SAXBO
25. april – 15. november 2015
SE filmen som Mette Mærsk har lavet til SAXBO-udstillingen
Se de 15 SAXBO-nedtællingsfortællinger – skrevet op til lukning af udstillingen
Se billeder af SAXBO-udstillingen på Vejen Kunstmuseum
I 100-året for kvindernes
valgret kommer Vejen Kunstmuseums hovedudstilling til at
handle om et af Danmarks bedst kendte keramiske værksteder,
SAXBO, der blev etableret, opbygget og drevet af Nathalie
Krebs (1895-1978). Hun var en kvinde med høje ambitioner og
en utrolig arbejdsindsats. Hun nåede at modtage megen hæder
for sit virke og var i 1951 blandt de første kvindelige
modtagere af Dannebrogsordenen. I erkendelse af
Saxbo-værkstedets nationale betydning var hun fra 1971 på
finansloven.
Nathalie Krebs’ forældre holdt på at
deres datter skulle have mulighed for at læse videre. Hun
gik ind i en ellers mandsdominerede verden af kemikere og
specialiserede sig efter endt eksamen i 1919 i arbejdet med
keramiske glasurer med ansættelse hos Bing & Grøndahl. I
slutningen af 1920’erne søgte hun egne veje for at forbyde
sig i arbejdet med stentøj. Hun skabte en af Danmarks
internationalt bedst kendte keramiske værksteder med et
sikkert nordisk gennembrud med store udstillinger i
1930’erne og frem. Renomméet byggede på en kombination af
ekstremt høj standart af kunstnerisk formgivning og teknisk
præcision i modellering, glasur og brænding.
Efter
anden verdenskrig kom Saxbo-stentøjet med som en del af
indretningen i den internationale lancering af og den
følgende gode modtagelse af dansk møbelkunst og boligstil i
begrebet Scandinavian Modern. Hvad kunne stå renere,
enklere, mere ædelt på et Wegner-bord end netop en
SAXBO-krukke? SAXBO-eventyret står som en central del af den
danske kulturarv, men er af uvisse årsager endnu kun
punktvis beskrevet og mangler en samlende præsentation. For
eftertiden er det vigtigt at få kortlagt historien om
Nathalie Krebs’ virke.
I den indledende fase
kombinerede hun sin tekniske indsigt med Gunnar Nylund
(1904-1997) som formgiver og fra 1932 og frem til
værkstedets lukning i 1968 særligt med Eva Stæhr-Nielsen.
Udstillingens mange indlånte værker kommer til at vise,
hvordan hun over årene også arbejdede sammen med andre
markante kunstnere som Hugo Liisberg, Axel Salto og Jais
Nielsen mens andre kunstnere blot fik deres værker brændt på
værkstedet. Vejen Kunstmuseum er gradvist ved at opbygge en
database over værkstedets produktion.
-
klik her for at gå
til databasen