Karl Hansen Reistrup
Vejen Kunstmuseum viser i perioden 9. juni – 26. august 2007 en
særudstilling med keramiske arbejder af Karl Hansen Reistrup (1863-1929)
med fernisering lørdag den 9. juni kl. 15 – ALLE er velkomne, og Peder
Rasmussen taler ved ferniseringen. Han var uddannet maler og
billedhugger, var en glimrende iagttager og billedlig fortæller, og han
formåede på levende vis at omsætte sine ideer i leret. Han arbejdede i
mange forskellige formater - fra de store keramiske billedfriser til
mindre figurer, fade og krukker, hvad end det drejede sig om dramatiske,
mytologiske motiver eller de dyr, som han livet igennem var fascineret
af. Særligt dyreformerne blev i samspillet med Herman A. Kählers
lustreglasurer kendetegnende for Karl Hansens Reistrups keramik, som
blev fremstillet på Kählers Keramiske Fabrik i Næstved. Ved at forenkle
og stilisere dyrenes hoveder og kroppe og indarbejde dem i de keramiske
genstandes korpus, gjorde Reistrup disse krukker og vaser til mere end
almindelige brugsobjekter. De opnår en yderst dekorativ virkning og
nærmer sig et monumentalt udtryk, der understreges af tætte, iriserende
glasurer.
Reistrups interesse og
evne for det dekorative kom også til udtryk i bygningsudsmykninger - et
område, hvor han gjorde sig stærkt gældende i sin egen samtid. Sammen
med Herman A. Kähler udviklede han i 1894 en særlig teknik, hvorved det
var muligt at fremstille ensartede dekorative friser. På den Nordiske
Udstilling i Stockholm 1897 og på Verdensudstillingen i 1900 i Paris
dannede Reistrups friser med henholdsvis påfugle og ørne ramme om
Kählers udstillinger af keramik. Til Københavns Rådhus fremstillede
Reistrup i 1900-1901 de markante måge- og kragefriser, som er anbragt i
Rådhushallens buer. Det var især i samarbejde med arkitekt Hack Kampmann
at Reistrup kom til at udføre store udsmykninger. Opgaverne omfattede
malede billedfriser, stukarbejder, glasmosaikker samt naturligvis
keramikfriser. Århus Teater (1898-1900) står som et lysende eksempel,
når det ved aftentide stråler af lys og byder sine gæster velkommen til
et sandt sansebombardement af motiver, farver og historier. Et helt
anderledes afdæmpet udtryk finder man i udsmykningen af Glyptoteket,
hvortil Reistrup i forbindelse med opførelsen af den bageste
udstillingsbygning udførte stiliserede dyrefigurer i granit. Som solide
piller pryder de den nederste del af facaden mellem vinduerne. Med deres
forenklede og monumentale udtryk synes de at reflektere en del af husets
indhold, museets samling af ægyptisk kunst.
|
|
Uglevase. Variation fra omkring 1905. Lertøj med
dekoration i matgrøn glasur. Højde 31 cm.
I privateje. Grundformen er fra
1890’erne, men denne dekoration tyder på, at vasen er
bemalet af Herman H. C. Kähler.
Foto:
Pernille Klemp
|
Vejen Kunstmuseum viste i
2002 værker af Karl Hansen Reistrup i forbindelse med udstillingen
”Kählers værksted – keramik fra Næstved”. Med denne udstilling ønsker vi
at sætte fokus på Karl Hansen Reistrup som enkeltkunstner, da han som
keramiker og billedhugger har sat sig tydelige spor i dansk keramik- og
stilhistorie i perioden omkring 1900, om end hans navn i eftertiden ikke
har stået så stærkt. I sin egenskab af kunstnerisk leder på Kählers
Keramiske Fabrik i Næstved var Karl Hansen Reistrup med til at udvikle
den keramik, som i samtiden opnåede stor bevågenhed og efterspørgsel
både i indland og udland med sit moderne udtryk, ligesom udsmykningerne
af Hack Kampmanns bygninger placerer ham centralt i dansk
skønvirkearkitektur.
Når Vejen Kunstmuseum viser en udstilling med værker af Karl Hansens
Reistrup, sker det ud fra ønsket om at vise hans arbejder som perspektiv
til Vejen Kunstmuseums ”hovedperson”, billedhugger og keramiker Niels
Hansen Jacobsen (1864-1944). Karl Hansen Reistrups keramik med motiver
fra den nordiske mytologi, som relieffet fra 1894, der viser ”Thor i
Helheim” - erhvervet af Vejen Kunstmuseum for 10 år siden - spiller
motivmæssigt op til Niels Hansen Jacobsens behandling af samme emne i
skulpturen ”Thor og Gjøgleriet i Udgård”, 1891.
Om end forskellige er de
dog begge både i motiv og udtryksmiddel fine repræsentanter for
tidsånden omkring 1900 og den periodes opblomstrende kunstnerkeramik.
Begge arbejdede de med den glaserede, farvelagte keramik og med en
nysgerrighed efter at finde ud af, hvad materialet kunne benyttes til.
Sammenfaldende er arbejdet med detaljerne tænkt ind i større
arkitektoniske helheder, som man ser det med museumsanlægget i Vejen,
hvor Hansen Jacobsens troldespringvand forener skulptur og arkitektur –
og danner afkølingsbassin for elektricitetsværket. At sætte fokus på
Karl Hansen Reistrup som enkeltkunstner ligger dermed ganske i tråd med
museets hovedområder, der dels er at belyse Niels Hansen Jacobsen
samtid, dels at udforske hans arbejdsfelter skulptur og keramik.
Udstillingen bliver til i samråd med specialisten på feltet, keramikeren
Peder Rasmussen, der har skrevet en stor bog om Kähler værkstedet,
”Kählers Værk” samt senest en monografi om Karl Hansen Reistrup. At det
kan lade sig gøre at vise et væld af Reistrups værker skyldes stor
imødekommenhed fra en lang række private udlånere, Næstved Museum og
Kunstindustrimuseet til hvis samling hans værker blev indkøbt, da de var
helt nye og ganske epokegørende.
Udstillingen bliver til i forlængelse af ”Biennalen for kunsthåndværk og
design”, er et led i kulturaftalesamarbejdet i Trekantområdet, og er
støttet af Trekantområdet, Danmark. Den vises efterfølgende på Næstved
Museum i Boderne.
|
|
|
|
Karl Hansen Reistrup: Lertøjsvase med grøn blyglasur, dekoreret med ægyptere og gribbe. 1899. Højde
61 cm.
Tilhører samleren John Hunov
Foto:
Pernille Klemp
|
|
Kamæleonvasen. 1896. Lertøj med rød lustrglasur. Højde 45,5 cm. Tilhører Kunstindustrimuiseet.
Foto:
Pernille Klemp
|
|
Skål med odder og lustrebemalet fiske-dekoration, omkring
1900. Højde 20 cm, brede 38 cm.
I privateje.
Foto:
Pernille Klemp
|
|
|
|