– eller klik på DET SKER øverst på siden.
DANSK ART DECO
- den dekorative modernisme
Udstillingen åbner lørdag den 14. juni 2025 og kan ses på Vejen Kunstmuseum indtil den 1. februar 2026.
I 1925 var hjertet af Paris hjemsted for den første verdensudstilling på europæisk fastland siden afslutningen på 1. Verdenskrig. Den kæmpemæssige opvisning udgjorde en by i byen – i byernes by – og bestod af udstillingspavilloner fra 21 forskellige lande samt adskillige franske regioner, byer og virksomheder. Dertil kom en forlystelsespark med rutsjebane og karrusel. Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes, som var udstillingens officielle navn, blev besøgt af over 17 millioner mennesker. Også Danmark var repræsenteret på udstillingen, bl.a. med en opsigtsvækkende nationalpavillon tegnet af den unge arkitekt Kay Fisker.
Verdensudstillingen i Paris var den enkeltstående begivenhed, som fik størst betydning for stadfæstelsen af den stilretning, som siden blev døbt ART DECO – en forkortelse af udstillingens franske titel. 1925 markerer altså ikke blot året for Pariserudstillingen, men hele den ånd, som kom til at præge mellemkrigstidens design og kunstindustri.
Til næste år kan vi fejre 100-året for Pariserudstillingen. Vejen Kunstmuseum og Øregaard Museum ønsker i fællesskab at markere jubilæet med en udstilling, som retter fokus mod den danske art deco og den danske afdeling på Pariserudstillingen. Vi genbesøger Verdensudstillingen og går bag kulisserne: Hvad blev vist under det danske flag, hvad var ikke med og hvorfor?
På de danske afdelinger på Verdensudstillingen udstillede man crème de la crème af datidens moderne danske design. Set i forhold til de danske indkøb på Verdensudstillingen år 1900, findes der relativt få genstande fra 1925 på landets museer. Der er derfor et omfattende arbejde i gang for at opspore relevante værker i privateje. I forbindelse med den kommende udstilling efterlyser Vejen Kunstmuseum og Øregaard Museum derfor en række art deco-genstande, hvoraf en del er unika:
1. Femarmet sølvkandelaber, kaldet Pariserstagen, tegnet af Kay Fisker og udført hos A. Michelsen. Foto er gengivet fra Det Kongelige Biblioteks samling. Lysestagen findes også i en udgave med tre arme.
2. Sofa med følskindsbetræk tegnet af Aage Rafn og udført hos snedkermester Otto Meyer. Foto fra værelset på den danske stand i Paris 1925 er gengivet fra Det Kongelige Biblioteks samling.
3. Møbler til kombineret spise- og dagligstue tegnet af Kaj Gottlob og udført hos snedkermester A.J. Iversen. Foto fra værelset på den danske stand i Paris 1925 er gengivet fra Det Kongelige Biblioteks samling. På bordet står Johannes C. Bjergs statuette Primavera fra omkring 1915. Tankevækkende er det, at den strømlinede art deco markant slår igennem i danske skulptur allerede i 1910’erne – særligt hos Bjerg og Einar Utzon-Frank.