Harald
Slott-Møller møder Niels Hansen Jacobsen
Fra at være en miskendt kunstner, som det på det nærmeste var
’pinligt’ (dårlig smag) for en kunsthistoriker at beskæftige sig
med i 1970’erne, er Harald Slott-Møllers værker nu så meget i
vælten, at det faktisk har været noget af et puslespil at
sammensætte udstillingen. Ud over tidens generelle interesse for
kunsten omkring 1900 falder Vejen Kunstmuseums udstilling nemlig
meget passende samtidig med at Kunstforeningen, Gammel Strand, i
København viser tendenser i dansk kunst i perioden omkring
1880-1910 – og da var Harald Slott-Møller (1864-1937) en markant
personlighed i arbejdet for en ny og anderledes kunst.
På mange punkter har Harald Slott-Møllers udvikling været meget
lig den jævnaldrende Hansen Jacobsens, idet de i deres unge år
bevægede sig fra en realistisk, virkelighedstro gengivelse over
i et symbolladet univers i forsøget på at give form til livets
store følelser og oplevelser. Begge kastede de sig over mere end
henholdsvis maleriet for Slott-Møllers vedkommende og skulpturen
for Hansen Jacobsens vedkommende.
I tidens ånd, og som ægte symbolister, var for dem al god kunst
også dekorativ kunst – det vil sige, at de fandt det naturligt
at arbejde med mange andre materialer. Hansen Jacobsens
undersøgelser af lerets muligheder blev – som det kan ses i
studiesamlingen af keramik på Vejen Kunstmuseum – til en
livslang besættelse og materialet forbandt han med udnyttelse af
metal og træ til at fremhæve den keramiske masse. For Harald
Slott-Møllers vedkommende blev det en endnu bredere vifte af
materialer, der blev prøvet af. Med indlån fra hele landet kan
man på udstillingen, ud over malerier, se udsøgte møbler - et
nodeskab, en reol og en buffet med intarsia dekorationer
(indlagte træsorter og endog blåligt perlemor), fajancearbejder
fra hans tid som faglig konsulent for Aluminia (i dag en del af
Royal Copenhagen), og et enkelt arbejde i metal. Fra
Teatermuseet er der nemlig givet tilsagn om udlån af en
fantasifuld pokal, som Slott-Møller på bestilling af en gruppe
kvinder lavede som en hyldest til Valdemar Price for hans
præstation som Junker Ove i balletten ”Et Folkesagn”.
Til hverdag
hænger på Vejen Kunstmuseums et par Slott-Møllers malerier – de
er blandt de eftertragtede stykker, som der på det seneste endog
har været bud efter til en stor udstilling af dansk kunst, der
skal vises i Lausanne, Schweiz først på året 2005.
På auktionen efter Slott-Møllers eneste arving, datteren Lykke,
erhvervede museet i 1973 et portræt af en kvinde i sort kjole –
utilnærmelig og tilknappet ser hun ud med smykkernes guld som de
eneste lysende punkter. Der er end ikke antydningen af et smil
om læben. Gådefuld har hendes identitet været frem til billedet
i 1998 blev udlånt til Nordjyllands Kunstmuseums udstilling:
”Kvinden og Naturen – Motiver i J. F. Willumsens og Harald
Slott-Møllers symbolistiske kunst ca. 1890-1920”.
Da påviste
udstillingens arrangør, Ingeborg Bugge, at modellen højst
sandsynligt kunne være en næsten lokal person: Harald Slott-Møller var nemlig sommeren 1890 på gården Thygesminde ved
Stenderup nær Kolding for på bestilling af kunstsamleren Alfred
Bramsen at male et portræt af billedhuggeren Anne Marie Carl
Nielsen. Afslutningsvis blev det dennes yngste søster Lucie, der
måtte sidde model.
Fra gamle
fotografier slutter Ingeborg Bugge, at han ud over at
male billedhuggerinden også gav sig tid til at male
museets portræt af Lucie Brodersen. Dermed kan maleriet
dateres til sommeren 1890 – det år, da han tog springet
ud i et farvestærkt maleri, som det ses i portrættet af
Anne Marie Carl Nielsen i stærk rød kjole på lysende blå
baggrund og med gyldent hår. Det er tidstypisk snittet
ud af maleriets træbund.
Egnen blev Harald Slott-Møller glad for og vendte hyppigt
tilbage på sommerophold. Under besøg i 1902 malede han museets
andet billede - et studie fra Kolding Fjord af et sejlskib i
måneskin.
En særlig attraktion blandt malerierne på udstillingen bliver de
to lærreder ”Diana” og ”Skt. Hubertus”, der venligst er udlånt
fra Göteborg Konstmuseum og ikke har været vist i Danmark siden
malerens død.
Foredrag om Harald Slott-Møller
På Harald Slott-Møllers dødsdag, onsdag den 20. oktober, holder
udstillingens konsulent, Claudine Steensgaard, lysbilledeforedrag om
kunstneren og hans værker.
Hansen Jacobsen til Kunstforeningen i
København
I forbindelse med tilrettelæggelsen af periodeudstillingen i
Kunstforeningen har Bente Scavenius, der er koordinator, rettet
henvendelse til Vejen Kunstmuseum for at låne værker, der viser Hansen
Jacobsens indsats i perioden. For museets gæster, der skulle have lyst
til at se ’vores’ billedhugger i samspil med andre af hans samtidige,
vil der være glædeligt gensyn med busten af Emilie Fog, lejlighed til at
møde den nyerhvervede blystatuette ”Havhexen”, det stiliserede
bjerglandskab, et par masker og et udvalg af hans yderst utraditionelle
krukker.