Billedhuggeren
WILHELM LEHMBRUCK
1881-1919
Wilhelm Lehmbruck
blev i 1881 født i Duisburg.
Ved Düsseldorfer Kunstge-werbeschule
(1895-99) og samme bys Kunstakademi (1901-06) modtog han en traditionel
billedhuggeruddannelse. Formsproget var indledningsvis klassisk, men ændrede
sig støt gennem århundredets første årti under indtryk af udenlandsk kunst,
som han oplevede på rejse, gennem illustrationer og på udstillinger.
Som den danske billedhugger, hvis værker danner kernen i Vejen Kunstmuseums
samling, Niels Hansen Jacobsen (1861-1941), valgte også Lehmbruck at slå
sig ned i Paris. For Lembruck blev disse år, 1910-14, af alt afgørende
betydning for hans kunsts udvikling. I Paris havde han rig lejlighed til
at studere sine 'helte' Meunier, Rodin og Maillol, mens han sluttede venskaber
med kolleger som Archipenko og Brancusi.
Til trods for, at det abstrakte formsprog var ved at blive et gyldigt
alternativ, valgte Lehmbruck at holde fast ved den genkendelige menneskekrop
som motiv. Aktuelle var ikke længere de til tider svært aflæselige symbolistiske
motiver, som var populære i hans studietid. Alligevel spores i hans værker
en beslægtet kredsen om stemninger og følelser - ofte forbundet med de
sjælelige yderpunkter - den store lykke og den store sorg/døden. Ofte
er modellerne indadskuende, optaget af egne projekter - eftertænksomme
eller sørgende. Som en række af sine samtidige arbejde han med en langstrakt
forenkling af formen. Kombineret med en standhaftig holden fast på det
åndelige, subjektive indhold lykkedes det ham at skabe en række eviggyldige
skulpturelle ikoner, der berører de store sindsmæssige højdepunkter i
den menneskelige tilværelse.
Første verdenskrig tvang Lehmbruck bort fra det frugtbare miljø i Paris.
Krigen kom efterfølgende på mange planer til at kaste en sort skygge ind
over resten af hans korte liv, som han selv valgte at afslutte. I hovedværket
»Den faldne« 1915/16 opregnede Lehmbruck, uden brug af nogen som helst
form for rekvisitter, krigens pris - en nøgen mandsskikkelse ses på alle
fire under et forgæves forsøg på at rejse sig, eller i færd med at segne.
Efterfølgende skabte Lehmbruck endnu et mesterværk, »En tænkers hoved«
1918. Her opsummerede han på samme tid viljens kraft og vredens ødelæggende
gru - en helt anden oplevelse af den grublende tænker, end den store franske
billedhugger Auguste Rodin havde skabt år forinden! Lehmbrucks værk har
talt til mange efterkommere, heriblandt den vidtfavnende tyske kunstner
Joseph Beuys og gennem ham videre til den danske billedhugger Bjørn Nørgaard.
For dem begge har det været noget af en åbenbaring at møde Lehmbrucks
formmæssigt rensede, langstrakte og forenklede gotiske figurer med deres
stærke, følelsesladede budskaber.
Udstillingen skulle ses i forlængelse af Vejen Kunstmuseums forsøg på
at vise forskellige kontekster for Niels Hansen Jacobsens værk. I 1996
præsenteredes i den store udstilling »De frie Billedhuggere« hans danske
tilhørsforhold. Med Lehmbruck udstillingen var det ønsket at vise hvorledes
skulpturen udviklede sig andetsteds i Europa hos en kunstner der som Hansen
Jacobsen holdt fast ved det figurative.
|