KLIK PÅ FOTO FOR DOWNLOAD


På en messe får vi et indblik i værkstedets produktion. Søren Willadsen sidder i sofaen med sin trofaste pibe.

Læs mere om kommende udstillinger her
– eller klik på DET SKER øverst på siden.


SØREN WILLADSENS MØBELFABRIK
Arkitekttegnede møbler i verdensklasse



Udstillingen er åben den 9. juni 2024 - 27. april 2025


Møbler i verdensklasse

Finn Juhl, Jørgen og Nanna Ditzel og Illum Wikkelsø. Navnene kender vi som arkitekter bag møbler i verdensklasse. At en god del af disse møbler blev lavet hos snedkermester Søren Willadsen i Vejen er dog nærmest gået i glemmebogen. Det råder Vejen Kunstmuseum bod på fra den 9. juni ved at hylde Søren Willadsen (1880-1956) med en udstilling om hans møbelfabrik og med en imponerende bog på 560 sider, der folder flere historier ud om møbelfabrikken i Vejen end nogen kunne have forestillet sig. Undervejs tegner sig billedet af Søren Willadsen som en helt særlig, meget vindende og tillidsvækkende personlighed, som gennem sit virke formåede at løfte fabrikken, branchen og Vejen fremad.


Møbler af Finn Juhl, Finn Juhl og Stig Thoresen-Lassen.


Søren Willadsen har haft betydning for, hvordan Danmark blev indrettet og møbleret. Han leverede møbler til danskernes private stuer, indrettede hundredvis af hotelværelser, monterede færger – og enkeltmøbler dukker endog op i internationale filmproduktioner med navne som Brigitte Bardot, Jean-Luc Godard og François Truffaut. Søren Willadsens Møbelfabrik var dybt engageret i produktionen af mange af de møbler, der i dag hyldes som danske møbelklassikere – fra Stephensen, Juhl og Ditzel over Stig Thoresen Lassen, Kai Lyngfeldt Larsen, Illum Wikkelsø og Kristian Vedel til Bernt Petersen, og tilmed Arne Jacobsen med modulmøbler, der end ikke indgår i de lange lister over den store arkitekts produktion.

I dag er vi fortrolige med arkitekternes navne. Dengang var det derimod producenternes navne, der borgede for kvaliteten. På de årlige Købestævner i Fredericia var Willadsen stærkt involveret i arbejdet med at folkeliggøre tilgangen til det fineste møbelhåndværk. Willadsens sans for Zeitgeist ses i de møbler, der blev fremstillet efter tegninger af Magnus L. Stephensen – arkitekten, der primært tegnede socialt boligbyggeri. Sammen ville de give det brede publikum møbler af høj kvalitet til overkommelige priser i kraft af arbejdet med mindre kostbare træsorter og en lystig leg med finer. Når Willadsen med sin sans for det nye tog lyse, lokale træsorter i brug, fulgte Købestævnets årlige 100-120.000 gæster med, og anmelderne roste Willadsens sans for kvalitet og nye former.

Interiør fra Søren Willadsens Møbelfabrik, hvor han selv står midt i billedet med synlig urkæde fra vestens lomme.

Museumsdirektør Teresa Nielsen: "Det har været overvældende at følge de spredte oplysninger om Søren Willadsens virke til det, der er blevet en rejse ind i et hidtil uskrevet kapitel i dansk møbelhistorie. Søren Willadsen var en usædvanligt dygtig håndværker med en sjælden evne for at være på rette sted på rette tid. Han var en håndværker med en højt udviklet sans for kvalitet, der over årene har ført til samspil med nogle af Dansk Designs største navne såsom Finn Juhl, Ditzel-ægteparret og mange andre navne, der alle borger for super kvalitet fra værkstedet i Vejen."

Udstillingen

Den nye udstilling på Vejen Kunstmuseum er sat op i de øverste etager af det nye M-hus, der blev indviet i 2022. Her iscenesættes blandt andet en imponerende præsentation af møbler og tegninger af forskellige designere og arkitekter, udstillings- og arkivmateriale samt dokumentation af indretningen på færger og hoteller fra fabrikkens levetid fra 1904 til 1978 under forskellige ejerforhold, kriser og talrige højdepunkter. Fællesnævneren er, at møblerne er produceret på Søren Willadsens Møbelfabrik i Vejen, hvor nyskabende metoder og en tradition for godt håndværk var i centrum.

KLIK HER FOR DOWNLOAD
Omslag til bogen "Historien om Søren Willadsen"


Bogen

Historien om Søren Willadsens Møbelfabrik er vokset ud af museets forskning i billedhugger Niels Hansen Jacobsens virke. Meget af hans keramik står rundt om hos Willadsens efterkommere. På besøg er der blevet talt om de gode møbler. Gennem det seneste år har dokumentarist Mette Mærsk været projektansat til et kæmpe researcharbejde i et edderkoppespind af grundforskning, der for første gang giver os et indblik i historien om Søren Willadsens Møbelfabrik. Ingen anede eller kunne forudse, at billeddetektivens rejse ind i stoffet skulle udvikle sig til en jagt gennem historien om danske møbelmesser, hotel- og færgemonteringer og dertil den mere forudsigelige søgen i arkiver, gamle aviser og arkitekternes efterladte tegninger. Uden denne forskning ville der hverken kunne laves udstilling eller formidling.

Ved værkstedet er Søren Willadsen og medarbejderne fotograferet ved 40-års jubilæet i 1944. Han står midt for med sin lange, mørke frakke og hat. Sønnen Knud står til venstre for ham.