Fransk Art Nouveau
keramik i Danmark
- fra Kunstindustrimuseets og John
Hunovs Samlinger
Vejen Kunstmuseum 22. maj - 26.
september 1999
Udstillingen er kommet i stand for at perspektivere Vejen
Kunstmuseums righoldige samling af billedhuggeren og keramikeren
Niels Hansen Jacobsens stentøjsarbejder. l 1998 kunne man på
museet se udvalgte repræsentanter for den danske kunstnerkeramik
fra 1880'erne såsom Thorvald Bindesbøll, Elise
Konstantin-Hansen, Th. Philipsen, brødrene Skovgaard m.fl.
Udstillingen understregede afstanden mellem lertøjet skabt på
pottemagerværkstederne og Hansen Jacobsens produktion.
l anledning af Vejen Kunstmuseums 75-års jubilæum (dagen er den
1. juli) markeres den internationale indfaldsvinkel. Her vises
et stort udbud af cremen af datidens franske kunstnerkeramik -
værker som dem, der fra omkring 1894 for alvor satte Niels
Hansen Jacobsen i gang med sin enestående keramik produktion.
Mange år senere erindrede han i 1927: »Dernede var den Gang stor
Efterspørgsel efter kinesisk og japansk Keramik, l Europa
fremstillede man egentlig kun saltglaserede Ting«. Affødt af de
store opvisninger af asiatisk keramik i forbindelse med
verdensudstillingerne i Paris i 1878 og 1889 opstod der i
Frankrig en enorm begejstring for både raku og stentøj. Talrige
privatpersoner skabte udsøgte samlinger, mens andre
håndgribeligt forsøgte at afkode de asiatiske værker deres
teknik. De var som en slags troldmænd, og deres resultater var
strengt hemmelige. Først lidt ind i vort århundrede kunne alle
og enhver læse sig til de begærede glasurrecepter.
På udstillingen vises fornemme prøver på hovedpersonernes værker
- fra den tidlige Théodore Deck over Ernest Chaplet (hos hvem
maleren Paul Gauguin lavede keramik), Adrien Dalpayrat, Jean
Carriés, Clément Massier, Alexandre Bigot og Taxile Doat. Listen
er lang over disse pionerer, der i kraft af Paris’ centrale
rolle på kunstscenen omkring 1900 fik afgørende indflydelse på
store dele af Europas kunstnerkeramik. Takket være Det danske
Kunstindustrimuseums fremsynede indkøbere - Pietro Krohn og Emil
Hannover suppleret af ildsjæle i museets grundlæggelseskomité -
blev det nyeste nye i tiden omkring år 1900 købt målrettet ind i
Paris, og i kraft af en stor, statslig særbevilling især på
Verdensudstillingen. At disse værker siden stod fremme på museet
har utvivlsomt haft stor indflydelse på dansk keramiks historie.
Vi kan i dag fortsat glæde os over, at de dengang fremsynede
herrer forstod at få erhvervet europæiske hovedværker til det da
ganske unge museum i København.
Hansen Jacobsen var lykkeligvis på 'arnestedet'. Som en af de
første danske kunstnere - kun 'overhalet' af J. F. Willumsen og
Anne Marie Carl Nielsen - gav han sig i kast med glaseret
stentøj, og var med til at udvikle denne helt nye stil. Han var
fra 1892-1902 bosat i Paris som nabo til bl.a. den berømte
billedhugger og keramiker Jean Carriés samt samleren og
keramikeren Paul Jeanneney. Deres tilstedeværelse, begejstring
for asiatisk keramik, samt den dekorative kunsts, og i
særdeleshed keramikkens, voksende rolle på de årlige Saloner fik
direkte og livslang indflydelse på Niels Hansen Jacobsen. Han
blev en aktiv udstiller hos Salon Nationale des Beaux Arts, der
blandt sine medlemmer talte kunstnere som Auguste Rodin og Puvis
de Chavannes. Fra 1898 og frem til 1903 udstillede han dér sine
keramiske arbejder, der i datidens anmeldelser står nævnt på
lige fod med de franske keramikere, der i dag regnes blandt det
ypperste landet kan byde på.
For Hansen Jacobsen blev keramikken en slags besættelse - i den
grad, at den store skulpturproduktion til tider trådte i anden
række. Fra begyndelsen af dette århundrede solgte han sine
værker på »Den frie Udstilling« i København. Salgsprotokollen
afslører, at der var en del købere, og at de var villige til at
betale en pæn pris for hans til tider meget utraditionelle
værker. Hansen Jacobsens produktion - som der nu er hastigt
voksende interesse for - er endnu ikke grundigt dokumenteret.
Udstillingen her er et skridt på Vejen - en 'nøgle' til
forståelse af de nye former og teknikker han bragte til Danmark.
l forbindelse med museets fødselsdag indviedes et særskilt rum
til den store samling af Niels Hansen Jacobsens keramik (det
forhenværende magasinrum). Her kan hans værker studeres side om
side med andre både ældre og yngre stykker dansk keramik.
Takket være omfattende udlån fra Det danske Kunstindustrimuseum
og den private samler John Hunov kan publikum på Vejen
Kunstmuseum (udstillingen vises KUN her) frem til og med den 26.
september nyde dette på europæisk plan enestående udbud af
fransk kunstnerkeramik. Det er desuden for første gang muligt at
danne sig et helt overblik over Kunstindustrimuseets store
samling (det er kun en del, der kan ses i den permanente
udstilling, da omfanget betinger, at meget må stå på magasin).
Den vises sammen med John Hunovs samling, der i en
bemærkelsesværdig fart er blevet til indenfor de seneste år. Her
er også hovedværker, og dele af den franske kunstnerkeramik, der
slet ikke kan ses på Kunstindustrimuseet. Samtidig er helheden
bredere - også medtagende en del af 'underskoven', for også dér
er der mange kvaliteter.
Da den franske Art Nouveau keramik ikke i nyere tid er viet
særlig opmærksomhed herhjemme, følges udstillingen af et
omfattende katalog til glæde for lægfolk og kendere. Her kan man
takket være Marianne Ertbergs og John Hunovs møjsommelige
arbejde læse om de enkelte værker og deres skabere, ligesom
Marianne Ertberg har gjort detaljeret rede for
Kunstindustrimuseets samlings tilblivelse. Undertegnede har
skrevet om Hansen Jacobsen og miljøet i Paris. Desuden er der
udførlige biografier, engelske »summeries«, en stor
litteraturliste og et register til bogen.
Teresa Nielsen, museumsleder
|
|
|