DANSK
STANDARDPOESIHistorik
2013-2015
Først på formiddagen fredag den 7. marts 2014 ankom en
anseelig gæst på Museumspladsen i Vejen. Dansk
Standardpoesi er et helt enkelt lille hus, tænkt og
bygget af arkitekt og billedkunstner Maya Peitersen, der
tog afgang fra Kunstakademiet i København i 2004.
I efteråret 2013 på kunstmessen Alt_cph på Fabrikken for
kunst og design på Amager fortalte Maya Peitersen
levende om sit projekt. Selv beskriver hun det med
følgende ord: ”Dansk Standardpoesi (Dsp) er et mobilt
mikrokulturhus, der huser udstillinger, oplæsninger,
performances og musikarrangementer med danske kunstnere.
Tanken bag Dsp er at sætte fokus på det poetiske udtryk
indenfor flere kunstarter på den danske
samtidskunstscene. I Dsp fremstår kunsten i en
1:1-relation med betragteren. Der er ingen lange CV’er
eller plancher, man skal læse for at nå ind til en
forståelse, eller forklaring af, hvad det er man ser
eller hører på. Ingen forhistorier – kun det rene
kunstneriske udtryk at forholde sig til.”
Dansk Standardpoesi på besøg giver museet mulighed for
at bringe smagsprøver på lidt kunstnerisk forkant.
Afhængig af, hvad Maya Peitersen får tilskud til af
arrangementer, kommer det lille kulturhus for en tid til
at byde på et supplement til museets aktiviteter med
fokus på yngre, eksperimenterende kunstnere på vej frem
– valgt ud (kurateret) af en af deres egne med masser af
initiativ.
Synæstetiske oplevelser
Når Dsp-huset rummer en kombination af udstillinger,
musik og oplæsning opstår en synæstetisk oplevelse, der
ligger helt i tråd med den kreds af danske symbolister,
der er museets kernearbejdsfelt. Som museet hver
december vælger en nulevende kunstner til at lægge et
nutidigt perspektiv på den skulptur og keramik – som
hovedpersonen, billedhuggeren Niels Hansen Jacobsen har
lavet – kan Dansk Standardpoesi byde på nutidige vinkler
ind i kunstens verden. Dsp giver en aktualitet, som
museets gæster med sikkerhed vil sætte pris på som et
supplement til museets faste samling og
særudstillinger.
Rammen – den nyanlagte Museumsplads
Takket være to store bevillinger fra A.P. Møller og
Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene
Formaal og Ny Carlsbergfondet er Museumspladsen i Vejen
blevet nytænkt og totalomlagt i dialog med Schul
Landskabsarkitekter. Målet med den nye plads har været
at udvide Vejen Kunstmuseums oplevelsesrum helt ud til
fortovskanten, hvor gæster kommer til at møde kunsten
straks de lægger hånd på Bjørn Nørgaards, Eva Steen
Christensens, Erik Heides eller Marianne Jørgensens
specialfremstillede kunstnerlåger, der kommer til at stå
ved pladsens fire indgange. Midt mellem de to
førstnævntes låger er der afsat plads til at opføre et
”Huggehus” – et kunstnerisk ”skur” i stil med det hus,
hvor billedhugger Niels Hansen Jacobsen kunne stå i læ,
når han huggede sine grav- og mindesten.
Dér hvor Dsp-huset står skal der på sigt opføres et hus,
der primært er tænkt som rammen om formidlende
værkstedsaktiviteter med skoleklasser, billedskolehold
og andre grupper. På det afsatte, grusbelagte areal er
Dansk Standardpoesi en kærkommen gæst. Det stramme lille
galleri/oplevelsesrum giver mulighed at se, hvordan
stedet er som ramme om skiftende aktiviteter.
Her og nu er det næste mål i arbejdet med Museumspladsen
at få bygget et andet lille ”hus”, hvor der skal være
plads til keramikovne samt bænke, telte og andet udstyr,
som bruges ved aktiviteter på Museumspladsen. Det er
endnu uvist, hvornår Vejen Kunstmuseum bygger på det
areal, som Dsp-huset nu står på.
CV for Dansk Standardpoesi
Dansk Standardpoesi havde fra 30.8.2013 til marts 2014
sin plads på Fabrikken for kunst og design på
Sundholmsvej, Amager. I forbindelse med Alt_cph 2014 var
Dsp omdrejningspunkt for den stand, som
skulpturprojektet Skovsnogen havde på kunstmessen. Huset
var scene for en udstilling, et foredrag og ti
digtoplæsninger i de tre dage, messen foregik.
Efterfølgende har Maya Peitersen afholdt forskellige
pop-up-arrangementer i huset i form af udstillinger,
koncerter, oplæsninger og performances:
2014 på Museumspladsen i Vejen
Søndag den 13. april 2014 bød det gæstende
mikrokulturhus velkommen til alle interesserede på
Museumspladsen i Vejen. Samtidig var der fernisering på
Dansk Standardpoesis første udstilling under
udstationeringen i Vejen. Den var med værker af Lise
Nørholm. Ved ferniseringen var der oplæsning af
digterne Gitte Broeng og Glenn Christian.
Dannebrog udsat for geometrisk analyse
Maya Peitersen, der står bag projektet ”Dansk Standardpoesi”, havde på forhånd givet udstillingens titel DIAGNOSE. Et aspekt af begrebet diagnose er, at der udpeges en række særlige træk ved
noget. Trækkene kan udpeges ved en person, men også, som det prøves her, ved en geometri.
Dannebrog udgør en helt bestemt geometri af røde felter og hvide baner med præcise størrelsesforhold. I værket
Dannebrog udsat for geometrisk analyse, er særlige træk ved denne geometri udpeget og anvendt som udgangspunkt for foldninger af flaget. Med andre ord, flagene er blevet diagnosticeret – med diagnoserne
Kant-Hjørne og Midter-Kant (klik her for at se visuel forklaring på disse diagnoser) og med de navnløse, men mere komplekse rumlige figurer, foldningerne danner.
Flag foldes. Opspændt i den ene ende hejses det til vejrs i flagstangens konstruktion af træ, øskner og line og her former vinden det til evigt skiftende, rumlige og relativt tilfældige figurer. Vindens formgivning af flaget tager ikke højde for flagets geometri, snarere til dets materielle forhold som vægt, træk- og slidstyrke.
Også når flaget hales ned foldes det – ved officielle lejligheder af to personer, der med langsomme og præcise bevægelser fører flagets hjørner sammen, idet de går frem og tilbage mod hinanden med løftede eller sænkede hænder, indtil flaget til sidst er en lille, firkantet pakke.
I værket Dannebrog udsat for geometrisk analyse foldes flaget også – dog på en ny måde. Her styres flagets folder af et stativ og foldningen relater sig til flagets geometri.
Cecilie Bendixen, juli 2015
|
|
|