VERDENSMESTRE
- Peter Carlsens skulptur i Vejen
Af Teresa Nielsen, museumsleder
Fredag den 28. oktober blev Vejen et markant kunstværk rigere.
Foran Vejen Idrætscenter indviedes Peter Carlsens tre meter høje og
3,5 tons tunge stentøjsskulptur Verdensmestre. Peter Carlsen er uddannet på Kunstakademiet i årene 1977-83, hvor han bl.a. gik hos Sven
Dalsgaard og Albert Mertz, hvis anarkistiske, uforudsigelige tilgang til
kunstverdenen og dens normer synes at have været med til at forme
Peter Carlsens trodsige, ironiserende kunstneriske udtryk. Både hans
maleri og keramik er figurativ genkendelig. Han gør gerne brug af
banale hverdagsmotiver koblet med politiske standpunkter og citater
fra den europæiske kunsthistorie.
Det politiske blandes behændigt med ironien, som i hans store maleri
Danmark 2009, der indgår i samlingen på Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot i Hillerød. Kompositionen er lånt fra det
europæiske hovedværk, Eugène Delacroixs mægtige maleri af Mariane med fanen. Men indholdet er skiftet ud, og i stedet for den kønne
unge kvinde buldrer kunstnerens alter ego, Villy, frem med fanen i den
ene hånd … og en plastikpose fra Super Brugsen i den anden!
Verdensmestre
En beslægtet tilgang præger Verdensmestre.
Opgaven blev stillet af Statens Kunstfond og betalt af den i samspil med Vejen Kommune og
andre bidragydere. Peter Carlsen fik frie hænder. Blandt andet i arbejdet med det store historiemaleri har han været fascineret af absurde,
heroiske sejrsmonumenter. Et studie af de totalitære regimers kunst viste ham værker med én
fast retning uden plads til tvivl og uvished. Toppen af monumentet i Vejen låner sit dynamiske grundtræk fra den monumentale skulpturgruppe, som russeren Vera
Mukhina udførte til Verdensudstillingen i Paris 1937. Ovenpå en høj,
strømlinet bygningssokkel stormer en stærk, kernesund arbejder frem
og flankeres af en lige så handlekraftig, fremstræbende kvinde.
Figurgruppen
I Vejen er det unge par fra revolutionens fortrop skiftet ud med et
trekløver af helt andre typer. Monumentet bliver en tvetydig ”hyldest”
til den moderne verdens forbrug i en tid, hvor frihed for den enkelte
sættes højere end konsekvensen af tidens mangesidet overforbrug.
Den kvindelige del af gruppen er en veltrænet løber. Hun knytter
monumentet til aktiviteterne dér, hvor det står. Med hende spørger
kunstneren ind til idrættens ensidige fokus på vinderen – elitesportens
talenter, hvor der fokuseres på én bestemt evne. De skal levere varen
til glæde for alverdens sportsunderholdning og medieindustri. Hvad
med dem på anden, tredje og tyvende plads (han er med som tredjehjul i figurgruppen) – hvilke evner har de?
Herren i jakkesættet karakteriserer karrierejægeren på farten efter
succes og penge – en af dem, der for tiden bliver mål for ophobet
vrede eksempelvis på Wall Street i New York.
Trioen afrundes med Villy. Ved at modellere sig selv, hænger Peter
Carlsen ingen enkeltperson ud. Med egen krop synliggør han en kritik
af dagens sanseløse forbrug. Villy står som en hund i et spil kegler – går
med, men tøver, mister retning og kigger bagud. Vendingen er vigtig
for, at rundskulpturen kommer til at virke fra alle vinkler. Samtidig
åbner den for håbet om, at Villy nu endelig stiller spørgsmåls
ved sit forbrug. Kunstneren legede med tanken om at give
ham et indkøbsnet med teksten: BIG SHOPPER, men
valgte plastikposen fra Brugsen. Næsten som en signatur
har den over årene sneget sig ind i mange af hans værker.
Dertil bemærker Peter Carlsen tilfreds: ”Den har jo de
danske farver.”
Basen
Der er stof til eftertanke i de tre fremstormende figurer
og samspillet med basens ophobede elementer. Ved indvielsen fortalte Peter Carlsen, at han i monumentet bearbejder to af kunstens emnekredse - for oven heroiseringen,
for neden skildringen af naturen. Basen består af det,
som Peter Carlsen stødte på, da han gik ud i naturen
– affald fra tidens brug-og-smid-væk-samfund. Her
er dåser, en palle, pizzabakker, alufælge, cigaretpakker, skodder, et kasseret fjernsyn og en olietønde.
Ved et hændeligt uheld under brændingen af skulpturen smeltede en del af ovntaget. Det flydende
metal dryppede ned og blandende sig med glasuren i løb ned over olietøndens
side - tilfældighedens gave!
Skraldebjerget tårner sig op som
et rigt relief. Princippet i at udnytte basen som afsæt for andre
fortællinger har Peter Carlsen set
i blandt andet Sir George Framptons skulpturgruppe Peter Pan fra
1912. At den fangede hans blik
skyldes nok især, at den rummer
nogle kaniner – et dyr, der jævnligt dukker op i hans værk, og har en særlig betydning for Peter Carlsen.
På Peter Pan-skulpturens ret store base er modelleret nogle af eventyrets lystige figurer … indholdsmæssigt en diametral modsætning til
Peter Carlsens ophobning af det, ingen ønsker at se. Til gengæld er
affaldsbjerget med kunstnerisk omhu komponeret til en interessant og
vedkommende helhed, der straks taler til den forbipasserende.
Basen rummer bl.a. lidt gold jord, hvor der ligger en død frø, en død
fugl og en stor fisk med bugen i vejret - en af de sjældne, fredede
snæbler, som søges genindført i danske farvande. De tre dyr illustrerer
Anders Fogh Rasmussens ofte citerede ord om, at ”Ikke en frø, ikke
en fugl og ikke en fisk” skulle have lidt overlast i hans regeringstid. Tal
for faldende bestande og voksende monokultur taler dog deres klare
sprog om en ganske anden virkelighed. De tre dyr modellerede Peter
Carlsen i 2009 i en lille skulptur, der kan ses nederst i en af montrene
i Vejen Kunstmuseums keramiksamling. På vej dertil passerer man -
under Lorenz Frölichs 1872-raderinger af Thors Rejse til Udgård - Peter Carlsens
2009-relief af Ælde. Hende skulle Thor kæmpe
imod – en uløselig opgave, da hun ved blændværk var legemliggørelsen af alderdommen.
Mod den kæmper selv guderne forgæves!
De
kom til samlingen som gave fra C.L. Davids Legat for Slægt og Venner. De var en del af den
udstilling på Vejen Kunstmuseum, som Peter
Carlsen hen over årsskiftet 2009-10 fyldte
med bl.a. keramiske skulpturer med nordiskmytologiske emner.
Fremstillingen
Efter grundig research fremstillede Peter
Carlsen en model af Verdensmestre i 1:4 til Statens Kunstfond og det
nedsatte bedømmelsesudvalg. På Danmarks specialværksted for fremstilling af monumentale keramiske skulpturer, Tommerup Keramiske
Værksted på Fyn, blev skulpturen i grove træk modelleret op i lidt over
tre meters højde af medarbejderne Ole Ahlman og Søren Thygesen.
Fra første juni og ti uger frem arbejdede Peter Carlsen stort set fuld
tid på skulpturen. Størrelsen betingede brug af stillads – en helt særlig
arbejdsgang, når kunstneren ikke under ét kan komme til alle dele
af kompositionen. Peter Carlsen tog konsekvensen og modellerede
skulpturen oppefra og nedefter. Slutteligt rettede han helheden til.
Farverne/begitningen er med kyndig bistand fra Gunhild Rudhjord lagt
direkte på den rå lermasse. Et stykke ind i oktober, da skulpturen efter et par måneders tørring ansås for at være knastør, blev helheden
penslet med klar glasur og sat ind i den store specialovn, der samles og
skilles med kran. Værkstedets leder, Esben Lyngså Madsen, har
oparbejdet en erfaring, der gør det muligt at brænde så stor
en skulptur i ét stykke. Over to uger fyres der gradvist op
til varmen passerer 1260 grader, hvorefter den gradvist
sænkes. Den lange brænding giver et anderledes farvespil end prøvebrændingerne. Taber man lidt i farveintensiteten, har Verdensmestre til gengæld en forbavsende
rig stoflighed.
Hvor kommer vi fra? Hvad er vi?
Hvor går vi hen?
De tre evigt aktuelle spørgsmål står hen over Paul
Gauguins maleri fra 1897-98. De kunne ligevel stå ved
både Peter Carlsens Verdensmestre og Ursula Munch-Petersens store keramiske relief, der er opmuret på
Vejen Gymnasium - kun få hundrede meter længere
væk. Begge steder opfordrer kunstværkerne til eftertanke. Kan vi blive ved med at bruge løs af vores natur? Gymnasiets siderelieffer viser henholdsvis et velordnet snit gennem jordlag og dertil en hulter-til-bulter dynge kulturikoner. Begge er
fremstillet på Tommerup Keramiske Værksted. Ligesom Peter Carlsen
med Round-up-dunken og det hensygnende ukrudt italesætter den
problematiske brug af plantegift, understreger Ursula Munch-Petersen i det offentligt tilgængelige relief under gymnasiets
kantineluge det paradoksale i kontrasten mellem giftdepotet og ”ukrudtets” poetiske navne som hyrdetaske, grine
til middag og forglem-mig-ej … nogen må have holdt
af de smukke vækster?!
Begge har de også øje for de sort-grå krager. På Verdensmestre pirker de til en orange vingummibamse mens Ursula Munch-Petersen lader et par af dem øverst bløde op på det stramme jordlagsrelief. Begge steder tænker man uvilkårligt på Odins fugle, Hugin og Munin, der dog var sorte ravne. Men er de to fugle budbringere for en højere magt – agenter, der skal følge med i, hvor tosset vi mennesker slider på jorden? Med disse to kunstværker har Vejen – og den del af byen, hvor mange af de unge færdes – fået et par conversation pieces – en gammel engelsk betegnelse for skulpturelle borddekorationer, der kunne sætte samtaler i gang. Her er på sin vis tale om politisk kunst, der i kunsthistorien har ry for ofte at være ret ringe. Ved at vælge gode materialer, stærke kompositioner og evigtgyldige emner, bliver de pågående vedkommende.