GUTTE ERIKSEN
Retrospektiv udstilling -
31. marts - 26. august 2001Det er en stor glæde på Vejen Kunstmuseum at vise en retrospektiv
udstilling af Gutte Eriksens værker. Der er gået en del gode arbejdsår
siden der blev gjort grundig status i Kunstforeningen i København (1987).
Præsentationen i Vejen viser, at der fortsat arbejdes og skabes nye
variationer over form- og glasurtemaer. Blandt andet har Gutte Eriksen de
sidste 5-6 år udviklet en varm, rødlig glasurtone, ofte forbundet med et
turkisgrønt islæt. Samtidig kan fremvisningen begrunde al den hæder hun
nylig har fået, bl.a. ved tildeling af Prins Eugens Medalje og to store
legater, Holger Petersens og Anna Klindt Sørensens. I anledning af
udstillingen udgives en publikation med tekster af Sir David Attenborough,
Kristian Jakobsen, Hans Lassen og Teresa Nielsen samt en fyldige
bibliografi, en kronologisk biografi og masser af fotos.
Keramisk
slægtskab
Tanken om en Gutte Eriksen udstilling netop på Vejen Kunstmuseum er
vokset af det daglige samspil med keramik af Niels Hansen Jacobsen
(1861-1941). Ser man fra hans værker ud over det danske keramiklandskab,
tegner der sig nogle utilsigtede åndelige slægtskaber. Den samme rå,
djærve, lidt fanden-i-voldske arbejdsform fornemmes hos f.eks. Erik
Nyholm (1911-90), Gutte Eriksen og hendes elev Hans Vangsø (født 1950).
I trav ad nye veje bliver der gjort uortodokse forsøg med tilsætning af
bl.a. glasstifter, kobbertråd m.m.
I arbejdet med glasuren er der fra Hansen Jacobsen spændende paralleller
til Gutte Eriksens værk og siden til f.eks. Morten Løbner Espersen
(født 1965).
Alle tre nyder 'legen' med den i sidste ende ikke helt kontrollable kemi,
og værdsætter uden romantik de gaver ovnens lune kan give. Deres
keramiske arbejder brændes flere, til tider mange gange. Som Hansen
Jacobsen giver hun ingen højtravende tekniske redegørelser. Der arbejdes
omhyggeligt, og deref-ter afventes i erkendelse af kemiens og ildens luner
de spændende resultater.
"Valdemar Petersens og hustru Esther Moesmann Petersens
Legat"
Anledningen til den store Gutte Eriksen udstilling er, at hun i
forbindelse med ferniseringen får overrakt et legat på 25.000 kr. fra
"Valdemar Petersens og hustru Esther Moesmann Petersens Fond",
der er knyttet til Vejen Kunst-museum. Det er nu også kommet frem, at
Valdemar Petersen i sine unge dage var en meget god ven til Gute Eriksens
mand, Preben Hansens, far, Århus-maleren Thorvald Hansen. Jævnligt
tegnede de sammen til croquis.
En kort biografi
I perioden 1936-39 fik Gutte Eriksen sin keramiske uddannelse på
Kunsthånd-værkerskolen. På afgangsudstillingen viste hun bl.a. en
række enkle, skulpturel-le former - mestendels kander og vaser. De var
tidstypiske i samspillet mellem de bløde buer og enkle former, og havde
alligevel en karakter, der var helt deres egen.
Hun gjorde brug af simple
glasurer, der blev påført enkle, klart afgrænsede felter såsom en
hank, en bund, en tud. Selv fortæller hun, at det i høj grad var mødet
med Nationalmuseets samlinger, der betød noget for hende. Dér blev hun
optændt af den grove, enkle lermasse, og gjorde efterfølg-ende en del
eksperimenter med ler tilsat knust tegl. Hendes rene, skulpturelle former
var der nogen, der havde øje for. Allerede året inden afgangseksamenen
debutterede hun i 1938 på Kunstnernes Efterårsudstilling (KE).
I perioden 1941-42 havde hun på Hareskovvej 80 værkstedsfælleskab med
Åse Feilberg (født 1915) og Christian Frederiksen (1909-2000). De var
dog nødt til at rømme værkstedet, og som et slags punktum afholdt de
sammen en udstilling i Den Permanente i 1942. Fra 1942-51 fik Gutte
Eriksen gode arbejdsforhold i en nedlagt frugt- og konserversfabrik i
Kastrup.
I 1948 kom hun endelig på studietur til udlandet. Det første mål blev
på lykke og fromme den legendariske Bernard Leach (1887-1979). Efter den
lange isolation som følge af krigen, var det velgørende at komme til et
værksted, hvor man arbejdede efter gamle traditioner. Trods det korte
ophold (2 mdr.) må Gutte Eriksen have gjort et lovende indtryk på Leach,
der siden besøgte hende flere gange i Danmark, ligesom de mødtes i Japan
i 1970 og 73.
Fra Leach gik turen til det gamle franske pottemagercentrum St.
Amand-en-Puissaye, hvor hun fik plads hos Pierre Lion. Hans slægt havde i
generationer været pottemagere på egnen. Bedstefaren (Amand Lion
1838-1924) hævdes at være blandt dem, der introducerede
stentøjsarbejdet for den franske kunstnerkeramiker, billedhuggeren Jean
Carriès, der i begyndelsen af 1890'erne kom til at betyde så meget for
Niels Hansen Jacobsen. Studieturen afsluttedes i La Borne hos Vassil
Ivanoff, hvor der også blev arbejdet med stentøj.
Som vi kender
hende i dag
Den engelske keramiker Michael Gill var i 1950 en måneds tid hos Gutte
Eriksen. Hans glasur blev hun optaget af og har siden videreudviklet til
det, der idag er karakterstisk for hendes keramik. Glasuren ligger fra
helt sort over nuancer af blå, brun og grå til de seneste års
variationer over kombinationen rød/turkis.
Ovenpå opholdet hos Leach blev Gutte Eriksen for alvor optaget af de
asiatiske teknikker og formsprog. Med vågent blik har hun siden skabt en
stor, karakterstærk produktion med mange variationer over sake-dunken,
tekanden, fadet, og den traditionelle franske kaffekop på fod, mazagran.
Som den engelske keramikkender David Whiting må man beundre Gutte
Eriksen, der hver gang hun sætter sig til drejeskiven skaber endnu et
helt nyt værk, endnu en vigtig variation over det, der er blevet hendes
livs tema.
Museumsleder Teresa Nielsen
|
|
|
Pernille
Klemp |
Gutte Eriksen:
Tidliger arbejder,tobakskrukkerne fra 1941, sortstribet dunk fra
omkring 1943 og dobbeltkrukken der blev udviklet i studietiden på
Kunsthåndværkerskolen. |
Pernille
Klemp |
Gutte Eriksen:
To mazagran'er af stentøj,
La Borne, 1948 |
|