom hans
kunst, men generelt ment på en positiv måde. Her var endelig noget
anderledes, her så man en “højst talentfuld, en dybt søgende, en heftigt
villende, en længselsfuldt erobrende Kunstners Arbejde”, en kunstner, der
kunne “give Tanker og Følelser og Stemninger nye Udtryk, bort fra de
slagne og udtraadte Landeveje, som Kunstens Kærrer rasler hen ad...” som
det lød i Ekstrabladets anmeldelse af udstillingen.
Tonen blev dog
efterhånden anderledes anstrengt, og da Lund året efter udstillede en
række værker hos Winkel og Magnussen, fik hans billeder en forholdsvis
hård medfart i Berlingske Aftenpost, hvor det i anmeldelsen lød: “De
ejendommelige og fantastiske Tegninger, af hvilke enkelte fra 1901 er
smukke, har ikke udviklet sig og faar en ubehagelig Konkurrence i de helt
naturalistiske Malerier fra Paris, f.Eks. af Notre Dame Kirkens Uhyrer,
der hverken er bedre eller daarligere end saa mange andre Maleres Billeder
af disse, og ikke spor beaandede. Det store Maleri »Salammbó« er meget
smagløst og kedeligt, hvilket gør én trist til mode paa den sympatiske
Kunstners Vegne”.
Motivet af ypperstepræstinden Salammbo var ellers taget ud af Symbolismens
og art nouveau’ens populære udvalg af orientalske fortællinger hentet fra
Nordafrika eller Mellemøsten. Fortællinger, hvis hovedpersoner ofte var
legendariske, erotiserede - og ligesom Salammbo - ofte også uopnåelige
kvinder.
Men dén epoke var passé for det københavnske kunstpublikum i 1910.
Det eksotiske præg
forsvandt dog gradvist fra Jens Lunds produktion. Da et udvalg af værker i
1915 blev udstillet på Charlottenborgs forårsudstilling og på
Kunstindustrimuseet, var det mere jordnære motiver som modelstudier og
gade- og landskabsbilleder, som dominerede, hvilket da også umiddelbart
affødte en positiv reaktion i pressen - her var en nydelig, pæn og afstemt
kunst, som man kunne forstå.
Art nouveau havde
omkring århundredeskiftet været fejret som en ny, revolutionær bevægelse,
men der begyndte efterhånden at danne sig en vis modreaktion mod denne
kunstfærdige, snørklede og luksuriøse stil. I billedkunsten slog det
modernistiske maleri efterhånden igennem, mens der indenfor arkitekturen
blev eksperimenteret med en funktionelt, ren arkitektur. Den nysgerrige
undren, som mange af de symbolistiske kunstnere var blevet mødt med i
1890’erne og de første år i det nye århundrede, udviklede sig efterhånden
til en vis modvilje, som synes at være blevet bestyrket i de kritiske år
under og særligt efter første verdenskrig. Her kom art nouveau’en til at
fremstå som billedet på det dekadente, det amoralske og det overflødigt
luksuriøse - egenskaber som karakteriserer selve arabeskens væsen, med
dets selvoptagne leg i liniespillet; egenskaber som kom til at stå som
modsætninger for det, der nu blev hårdt brug for: rationalitet, klarsyn og
fornuft. Den modvilje, som her blev født, kom til at følge symbolismen og
art nouveau’en mange år fremover, og har været med til at præge det syn,
som meget tidligt blev lagt fast omkring Jens Lund som denne
mærkelige, dekadente tegner, hvis værker man havde svært ved at forholde sig
til. En indstilling der holdt sig igennem årene, og som viser sig i
»Politikens« overskrift “Portræt af en særling” i Pierre Lübeckers
anmeldelse af mindeophængningen af kunstneren i 1977.
Jens Lund, Richard
Mortensen og Asger Jorn
Jens Lund
faldt hen i glemselen, for kort at blive taget op igen af Asger Jorn, da
han i en række artikler i »Helhesten« samt i »A5« i 1940’erne påpegede
betydningen af 1890’ernes kunst, og den rolle Hansen Jacobsen, Johannes
Holbek, Thorvald Bindesbøll og Jens Lund her havde spillet.
Surrealisterne og de spontant abstrakte så symbolisterne som nogle af
grundstenene for den kunstens udvikling i det 20. århundrede, og særligt
Jens Lunds blomster viste frem mod surrealisternes optagethed af
automattegningen, hvor man igennem det spontane og ukontrollerede åbner
for et indre, psykisk udtryk. Richard Mortensen besad et eksemplar af
Lunds »Forvandlede Blomster«, og han har givetvis været inspireret af
disse, da han i 1935 udviklede figurer, der med deres bløde kurver i
sort-hvid er nært beslægtede med Jens Lunds blomster.
Jorns interesse for
Holbek, Hansen Jacobsen og Lund var vedvarende, og førte blandt andet til,
at han foreslog bestyrelsen for Vejen Museum parallelt
med udgivelser om Niels Hansen Jacobsen og Johannes Holbek at lave et helt bogværk om Jens Lund. Selv sørgede han for at sikre Johannes Holbeks
tegninger ved at skaffe dem til museet i Silkeborg efter forgæves at have
anmodet Vejen Museum om at anbringe dem i deres samling. I forbindelse med
udstillingen af Holbeks værker i Silkeborg i 1965 skrev Jorn følgende:
Sammen med Jens Lund
hører Johannes Holbek til den skabende gruppe, hvor også Hansen-Jacobsen
har sin plads. Jeg håber med det her foreliggende udvalg af hans arbejder
at påvise hans centrale stilling i århundredeskiftets centrale universelle
kunstneriske problemstilling. Når den samling af hans arbejder, der nu
udstilles på og ejes af Silkeborg Museum, ikke befinder sig, hvor den
logisk set hører hjemme, sammen med Hansen-Jacobsen og Jens Lunds arbejder
på Vejen museum, da skyldes det kunsthistorikernes modvilje mod at
tillægge disse arbejder en kunstnerisk værdi, omend de må indrømme dem en
vis kulturhistorisk interesse. Var det ikke en historisk kendsgerning, at kunstkritikkens værdikriterier lige siden impressionismen har været ude af
trit med den faktiske kunstudvikling, burde man naturligvis tage denne
kompetente kunstbedømmelse ad notam. Men anerkender man, at det her nævnte
trekløver i hvert fald nogle få år fra 1898 til 1903 stod i brændpunktet
for den internationale kunstudvikling, da er dette i sig selv nok til at
kræve en revision af de eksisterende værdikriterier, og opstillingen af en
analytisk metode, der muliggør en værdsættelse af det nordiske element i
verdenskunsten, da et sådant altså faktisk har kunnet påvises.
Asger Jorn,
Johannes Holbek, Silkeborg Kunstmuseum 1965.
Noter
Politiken d. 13. 2. 1909.
Det vides ikke hvor dette bind befinder sig i dag, eller om det er
gået til grunde.
Se notits i Berlingske Tidende d. 31. 1. 1900. Lædermosaikken til
»Hero og Leandros« samt bogbindet af Baudelaires »Les Fleurs du Mal«
er gengivet i S. Clod Svenssons artikel “Maleren Jens Lunds dekorative
tegninger”, Skønvirke 1917, p.154. Bogbindene i lædermosaik blev
udført hos bogbinder Flyge. Katalog over Jens Lunds Udstilling
på Den frie, februar 1909, kat. nr. 154-156.
Vignet til “Ungkarl” gengivet i Svensson, art.cit. p. 145.
Digtsamlingen udkom på Gyldendal Boghandels Forlag i 1899.
Man kan læsende uddybende om Rodenbachs romans betydning for den
symbolistiske kunst i Phillip Jullian: Dreamers of Decadence-
Symbolsit Painters of the 1890s, Phaidon Press London (1969)
1975, kapitlet “From Benares to Bruges”, pp. 131-147.
Notits i Nationaltidende d. 2. februar 1904.
Jens Lund henviser i flere af sine værker til Goethe, som han
angiveligt har været meget optaget af. Ved boopgørelsen udgjorde 37
bind af Goethes samlede værker (på originalsprog) størstedelen af
Lunds bogsamling.
Francesca Vanke: “Arabesques: North africa Arabia and Europe” i Paul
Greenhalgh Art Nouveau 1890-1914, V&A Publications, London
2000, p. 121.
For kvindefremstillingerne og -synet i perioden, se Ghislaine Wood and
Paul Greenhalgh: “Symbols of the Sacred and the Profane” i Greenhalgh,
op.cit. p. 85-86.
Lise Serritslev Petersen definerer symbolismen meget snævert og
affærdiger Jens Lund og Johannes Holbek som “pacificeret af
henholdsvis mondæn art nouveau og meddelsomt karrikerende realisme...”
i “Om symbolismens grænser”, Sjælebilleder - symbolismen i dansk og
europæisk maleri 1870-1910. Statens Museum for Kunst 2000, p. 260.
Sigurd Müller i Berlingske Tidende, oktober 1918.
Jens Lund nævner flere gange at være beslægtet med Gustave Moreau,
blandt andet i et interview i 1909, ligesom han fremhæver Moreau i
sine erindringer Mindet og Nuet. Jens Lunds gode ven Johannes
Holbek blev på École des Beaux-Arts elev af Moreau, hvilket kan have
forstærket Jens Lunds interesse for denne kunstner. Johannes
Holbek, op.cit. p. 20.
Politiken d. 13. 2. 1909.
Soklen til tegners buste af Francinette er omtalt i Dannebrog
d. 14. 4. 1900.
Et fotografi fra arkiverne på Det Kgl. Kunstakademis Samling af
Arkitekturtegninger viser angiveligt et udsnit af denne sal med Jens
Lunds dekorationer, som i dag er nedtagne.
Det drejer sig sandsynligvis om den “kinesiske pavillon” tegnet af
Chr. Bowmann til direktør J. C. Albertsen, Marstal, og som Jens Lund
udførte en akvarel af i 1917. Omtalt og gengivet Skønvirke, p.
172 og 174.
Debora
Silverman giver en grundig redegørelse for de komplekse forhold mellem
politik, La Psychologie Nouvelle og stilen indenfor kunst og
design omkring 1900 i Frankrig i Art Nouveau in fin de siécle
France, University of Californie Press 1989, se bl.a. kapitel 5,
“Psychologie Nouvelle” p. 75-106.
Johannes Jørgensen, “Symbolisme” bragt i Taarnet d. 2. november
1893.
Til symbolismens foretrukne motiver se bl.a. Jullian, op.cit., samt
Jullian, The Symbolists, Phaidon Press 1973.
Kashey og Fehrer, op. cit. p. V: “The students learned how to draw a
figure, to model volume, to create the impressions of space, to focus
on proportion, anatomical correctness, etc. but the students were also
at liberty to paint like Gauguin, Cézanne, or the impressionists, as
long as they paid their fees and did not depend on the active support
of the professor”.
“Jan Verkade”, bragt i Taarnet, februar 1894.
Måske Jens Lund og Johannes Holbek har diskuteret livsanskuelsen hos
Nietzsche, idet også Holbeks “Tama Rex” udviser ligheder med “Also
sprach Zarathustra”. Johannes Holbek, op.cit. p. 21.
For Johannes Holbeks biografi, se Holbek, op.cit. p.7-14.
Udateret udklip fra Udklipssamlingen. Det fælles værk blev desuden
omtalt i København d. 14. 2. 1909.
Hermann Obrist. Wegbereiter der Moderne. Udstillingskatalog,
Stuck Villa, München 1968.
De førnævnte tidsskifter bragte regelmæssigt stof om disse navne.
Ekstrabladet d. 20. feb. 1909, “Jens Lund” - artikel, underskrevet
Frejlif. Måske Frejlif Olsen ikke kun havde kendskab til Jens Lund
gennem hans kunst, men også gennem deres fælles ven Johannes Holbek.
Berlingske Aftenavis d. 4. 5. 1910.
Franceska Vanke, art. cit. p. 122.
I 1862 digtede
Gustave Flaubert en roman over figuren Salammbo, en kvindelig
helteskikkelse lignende Salome eller Dronningen af Saba.
Forestillingen om disse kvinder var karakteriseret ved en orientalsk
muslimsk mystik, som gjordes yderligere fascinerende gennem
forestillingen om den evige femme fatale, kvinden som
uopnåelig forførerske, der leder mændene i en afgrund af ikke gengældt
passion.
Pierre Lübecker: “Portræt af en særling” i Politiken d. 5. januar
1977.
Troels Andersen: Asger Jorn. En biografi. Årene 1953-1973,
København 1997, p. 146-148.
Jan Würtz Frandsen, Richard Mortensen. Ungdomsårene 1930-1940, Kbh. 1984, p. 173, 216 og 257.
Til top
|