Marianne Grønnow
Ordløst anarki
- Om Marianne Grønnows
maleri på det seneste.
Marianne Grønnows malerier drejer sig om oplevelse frem for
budskaber og bogstavelige fortællinger. Billederne åbner sig mod
beskueren og inviterer tanken på afveje. Der er et overskud af
farver og frodighed i Marianne Grønnows lærreder. De er gavmilde
uden at byde sig til. Og alligevel hemmelighedsfulde. De gemmer
på deres betydninger og lader sig ikke umiddelbart afvriste en
entydig aflæsning. Det er billeder på billedet egne betingelser.
Marianne Grønnow er på mange måder
en særegen kunstner. Både hendes motiver, hendes måde at male på
og ”indholdet” er atypisk i en dansk sammenhæng. I en
tradition der nærer en utilsløret forkærlighed for det
ekspressive. ”det nordiske” og de tunge melankolske
understrømme, indsætter Grønnow en lysfyldt ornamentik, der
kombinere praksiser fra mange forskellige tider og steder.
Hendes biller synes bevidst at udtrykke dobbelthed på flere
fronter. Kompositionerne balancerer formelt set mellem form og
figuration. De forekommer stramme og styrede, men samtidig
lyrisk løsslupne. Der er store spænd i billederne. Et spænd
mellem overflade og dybde. Og motiverne, der er tilnærmelsesvis
genkendelige synes at spænde fra det hverdagslige til
naturmystik. Selv sige Marianne Grønnow, at ”billederne er
”cross-overs” mellem historie og modernitet. Mellem genrer og
intentioner. Og de vil ikke fastholdes”.
Et af de gennemgående motiver i
Marianne Grønnows malerier er blomsten. Siden midten af
1990’erne har hun konsekvent undersøgt dette motiv og det
symbolsprog, der knytter sig til bestemte blomster som liljen og
rosen. I de senere år er det dog snarere blomsten som ornament
end som symbol, der er omdrejningspunktet. Eller som hun selv
formulerer det: ”botanik frem for romantik”. Men selvom Grønnow
har forladt det metafysiske spor, som man kan følge i værkerne
fra begyndelsen og midten af 1990’erne, finder man stadig en
underliggende panteisme i mange af hendes billeder. ”Billederne
er formelle, men lige under overfladen må der gerne ligge et
dram, et naturdrama”, fortæller hun med henvisning til J.F.
Willumsens maleri Naturskræk.
Kristine Kern, februar 2002.
Et uddrag fra Teksten som blev
publiceret i forbindelse med udstillingen De Udvalgte,
Århus Kunstbygning 2002
Læs mere om Marianne Grønnow på
hendes hjemmeside
www.mariannegroennow.dk
Her ses Marianne
Grønnows malerier som de hænger på Vejen Kunstmuseums
julekalenderudstilling 2007, Snowfall, maleriet til venstre "Road og
Eccess", 2005, hænger i museets malerisal, maleriet til højre, "When
it Falls", 2007, hænger i museets særudstilling. |