DEN MODERNE FORM – billedhuggeren og keramikeren Arne Bang
Henover sommeren og efteråret 2011 viser
Vejen Kunstmuseum værker af billedhuggeren Arne Bang (1901-1983). Fra
1930’erne etablerede han en stor stentøjsproduktion, der nåede ud i en
kvalitet og især i en prisklasse, hvor rigtig mange købere kunne være
med. Hans karakteristiske vaser med lodrette rib-dekorationer stod i
1950’erne i langt de fleste danske hjem og dertil også i fx Dronning
Ingrids keramiksamling. Udstillingen er Vejen Kunstmuseums bidrag til
Trekantområdets Biennale for Kunsthåndværk og Design. Arne Bangs
værker præsenteres som gode eksempler på tidligt dansk design med en
appel langt ud over landets grænser. I dag sælger hans keramik godt i fx
U.S.A., hvor der er stor interesse for den strømlinede art deco,
funktionalisme og Scandinavian Modern.
Over årene har Vejen Kunstmuseum i
skiftende særudstillinger fokuseret på billedkunstnere med særlig
interesse for keramikken såsom Hugo Liisberg i 1995, Jean René Gauguin i
2003, Harald Slott-Møller i 2004, Karl Schrøder i 2006 og tyskeren Max
Laeuger i 2008.
Hvorfor Arne Bang på Vejen Kunstmuseum?
Arne Bang er særlig interessant på Vejen
Kunstmuseum ved, at der er en række paralleller til museets hovedperson,
Niels Hansen Jacobsen (1861-1941). Begge var de uddannet som
billedhuggere fra Kunstakademiet i København og begge har de bl.a.
modelleret en trold. Hansen Jacobsen lavede sin i 1896, Arne Bangs blev
indviet i 1944 og står stor og mægtig på pladsen overfor Næstveds gamle
Rådhus. Dertil har de begge skabt betydelige stentøjsværker, selv om de
var autodidakte i arbejdet med keramikken. På udstillingen vises over
500 værker med indlån fra rigtig mange private hjem, fra samlere og
handlende. Fra Amalienborgmuseet lånes den mægtige kuglevase, som Bang i
1937 lavede til Kong Christian X og fra Niels Bohr Instituttet er
indlånt den over ½ meter høje Tycho Brahe krukke, som Bang i 1927
udførte sammen med Carl Halier til Københavns Observatorium i Botanisk
Have.
En alsidig billedhugger
Arne Bang tog i 1928 afgang fra Utzon
Franks afdeling på Kunstakademiet med skulpturen ”En falden Kriger”, der
indbragte ham en af de sjældne Guldmedaljer. Den står i dag i bronze ved
indkørslen til Vestre Kirkegård i København til minde om de, der mistede
livet den 9. april 1940 – men den vises også i udstillingen på Vejen
Kunstmuseum, hvor originalgipsen er samlet med udlån fra Københavns
Kommunes kirkegårdsvæsen.
Langt størsteparten af Arne Bangs
skulpturelle værker er nagelfaste udsmykningsprojekter i
Næstved/Fensmark og omegn. Da de vanskeligt kan flyttes, dukker de op i
udstillingen som store projiceringer af en billedserie, der laves af
fotograf Pernille Klemp. En enkelt undtagelse er en tre meter bred
skulpturel urskive udført i stentøj med kristelige motiver til hver af
de 12 timer med eksempelvis Jesus som ét og de fire evangelister som kl.
4/16. Det store relief vises på udstillingen.
Billedhuggeren Arne Bang valgte at bruge
sin sans for form på meget andet end klassisk skulptur. Han formgav sølv
til A. Michelsen, hvor de spændte former både er brugbare kander og
skåle, og samtidig små skulpturer. Det fortælles, at Bang havde et
samspil med Just Andersen, og på udstillingen vises en enkelt krukke med
tinlåg fra dennes værksted. I Kunstindustrimuseets samling indgår en
konisk tinvase med messingdekoration. Den er bevis på samarbejdet mellem
Arne Bang og den hidtil stort set glemte tin- og sølvkunstner Henning
Wolfhagen. I forbindelse med udstillingsforberedelserne er det gennem
efterkommere lykkedes at skaffe oplysninger om værkstedet, der kun
eksisterede i årene 1925-1937/38. Dertil er indlånt en række enkle
tingenstande, der følger flot op på sidste års store udstilling på Vejen
Kunstmuseum om Mogens Ballins tinværksted. Samtidig er Henning
Wolfhagens strømlinede former et flot bevis på, at Danmark i 1930’erne
havde dygtige art deco kunstnere. Både han og Arne Bang havde i 1925
suget til sig på Verdensudstillingen i Paris, hvor der var særlig fokus
på den moderne dekorative kunst – et felt som mange billedkunstnere
kastede sig over.
En brik i den danske keramikhistorie om
stentøjet
I skyggen af det verdensberømte
SAXBO-stentøj har Arne Bangs keramik hidtil været et relativt overset
eksempel på, at dansk stentøj i løbet af få årtier nåede et meget højt
kvalitetsniveau. Kigger man efter på loppemarkeder og messer, i
antikvitetsbutikker, på auktioner og i antik-bladene, er der en voksende
interesse for Arne Bangs værk. Denne produktive kunstner skabte sin egen
stil, hvor han forstod at forene funktionalismens forenklede former med
en overkommelig pris og en kunstnerisk nerve. Hans enkle halvkugleskål
med riflet mønster står som en del af begrebet Scandinavian Modern
– så klassisk og særlig karakteristisk for 1940’erne er den markante
skål, at den siden er kommet til at stå som en del af tidsbilledet på
bordet i en episode af TV-serien Matador!
Set i perspektivet fra stentøjets danske
pionerer som J.F. Willumsen og Niels Hansen Jacobsen tegner Arne Bang
sammen med porcelænsfabrikkernes stentøjsafdelinger en vigtig
overgangsfase til SAXBO og siden også den rationelle og prismæssigt
overkommelige stentøjsproduktion fra Palshus. Det lykkedes Arne Bang at
få organiseret en egentlig produktion af stentøjet – blandt andet i
kraft af familiebåndene til en af landets dygtigste glasdesignere,
broderen Jacob E. Bang, hvis navn er synonymt med Holmegaard Glasværk –
netop dér, hvor Arne Bangs produktion omkring 1930 for alvor kom i gang
og blev mærket med stedets sammenflettede initialer: HG. Bangs
allerførste keramiske værker udsprang af et samarbejde i årene 1926-28
med Carl Halier i deres fællesværksted kaldet Københavns
Stentøjsbrænderi, KSB. Fra 1953 producerede han på eget værksted i
Fensmark, få hundrede meter fra Holmegaard Glasværk.
Udstilling og database m.m. på nettet
Takket være den store
2008-tesatamentariske gave fra Per Andersen har museet over 60 stykker
Arne Bang keramik. Gennem kontakt til billedhuggerens efterkommere og en
række samlere er der oparbejdet et rigtig godt udgangspunkt for at
belyse kunstneren med de over 500 indsamlede værker! Hans efterkommere
har taget vare på mængder af arkivalier og et omfattende fotomateriale,
der gør det muligt at skabe et levende tidsbillede. Udstillingen ledsages af et stort afsnit
på museets hjemmeside, hvor et rigt billedstof og artikler kommer
retrospektivt rundt om kunstneren Arne Bang.
Der vil være:
- en biografi, hvor der gøres brug af
den righoldige samling gamle sort-hvid fotos
- en database over Arne Bangs stentøj
- en fotoserie, der belyser Bangs mange
skulpturelle udsmykninger i Næstved og omegn
- en tekst om de mange udsmykninger og
Bangs tilknytning til Fensmark
- en tekst om Bangs arbejde med metal
såsom sølv hos A. Michelsen
- en artikel om metalkunstneren Henning
Wolfhagen, som Bang samarbejdede med
- en fotoserie, der giver indblik i
Bangs skitsearbejde
På sigt samles materialet forhåbentlig
til en bog med engelske resuméer, for den udenlandske interesse er stor,
og udstillingen vil med sikkerhed kaste endnu mere viden af sig om denne
hidtil ret ubeskrevne kunstner.
EFTERLYSNING.
Skulle gæster ligge inde med viden om værker af eller oplysninger om
Arne Bang, må de meget gerne kontakte Vejen Kunstmuseum eller sende en
mail på: museum@vejenkom.dk og meget gerne vedhæfte snapshots af evt.
værker.
|