100 års DANSKE SØLVSMYKKER


Udstillingen er desværre aflyst, men samlingen kan ses først på året 2020
på Øregaard Museum i Hellerup



På udstillingen vises knap 200 smykker. Til sammen fortæller de 100 års dansk smykkehistorie fra slutningen af 1800-tallet til hen over midten af 1900-tallet.

Udvalget starter ved de organisk slyngede art nouveau smykker – dansk skønvirke. Her kan man se ikoniske værker fra blandt andet Georg Jensens og Mogens Ballins værksteder. Mindre kendt er den ekvilibristiske sølvsmed Erik Magnussen (1884-1961). Et par af udstillingens højdepunkter er hans skildpaddebroche og skarabæ-vedhæng fra 1910’erne.


Samlingen rummer også et udvalg af art deco’ens stramme, konstruktive smykker fra 1930’er. Billedhuggeren Arno Malinowski (1899-1976) er en af de danske kunstnere, der – med eksempelvis delfin- og hjortebrocherne – mest direkte førte den internationale stil ind i dansk smykkekunst. I 2020 viser Vejen Kunstmuseum en udstilling med bredden i Malinowskis virke fra skulptur over sølv og keramik til tanker om tekstiler.

   
Til venstre: Christian Møhl (1876-1962). Sølvspænde med ametyst 1904.
Dette eksemplar betegnet 4.2.1916. 6 x 13 cm. Model nr. 8. Georg Jensens Værk-sted. I midten: Erik Magnussen (1884-1961). Skildpaddebroche 1916. Sølv, guld og diamantøje. 5 x 6 cm. Eget værksted, København.
Til højre: Thorvald Bindesbøll (1846-1908). Sølvspænde 1904/1908.
7,5 x 5,5 cm. Holger Kysters Værksted, Kolding.
 

De yngste smykker er skulpturelle, stilrene armbånd, ringe og brocher fra 1940’erne af fx Henning Koppel (1918-1981), fra 1950’erne af fx Bent Knudsen (1924-1997), fra 60’erne af fx Carl Gustav Hansen (1914-2002) og fra 70’erne af fx Thor Seltzer (1925-1989). De yngste værker afspejler, at smykkekunstnerne og værkstedernes – som under art deco’en – atter fattede interesse for de stramme geometriske former og materialekombinationer.

I ældre tider blev danske sølvsmykker som oftest vurderet ud fra deres materialeværdi. Men i løbet af 1800-tallet skete der en vigtig forandring. Det brede borgerskab blev mere og mere optaget af smykkernes individuelle kunstneriske kvaliteter – de smukke former og det udsøgte håndværk. I over 100 år har denne interesse animeret danske smykkekunstere til æstetiske præstationer på højeste niveau.

Udstillingens smykker er udvalgt med et udefrakommende blik. De tilhører det tyske ægteparret Marion og Jörg Schwandt. Gennem årtier har de arbejdet med interesse for og formidling af dansk kunst bl.a. gennem deres galleri i Berlin.


Denne præsentation af danske smykker ligger perfekt i forlængelse af, at Vejen Kunstmuseum i 2010 viste den første retrospektive udstilling om Mogens Ballins værksted med et rigt udvalg af smykker. I Mogens Ballins propaganderen for de undseelige materialer som koral, abeloneskal, tin og sølv – frem for guld og ædelsten – var han med til at spore værkstedsmedarbejder Georg Jensen ind på det materialevalg, der i høj grad blev hans, og som i dag anses for at være særlig nordisk.

Udstillingen har været vist på Grassi Museet i Leipzig, på Bröhan Museet i Berlin og på museet i Zons (7.4.-23.6.2019). Jörg Schwandt har dokumenteret samlingen i Arnoldsche-bogværket ”SIMPLY DANISH – Silver Jewellery, 20th century”


     

Til venstre: Henning Koppel (1918-1981). Udsnit af armbånd 1947. 4,5 x 20,5 cm. Model nr. 89. Georg Jensens Værksted.
I midten: Bent Knudsen (1924-1997). Udsnit af armbånd 1957. 2,9 x 19,5 cm. Model nr. 26. Eget værksted, Kolding.
Til højre Karl Gustav Hansen (1914-2002). Udsnit af armbånd 1968. 1,6 x 20,5 cm. Hans Hansens Værksted, Kolding.




 



Mogens Ballins værksted. Broche 1901/1904. 8 cm i diameter.
Model nr. S 379.
Eget værksted, København.



Erik Magnussen (1884-1961). Vedhæng 1912/1915 i sølv og krystalglasur på porcelæn.
6,7 x 4 cm.
Eget værksted, København.



Arno Malinowski (1899-1976). Broche med knælende hjort 1937. 3,5 x 4,5. Model nr. 256.
Georg Jensens Værksted.



Arno Malinowski (1899-1976). Broche med delfin 1937. 4,2 x 3,8 cm. Model nr. 257.
Georg Jensens Værksted.



Thor Selzer (1925-1989). Halssmykke til en mand 1970/1975. 4,8 x 8 cm.
Eget værksted, København