Møller & Bøgely
Kunstkeramikbrænderi
Af museumsleder Teresa
Nielsen
Trykt i Vejen
Kunstmuseums store bog Keramik i lange baner – 120 års dansk
keramik, 2009
På adressen Strandvejen
274-276 i Snedkersten lå Skotterup Lervarefabrik, som den
østrigske Strodl-slægten havde grundlagt i 1853. Produktionen havde
hovedsagelig været pottemagervarer, men deriblandt var der særlig fine
sager som deres berømte uglekander, og enkelte kunstnere var søgt dertil
i deres nysgerrighed efter at afprøve keramikkens muligheder.
Lervarefabrikken lukkede den 7. januar 1917.
Efter en delvis ombygning, med
opførelse af bl.a. et lyst og luftigt atelierlignende lokale, startede
en ny virksomhed op. På brevpapiret kaldte den sig: Møller & Bøgely
Kunstkeramikbrænderi.
[1] Bag navnet
stod arkitekt Mads Peter Bøgely og maler Eilif Møller. Hos en
efterkommer til en af værkstedets kunstnere, maleren Hjalmar Nielsen
(1892 til ca. 1961), dukkede for nogle år siden en samling breve op, der
kan være med til at kaste en anelse mere lys over denne ellers stort set
ubelyste del af den danske keramikhistorie.[2]
I et brev fra december 1917 fremgår det, at ”den merkantile Ledelse er
overdraget Architekt Bøgely, der finansierer Foretagendet”.[3]
Det er endnu uvist,
nøjagtigt hvornår de to startede op, men i samme brev fortalte Eilif
Møller: ”Som De ved har jeg sammen med en Architekt sat en keramisk
Fabrik i gang her. Vi er nu kommet saa langt, at vi beskæftiger 4
Drejere og har Firmaer til at aftage hele vor Produktion selv om den
bliver over 100 Tusinde Aarlig, saa jeg kan nu tilbyde Dem en Stilling
ved den kunstneriske Side af Sagen, der vil jo blive brug for en Del til
at male og modellere, da alt skal være Originalarbejde.”
En uge senere skrev Eilif Møller, at han ventede Hjalmar Nielsen
til nytår, og uddybede lidt om forholdene: ”Om Vinteren arbejder vi en
Del om Aftenen. Brændingerne medfører det jo ogsaa…”
Arbejdet må være kommet
godt i gang. Kjeld Damgaard fra lokalhistorisk arkiv i Tikøb noterer, at
der efter sigende var 30 ansatte, da produktionen var på sit højeste, og
at der eksporteredes til udlandet, bl.a. til Norden, ud i Europa og helt
til Amerika.
Som på landets øvrige keramikværksteder
har der været faglærte håndværkere til den tekniske del af produktionen
og eksempelvis drejningen. Med ”Originalarbejde” som mål blev der
engageret en række kunstnere, hvoraf nogle optræder på gamle sort-hvide
fotos, der bl.a. har været gengivet i Antik & Auktion i 2003.
Hvem der er hvem vides ikke, men der er fremdraget navne som malerne O.
V. Borch og Helge Jensen, Axel E. Jacobsen, Clemmensen, Aabrink,
Lehmann, Betty Poulsen, Nøstahl og dertil nævnes en række
svenskklingende navne som Sjöholm, Särenholm, Nielsson.[4] Af den
svenske keramiker, Berndt Fribergs biografi, fremgår det, at han i 1917
arbejdede i Skotterup – længe inden han blev knyttet til Gustavsberg.[5]
Slutteligt går der rygter om, at der skulle være kommet russere i
arbejde hos Møller & Bøgely efter oprettelsen af flygtningelejren ved
Horserød den 1. maj 1918. Konkret har Kjeld Damgaard fundet navnet på en
kvinde, Gokoschihoff.
Eventyret om Møller & Bøgely sluttede
brat den 19. december 1920. Som det mange gange før er hændt på
keramiske værksteder nedbrændte lokalerne i Skotterup. I brev af 21.
februar 1921 meddelte M. P. Bøgely Sammenslutningen af Arbejdsgivere
indenfor den keramiske Industri: ”Da vi efter Branden her paa vor
Virksomhed ikke faar genopbygget, og vort Firma saaledes ophører,
udmelder vi os herved af Arbejdsgiverforeningen.”[6]
Over årene har mange
søgt at få hoved og hale i de kryptiske noteringer under Møller & Bøgely
keramikken. Ind til videre er der kun gisninger. Ingen har knækket
koderne. Tilbage står de tidstypiske værker, der ved et hastigt blik
hyppigt er blevet affærdiget som tidens epigoneri med forbillede i det
selvstændige formsprog, som Th. Bindesbøll skabte med afsæt i bl.a.
asiatisk dekorativ kunst. Men kigger man nærmere og giver sig tid, viser
det sig, at produktionen skiller sig ud i portioner, hvoraf nogle har
deres helt eget markante formsprog.
Selv om blomstervaser og
lampefødder tjener et formål, var produktionens sigte klart at skabe
prydgenstande. Et fælles udgangspunkt var de drejede grundformer, der må
være udført af stedets dygtige pottemagere. Det følgende kunstneriske
arbejde resulterede i de meget forskelligartede dekorationer. En del af
dem har karakter af grafiske arbejder. Som ved træsnit eller
linoleumstryk har kunstnerne skåret deres konturstreger ned i leret og
udnyttet kontrasten mellem overfladens indfarvning og lerets tone i
stregen, hvor der er indridset – en teknik, som i 1880’erne afprøvedes
af netop Bindesbøll under navnet sgrafitto. I en gruppe værker dominerer
denne teknik i en vekselvirkning mellem bløde skyformede ornamenter og
strenge, lodrette streger. I en anden portion er der et udansk
ekspressivt udtryk – som i den brune lågkrukke med den vilde, dansende
figur. I privateje er der også en samling værker, hvor der er snittet
asiatiske kvinder, som var de kopieret fra japanske træsnitsforelæg.
Dertil kommer en portion krukker, hvor hele overfladen er bearbejdet som
med huljern i relief af afvekslende højde i organisk svungen abstrakt
ornamentik. Om det nogensinde lykkes at sætte kunstnernavn på de enkelte
udtryk må tiden vise. Vejen Kunstmuseum hører gerne fra folk, der måtte
vide mere – eller måske ligger inde med tegnede skitser, eller andet
materiale.
|
|
|
|
For en del år siden blev
museet kontaktet af en privatperson, der havde arvet en mængde værker
efter kunstneren Hjalmar Nielsen. Der var keramik fra tiden hos Møller &
Bøgely samt senere værker og tegnede skitser i en mere ekspressiv stil
som den Jais Nielsen er kendt for. Dertil var der den lille portion
breve, som der her citeres fra.
Hvem denne Eilif Møller var, vides der
i dag kun meget lidt om. Det fremgår, at han mindst siden 1914 ved
forskellige lejligheder havde trukket på Hjalmar Nielsen til at hjælpe
sig med forskellige malerarbejder. I litteraturen omtales Eilif Møller
tilbagevendende som kunstmaler. Selv anførte han i 1920, at han var
medlem af Selskabet for dekorativ Kunst.[7] De opgaver,
der skrives om i korrespondancen synes, snarere at være finere
malermesterarbejde med malerarbejde både ude og inde. Fra brevene følger
her et udpluk, der giver et indtryk af, hvad han tog sig til inden han
hen på året 1917 gik i kompagniskab med M. P. Bøgely.
Maj 1914 skrev Eilif Møller til Hjalmar
Nielsen, at han var i gang med en ”Dekoration af Rydbergs Kælder(?), en
meget kendt Restauration paa Østergade. Det er udelukkende malet
Dekoration … jeg tegner ogsaa Møbler og Lamper dertil.”[8] I privateje
findes der en fin samling af dekorative forelæg, stofprøver og bl.a.
nogle bemalede trælamper udført af Eilif Møller.
Siden havde han opgaver i bl.a. Ålborg
for Frelsens Hær og var i foråret 1915 i Københavnsområdet, hvor det
fremgår, at han øjensynlig en tid arbejdede for ”Architekt Brummer”.[9] I et brev
fra august 1915 skrev han: ”Jeg skal om 3 à 4 Uger begynde paa de 14
Jernbanestationer ved Kolding.” Og midt i november meddelte han: ”Jeg er
om 4 à 5 Dage færdig med det udvendige ved Troldhedebanen.”[10]
Altså har Eilif Møller været på Vejen-kanten, for TKVJ –
Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane - gik fra Kolding ud over Gesten og
Bække, med en sidebane til Vejen, og videre vestpå. Den blev bygget i
årene 1916 til indvielse i 1919 og var i drift frem til 1968.
Hoveddrivkræfterne bag dens realisering var direktøren for De Danske
Mejeriers Maskinfabrik i Kolding, K. Konstantin-Hansen og den
markante Vejen-borger, nationalbankdirektør og grundlægger af Alfa
Margarine, Johannes Lauridsen. Samtidig fremgik det, at der var nok af
opgaver i den rivende udvikling i hjertet af det, der i dag er
Trekantområdet. I Kolding dekorerede han den gamle biograf, og skulle i
gang med en stor opgave: ”…paa Palmesalonen, der er jeg nødsaget
til at have Hjælp, det skal nemlig være færdigt til Jul, der bliver 18
store Billeder, nogle 4 Alen høje og en Mængde Stuk foruden en anden
Dekoration…Efter Jul bliver der meget at gøre baade her og ude ved
Banerne med Indvendig Dekoration med Farver.”
Det seneste af brevene
er en anbefalingsskrivelse, som Eilif Møller skrev den 22. september
1920, til fordel for Hjalmar Nielsen. Utilsigtet fik han samtidig for
eftertiden meddelt en del om sit eget virke. Det fremgår, at de to havde
kendt hinanden i omkring 10 år, hvor Hjalmar Nielsen ”ofte har
assisteret mig ved private som offentlige dekorative arbejder. … Af
Arbejder, hvor han til min Tilfredshed har hjulpet mig, kan nævnes
Aalborg Kommunes Administrationsbygning (Stuk), Godthaab Kirke ved
Aalborg (Alterramme malet og modelleret Dekoration), Alderdomshjemmet i
Horsens (malet Dekoration Trapper og Festsal) en række Forsamlingssale
for Frelsens Hærs nye Bygninger, nogle af Provinsens smukkeste
Billedteatre og Restaurationer foruden en række Villaer og Hjem, hvor
der er bleven stillet store Fordringer til en kultiveret og personlig
Udstyrelse. Til yderlig Bevis for Hjalmar Nielsens Evner tjener, at han
har været ansat som Ledende i den kunstneriske Afdeling i et keramisk
Værksted, jeg er Medindehaver af, og har det kunstneriske Ansvar for.
Denne Virksomhed har været
xxulæseligtxx
ca. et Aar ved Strejke, i hvilken Tid han Periodevis har hjulpet mig
naar han har haft Tid for egne Arbejder.” Efter fabrikkens ophør
fortsatte Eilif Møller sit virke som dekorationsmaler, og udførte bl.a.
i 1928 interiøret til Schmidts Conditori i Roskilde samt dekoration af
flere biografer og teatre.
|
I korrespondancen fra
september 1915 dukker keramik pludselig op som et emne: ” - Angaaende
Keramikken til Marcussen, har jeg intet hørt, jeg skrev dog til Levin
derom, foruden om forhandling af mine nye Ting. Keramikken har jeg paa
Fornemmelsen vil faa megen Betydning for mig. Jeg har solgt saa meget
her, at mine Udgifter er dækkede.” Emnet berørte han igen i et brev
skrevet i København i juli 1916: ”…i den mellemliggende Tid skulle vi
se, hvad vi kunne faa ud af Keramikken.” Uden videre kontekst er
udsagnene ganske uklare. Men måske der med tiden følger andre brikker,
så de kan indgå i en større sammenhæng. Keramikken fik dog den
betydning, at den har bevaret hans navn som en del af en gåde på en
samling krukker, vaser og lamper.
[1]
Brevhovedet med det anførte navn fra 1921. I et brev af 12.
december 1917 fra Eilif Møller til Hjalmar Nielsen anfører
Møller i hånden for oven til venstre: Møller og Bøgelys
Kunstkeramiske Brænderi, Skotterup pr. Snedkersten, Telefon
Espergærde 26.
[2]
Dette afsnit om Møller & Bøgelys virke står i gæld til
specialisten på feltet, Kjeld Damgaard, fra Tikøb arkiv, der i
1999 skrev artiklen ”Skotterup Lervarefabrik” i årbogen,
Helsingør Kommunes Museer, side 47-53, samt til Bolette
Bramsens artikel ”Det historieløse kunstbrænderi” i Antik &
Auktion nr. 6, 2003, side 54-57.
[3]
Korrespondancen mellem Eilif Møller og Hjalmar Nielsen er lånt
af en af Hjalmar Nielsens arvinger. Af interesse i forhold til
Møller & Bøgely er særligt brevene dateret 12. og 19. december
1917. I det første skrev Eilif Møller bl.a. ”…der vil blive rig
Anledning til alle Slaks Forsøg. Angaaende Betaling da falder
Pengene præcist, da den merkantile Ledelse er overdraget
Architekt Bøgely, der finansierer Foretagendet. Lønnen kan
sættes som Time eller Maanedsgage. Pengene slaar godt til
herude, da vi selv har lejet et Hus ved Stranden og har fælles
Husbestyrerinde.” Gengivet med brevskriverens egen stavemåde.
[4]
En del af navnene optræder allerede i D. Yde Andersens omtale af
Møller & Bøgely værkstedet i Søndags BT 1977. Dertil har
Kjeld Damgaard samlet flere navne. Så sent som år 2000 er der
sket forvekslinger af MB mærket under krukkerne, der er blevet
aflæst som Mogens Ballin. Denne arbejdede dog primært i metal.
Læs meget mere om Mogens Ballin på Vejen Kunstmuseums
hjemmeside, hvor der en database over produktionen fra hans
værksted.
[5]
Anført af Bolette Bramsen side 57 i artiklen ”Det historieløse
kunstbrænderi” i Antik & Auktion nr. 6, 2003.
[6]
Modtaget i fotokopi fra Per Andersen juni 2002.
[7]
Anført den 22. september 1920 i en anbefalingsskrivelse for
Hjalmar Nielsen.
[8]
Omtalt i brev af 18.5.1914. At han tog sig af hele interiører
kan måske forklarer, hvorfor Middelfart Museum har et par
støbejernsovne efter tegning af ”billedhugger Eilif Møller”. De
er støbt hos J.S.Hess & Søn i Middelfart. Den ene er dateret
omkring 1914, hvilket passer fint med, at det kunne være mulige
sideopgaver, mens Eilif Petersen var på vej ind i opgaverne med
Troldhedebanen, eller måske en optakt til den opgave.
[9]
Brummer er nævnt både i brev af 8.5. og 23.5., hvor Eilif Møller
bl.a. skriver: ”… i Aar skulle vi gærne bægge se at faa noget ud
af Arbejdet, tage det rigtig systematisk, begynde tidligt og
holde tidligt op og nyde Tilværelsen … jeg kan mærke paa mig
selv, at nu skal det være Alvor med at komme økonomisk ovenpaa
ogsaa.” En anstrengt økonomi går som en rød tråd gennem
korrespondancen.
[10]
Breve fra Eilif Møller til Hjalmar Nielsen henholdsvis fra
Thisted den 19.8.1915 samt fra Kolding den 14.11.1915. Hans
adresse var da hos Robert Schmidt, Saxildhus, Kolding.
|
|
|
|
|