CAMILLA BERNER art & nature
24 fortællinger

Tekst af Margrethe Kruse Ellegaard i dialog med Teresa Nielsen og Camilla Berner
Foto af dagens låge: Pernille Klemp
Interviewfilm: Mette Mærsk




















Hwa-hwan’en ved Kløvermarken på Amager
og de fem kompositioner til ”Still Alive”

I 2016 udstillede Camilla Berner i megabyen Seoul i Sydkorea. På forhånd havde hun spurgt til egnens blomsterbuketter. Hun blev orienteret om hwa-hwan-traditionen.

En hwa-hwan er en type blomsteropsats, der har vigtig signalværdi. Deres ofte enorme størrelse handler om, at koreanerne gerne vil vise hele verden deres sorg/glæde. Hvis den er hvid, er der sorg. Den kan eksempelvis stå udenfor husene eller inde i en virksomheds foyer.

Som optakt til rejsen skabte hun ved Kløvermarken på Amager en mægtig hwa-hwan – umiddelbart et overbevisende væld af farvestrålende blomster, men ironisk er det, at den er komponeret af kønne ukrudtsplanter – vækster, som der ikke er plads til i det moderne koreanske byrum.

Den primære værdi i det koreanske samfund i dag er succes og en stræben efter luksus. Siden krigen i 1960'erne, hvor Korea blev sønderbombet, er udviklingen løbet løbsk. Det store vendepunkt kom i 1986, hvor kapitalen fra OL-værtsskabet samt koreanernes disciplinerede arbejdskultur satte gang i hjulene og skabte en eksplosiv udvikling.

Koreanske konsumvarer, biler, fjernsyn og popkultur eksporteres til hele verden og er medvirkende til at sælge Korea som industriland. Børnene undervises privat og går i skole fra kl. 8-22 om de skal nå ind på de rigtige universiteter og få en karriere. Konkurrencen er hård, og ejendomspriserne er vanvittige.

En af byggetomterne i Gangnam, hvor Berner kom til at arbejde, havde netop været i en budrunde mellem Hyundai og Samsung. Hvor der tidligere var æbleplantager, lå nu den sidste byggegrund i den trange by.

Med antropolog-briller tog Camilla Berner fat i konflikten, kampen om kvadratmeterne. Men det viste sig vanskeligt at gennemføre hendes projekt om at indsamle lokale plantevækster som en basal registrering af stedets ånd. Vildt voksende, levende planter var næsten ikke til at opdrive i Seoul. Med møje og besvær blev det dog til fem buketter, der helt symbolsk fik plads i medbragte danske porcelænsvaser. På udstillingen i Vejen står de i montre nr. 20 ovenfor trappen, mens fotografierne af buketterne er udstillet i den lange gang nedenfor.