Snefald
af Mai Misfeldt
|
Snefald. Det kunne man godt ønske sig noget af nu, hvor
vinteren bare føles som en klam grå dyne trukket over landet. Snowfall er også
den optimistiske titel på vinterens udstilling på Vejen Kunstmuseum, sammensat
af Anna Sørensen, Kirstine Vaaben og Mette Vangsgaard. Inklusive arrangørerne
selv bliver det til en udstilling med 11 samtidskunstnere, heraf 7 kvinder og 4
mænd.
Snowfall er en fuldgyldig udstilling i sig selv, som sagtens
kunne vises alle mulige andre steder. Men samtidig er det også
en udstilling, hvor man mærker, at arrangørerne har brugt tid på
og gjort sig umage med at fornemme det sted de var, den
historiske og kunstneriske ånd, der er på dette særlige sted.
Vejen Kunstmuseum er nemlig et særligt sted. Et lidt ømt,
skrøbeligt, drømmende museum, der ikke ligner noget andet af
landets provinsmuseer. |
I Vejen har man
valgt at holde fokus på den kunstner, der var hele udgangspunktet for museet:
den særegne symbolistiske skulptør Niels Hansen Jacobsen (mange vil huske
skulpturen Døden og Moderen, der ikke lader Kvium og Lemmertz noget efter, som
engang stod foran Statens Museum) og hans samtid. På
museet finder man et stort udvalg af Niels Hansen Jacobsens skulpturer, byster
og tegninger, men man finder også fuldstændigt oversete værker, f.eks. af Jens
Lund (1871-1924) som både malede og især tegnede i en i Danmark sjældent set
jugendstil. Museet har også fine værker af Ejnar Nielsen, og mange fine ting af
kvindelige kunstnere fra perioden omkring århundredskiftet. Heriblandt Henriette Hahn-Brinckmann (1862-1934), hvis farvetræsnit man bør lægge mærke til. I
kælderen er der tillige en stor keramiksamling, både af ny og ældre keramik.
Snowfall er en meget seværdig udstilling, hvor der dels
trækkes forbindelser mellem de nye værker og museets 100 år ældre arbejder, dels
opstår forbindelser mellem de deltagende kunstnere. Det er tydeligt, at der
arbejdes med det drømte, det underbevidste, det feminine, det skrøbelige, det
symbolske og det poetiske lag i billedkunsten. Det er værket, der er i centrum,
det enkelte værk får plads og rum, og jeg oplever, at den skrøbelighed, som
mange af kunstnerne arbejder med, får ro til at folde sig ud.
Hoveddøren fører direkte ind i det runde skulpturrum. Det
første rum, man træder ind i derfra, kaldes Malerisalen. Her hænger nogle af
Jens Lunds vægtigste arbejder, heriblandt malerierne Herrens Herlighed og
tegningerne Nattens Blomst og Dagens Blomst. På den modsatte væg finder vi Ejnar
Nielsens tungt ladede malerier. Men i anledningen af udstillingen er alt ikke
som det plejer; den første okseblodsrøde tapetvæg har nemlig åbnet sig, den er
sprækket op i et utal af store og små femstjernede blomster, hvis kronblade
rejser sig blodrødt ud i rummet, mens deres udskårne omrids blotter et
blomstrende underlag. Overfladen slår sprækker, rum antydes bagved det
foreliggende. I metaforisk forstand er det selvfølgelig billeder på gemte
bevidsthedsrum. Det er Eva Steen Christensen, der står bag dette værk, der på
fornem vis, via et enkelt greb, et køligt snit, der blotter underhuden, skærer
lige præcis ind til det sted, hvor vi finder Jens Lund, optaget af Baudelaires
Syndens Blomster, som blomstrer lige der ved siden af hende.
Som anden borddame har Jens Lund fået Marianne Grønnow,
og de klæder hinanden, han den lette, bliver pludselig tung i forhold til hendes
transparente englesvæv. Hvor han er i sort og guld er hun i rødt, en rød
lotusblomst der næsten sitrer under en hvid fedt opmalet mandala figur. Hvor
Jens Lund er dæmoni eller ånd, etablerer hun et syngende rødt midtpunkt. På
samme vis sættes en af Kirstine Vaabens tegninger i spil mod hans svungne
tegninger, og hvor han er formfuldendt, elegant og samtidig også uden de fejl,
som Baudelaire påpegede at det perfekte udtryk måtte rumme, står hun, med sin
spontane streg, stærkt manifesteret i de tegninger (bl.a. kul og blyant), som
også findes andetsteds i huset. Her vokser der også blomster frem, som af et
overflødighedshorn, eller måske er det ikke blomster, men tegn, eller skrift,
det handler om optællinger, ritualer måske, tilstanden lige før tegn bliver til
mønstre, om begyndelser og afslutninger der bider hinanden i halen, om sære
genetiske koder måske, om prøvende mentale landkort for et nyt århundrede. Om
formdannelse og om skønhed. Hos Vaaben oplever man værket tegne sig frem, uden
en bagvedliggende plan, som Jens Lund har arbejdet med, og dermed bevares det
nærværende, følelsen af skabelsens samtidighed.
På den modsatte væg er det Ejnar Nielsen der breder
sig, efterfulgt af tunge familiebyster fra Niels Hansen Jacobsen. Mellem to af
disse, hans fader og moder, ligger Samling # 2. Det er Tina Maria Nielsens værk.
En stor bunke hvide bøger, støbt i gips. Bøger støbt i gips! Bøger, der ligner
bøger, men som man ikke kan slå op i. Bøger, der er bevaret for eftertiden som
repræsentationer af bøger, men uden at man kan læse deres indhold. Som de
mængder af bøger, jeg formoder ligger på Vejen Museums arkiv, bøger som rummer
historier om tider, som med ét kan folde sig ud. Som titlen siger, er det også
en samling, en ophobning, men samlinger og ophobninger er menneskeskabte, og
altså netop samlede, bevidst ophobede, fordi de rummer en erindring, man finder
bevaringsværdig. Tina Maria Nielsens værk er et billede på det, samtidig med at
det er en refleksion over det at samle.
Ovenpå vises resten af udstillingen, uden mellemkomst af
museets øvrige værker.
Rasmus Bjørn er den mest direkte narrative, altså
fortællende, billedkunstner af de medvirkede. Hvor han tidligere har været meget
optaget af specifikke subkulturer, centrerer hans nye malerier sig omkring det
fortællende. Faktisk etablerer de sig som små storyboards eller synopser til
skæbnesvangre film, hvor gamle sorte bakelittelefoner ringer en sen aften, hvor
skoven sortner, og en kvinde måske begiver sig ud på en vandring efter en uåbnet
pakke. Der er suspense og leg over hans malerier, som samtidig er lækre i deres
velkomponerede finish med afrundende hjørner.
Peter Callesen er fingerspidsernes og det enkles
mester. Ud af simple A-4 ark rejser han med sin spidse skalpel små på én gang
smukke og på samme tid uhyggelige universer. På papiret er skitset en
blyantsblød halv mandskrop frem, men fra underlivet og op rejser manden sig i
sin inderste væren, et nøgternt skelet forlader sit udskårne menneskeomrids. Et
memento mori, en påmindelse om, at ”som du er, var jeg, som jeg er, skal du
blive”. Af et andet ark folder sig en buket af middelalderskræmmende væsener
frem, mens der fra et opfoldet skab, i midten af det kors udklippet danner,
formeligt vælter skeletter frem. Vi er ikke herre over vores dæmoner, når som
helst kan de vælte ud af skabet. Måske er det dæmonerne, der holder de to
personer i Callesens tredje værk på så stor afstand af hinanden: Mellem et
centimetersmåt menneskepar vokser et krakeleret landskab frem, som synes umuligt
at forcere. Ved nærmere eftersyn er der dog tale om en labyrint, én mulig vej
til forening. Det er så nøgternt, men samtidig delikat spiddende lige ind i
hjertekulen.
Hvor Callesen via sin tekniske beherskelse og sin æstetik er distanceret
og kølig er der anderledes nærværende udtrykskraft i Vaabens poetiske fint
koloristiske notationer og igen en helt anden løssluppenhed hos Mette
Vangsgaard. Hun viser store collager af maleri og klip, nærmest barnlige
drømmeagtige rum, hvor himlen er stjernebestrøet, mens havet er fyldt op med
civilisationens affald. Hvor to mennesker balancerer en umulig ølvogn læsset til
bristepunktet, overfor en bygning, hvor designerlamper blander sig med
småborgerlige vindueskarme. Her er en umiddelbart naivistisk, men alligevel
behersket arbejden sig ned til mere umiddelbare lag i sindet.
Rene Schmidt har fået lov at fylde meget, og hans værker
går på mange måder i direkte dialog med Niels Hansen Jacobsens uhyggelige
visioner af død og grusomhed. Blot arbejder Schmidt naturligvis med sin tids
teknik, dvs. computeren, hvilket har gjort ham i stand til at fremstille
uhyggelige fremtidsvisioner som landskabet med de små togbanetræer, hvor den
grusomme, potente og forvrængede Titanfigur hersker.
Fra et fremmed univers virker også Jesper Dalgaard,
som har arbejdet intenst med at skabe fiktive universer, i hvad jeg ville
betegne som nærmest en materiel og konkret romanskrivning. Her viser han noget,
der kunne være en detalje fra sådant et univers, i form af en mindre
arkitekturmodel, som det er umuligt at blive klar over, om er ruinøs eller under
opbygning. Det er brændt blåglaseret keramik, som er modelleret op, hvorved der
også trækkes en linje til museets store keramiske samling. De enkelte sten er
dekoreret med små piktogramplakater, nogle kendte, andre ikke. Det havde været
dejligt om Dalgaard havde fået lidt flere værker med. Hvem der bor i det tomme
rum vides ikke, men det kunne jo være en lille udgave af Taskmgr. Taskmgr er en
af Rene Schmidts besynderlige avatarer, en væmmelig lommemand, nedsunket i en
plasticstol. Hans krop er orange bevokset, mens hans ansigt er et foldet foto,
med ubehageligt stærkt stirrende øjne. I Taskmgr er et computerudtryk, mgr er en
forkortelse for manager. Taskmgr er ”joblisten”, den der kommer når man trykker
Ctrl, Alt, Del, dvs. den hemmelige ånd bag det hele! Nu ved du, hvem der i
virkeligheden sidder inde i din computer! Skønheden og dekadencen findes
indefrosset i Schmidts kitschede objekt Lady of Stars, som tilsyneladende er en
hyldest til en afrikansk NGO kvinde. Værket spiller op til Marianne Grønnows
transparente blomster, som lyser gennem rummet.
Anna Sørensen viser både maleri og tryk, der kredser
omkring det at skabe en dynamisk billedflade eller et dynamisk rum. Hvor
Grønnows blomster er statiske, eller blot svagt sitrende, er der en energi hos
Anna Sørensen, der skaber en forbindelse til både Vangsgaard og Vaaben, selv om
Sørensens univers er langt mere afgrænset. Hendes værker er udforskninger af,
hvordan man danner bevægelige dynamiske rum via geometriske figurer på flade,
hvordan altså farve og form kan spille sammen om at åbne for andre rumoplevelser.
Bodil Nielsen medvirker med et enkelt maleri, kaldet Orange, White, Silver, Blue.
Med sine skinnende, lidt glitrende farveformationer fordelt over en trefløjet
mindre lækker, nærmest lidt møbelagtig baggrund, sender Bodil Nielsen tankerne
tilbage til Malerisalen, hvor der(midt i salen) troner et tungt møblement af P.
V. Jensen-Klint, tegnet til den nygifte Ejnar Nielsen. Bodil Nielsens på én gang
sarte og solide værk synes at forbinde sig til netop et møblement, hvor der både
bruges grove materialer og samtidig arbejdes med at give designet en skinnende
finish.
Når vi er ved inventar og møbler, så er det lidt
ærgerligt at årets julekalender (som er 24 bokse, med et udvalg af kunstnernes
værker, hvor der hver dag i december er blevet afsløret en) , efter december er
ovre, ikke er blevet åbnet, så de lidt indeklemte værker kunne komme ud. Her
tænker jeg især på at Tina Maria Nielsens to øvrige Samle- værker, støbt i
bronze og voks, kunne slippes løs fra de snævre montrer. museet. Samling #1 er
en stikdåse og en forlængerledning i bronze, der former et sluttet, men
meningsløst kredsløb, en inerti-tilstand, hvor intet kan bryde ind i samlingens
lukkede strøm. Derudover virker julekalenderens små bokse som en slags stikord
til udstillingen, som en lille sjov og anderledes sammenfatning.
Mai Misfeldt
|