Bodil Nielsen
Funktion og fortabelse
Som kulørte puder af lysende, blød mos funkler farverne i
Bodil Nielsens malerier. De bløde overgange mellem farvefladerne flimrer
tåget og diffust. En invitation til fordybelse og fortabelse – langt væk
fra det hele. Og så alligevel er der noget, der peger en anden vej – mod
en helt anderledes og langt mere funktionel måde at tænke farver på. For
der er noget ved Bodil Nielsens enkle malerier i rene, klare farver, der
giver associationer til en designer eller arkitekts måde at tænke og
anvende farver på. Og det betyder hverken, at malerierne er udpræget
hard-edge eller særskilt blanke og sprøjtelakerede. De er tværtimod både
lette og svævende – åbne og åbnende.
Der er muligvis raison i at anskue Bodil Nielsens værker
i relation til klassiske maleri-begreber – referencer til color field
eller formelle spørgsmål angående figur/grund-relationen. Men det giver
også mening at forfølge en anden tråd, nemlig henvisningerne til design
og arkitektur. Ikke mindst fordi Bodil Nielsen er del af en generation,
der har været interesseret i at løfte maleriet ud af en tradition og
historie, der ind imellem har virket hæmmende og ekskluderende – både
for kunstner og beskuer. Og netop den tværmedielle strategi har været et
af de redskaber, der blev anvendt i forsøget på at udligne hierarkierne
og indføre maleriet på niveau med andre billedkunstneriske
udtryksformer.
Bodil Nielsen siger selv, at hun låner ’friskheden’ fra
designverdenen til at ’lufte ud i maleriet’. Det ses fx i et af hendes
varetegn – de karakteristiske ballonblomster, der er opbygget af en
vifte af transparente, overlappende lag ligesom i simpelt stoftryk. Her
bruges skabelon og malerrulle til at mime en simpel teknik, hvor farven
bogstavelig talt trykkes af på fladen og derfor ikke umiddelbart bærer
spor af den, der fører rullen. Det handler om at løsrive sig fra den
traditionelle forestilling om kunstneren, der sætter udødelige spor med
sin pensel. Men referencen til industrielt design og brugskunst handler
også om det offentlige – om det, som kan deles af flere og hvor alle kan
være med. I Danmark er stoftryk eller kartoffeltryk vel nærmest symbol
på de forestillinger om skole og fritid, der udspringer af 1960ernes
velfærdsstat.
Det er især det sociale og demokratiske aspekt, der er
incitamentet til at inddrage greb og virkemidler fra design og
arkitektur. Og det er Bodil Nielsen ikke alene om. Fra starten af
1990erne har en bølge af samtidskunst flirtet med udtryksformer, der har
rod i industrielt og grafisk design. Også helt konkret, som når en
Eames-stol eller en PH-lampe indgår som element i en installatorisk
sammenhæng. Men hvor kunstnere som fx Liam Gillick, Pae White, Jorge
Pardo eller Tobias Rehberger på hver deres måde arbejder med selve
overlapningen mellem kunst og design – så fungerer design hos Bodil
Nielsen mere som association og reference end som et konkret element,
der skal reflektere forholdet mellem kunst og design. Hun kunne aldrig
finde på at placere en konkret design-genstand, fx en Panton-stol, i en
matchende pangfarve ved siden af maleriet. For det er ikke i første
omgang design som funktion eller brugsgenstand, der har hendes
interesse.
I forhold til andre kunstnere, der arbejder med design og
arkitektur, er det interessant, at Bodil Nielsen netop vælger at
ignorere den funktionelle dimension, som normalt er en af hovedårsagerne
til, at kunstnere bejler til designområdet – drømmen om det funktionelle
kunstværk. Men Bodil Nielsen forsøger ikke at blande fiktion og funktion,
for hun har ingen intentioner om at nedbryde kunstens forestillingsrum.
Tværtimod værner hun om det potentiale og den mulighed for fortabelse,
der ligger i at bevare at bevare kunsten som idéverden og nøjes i stedet
med at mime tankegang og virkemidler fra design og arkitektur – fx i
brugen af farver.
Ligesom designeren er det farvernes funktionalitet, som
Bodil Nielsen griber om og overfører til lærredet. Paletten består
hovedsagligt af primær- og sekundærfarver, der ind imellem også kaldes
børnefarver – givetvis på grund af deres renhed og ligefremme karakter.
Men det er også 1960ernes klare, stærke plastikfarver, der blev
introduceret i alt lige fra Tupperware til designer-lampeskærme og som i
sig bærer tanken om det sociale og det demokratiske. For Nielsens
opfattelse af design er lige så dansk som den særlige, utopiske
samfundsmodel, velfærdsstaten, der udsprang parallelt med det famøse
’Danish Design’. Ligesom velfærdsstaten er dansk design funderet på
forestillingen om lighed og solidaritet. Og det betyder helt konkret, at
dansk design – bestik, stole, lamper osv. – findes i alle dele og lag af
den danske befolkning.
På samme måde er Bodil Nielsens billeder udtryk for en
type maleri, der giver plads – og ikke tager plads. Det understreges
også i de nyere maleriers åbne komposition, hvor de flimrende
farvefelter ikke er skarpt optrukne og hvor balancepunktet ofte ligger
udenfor billedets rum – som var maleriet et tilfældigt udsnit af en
større sammenhæng, der breder sig i alle fire verdenshjørner, jævnfør
det karakteristiske horisontale og vertikale snit. Det er også en
strategi, der relaterer sig til mere funktionelle udtryk, såsom
arkitektur eller udsmykning a la Poul Gernes, der under sit arbejde med
totalfarvelægningen af Herlev Hospital indså, at udsmykningskunsten gav
mulighed for at realisere drømmen om det kollektive, som havde været
drivkraften og incitamentet bag en stor del af ’60er-kunstens
eksperimenter – en slags funktionel kunst med politisk og folkelig
appel.
Bodil Nielsen maner ikke til politisk revolution, men
hendes malerier har alligevel rod i en forestilling om, at kunsten kan
åbnes for flere og at kunsten kan bruges til at tale om noget, som er
større end kunsten selv. Også om noget, der ligger udenfor kulturens og
samfundets rum. Bodil Nielsens malerier rummer nemlig også en anden
bevægelse, hvorved de åbne farveflader og den uendelige komposition
omkring den horisontale og vertikale akse bidrager til fornemmelsen af
rum og vidder – et tilbud om en tur ud af det sociale, ud under åben
himmel, op på fjeldet eller ud til havet.
Det er ikke umiddelbart en oplagt cocktail – at blende en
folkelig, funktionel genre med en type af maleri, der er langt mere
svævende og sensibelt, og som inviterer til fortabelse. Men det er ikke
desto mindre denne særlige legering, der giver Bodil Nielsens malerier
karakter og resulterer i de flimrende formelle og sanseligt sociale
farvefelter. Funktionelt og poetisk.
Pernille Albrethsen, København, oktober 2003.
Her ses Bodil Nielsens
maleri "Orange, white, silver, blue", 2007, som hænger i museets særudstilling ved årets
julekalenderudstilling Snowfall.
|