Agnes Slott-Møller
Af
Teresa Nielsen, museumsleder
Vejen Kunstmuseums næste udstilling omfatter værker af
malerinden Agnes Slott-Møller (1862-1937). Ved åbningen lørdag den 13.
juni taler Agnes Slott-Møller specialisten, museumsleder Iben Overgaard
(Skovgaard Museet, Viborg) om kunstneren og baggrunden for udstillingen. Museets speciale er belysning af dansk kunst i tiden
omkring 1900, og det er derfor oplagt at vise hendes værker som et
samtidsbillede ved siden af museets hovedperson, Niels Hansen Jacobsen
(1861-1941). Desuden følger præsentationen af Agnes Slott-Møller godt op
på den udstilling af ægtefællen Harald Slott-Møllers værker, der
samledes af Vejen Kunstmuseum i efteråret 2004, og siden vistes på
Skovgaard Museet.
Agnes Slott-Møller i
Askov
På Askov Højskole, kun få kilometer fra Vejen
Kunstmuseum, er Agnes Slott-Møller repræsenteret med et af sine
skulpturelle hovedværker. Året rundt kan man dér i avislæsesalen lige
frem for hovedindgangen se det bemalede gipsrelief "Dronning Dagmars
Død". Hun udførte det i årene 1895-96, og det findes i mindst to
eksemplarer. På udstillingen vises det af de to relieffer, der tilhører
Rødkilde Højskole på Møn. I Det kgl. Biblioteks brevsamling ligger der
et brev, der fortæller, at relieffet i Askov kom til højskolen som gave
fra den københavnske borgmester Jacob Marstrands første hustru, Marie
Elisabeth, der i sin tid havde været elev på Askov Højskole. Ægteparret
var nære venner med det legendariske forstanderpar, Charlotte og Ludvig
Schrøder. Denne ses på talerstolen i Erik Henningsens berømte maleri fra
foredragssalen på Askov Højskole – og bag ham ses netop Agnes
Slott-Møllers relief. En stor version af maleriet tilhører Det
Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot, mens Ribe Kunstmuseum
ejer en mindre udgave.
|
I Erik
Henningsen maleri fra 1903 ses Agnes Slott-Møllers relief
"Dronning Dagmars Død" bag Ludvig Schrøder på talerstolen på
Askov Højskole. Maleriet tilhører Ribe Kunstmuseum, men
deponeres på Vejen Kunstmuseum fra juni 2009. Den ivrigt
lyttende unge mand til venstre i billedet var museets arkitekt,
Niels Ebbesen Grue. |
I forbindelse med ombygningen af kunstmuseet i Ribe deponeres
Henningsens maleri på Vejen Kunstmuseum fra en gang i juni – altså
samtidig med at Agnes Slott-Møller udstillingen vises. Der arbejdes frem
mod sidst i august at gennemføre en ”højskole-eftermiddag” på Vejen
Kunstmuseum, hvor en række oplægsholdere til sammen vil være med til at
kaste lys over maleriets personligheder – og selvfølgelig også Agnes
Slott-Møllers relief.
Læs om arrangementet her
En stærk kvindelig
kunstner
Agnes Slott-Møller viste tidligt anlæg for at tegne. Hun
fik den undervisning, som kvinder kunne få i de år, hvor Kunstakademiet
kun var for mænd. Hun søgte efteruddannelse hos P.S. Krøyer og dennes
bekendt, maleren Harald Slott-Møller, der kort efter blev hendes
ægtefælle og tro følgesvend livet igennem. Ægteparret var en aktiv del
af kredsen bag etableringen af De frie Udstilling. I 1890’erne arbejde
også de i symbolismens verden med bl.a. Georg Brandes, Emil Hannover og
Johan Rohde i deres nære omgangskreds.
Snart viste det sig, at Agnes Slott-Møllers billedunivers tematisk
samlede sig om hendes interesse for Danmarkshistorien, hvor hun udvalgte
de stærke personligheder som bærende elementer i sine billeder. Dertil
arbejdede hun indgående med folkevisernes verden og yndede middelalderen
som rammen om sine fortællende billeder.
Hendes interesse for det nationale ses eksempelvis i hendes store maleri
fra 1893 af Niels Ebbesen. Billedet måler 3,11 x 3,75 m og er udstyret
med en mægtig udskåret træramme med egeløvsornamentik. En kreds af
kvinder skænkede det i 1900 til Randers Kunstmuseum, og dér må det
desværre blive, da det er alt for stort og kompliceret at flytte med på
en vandreudstilling. Billedet er et flot eksempel på, at hun frygtløst
kastede sig ud i de helt store formater. Samtidig viser billedet hendes
mestring af et stiliseret symbolistisk formsprog, der bl.a. udmøntes i
det drømmende vinterlandskab.
Et andet
tidligt eksempel på hendes nationale interesse er det mangefarvede
relieffelt fra 1895 over hovedindgangen til Københavns Rådhus, den
eneste konkurrenceopgave hun nogensinde vandt og fik lov til at
gennemføre.
Ganske enkelt har
hun i et plan skildret byens ældste i deres mønstrede og farvede klæder,
som de holder råd under et mægtigt træ med en enkel guldbaggrund.
Relieffet på Askov Højskole hører til i samme arbejdsfase, hvor hun
afprøvede sine dekorative skulpturelle evner.
Endnu et
maleri, ”Gudrun ved Sigurds Lig” fra 1901, viser Agnes Slott-Møllers
evne til at skabe store (knap 1 x 2 m), dramatiske historiemalerier.
Monumentalt har hun samlet en gruppe kvinder, der holder råd foran
Sigurds liggende figur svøbt i liglagen. Maleriet tilhører
Nationalgalleriet på Island, og har heller ikke været muligt at bringe
frem til udstillingen. Men det viser, ud over hendes historiske
interesse, også hendes bevidsthed om kvinderne. Der står skrevet om
hende, at hun ikke var nogen egentlig kvindesagskvinde, men blot - længe
før kvinderne fik stemmeret - opførte sig som om kvinder og mænd havde
lige ret. Samtidig afspejler hendes værker en interesse for en lang
række kvindeskæbner som dronning Margrethe, dronning Dagmar og Agnete.
Interessen for det
Sønderjyske
Når udstillingen gæster Vejen, der frem til 1920 lå på
det yderste af Danmark lige nord for Kongeåen, er det oplagt også at se
på Agnes Slott-Møllers særlige interesse for Sønderjylland. Den er
sprunget af hendes nationale bevidsthed og måske forstærket af hendes
mands familiemæssige tilknytning til Kolding og denne del af landet. Om
sommeren opholdt de sig ofte på Damgaard ved Kolding Fjord, som var et
yndet motiv for ægteparret. I 1915 var hun bestyrelsesmedlem i
Sønderjysk Samfund og i årene 1915-17 formand for Danske Kvinders
Forsvarsforening. Slutteligt tog hun aktivt del i arbejdet med
”Kunstnergaven til Sønderjylland”, der bl.a. bestod af Axel Hous 1906
portræt af Niels Hansen Jacobsen, der i mange år har været deponeret på
Vejen Kunstmuseum.
Bevidstheden om tabene ved slaget i 1864 synes at have
været en del af Agnes Slott-Møllers drivkraft til at skabe de mange ofte
klogt moraliserende historisk omhyggeligt dokumenterede skildringer af
punktnedslag i Danmarkshistorien.
Men tiden løb fra hendes projekt. Kunsten bevægede sig
nye steder hen, hvor hun hverken kunne eller ville være med. Agnes og
Harald Slott-Møller holdt stædigt fast i en anden tid og en anden stil.
Det førte hurtigt til, at de blev hægtet af udviklingen. Til gengæld
står tilbage et ret homogent værk, hvor hun på forbilledlig pædagogisk
vis har udfoldet både historiske motiver og i særlig grad folkevisernes
verden
Udstillingen og bogen
Agnes Slott-Møller udstillingen er sammensat og
koordineret af kenderen på feltet, museumsleder Iben Overgaard,
Skovgaard Museet i Viborg, der skrev sit speciale om kunstneren.
Udstillingens tovholder er Anne Christiansen på Fyns Kunstmuseum.
Værkerne vistes først på Skovgaard Museet, dernæst på Fyns Kunstmuseum
og kommer nu til Vejen.
En lang række fonde har været med til at muliggøre den
store vandreudstilling, den bagvedliggende forskningsindsats og
tilhørende publikation med perspektiverende tekster af Iben Overgaard,
Ingeborg Bugge, Lene Østermark-Johansen, Pil Dahlerup, Helle Brendstrup,
Jacob Thage og Carsten Bach-Nielsen.
Agnes Slott-Møller udstillingen kan ses på Vejen
Kunstmuseum frem til og med søndag den 13. september, hvorefter den
rejser videre til sidste stop, Øregaard Museet i Hellerup.
|